2018-08-31, 10:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Med tanke på att 24-25% är det som har varit mest stadigt för SD tolkar jag det inte på annat sätt än att de inte fick till en särskilt bra mätning sist.
Sentio medelvärdesbildar inte så hårt mellan mätningarna, vilket ger mer "fladder".
2018-08-31, 10:56
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Fast det blir ju en ökning med 240% ? Eller.

Jag kommer rösta på Sd för dom motarbetar den galna kosjukan som jag kallar för islam.

Jag litar heller inte mer på att de andra partierna förmår ta bort islam från samhället.
Hur räknar du då?
2018-08-31, 10:58
Medlem
SD+M+KD så djävulskt nära riksdagsmajoritet. Fatta vilken press detta hade satt på Kristersson och EBT. Jävla AfS som var tvungna att köra ett år för tidigt..
2018-08-31, 11:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det fanns en länk tidigare i tråden, från någon TV-sänd valdebatt (någon kvällstidning?) där Maria Borelius berättade detta. Hon hade intervjuat någon boss på Yougov som det verkade som hon kände (hon bor väl i London fortfarande). Dessa förändringar hade man börjat utveckla efter Trumps valseger & Brexitomröstningen.

Här är inslaget:
https://www.youtube.com/watch?v=pRsGX6VvHRM&feature=youtu.be&t=5h6m10s
2018-08-31, 11:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Sa ju att SD hade ökat och fått tillbaka nästan allt de tappade igår, när Chang sa att opinionen svängde som fan. Älskar att ha rätt

Nej det hade inte tappat det är den naturliga variationen inom ett så pass litet underlag. Påstår att de flesta, när de gjorde månadsvisa mätningar, har rullande medelvärde eller något med motsvarande effekt så toppar och dalar minskar. Man ser ändå den underliggande trenden.
Men nu har de lagt det på hyllan och kastar upp vad de mäter. Men vad de mäter kan ha en massa andra fel som de absolut inte lyckats undkomma även om de skryter med att de är bättre nu än 2014.

Vi kommer att får se många långa näsor på valdagskvällen. Sd får 26,9% Afs 2-3%.
Medlem
orvar2014s avatar
Tror jag fick ett tips här tidigare om boken

Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us about Who

I kort går den ut på att det hade gått att förutsäga valet i USA och brexit bland annat med analys av sökmönster på google. Vad man söker på avslöjar mera om mänskligheten än vad man tror.. för där kan man aldrig ljuga.. inte ens för dig själv.

Om nu något institut börjar använda dom modellerna med sökmönster så är nog träffsäkerheten betydligt än konkurrenterna...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Är det inte märkligt att SD svänger så mycket mellan två undersökningar? Känns ganska skumt.

Att SD hade lågt vid förra mätningen kan bero på domedags-stämningen som trumpetades ut för några veckor sedan om klimat-katastrof, och SD:s profilfrågor fick mindre utrymme i media.

När vädret nu återgått till ganska normalt, har även SD:s siffror gjort detsamma!
2018-08-31, 11:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Tror jag fick ett tips här tidigare om boken

Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us about Who

I kort går den ut på att det hade gått att förutsäga valet i USA och brexit bland annat med analys av sökmönster på google. Vad man söker på avslöjar mera om mänskligheten än vad man tror.. för där kan man aldrig ljuga.. inte ens för dig själv.

Om nu något institut börjar använda dom modellerna med sökmönster så är nog träffsäkerheten betydligt än konkurrenterna...
Risken med detta kan framöver bli att det utvecklas sökrobotar som mass-söker efter vissa saker som man vill gynna.
2018-08-31, 11:04
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
]Nej det är ingen vetenskap som säger att det sättet att hantera OU:s leder till mer säkra resultet. Det är enbart en trådsanning.
[/b]
Det finns ingen som lyckats påvisa en korrelation mellan likes och fb framgång som kan kopplas till hur många röster ett parti får.
Ofta är sunt förnuft,flashbacksanningar eller trådsanningar bättre än fulmedia och deras vetenskapliga studier. Finns det exempelvis en vetenskaplig studie som du kan referera till som visar korrelationen mellan SD och sifos mätningar och hur jävla fel sifo har vid varje val?
2018-08-31, 11:09
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Precis. Folk är så sjukt ängsliga av ett dipp. Som jag skrev för cirka en månad sen, folk får ha lite is i magen och se om en mätning är just en mätning, eller en trend.
Det handlar nog en hel del om desperationen många av oss känner. För oss som följt utvecklingen utan skygglappar under en längre tid, står det klart att valet 2018 är ett ödesval.

Det är därför dipparna både skrämmer och upprör. Man blir uppgiven och frågar sig om folk har tappat förståndet helt och hållet.
2018-08-31, 11:10
Medlem
Jag är fortfarande inte säker på att SD blir största parti, även om de landar på 25%, vilket känns troligt. Kom ihåg att t ex sentio underskattade S med ca 2 PE inför förra valet. Lägger på man dessa 2 PE på dagens sentio så får man ju oavgjort mellan de två största. Jag undrar om inte det blir i stort sett dött lopp mellan S och SD (a la S och M 2010). Har inga siffror på rak arm, men har för mig att även andra institut brukar underskatta S. Att SD ska bli största parti handlar ju inte enbart om att SD ska prestera, utan även om att S en massa S-väljare aktivt ska välja bort sossarna, vilket, när det kommer till kritan i valbåset, kan vara svårt för många.
2018-08-31, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Källa: [url]Moderaterna 18,2 (19,6)
Liberalerna 5,2 (4,3)
Centerpartiet 6,0 (7,6)
Kristdemokraterna 5,0 (3,8)
Socialdemokraterna 22,1 (22,5)
Vänsterpartiet 10,7 (10,6)
Miljöpartiet 4,4 (4,7)
Sverigedemokraterna 24,0 (21,8)

Fi 1,3 (1,7)
Piratpartiet 0,5 (1,0)
Medborgerlig samling 0,5 (0,7)
Övriga 2,0 (1,7)

Rödgröna 37,2%
Alliansen 34,4%
MEN, SD har total vågmästarroll eftersom om SD röstar på M's budget så vinner den 18,.+24%= 42,2%. Eller tvärt om S+SD = 46,1%. Med andra ord SD bestämmer helt vilken budget som vinner så länge inte C röstar med de rödgröna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in