2017-12-18, 07:01
  #14929
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j9QrP/han-har-salt-hyreskontrakt-for-100-miljoner--berattar-sjalv


Lägenheter skall lämnas till bostadsförmedlingen eller hur Tammer?
Citera
2017-12-18, 07:43
  #14930
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fattiga stackare i paradvåningarna på Östermalm?

Jo tjena

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-forlorar-paradvaning-pa-ostermalm/

Fusk och mygel är vad hyresreglering leder till.

Haha ja. Sedan har man enorma problem att hyra ut lägenheter i Järfälla och Barkarbystaden. "Bostadsbristen" verkar främst vara bristen på bostäder i innerstan för några tusenlappar i månaden.

Vi har helt enkelt ett subventionerat boende för en jävla massa välbärgade människor som egentligen inte alls behöver det.

https://www.svd.se/stockholms-storsta-vardar-saljer-hyresratter-svart
__________________
Senast redigerad av flanders 2017-12-18 kl. 07:48.
Citera
2017-12-18, 08:30
  #14931
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Ja somliga tjänar på hyresregleringen i alla fall:

Handeln med svarta lägenhetskontrakt omsätter miljardbelopp – allra hetast är marknaden i Stockholm.
200 sekunder har träffat en man som kan branschen inifrån.
I snart 40 år har han sålt och förmedlat lägenheter i Stockholm.
– Jag har sålt till journalister, poliser, politiker och åklagare, avslöjar han.

Enligt bostadsbolagen förekommer det sannolikt svarta pengar i upp till vartannat byte i Stockholm. Pengarna hamnar rakt i fickan på fastighetsägaren, förmedlaren eller lägenhetsinnehavaren som säljer.
För 200 sekunders Robert Aschberg berättar svartmäklaren hur den svarta lägenhetsmarknaden ser ut.
– Den dyraste lägenheten jag förmedlat kostade runt två och en halv miljoner kronor, det var en fantastisk vindsvåning i Vasastan, säger han.
Under sina 40 år i branschen har han förmedlat runt 1 000 lägenheter och omsatt 100 miljoner kronor, uppskattar han.
Vad gör du med pengarna?
– Förr var det aldrig några frågor men nu är det omöjligt att sköta det via bankerna. Det är växlingskontor, guld och andra institut för att ta ut kontanter i dag, säger svartmäklaren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j9QrP/han-har-salt-hyreskontrakt-for-100-miljoner--berattar-sjalv
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-12-18 kl. 08:34.
Citera
2017-12-18, 09:24
  #14932
Medlem
longbow4ys avatar
Det finns en utredning om stopp för svart andrahandsmarknad där nya regler föreslås gälla från 1/1 2019

Gällande hyresvärdar:
Utredningen föreslår slutligen att det straffrättsliga ingripandet mot
den illegala handeln med hyreskontrakt skärps. Utredningen föreslår
att straffen för att begära särskild ersättning för upplåtelse av en
hyreslägenhet eller för överlåtelse av en hyresrätt skärps. Straffen för
brott av normalgraden ska vara fängelse i högst två år
(i stället för
böter eller fängelse i högst sex månader). Gärningar som betecknas
som ringa ska inte längre vara straffria. Straffen för ringa brott ska
vara böter eller fängelse i högst sex månader. Slutligen föreslås att
straffen för grovt brott skärps till fängelse i lägst sex månader och
högst fyra år.
Hyresgäster:
Utredningen föreslår att straffen för att begära och ta emot
otillåten ersättning för förmedling av en hyreslägenhet skärps på motsvarande
sätt som straffen för att begära särskild ersättning för överlåtelse
av en hyresrätt. Slutligen föreslår utredningen att köp av en
hyreslägenhet kriminaliseras. Det straffbara handlandet ska bestå i
att betala särskild ersättning för att hyra en bostadslägenhet eller för
att förvärva hyresrätten till en sådan lägenhet. Straffen ska vara böter
eller fängelse i högst två år
eller, om brottet är grovt, fängelse i lägst
sex månader och högst fyra år.
Andrahandsuthyrning:
Utredningen förslår därför att det
införs en bestämmelse som innebär att förstahandshyran ska utgöra
tak för andrahandshyran. Detta ska gälla oavsett om förstahandshyran
är högre eller lägre än den s.k. bruksvärdehyran för lägenheten.
...
En sådan är att i samband med en
ansökan om tillstånd till en andrahandsupplåtelse, ska förstahandshyresgästen
intyga att hyran för andrahandsupplåtelsen inte överstiger
förstahandshyran. Vidare föreslås att hyresrätten är förverkad
om hyresgästen har upplåtit lägenheten eller del av den med en hyra
som är högre än förstahandshyra
...
Slutligen föreslår utredningen att det kriminaliseras att olovligt –
dvs. utan hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd – hyra
ut en lägenhet i andra hand med en hyra som överstiger hyresgästens
egen hyra. Straffet ska vara böter eller fängelse i högst två år. Om
brottet är ringa, ska inte dömas till straff. Ett brott bör anses som
ringa och vara straffritt om andrahandshyran överstiger förstahandshyran
i mindre mån eller om andrahandsupplåtelsen pågått en kortare
tid.
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/11/sou-201786/

Dels är det ingen slump att artiklar om svart hyresmarknad kommer nu i Aftonbladet. Det ingår i kampanjen för detta nya lagförslag.

