2018-08-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men det motsägs ju av chefen på Yougov.
Rådatan ser nästan likadan ut...

"Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna."
Har vi fått se några siffror vad gällde tex SDs rådata där?
2018-08-31, 12:58
Medlem
Separatistens avatar
Vid förra Riksdagsvalet nämnde 32 procent av väljarna att de bestämde partivalet under sista veckan.

Förvänta er att det kommer att hända saker som kommer att påverka, in i det sista.

Jag pratar om allt från terrordåd till att Socialdemokraterna lovar slopa bensinskatten.
2018-08-31, 13:02
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Är det så jäkla illa? Den 12 ??? Å andra sidan har det skrivits mycket de senaste dagarna om att just förtidsröstningen gynnar SD. Personligen väntar jag gärna till den 12, bara resultatet blir gynnsamt.

En absolut majoritet av förtidsrösterna räknas på valnatten. Det är bara förseningar som kan dröja. Om jag minns rätt så är det 40-50% som förtidsröstar - valnattens resultat skulle vara helt meningslöst utan förtidsrösterna.
2018-08-31, 13:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Vid förra Riksdagsvalet nämnde 32 procent av väljarna att de bestämde partivalet under sista veckan.

Förvänta er att det kommer att hända saker som kommer att påverka, in i det sista.

Jag pratar om allt från terrordåd till att Socialdemokraterna lovar slopa bensinskatten.
Man kan vänta sig max ett stort "avslöjande" om SD i nästa vecka. Jag tror inte dom har fler. Hade man haft fler att välja på så hade man släppt något även på SDs dag i Almedalen, men då kom det bara något obetydligt trams. Så om man har någon "skandal" så har man snart den in i det sista. Eller så har man helt enkelt inget att komma med.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-08-31 kl. 13:05.
2018-08-31, 13:03
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Är det så jäkla illa? Den 12 ??? Å andra sidan har det skrivits mycket de senaste dagarna om att just förtidsröstningen gynnar SD. Personligen väntar jag gärna till den 12, bara resultatet blir gynnsamt.

Citat:
När vallokalerna har stängt på valdagen gör valförrättarna en första sammanräkning av röstsedlarna. Det är det här resultatet som presenteras under valvakorna i media.

Den slutliga röstsammanräkningen görs följande vecka av länsstyrelserna. Röstsammanräkningarna är öppna för allmänheten.

http://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/val-till-riksdagen/
2018-08-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
SD+M+KD så djävulskt nära riksdagsmajoritet. Fatta vilken press detta hade satt på Kristersson och EBT. Jävla AfS som var tvungna att köra ett år för tidigt..

Jävlar att de startade ett år för tidigt ööhö. Nästa år och 50 000 familjeåterförenade hade det varit okey men inte om 4 år med 200 000 återförenade samt 500 000 som fått svenskt medborgarskap och får rösta i riksdagsvalet.
2018-08-31, 13:08
Medlem
Citat:

Förtidsröster som kommer in t.o.m den 8 september räknas samtidigt. Det är utlandsröster och röster från valdagen på annan ort som räknas i efterhand.
2018-08-31, 13:18
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ditt resonemang är helt uppåt väggarna men det kommer du sannolikt inte fatta det förän valet är över. Sentio är ett skitinstitut som har gissat rätt två gånger på SD men i övrigt varit tämligen mediokra.
Inför valet 2014 var Sentio tillsammans med Skop bäst på att mäta alla partierna överlag.
https://val.digital/Institutes/

Inför valet 2010 var Sentio femte bäst av sju. Men skillnaden mellan Sentio och nummer 2, 3 och 4 är liten, som ni kan se här.
Synovate 0.62
Demoskop 0.70
Sifo 0.72
Novus 0.74
Sentio 0.79
Skop 0.86
United Minds 1.34
https://hagevi.wordpress.com/2010/09/27/basta-opinionsinstitut-vid-riksdagsvalet/

Ändå säger du 'tämligen mediokra'. Om man lägger ihop 2010 och 2014 ligger ju Sentio över medel. Ändå kallar du Sentio för ett 'skitinstitut'. Jag ser inte logiken.
2018-08-31, 13:20
Medlem
SvD/SIFO sänkte just budet till 16.9%.
2018-08-31, 13:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
SvD/SIFO sänkte just budet till 16.9%.
24% i Sentio. 7.1 procentenheters skillnad. Någon har jävligt mycket fel.

När väntar vi nästa Yougov?
2018-08-31, 13:29
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
24% i Sentio. 7.1 procentenheters skillnad. Någon har jävligt mycket fel.

När väntar vi nästa Yougov?

Ska inte Demoskop komma snart?
2018-08-31, 13:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nu verkar SD fått turbo i mätningarna, trots att Afs borde ha knyckt 1-2 %. Märkligt det där hur SD rusar mot slutet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in