2018-09-03, 20:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Rätten att tro på vad man vill är under attack av ateisterna som tycker att religiösa människor är fel i sin existens eftersom pengar är livets mening,
Som ateist värnar jag snarare om rätten till frihet från religion, jag attackerar inte rätten att tro på vad man vill. Jag tycker inte att religiösa är fel i sin existen, eftersom jag inte anser att pengar är livets mening. För mig så får folk tro vad de vill, så länge de inte pådyvlar andra sin tro.
Citera
2018-09-03, 20:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är snarare ateisterna som påstår att dom inte kan se några bevis för medvetna gudar trots att dom aldrig nånsin observerat system skapa sig själv.

Så därför smusslar du in din god-of-gaps där det inte finns observerbar information.

Citat:
"vi förstår inte vad bevis för gudar är så därför finns dom inte"

Specificera vad det är för typ av ateister du refererar till.

Citat:
Ja precis, eftersom evolutionsteori kan inte fungera i rymden , lika lite som den kan designa system på Jorden. Den är ologisk och obevisbar men samtidigt enkelt motbevisad genom simpel logik.

Även om du skulle kunne motbevisa evolutionsteorin betyder detta ändå inte mycket för en diskussion om 'guds' vara/icke-vara.

Citat:
Se på tex. din egen hand och se att varje liten bit av skellet i handen har designats med ett syfte som får handen i sin helhet att fungera.. jag kan alltså se "livsmeningar" i varje liten del av människans skellet och i andra levande varelsers kroppar.

"Finetunings"-argumentet ... IGEN. Men det blir inte sant av att bli upprepat.

Citat:
Ni ateister som inte vet vad system eller designer är.. ni tror att varje liten del av skelletet har evolutionerat sig själv till att hamna på rätt plats..

Strawman.

Citat:
MEN.. det som vi alla kan se är att alla delar skapats med ett syfte.. en livsmening som gudarna gav den långt innan skelletet växte ur ett DNA genom cellkopiering.

Postulat.

Gratulerar, 4 logikfel och 2 strawmen och ett postulat i ovanstående.
Citera
2018-09-03, 20:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kan inte tänka logiskt om du påstår att olika delar i människans kropp har evolutionerats i olika takt eftersom människokroppen slutar fungera om inte alla delar har evolutionerats klart för att fungera i harmoni med varandra.

Vilket dock på intet sätt legitimerar "finetunings"-argumentet, oavsett hur ofta du upprepar det.
Citera
2018-09-03, 20:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men vill du att alla saknar rätten att tro på vad dom vill, på grund av att nån mamma har sagt att gudarna sa att hon ska döda sitt barn?

Rätten att tro på vad man vill är under attack av ateisterna som tycker att religiösa människor är fel i sin existens eftersom pengar är livets mening, men många religiösa fattade inte detta på grund av sina mentala störningar som inte kan fatta hur mycket värde pengar har, eller hur då?

En psykolog kan säkert vara troende men han kan inte prata om att han tror på en stor gudsgubbe som smider biologiska designer uppe på molnen.. för om han gjorde det så hade han stämplat en diagnos på sig själv för att få ta del av sitt eget knark för att slippa se verkligheten.

Generaliserande strawman om ateismen ... och den har iövrigt inget med bevis för eller emot 'gud' att göra.
Citera
2018-09-03, 20:49
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Som ateist värnar jag snarare om rätten till frihet från religion, jag attackerar inte rätten att tro på vad man vill. Jag tycker inte att religiösa är fel i sin existen, eftersom jag inte anser att pengar är livets mening. För mig så får folk tro vad de vill, så länge de inte pådyvlar andra sin tro.

Låter som att du har nånting emot skolsystemet som tvingade på sin teori/tro på oss alla tills vissa av oss blev troende ateister, medans andra blev troende religiösa.

Om du värnar friheten att vara ateist så förstår du att du måste supporta även religiösas rätt att tro på det som dom vill.. så länge dom inte skadar andra genom att ha sin tro.

Ateister och religiösa skadar andra levande varelser genom att ha sin tro dock.. speciellt om dom äter kött och pratar om andra religioners medlemmar precis som att en religion är bättre än den andre.
Citera
2018-09-03, 20:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Låter som att du har nånting emot skolsystemet som tvingade på sin teori/tro på oss alla tills vissa av oss blev troende ateister, medans andra blev troende religiösa.

Om du värnar friheten att vara ateist så förstår du att du måste supporta även religiösas rätt att tro på det som dom vill.. så länge dom inte skadar andra genom att ha sin tro.

Ateister och religiösa skadar andra levande varelser genom att ha sin tro dock.. speciellt om dom äter kött och pratar om andra religioners medlemmar precis som att en religion är bättre än den andre.

Och vad har det med bevis för eller emot 'gud' att göra?
Citera
2018-09-03, 21:13
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Att ateister och religiösa krigar om vem som har rätt tro.. i dessa sista dagar.. det har jag redan läst om i uppenbarelseboken.

Du ser inga bevis för gudar oavsett vilke bevis som läggs fram.. du har redan valt vad du ska tro.

Jag ser bevis för gudar överallt.. tillåmed i lagsystemet som finns här på JOrden.. och som bevisar att alla lagar på Jorden är baserade på bibeln.. och bibeln i sin tur är baserad på pyramids väggar och den symbolism som står där.

Om det står i en bok som bibeln hur ni ateister beter er år 2018.. trots att boken skrev för många tusentals år sedan.. det bevisar kanske inte gudar för dig men det bevisar iaf för mig att dom som skapade pyramidens väggar kunde se in i framtiden, och hade något budskap att lämna till kommande generationer.
Citera
2018-09-03, 21:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Att ateister och religiösa krigar om vem som har rätt tro.. i dessa sista dagar.. det har jag redan läst om i uppenbarelseboken.

