2018-09-03, 10:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En hyreslägenhet har inget marknadsvärde, eftersom den inte kan köpas eller säljas. Men fastigheten köps för att omvandla till bostadsrätter, och dessa har ett marknadsvärde. Som alltså är det dubbla eller tredubbla mot vad hyresgästerna behövde betala.

Om marknadsvärdet var 0 kr som du säger har man inte sålt ut den för billigt då man fick mycket mer.
Citera
2018-09-03, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Du vet väl var Joakim Larsson (m) själv bor ? Kanske var det hans egen ide att lägga
ombildningskontoret i Rinkeby så att ombildarna skulle tvingas åka dit för första
och sista gången i sitt liv. Eller var det Sten Nordin eller hans föregångare Kristina
Axen Olin ? Eller kanske Kristina Alvendal ?

Köp en BR i Rinkeby själv om du rekommenderar den boendeformen. Nära till den
nya mosken som snart kommer.

Ekonomisk segregation är en sak, etnisk en annan. Vissa förespråkar båda.

Pengar till de redan besuttna, överkörning av de mindre bemedlade. Borgerlig
bostadspolitik som nu verkar ha nått vägs ände när folk inte längre verkar ha
råd att köpa och de som redan tjänat pengar bara på att bo vill tjäna ännu lite
mera utan att anstränga sig.

Eftersom även BR i Rinkeby går åt så är det ett utmärkt sätt att få in lite mer bemedlade i området, jag behöver inte köpa dem. Hur man kan vara emot det är en gåta. Man föredrar att ghetton förblir ghetton.
Citera
2018-09-03, 10:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det stämmer ju inte, man får vänta i evigheter på ett kontrakt.
Jag har inte sagt att det går snabbt, men att alla har möjligheten.
Citera
2018-09-03, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Jag tycker du skall bege dig ut till förorten och propagera för det fantastiska i att äga
sitt boende, speciellt i ett s k utanförskapsområde. Alliansen lyckades ju inte direkt
med att sälja ut till de boende där. Så det blev till slumvärdar istället. Du kanske
kan hopa med det.

Glöm inte att läsa högt ur läroböckerna i nationalekonomi där det står att alla varor
och tjänster är precis samma sak ! Det är sådant invånarna därute vill höra !

Behövs inte som sagt. Även BR i Rinkeby säljs och boendet blir blandat. Tråkigt för dig som tycker att ghetton ska ghettofieras ytterligare av oklar anledning.

Jag har både bott och jobbat många år i förorter så har bra koll på läget där. De som brukar ha sämst koll brukar vara S och V politiker.
Citera
2018-09-03, 10:41
Avslutad
Citat:
Problemet är inte hyresregleringen, det ger oss tvärtom alla möjlighet att bo bra till en vettig kostnad. Orsaken till problemet är istället Alliansens beslut att sälja ut våra gemensamt ägda hyresfastigheter till de boende. På grund av detta har hyresmarknaden i Stockholm gått miste om hundratusen hyreslägenheter.

Så alla har möjlighet att bo bra till en vettig kostnad? Kanon! Vart anmäler jag mig så jag kan flytta in nästa månad??
Citera
2018-09-03, 10:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har inte sagt att det går snabbt, men att alla har möjligheten.

Nej det finns ju inte HR till alla så alla har inte möjligheten.
Citera
2018-09-03, 10:43
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Eftersom även BR i Rinkeby går åt så är det ett utmärkt sätt att få in lite mer bemedlade i området, jag behöver inte köpa dem. Hur man kan vara emot det är en gåta. Man föredrar att ghetton förblir ghetton.
Du menar att syftet med ombildningarna var att lyfta standarden på storstadens ytterområden? Då kunde man ju låtit innerstadens hyresrätter förbli hyresrätter. Nej, skälet till utförsäljningarna måste varit något annat.
Citera
2018-09-03, 10:44
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nej det finns ju inte HR till alla så alla har inte möjligheten.
Nej, inte nu längre. Alliansen har ju berövat stockholmarna på hundratusen hyresbostäder genom ombildningarna.
Citera
2018-09-03, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, inte nu längre. Alliansen har ju berövat stockholmarna på hundratusen hyresbostäder genom ombildningarna.

Varför säger du då att alla har möjligheten, varför ljuger du? Och alla hade inte möjligheten innan alliansen tillträdde heller.
Citera
2018-09-03, 10:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så alla har möjlighet att bo bra till en vettig kostnad? Kanon! Vart anmäler jag mig så jag kan flytta in nästa månad??
Vem har sagt något om nästa månad? Vill man ha en bostad i Stockholm får man allt vara betedd på att vänta.
Citera
2018-09-03, 10:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Varför säger du då att alla har möjligheten, varför ljuger du? Och alla hade inte möjligheten innan alliansen tillträdde heller.
Vem är det som ljuger? Vilka menar du var utestängda från Bostadsförmedlingen?
Citera
2018-09-03, 11:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vem är det som ljuger? Vilka menar du var utestängda från Bostadsförmedlingen?

Du påstod att hyresregleringen gör att alla kan bo bra till en vettig kostnad men det stämmer ju inte då det inte finns HR till alla som vill ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in