2018-06-18, 19:06
  #70129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hallå övertolkning. Han sa att väljarnas prioriteringar kan förändras om lågkonjunkturen slår till och jobben blir en stor fråga igen. Just nu är den försvinnande långt ner på listan. Vad är det för liberalt eller tendentiöst med att konstatera nåt som alla inklusive SD skulle skriva under på?

Dagen innan konstaterade han apropå förtroendemätningen ”Vinnaren är Åkesson, som steg för steg blir en alltmer accepterad politisk ledare i bredare kretsar och får en större politisk trovärdighet”. Han kunde lika gärna ha sagt ”Den tydliga ledaren är Ulf Kristersson som på rekordkort tid har återvunnit förtroendet för M och seglat förbi Annie Lööf. Åkesson går framåt just denna gång, men har med sin blygsamma femteplats bakom den sargade Löfven ännu en bra bit kvar till toppen” om allianslobbyism hade varit högst på agendan.
Dessa liberala präster..flåt analytiker eller snarare "analytiker" är inte lika illa som PK-journalisterna, men deras insats har, på det stora hela, fram till nu, varit katastrofal och gett katastrofala följder, eftersom SD konsekvent beskrivits som en dagslända utan långsiktig potential, och man har ofta utan att darra på manschetten gett "tak" och gett tips om hur SD ska bekämpas.
2018-06-18, 20:11
  #70130
Medlem
Smoothmans avatar
Nu gör sig Stefan Löfven och Magdalena Andersson till ännu mer åtlöje. Snacka om panik i partiet.

"Socialdemokraterna ska försöka sätta stopp för missnöjesröster till SD i höst. Partiet ska betona faran med att protestera i valbåset – och ditt ansvar som väljare. Röstar man på Jimmie Åkesson, ja, då riskerar han att bli statsminister, säger Magdalena Andersson, finansminister (S). Stefan Löfven framhåller att det inte finns någon ångervecka i ett val.

I senaste undersökningen från SCB stod det klart att fler tänker rösta på Sverigedemokraterna än som gillar partiet. Något som av experter har tolkats som att SD fångar upp missnöjda som ska proteströsta i höst. Enligt Aftonbladets källor har frågan diskuterats intensivt i regeringskansliet de senaste dagarna.

– Människor tycks inte fatta att det inte finns något som heter missnöjesröst. Att alla röster får konsekvenser, säger en S-källa och fortsätter:

– Röstar man på SD kan det stå sig dyrt efter valet. Inte minst för arbetare är det orimligt att rösta på SD. De vill skära ner i kommuner, försvaga arbetsrätten och låta vinstuttagen i välfärden fortsätta."


https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3jO63q/sa-ska-s-forsoka-satta-stopp-for-protestroster-till-sd

https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3jO63q/sa-ska-s-forsoka-satta-stopp-for-protestroster-till-sd

Tror de verkligen att denna barnsliga skrämselpropaganda kommer att få folk att lämna SD och gå tillbaka till S. Jösses...
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-18 kl. 20:13. Anledning: Tillägg av Unvis-länk
2018-06-18, 20:15
  #70131
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nu gör sig Stefan Löfven och Magdalena Andersson till ännu mer åtlöje. Snacka om panik i partiet.

"Socialdemokraterna ska försöka sätta stopp för missnöjesröster till SD i höst. Partiet ska betona faran med att protestera i valbåset – och ditt ansvar som väljare. Röstar man på Jimmie Åkesson, ja, då riskerar han att bli statsminister, säger Magdalena Andersson, finansminister (S). Stefan Löfven framhåller att det inte finns någon ångervecka i ett val.

I senaste undersökningen från SCB stod det klart att fler tänker rösta på Sverigedemokraterna än som gillar partiet. Något som av experter har tolkats som att SD fångar upp missnöjda som ska proteströsta i höst. Enligt Aftonbladets källor har frågan diskuterats intensivt i regeringskansliet de senaste dagarna.

– Människor tycks inte fatta att det inte finns något som heter missnöjesröst. Att alla röster får konsekvenser, säger en S-källa och fortsätter:

– Röstar man på SD kan det stå sig dyrt efter valet. Inte minst för arbetare är det orimligt att rösta på SD. De vill skära ner i kommuner, försvaga arbetsrätten och låta vinstuttagen i välfärden fortsätta."


https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3jO63q/sa-ska-s-forsoka-satta-stopp-for-protestroster-till-sd

https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3jO63q/sa-ska-s-forsoka-satta-stopp-for-protestroster-till-sd

Tror de verkligen att denna barnsliga skrämselpropaganda kommer att få folk att lämna SD och gå tillbaka till S. Jösses...

Som med alla deras desperata försök att vinna tillbaka väljare kommer detta ge totalt motsatt effekt. Bra för SD att Löfven poängterar att man inte har någon ångervecka i ett val, för röstar man på Socialdemokraterna framför SD är det just vad man kommer göra - ångra sig.
2018-06-18, 20:30
  #70132
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
– Människor tycks inte fatta att det inte finns något som heter missnöjesröst. Att alla röster får konsekvenser, säger en S-källa och fortsätter:

Röstar man på SD kan det stå sig dyrt efter valet. Inte minst för arbetare är det orimligt att rösta på SD. De vill skära ner i kommuner, försvaga arbetsrätten och låta vinstuttagen i välfärden fortsätta."

Svårt att förstå hur man ska kunna ta kommentarer som dessa allvar . . . hela välfärdssamhället raseras i snabb takt för arbetande och skattebetalande medborgare, hundratals miljarder försvinner i flykting/asyl/migration, en ökad otrygghet breder ut sig, skjutningar, våldtäkter och hela statsdelar som behärskas av kriminella gäng. Den politik som förts av Reinfeldt och Löfven har kostat oss så enorma belopp att det nästan inte går att greppa i relation till något annat i ekonomin öht.

