Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
De flesta politiska bedömare (allt från Göran Persson till Widar Andersson) hävdar att vi sannolikt kommer få se ett extraval runt 2019, dvs inom ett år. Om AfS lyckas få åtminstone 2% under detta val, kommer de garanterat, om inte förr, ta plats i Riksdagen 2019.
Svar: NEJ, en röst på AfS är inte bortkastad, precis som min röst på SD 2006 inte var bortkastad.
Någon måste gå först så att fegisar likt dig själv vågar rösta i enlighet med dina preferenser.
Jag läste tråden om AfD i Tyskland, som också är ett förhållandevis nytt parti. Bara tre år efter att de skapades var de 3:e största parti i flera OU, och ligger fortfarande kring 15%-nivån.
Jag förstår att man inte kan göra jämförelser hur som helst eller dra några tvärsäkra slutsatser. Men ändå: Varför skulle inte liknande kunna hända här i Sverige? Inte minst som vi brottas med många liknande problem.
Min uppfattning är att AfS är en gräsrotsrörelse. Har sett flera av de direktsända mötena. Sett unga killar, ofta i arbetsklädsel, och pensionärer sida vid sida lyssna uppmärksamt och intresserat och applådera engagerat. Sett dem gå fram efteråt för att skaka hand med talarna och plocka med sig valsedlar. (Vilket givetvis inte bevisar vare sig att de i slutändan kommer att rösta på AfS, inte heller att de kommer att komma in i riksdagen.)
Jag har sett motdemonstranterna. Skrikiga s.k. fjortisbrudar. Skränande MENA- och afrikanska unga killar som gör fingret mot fotografen. Några medelålders V-representanter som går omkring och agiterar. Trötta sossetanter i övre medelåldern, och senast en självgod skara Liberaler med plakat i vädret som såg mycket förnärmade ut och snörpte på munnarna när de fick kritik. Sammantaget en ganska patetisk samling.
Jag tänker på de här unga arbetarkillarna i städer som t.ex Borlänge. De jobbar hårt och de vet att en stor del av deras skattepengar går åt tolkar och somaliska eller arabiska kulturföreningar. Det är deras systrar och flickvänner som blir trakasserade av invandrargäng. Det är deras mor- och farföräldrar som blir allt fattigare och får allt sämre omvårdnad. Hur kan man bli förvånad om de dras till ett ganska hårdfört parti som AfS? Hur kan man ens försöka vilja döma dem?
Folk överlag är nog så inihelvete trötta på mångkulturen och massinvandringen. När nästa lågkonjunktur kommer lär det bli åka av, kanske blir riktigt illa för väldigt många människor.
Tyvärr blev SD nedtysta och utfrysta när de försökte påtala problemen, som därefter har tillåtits växa och bli alltmer svårhanterliga.
Kommer själv att rösta på AfS nästa söndag. Vågar inte tro och hoppas att de kommer in redan nu.
Men jag tror också att det mycket väl kan bli ett extraval inom de närmaste 1-2 åren. Och då dj....r - då har alla hunnit höra talas om dem och vet vad de står för. En gräsrotsrörelse är en gräsrotsrörelse och den krossar man inte hur som helst.
Jag tänker hur som helst rösta på AfS nästa söndag. Kanske inte så taktiskt tänkt, utan mer från hjärtat.