Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Precis. Folk är så sjukt ängsliga av ett dipp. Som jag skrev för cirka en månad sen, folk får ha lite is i magen och se om en mätning är just en mätning, eller en trend.
Står fortfarande benhårt fast vid det jag sagt med en dåres envishet under det senaste halvåret, senast igår:
Sverigedemokraterna kommer inte att få en enda tiondel under 25% i valet.
I årets val kommer även opinionsinstitut som Sentio och Yougov för första gången att underskatta SD långt mer än vad som skett tidigare. SD har vuxit så snabbt nu att det orsakar växtvärk - inte bara för partiet utan även för instituten som ska mäta dem. Många helt nya väljargrupper har tillkommit sedan 2014, många "förstagångsväljare" för SD, fler kvinnor än någonsin verkar rösta SD. Allt detta ställer till problem för opinionsinstituten. Och vi vet ju hur gärna kvinnor går omkring och skryter om att de ska rösta på SD... skamfaktorn hos majoriteten kvinnor är ännu gigantisk. Kan se det tydligt på min sambo, aldrig i helsike att hon skulle tala om för någon att hon röstar SD. Aldrig! Allra minst för något institut - oavsett om det är telefon eller webb. Skammen råder ännu, trots att det är andra valet hon röstar på SD.
"Man är ju 'nazist' om det skulle komma ut..."
24% hos Sentio och Yougov är en bra siffra för SD. Helt klart. Såväl Sentio och Yougov verkar dock ta den "säkra" vägen. De vill absolut inte riskera att överskatta SD (det skulle inte se bra ut), samtidigt som de vet att de med 24% inte kommer att bli sämsta opinionsinstitut - vi pratar här uteslutande om mätningen av SD. Men siffran är fortfarande alltför låg, vilket kommer att visa sig när valresultaten börjar trilla in efter kl 20:00 den 9 september. Ett par, tre PE på dagens Sentio hade varit närmare verkligheten. Men varför "riskera" en överskattning av SD när institut som Sifo, Novus och andra ligger på löjeväckande låga 18-19%. Man blir ju inte bortgjord direkt om man ger 24% även om SD skulle få 27,5% i valet.