Förståligt att "S-källan" är annonym . . .
2018-06-18, 21:04
  #70133
Medlem
Motacilla.albas avatar
Dn/ipsos

Val till kommunfullmäktige Stockholm

Jmf med valet.

S. 19.8 (22)
V 13.8(8.9)
MP 8.8. (14.8)
FI 3.1(4.6)
SD 10.3(5.2)
C 8.1(4.7)
L 8.1(8.3)
M24.1(27.2)

En dubbling i ipsos Jmf med valet är starkt
__________________
Senast redigerad av Motacilla.alba 2018-06-18 kl. 21:08.
2018-06-18, 21:07
  #70134
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nu gör sig Stefan Löfven och Magdalena Andersson till ännu mer åtlöje. Snacka om panik i partiet.

"Socialdemokraterna ska försöka sätta stopp för missnöjesröster till SD i höst. Partiet ska betona faran med att protestera i valbåset – och ditt ansvar som väljare. Röstar man på Jimmie Åkesson, ja, då riskerar han att bli statsminister, säger Magdalena Andersson, finansminister (S). Stefan Löfven framhåller att det inte finns någon ångervecka i ett val.

I senaste undersökningen från SCB stod det klart att fler tänker rösta på Sverigedemokraterna än som gillar partiet. Något som av experter har tolkats som att SD fångar upp missnöjda som ska proteströsta i höst. Enligt Aftonbladets källor har frågan diskuterats intensivt i regeringskansliet de senaste dagarna.

– Människor tycks inte fatta att det inte finns något som heter missnöjesröst. Att alla röster får konsekvenser, säger en S-källa och fortsätter:

– Röstar man på SD kan det stå sig dyrt efter valet. Inte minst för arbetare är det orimligt att rösta på SD. De vill skära ner i kommuner, försvaga arbetsrätten och låta vinstuttagen i välfärden fortsätta."


https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3jO63q/sa-ska-s-forsoka-satta-stopp-for-protestroster-till-sd

https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3jO63q/sa-ska-s-forsoka-satta-stopp-for-protestroster-till-sd

Tror de verkligen att denna barnsliga skrämselpropaganda kommer att få folk att lämna SD och gå tillbaka till S. Jösses...
Nationen faller ner i en avgrund & sossarna dillar fortfarande om LAS. Dom saknar helt & håller verklighetskontakt.
2018-06-18, 21:16
  #70135
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ja men det är helt utan betydelse för denna tråd.

Om jag lämnar in min bil till en snickerifabrik för att fixa bromsarna, och den fortfarande inte går igenom besiktningen, då spelar det ingen roll att de bäst i Sverige på att tillverka fönster.



Nu var min invändning riktad mot påståendet att Sentio är bättre och andra institut sämre i en bredare kontext än att mäta SD.

En liten kommentar: Att mäta SD strax innan valet till värden som motsvarar valresultatet kan ju bero på att man har en överlägsen metod, har en bias i sitt urval, tar ut svängarna i kompensationen för tendensiöst bortfall eller någon annan faktor, till exempel rena turen.

Är det så (det kan man misstänka) att man masserar rådata med egentillverkade korrektionsfaktorer (så gör några av trådens spåmän, med skillnaden att de masserar det som redan är masserat) gäller det ju verkligen att man har örat mot marken och fångar upp förändringar, särskilt avseende skäms- och undvikandefaktorer.
2018-06-18, 21:19
  #70136
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror de verkligen att denna barnsliga skrämselpropaganda kommer att få folk att lämna SD och gå tillbaka till S. Jösses...

Vad som borde oroa S på riktigt är inte kortsiktiga nödlögnerna inför valet. Det är den stora trögflygtande massan som sakta men bestämt rör sig bort från sossarna. Det inte går att ljuga för befolkningen hur många år som helst. Mångkulturen som skulle bli så fint & mysigt, blev inte riktigt som utlovat, vilket fler upptäcker dagligen.

Sossarna är levande döda, dom vet bara inte om det.
2018-06-18, 21:34
  #70137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nationen faller ner i en avgrund & sossarna dillar fortfarande om LAS. Dom saknar helt & håller verklighetskontakt.

Är inte sossarnas skrämselkampanj ett typexempel på illegitim valpåverkan? Alltså sånt där som ryssarna påstås hålla på med.

Svartmålning, skrämsel och skuldbeläggande. Låter inte som något som balanserade människor ligger bakom.
2018-06-18, 21:37
  #70138
Medlem
Loggade ut vid lunch i fredags, för välbehövlig semester. Tittade in nu, och till min glädje fann jag 20+ sidor här i tråden. Efter att ha läst igenom dem är jag besviken över att jag slösat bort ett par timmar av mitt liv. Sida upp och sida ner med pajkastning. Finns här ingen som är över 18 år?

Någon som vet när nästa OU står på tur?
2018-06-18, 21:46
  #70139
Medlem
Motacilla.albas avatar
Hittade ipsos undersökning före valet för Stockholms stad. Var 2,8 år 2014

Dagens 10,3 är alltså en ökning med 3.7 ggr😁 detta nämner inte DN.
2018-06-18, 21:51
  #70140
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Är inte sossarnas skrämselkampanj ett typexempel på illegitim valpåverkan? Alltså sånt där som ryssarna påstås hålla på med.

Svartmålning, skrämsel och skuldbeläggande. Låter inte som något som balanserade människor ligger bakom.
Det heter "opinionsbildning" när "de goda" gör det. Men jag tror inte riktigt att så många går på det längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in