2018-08-31, 12:01
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
SD är just nu de stora vinnarna i svensk politik med bara nio dagar kvar till valet. Samtidigt får både S och M var sin kalldusch, bägge partier backar i väljarstödet.

https://nyheteridag.se/plus/makalosa-tokrusningen-sd-okar-rejalt-i-sentio-med-bara-dagar-kvar-till-valet/

Alla partier klarar spärren.
2018-08-31, 12:17
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Ofta är sunt förnuft,flashbacksanningar eller trådsanningar bättre än fulmedia och deras vetenskapliga studier. Finns det exempelvis en vetenskaplig studie som du kan referera till som visar korrelationen mellan SD och sifos mätningar och hur jävla fel sifo har vid varje val?

Skulle det då diffa fyra procent? Det känns inte sannolikt.
2018-08-31, 12:24
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Precis. Folk är så sjukt ängsliga av ett dipp. Som jag skrev för cirka en månad sen, folk får ha lite is i magen och se om en mätning är just en mätning, eller en trend.

Står fortfarande benhårt fast vid det jag sagt med en dåres envishet under det senaste halvåret, senast igår: Sverigedemokraterna kommer inte att få en enda tiondel under 25% i valet.

I årets val kommer även opinionsinstitut som Sentio och Yougov för första gången att underskatta SD långt mer än vad som skett tidigare. SD har vuxit så snabbt nu att det orsakar växtvärk - inte bara för partiet utan även för instituten som ska mäta dem. Många helt nya väljargrupper har tillkommit sedan 2014, många "förstagångsväljare" för SD, fler kvinnor än någonsin verkar rösta SD. Allt detta ställer till problem för opinionsinstituten. Och vi vet ju hur gärna kvinnor går omkring och skryter om att de ska rösta på SD... skamfaktorn hos majoriteten kvinnor är ännu gigantisk. Kan se det tydligt på min sambo, aldrig i helsike att hon skulle tala om för någon att hon röstar SD. Aldrig! Allra minst för något institut - oavsett om det är telefon eller webb. Skammen råder ännu, trots att det är andra valet hon röstar på SD. "Man är ju 'nazist' om det skulle komma ut..."

24% hos Sentio och Yougov är en bra siffra för SD. Helt klart. Såväl Sentio och Yougov verkar dock ta den "säkra" vägen. De vill absolut inte riskera att överskatta SD (det skulle inte se bra ut), samtidigt som de vet att de med 24% inte kommer att bli sämsta opinionsinstitut - vi pratar här uteslutande om mätningen av SD. Men siffran är fortfarande alltför låg, vilket kommer att visa sig när valresultaten börjar trilla in efter kl 20:00 den 9 september. Ett par, tre PE på dagens Sentio hade varit närmare verkligheten. Men varför "riskera" en överskattning av SD när institut som Sifo, Novus och andra ligger på löjeväckande låga 18-19%. Man blir ju inte bortgjord direkt om man ger 24% även om SD skulle få 27,5% i valet.
2018-08-31, 12:34
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Står fortfarande benhårt fast vid det jag sagt med en dåres envishet under det senaste halvåret, senast igår: Sverigedemokraterna kommer inte att få en enda tiondel under 25% i valet.

I årets val kommer även opinionsinstitut som Sentio och Yougov för första gången att underskatta SD långt mer än vad som skett tidigare. SD har vuxit så snabbt nu att det orsakar växtvärk - inte bara för partiet utan även för instituten som ska mäta dem. Många helt nya väljargrupper har tillkommit sedan 2014, många "förstagångsväljare" för SD, fler kvinnor än någonsin verkar rösta SD. Allt detta ställer till problem för opinionsinstituten. Och vi vet ju hur gärna kvinnor går omkring och skryter om att de ska rösta på SD... skamfaktorn hos majoriteten kvinnor är ännu gigantisk. Kan se det tydligt på min sambo, aldrig i helsike att hon skulle tala om för någon att hon röstar SD. Aldrig! Allra minst för något institut - oavsett om det är telefon eller webb. Skammen råder ännu, trots att det är andra valet hon röstar på SD. "Man är ju 'nazist' om det skulle komma ut..."