Citat:
Du ser inga bevis för gudar oavsett vilke bevis som läggs fram.. du har redan valt vad du ska tro.

Nej, jag har "vald" att applicera principerna i konventionell bevisföring.

Citat:
Jag ser bevis för gudar överallt..

Helt tydligt med hjälp av pseudo-filosofi och pseudo-vetenskap.
Citera
2018-09-03, 21:46
Medlem
Citat:
Lagen är isf överens med dig.. för folk får inte bete sig hur som helst genom att tex. skapa brottsoffer.

Ateister attackerar inte troende.. dom attackerar sin egna rätt att tro på vad dom vill.. genom att påstå att dom som tror på fel saker är mindre värda jämfört med bigbang-troende ateister som vet allt om hur viktigt det är att kriga mot religiösa i dessa sista dagar.

Grundlagen säger ju att vi får tro på vad vi vill och delta i vilken religion som vi vill. Det är just detta som fler och fler ateister verkar vilja få bort trots att det är grundlagar så det enda som dom får bort genom att klaga på sitt lands grundlagar är väl just sig själva.. som kommer låsas in nånstans för att dom påstod att vissa trodde fel och andra trodde rätt.. precis som att folk som tror på galenskap inte har rätten att tro på galenskap som tex. big bang.. så länge dom inte skadar någon genom sin tro så är tron fullt laglig.

Det finns ingen lagligt stöd för att mörda människor genom att påstå att det är en del av ens religion att få mörda... men djur kan mördas av religiösa , om djuren mördas på ett specieltl sätt som gör mordet okej.. och av ateister som "vet" att karma INTE är en lag som gör att dom får lida konsekvenser för djurmorden som dom deltar i genom att köpa en hamburgare.

Man kan alltså inte begå brott och sen påstå att man har en religion som säger att man får begå brott... inte ens djurmord får man delta i utan att lida konsekvenser genom karmalagen så länge man inte slutar med synden för att bli förlåten.. men detta vet inte ateister och religiösa om än.. att det kanska var osmart att delta i djurplågeri och mord genom att köpa en hamburgare som kanske gör att man bli skyldig till djurplågeriet och mordet som hände innan djuret blev hamburgaren.

Enligt ateisternas och de religiösas "lagar" så är det okej att använda djur som slavar..
ateisterna säger att det inte finns nån karmalag eller gudar som ser till att alla syndare får tbx det som dom gör mot andra levande varelser.. och därför så är det okej att ateisten använder djurslavar för att skapa sin egen cancer på samma gång genom att äta kött.
De religiösa påstår att det är okej att mörda djur så länge man mördar på ett speciellt sätt.. muslimerna och svenskarna är väldigt like gällande djurslakt eftersom dom tycker att deras sätt att mörda djur är okej och tillåmed heligt.
Då kan du ta denna diskussionen med de ateister som stämmer in på din beskrivning. Eftersom ateism inte är en livsåskådning så kan det variera väldigt mycket vad ateister tror och inte tror.
Att klumpa ihop ateister och diskutera vad de tror är meningslöst, då ”att vara ateist” bara har har en sak gemensamt.
Citera
2018-09-03, 21:46
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Nej, jag har "vald" att applicera principerna i konventionell bevisföring.

Helt tydligt med hjälp av pseudo-filosofi och pseudo-vetenskap.

Vi ser bevis för designade system när vi tittar upp mot rymden på natten.. att du tycker att medvetenhet INTE är det enda som kan designa system.. detta placerar ju bevisbördan på dig då du måste bevisa hur ett system kan skapa sig själv eller evolutioneras från en annan art.

Jag ser bevis för medvetenhet som gudarna har, när jag ser deras designade system i rymden, naturen eller min egna kropp.

Du ser bevis för stora hokus pokus smällar och komplexitet-från-simplecitet-magi, som skapar meninglösa biologiska system som enligt ateisten inte är speciellt avancerade.
Citera
2018-09-03, 21:48
Medlem
Citat:

Jag ser bevis för gudar överallt.. tillåmed i lagsystemet som finns här på JOrden.. och som bevisar att alla lagar på Jorden är baserade på bibeln.. och bibeln i sin tur är baserad på pyramids väggar och den symbolism som står där.

Om det står i en bok som bibeln hur ni ateister beter er år 2018.. trots att boken skrev för många tusentals år sedan.. det bevisar kanske inte gudar för dig men det bevisar iaf för mig att dom som skapade pyramidens väggar kunde se in i framtiden, och hade något budskap att lämna till kommande generationer.
Var står det årtalet i bibeln? Källa tack.
Att folk kan se in i framtiden är ett bevis på att folk kan se in i framtiden, det bevisar ingen Gud.
Det bevisar lika mycket, eller mer faktiskt, tidsresande. Hur uteslöt du tidsresande?
Citera
2018-09-03, 21:51
Medlem
Citat:
Vi ser bevis för designade system när vi tittar upp mot rymden på natten.. att du tycker att medvetenhet INTE är det enda som kan designa system.. detta placerar ju bevisbördan på dig då du måste bevisa hur ett system kan skapa sig själv eller evolutioneras från en annan art.

Jag ser bevis för medvetenhet som gudarna har, när jag ser deras designade system i rymden, naturen eller min egna kropp.

Du ser bevis för stora hokus pokus smällar och komplexitet-från-simplecitet-magi, som skapar meninglösa biologiska system som enligt ateisten inte är speciellt avancerade.
Nej, att säga ”jag vet inte” är inte att ta på sig bevisbörda.
Hur många gudar är det du ser bevis för?
Vad har varje gud för uppgift?
Hur skapades varje gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in