2018-09-03, 11:08
  #16129
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du menar att syftet med ombildningarna var att lyfta standarden på storstadens ytterområden? Då kunde man ju låtit innerstadens hyresrätter förbli hyresrätter. Nej, skälet till utförsäljningarna måste varit något annat.

Ombildningarna i tex Rinkeby har sådan effekt. Det kan du aldrig komma ifrån. Alla politiker från höger till vänster lyfter nyttan av blandst boende, detta blandar.
Citera
2018-09-03, 11:09
  #16130
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vem har sagt något om nästa månad? Vill man ha en bostad i Stockholm får man allt vara betedd på att vänta.

Så efter sådär en 30 år får man sin bostad som är billig och tillgänglig? Vad skönt det måste kännas som 20 åring att bara man härdar ut i andra hand i 30 år så får man sin lägenhet på 50års dagen!
Citera
2018-09-03, 11:21
  #16131
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så efter sådär en 30 år får man sin bostad som är billig och tillgänglig? Vad skönt det måste kännas som 20 åring att bara man härdar ut i andra hand i 30 år så får man sin lägenhet på 50års dagen!
6-7 år brukar räcka bra om man nöjer sig med stadens ytterområden.
Ett nytt miljonprojekt är vad som skulle behövas, massor av billiga, subventionerade bostäder som alla har råd med. Men så länge får vi nöja oss med alla nya bostadsområden som är planerade runt om i förorterna.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/rekordmanga-nya-bostadsbyggen-i-soderort/repqjD!@I1cI9q2qm@RWmAp39pPYw/
Citera
2018-09-03, 11:38
  #16132
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ombildningarna i tex Rinkeby har sådan effekt. Det kan du aldrig komma ifrån. Alla politiker från höger till vänster lyfter nyttan av blandst boende, detta blandar.
Det var nog i så fall en sidoeffekt, det blir spännande att se om gängkriminaliteten och skjutningarna minskar i Rinkeby framöver.
Skälen till att Alliansen sålde ut var snarare att först och främst avveckla Allmännyttan av ideologiska skäl, vidare ville man rensa innerstan på "vanligt folk", med bostadsrätter blir det bara välbärgade som bor där. Och sen har säkert utförsäljningarna inbringat en del kapital still stan
Citera
2018-09-03, 11:51
  #16133
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
6-7 år brukar räcka bra om man nöjer sig med stadens ytterområden.
Ett nytt miljonprojekt är vad som skulle behövas, massor av billiga, subventionerade bostäder som alla har råd med. Men så länge får vi nöja oss med alla nya bostadsområden som är planerade runt om i förorterna.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/rekordmanga-nya-bostadsbyggen-i-soderort/repqjD!@I1cI9q2qm@RWmAp39pPYw/

Men vad bra, det låter som du är nöjd så varför klagar du?

Men ditt påstående att alla kan få det är förstås fel då det inte finns HR till alla som vill ha det.
Citera
2018-09-03, 12:11
  #16134
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det var nog i så fall en sidoeffekt, det blir spännande att se om gängkriminaliteten och skjutningarna minskar i Rinkeby framöver.
Skälen till att Alliansen sålde ut var snarare att först och främst avveckla Allmännyttan av ideologiska skäl, vidare ville man rensa innerstan på "vanligt folk", med bostadsrätter blir det bara välbärgade som bor där. Och sen har säkert utförsäljningarna inbringat en del kapital still stan

Så du menar att det är bättre att bara bygga mer av detsamma som redan finns? Sunkiga HR som bara samhällets lägsta skikt kan/vill bo i?
Citera
2018-09-03, 12:12
  #16135
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
6-7 år brukar räcka bra om man nöjer sig med stadens ytterområden.
Ett nytt miljonprojekt är vad som skulle behövas, massor av billiga, subventionerade bostäder som alla har råd med. Men så länge får vi nöja oss med alla nya bostadsområden som är planerade runt om i förorterna.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/rekordmanga-nya-bostadsbyggen-i-soderort/repqjD!@I1cI9q2qm@RWmAp39pPYw/