24% hos Sentio och Yougov är en bra siffra för SD. Helt klart. Såväl Sentio och Yougov verkar dock ta den "säkra" vägen. De vill absolut inte riskera att överskatta SD (det skulle inte se bra ut), samtidigt som de vet att de med 24% inte kommer att bli sämsta opinionsinstitut - vi pratar här uteslutande om mätningen av SD. Men siffran är fortfarande alltför låg, vilket kommer att visa sig när valresultaten börjar trilla in efter kl 20:00 den 9 september. Ett par, tre PE på dagens Sentio hade varit närmare verkligheten. Men varför "riskera" en överskattning av SD när institut som Sifo, Novus och andra ligger på löjeväckande låga 18-19%. Man blir ju inte bortgjord direkt om man ger 24% även om SD skulle få 27,5% i valet.
Ditt resonemang är helt uppåt väggarna men det kommer du sannolikt inte fatta det förän valet är över. Sentio är ett skitinstitut som har gissat rätt två gånger på SD men i övrigt varit tämligen mediokra. Efter valet 2014 har dessutom differensen till övriga OU ökat, varför jag drar den slutsatsen att sannolikheten att SD skulle få över 25% är lika med noll. Observara det handlar inte om vad jag tror utan bara om logiska slutsatser av alla OU mätningar.
2018-08-31, 12:37
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Man får såklart tro vad man vill. Som jag skrev tror jag inte att någon sänker en siffra som de en gång hämtat in, men de kan med enkelhet välja vem de ska fråga och därför välja vilkets svar de ska få. Jag är själv med i deras panel och har uppgett SD och att jag är mycket säker på mitt val. Om de sedan gör fler undersökningar väljer de såklart vilka de ska fråga och om man nu har en agenda, vilket Aftonbladet har, så är det nog väldigt lockande att fråga ”rätt” personer för att få ”rätt” svar. Sålänge OU utförs av någon som har ett egenintresse av få ett visst resultat kommer jag missto dem. Och nu är det alltså bara en vecka till facit. Vi kan fortsätta diskussionen då.

Men det motsägs ju av chefen på Yougov.
Rådatan ser nästan likadan ut...

"Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna."
2018-08-31, 12:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ditt resonemang är helt uppåt väggarna men det kommer du sannolikt inte fatta det förän valet är över. Sentio är ett skitinstitut som har gissat rätt två gånger på SD men i övrigt varit tämligen mediokra. Efter valet 2014 har dessutom differensen till övriga OU ökat, varför jag drar den slutsatsen att sannolikheten att SD skulle få över 25% är lika med noll. Observara det handlar inte om vad jag tror utan bara om logiska slutsatser av alla OU mätningar.

Vi kan ta den diskussionen vid 23-tiden den 9 september.
2018-08-31, 12:41
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Ja, nu är facit nära. Det lär bli sorti av god Rejdar-klass när valda delar av trådskribenterna mystiskt tar långsemester. En och annan hatt ska tydligen konsumeras om jag förstått saken rätt. En ny standard på OU lär också efterfrågas.
2018-08-31, 12:50
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Kan nog vara så att man får vänta till den 12 med tanke på att förtidsröstningen verkar slå alla rekord
2018-08-31, 12:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Kan nog vara så att man får vänta till den 12 med tanke på att förtidsröstningen verkar slå alla rekord
Är det så att dessa röster räknas till sist?
2018-08-31, 12:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag har också svårt att tro på SD över 25 %, inte mycket talar för det.

Men och det är ett viktigt men, det har blivit allt svårare att mäta opiononen. Telefonintervjuarna har stora problem, bäst verkar webbmätarna funka. Och att kalla Sentio ett "skitinstitut" är att gå ett steg för långt.

Och sist men inte minst, kolla på USA och Trump, kolla på UK och Brexit. Reser det inga varningsflagg för dig?
2018-08-31, 12:55
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Gött att Sd ökar. Nu kan jag lugnt lägga min röst på AFS. Svarade dock Sd på en yougov idag, vill inte att min röst blandas bort bland "övriga"
2018-08-31, 12:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk

Är det så jäkla illa? Den 12 ??? Å andra sidan har det skrivits mycket de senaste dagarna om att just förtidsröstningen gynnar SD. Personligen väntar jag gärna till den 12, bara resultatet blir gynnsamt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in