Men det innebär också att det kommer komma ut massvis med billiga (relativt) hyreslägenheter på marknaden innan den nya lagen träder i kraft. Och det är under 2018.

För vem vill riskera fängelse?

Detta är en väldigt stor förändring som kommer påverka kostnaden för att bo i Stockholm ordentligt.

För:
Andrahandshyrorna i landet är i snitt 50 procent högre än
förstahandshyrorna. I Stockholmsområdet är de drygt 70 procent
högre än förstahandshyrorna
Det kommer förändras och vem vill då hyra ut en lägenhet med risk utan vinst?

Tror bostadsbristen avskaffas med denna lag.
Citera
2017-12-18, 12:56
  #14933
Medlem
kurt-sunes avatar
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/236481

Hgf:s ordförande slår rekord i blånekande i vanlig ordning.

Problemet med svartmäkleriet beror som vanligt på ”bostadsbrist” och att det måste byggas mer. Pinsamt är bara förnamnet.


Måste man vara idiot för att få jobb på hgf?
Citera
2017-12-19, 23:23
  #14934
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.hemhyra.se/nyheter/kollektiv-malmo-kassako-andrahandsuthyrare/

Finns fler som stormtrivs med hyresregleringen...

Varför inte bli arbetsbefriad och bo utomlands? Det är nåt för slemmet det...
Citera
2017-12-20, 11:01
  #14935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://www.hemhyra.se/nyheter/kollektiv-malmo-kassako-andrahandsuthyrare/

Finns fler som stormtrivs med hyresregleringen...

Varför inte bli arbetsbefriad och bo utomlands? Det är nåt för slemmet det...

Och vad är ditt problem med andrahandsuthyrningen? Är det inte marknadsekonomi i dess renaste form?
Du kanske menar att staten ska subventionera hyresbostäder så vi slipper problemet? Som vanligt går du i taket för rent marginella problem ('hyresregleringar', andrahandshyror).
Citera
2017-12-20, 11:05
  #14936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fattiga stackare i paradvåningarna på Östermalm?

Jo tjena

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-forlorar-paradvaning-pa-ostermalm/

Fusk och mygel är vad hyresreglering leder till.

Vad har den artikeln med nån sorts hyresreglering att göra? Vad låg hyran på? Var den reglerad av staten på något sätt? Framgår det? Helt irrelevant artikel i sammanhanget. Fusk o mygel förkommer överallt alltid. Ett kontrakt på Östermalm är lika attraktivt vilka regler du än kan tänkas vilja införa ööer ändra.
Citera
2017-12-20, 14:39
  #14937
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Och vad är ditt problem med andrahandsuthyrningen? Är det inte marknadsekonomi i dess renaste form?
det är precis vad det är. och eftersom det är så lukrativt att sitta på ett kontrakt, iom att det finns ett permanent mervärde på 13700 per månad, så är det klart som fan att det är ”brist” på den här typen av bostäder så att kollektiv måste hyra i andra hand.


Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du kanske menar att staten ska subventionera hyresbostäder så vi slipper problemet?

Nej staten ska bara subventionera de som faktiskt behöver hjälp.

Problemet är inte brist, problemet är hyressättningssystemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Som vanligt går du i taket för rent marginella problem ('hyresregleringar', andrahandshyror).
det är inget marginellt problem att man måste köa i decennier för att lägga vantarna på ett förstahandskontrakt. Det är ett tillväxthämmande problem som vi alla förlorar på i längden.
Citera
2017-12-20, 14:52
  #14938
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad har den artikeln med nån sorts hyresreglering att göra?
hyran ligger på 13300 kr men marknaden betalar glatt 27 k. Personen med kontraktet bor utomlands och inte ens i lgh. Samtidigt råder det ”bostadsbrist” och du ser inte problemet? Nu får du kamma dig hörrö!

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad låg hyran på?
13300 står det i artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Var den reglerad av staten på något sätt?
vad har det med saken att göra när hyran ligger långt under vad ett kollektiv betalar för en sådan lgh. Effektivt nyttjande av beståndet för övrigt...

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Framgår det? Helt irrelevant artikel i sammanhanget.
du ser inga problem med det här?

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Fusk o mygel förkommer överallt alltid.
jaha ser du nån som sitter och trycker på extra hyrbilar och hotellrum och lägger på extra? Nej tänkte väl det...

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ett kontrakt på Östermalm är lika attraktivt vilka regler du än kan tänkas vilja införa ööer ändra.
det är det knappast hörrö om marknadspris ska betalas. Det är bara att kolla på hemnet.. finns 73 st till salu just nu. Hur många bruksvärdesreglerade hyresrätter är lediga i samma område?
Citera
2017-12-20, 20:48
  #14939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/236481

Hgf:s ordförande slår rekord i blånekande i vanlig ordning.

Problemet med svartmäkleriet beror som vanligt på ”bostadsbrist” och att det måste byggas mer. Pinsamt är bara förnamnet.


Måste man vara idiot för att få jobb på hgf?

Nej men man måste vara en idiot om man tror att det inte finns en brist på bostäder som folk har råd att bo i.
Citera
2017-12-20, 21:01
  #14940
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej men man måste vara en idiot om man tror att det inte finns en brist på bostäder som folk har råd att bo i.

Jaha så folk lever som hemlösa för att de inte har råd att bo? Kamma dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in