6-7 år? Möjligen i Tensta..
Citera
2018-09-03, 12:50
  #16136
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men vad bra, det låter som du är nöjd så varför klagar du?
Jag klagar på Alliansens utförsäljningar av Allmännyttan, och de orättvisor det förde med sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men ditt påstående att alla kan få det är förstås fel då det inte finns HR till alla som vill ha det.
Med tiden kan alla få det, men naturligt vis borde det byggas mer. Allmännyttans hyreslägenheter ät tillgängliga för alla som kan tänka sig att köa för dem, privatägda bostadsrätter är bara tillgängliga för de med tillräckliga inkomster.
Citera
2018-09-03, 13:04
  #16137
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag klagar på Alliansens utförsäljningar av Allmännyttan, och de orättvisor det förde med sig.

Med tiden kan alla få det, men naturligt vis borde det byggas mer. Allmännyttans hyreslägenheter ät tillgängliga för alla som kan tänka sig att köa för dem, privatägda bostadsrätter är bara tillgängliga för de med tillräckliga inkomster.

Nej alla kan inte få det med tiden eftersom det inte finns hyreslägenheter så det räcker till alla. Det skulle i så fall kräva att någon vill bygga HR med låga hyror men det har ni som förespråkar detta vägrat att göra.

Någon orättvisa när hyreslägenheterna ombildades till BR skedde inte heller, jag kunde inte få dessa innan ombildningen och heller inte nu, ingen skillnad alltså.
Citera
2018-09-03, 13:07
  #16138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej man är inte bostadslös för att man saknar 250,000 kr, man är bostadslös för att man saknar bostad. Det finns rätt många rätt många som har bostad men inte 250,000kr.

Och denna "rätt" att få bostad skulle vara någon annans skyldighet. Tar du på dig den skyldigheten och bygger billiga HR?

Nu blev det total fel på siffrorna, 2,5 miljon behövs. Jag har aldrig lovat "bygga billigt" det är ord som politiker tar i sin mun men som inte finns i verkligheten.

Billig bostad får man när tant Ulla 97 år går bort. Då blir det ett fynd för någon, en nästa gratis gammal fin lägenhet i centralt läge blir ledig. I nivå med en lottovinst på 2 miljoner för den som får flytta in.

Några tvingas köpa för 2,5 miljon andra får "ärva" tant Ulla med hjälp av bostadsförmedlingen.
Citera
2018-09-03, 13:11
  #16139
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Nu blev det total fel på siffrorna, 2,5 miljon behövs. Jag har aldrig lovat "bygga billigt" det är ord som politiker tar i sin mun men som inte finns i verkligheten.

Billig bostad får man när tant Ulla 97 år går bort. Då blir det ett fynd för någon, en nästa gratis gammal fin lägenhet i centralt läge blir ledig. I nivå med en lottovinst på 2 miljoner för den som får flytta in.

Några tvingas köpa för 2,5 miljon andra får "ärva" tant Ulla med hjälp av bostadsförmedlingen.

Nej det är ingen som vill ta på sig skyldigheten att bygga billiga HR och när du inte vill borde du inte förvänta dig att andra vill heller.
Citera
2018-09-03, 14:02
  #16140
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej alla kan inte få det med tiden eftersom det inte finns hyreslägenheter så det räcker till alla. Det skulle i så fall kräva att någon vill bygga HR med låga hyror men det har ni som förespråkar detta vägrat att göra.

Någon orättvisa när hyreslägenheterna ombildades till BR skedde inte heller, jag kunde inte få dessa innan ombildningen och heller inte nu, ingen skillnad alltså.
Någon hade ju uppenbarligen fått den, eftersom det bodde någon i den vid ombildningen. Men nu är chansen definitivt borta, om du inte har råd med lån på fem miljoner och en handpenning på en knapp miljon eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in