2018-08-28, 15:54
Medlem
Soterns avatar
Kan Valmyndigheten svenska?

"Du kan inte personrösta på fler än en eller någon annan kandidat än dem som står nedan" står det på valsedlarna.
Borde det inte stå de?
Citera
2018-08-28, 16:03
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Stämmer. Måste va rövkörd vänster utan gymnasial utbildning som vanligt.
Citera
2018-08-28, 16:16
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
"Du kan inte personrösta på fler än en eller någon annan kandidat än dem som står nedan" står det på valsedlarna.
Borde det inte stå de?

Så här skulle jag skriva:”Du kan inte personrösta på fler än en, eller på någon annan kandidat än de som står listade här nedan”.

Men svenskan är inte viktig i Sverige, anser Svt då de fått klagomål på att deras uppläsare talar så dålig svenska att lyssnare och tittare faktiskt inte förstår vad som sägs. Undertexter behövs alltså.
Svt sa till sitt försvar ”Det viktiga är att språket speglar befolkningen”

Det är mycket dålig skriven och talad svenska i medier och nu ska myndigheterna vara lika analfabetiska för att spegla befolkningen, eller vad handlar det om, språksnusket? Får de inte tag på stavkunnig personal kanske.
Det är inte snyggt eller förtroendeingivande det här språkproblemet.
Senast redigerad av FruStormufti 2018-08-28 kl. 16:17. Anledning: Edit
Citera
2018-08-28, 19:59
Medlem
Då skall jag inte ens nämna huvudproblemet.
Satsen är onödigt svårbegripligt. Vänd på den.

Ungefär, ur minnet:

Du får rösta enbart på kandidaterna här nedan på listan. Du får rösta bara på EN person
Citera
2018-08-28, 23:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-08-29, 12:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Borde det inte stå de?

Jämför med: du kan inte rösta på någon annan än [på] honom. Det betyder att du bara kan rösta på honom. Om du skulle skriva: du kan inte rösta på någon annan än han, betyder det att du bara kan rösta på det han röstar på. Således är »dem« korrekt, men meningen är onödigt krånglig och dålig. Bättre vore att skriva:

Citat:
Du kan inte personrösta på fler än en kandidat och får endast välja mellan nedanstående personer.
Citera
2018-08-29, 12:48
Medlem
OldMKenseys avatar
Jag fick lära mig i småskolan på 80-talet att aldrig nånsin skriva dom, endast dem. Är det fel? Minns att min lärarinna Berit var väldigt noga med detta.
Senast redigerad av OldMKensey 2018-08-29 kl. 12:52.
Citera
2018-08-29, 13:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Jag fick lära mig i småskolan på 80-talet att aldrig nånsin skriva dom, endast dem. Är det fel? Minns att min lärarinna Berit var väldigt noga med detta.

Det är mycket som lärts ut i skolan som förändrats senare. En lärare kan dessutom ha sin egen syn på en viss sak som kollegan inte har.

Berit kan knappast ha menat att du endast skulle skriva dem. Hon menade nog att du endast skulle skriva de eller dem, inte dom.
Citera
2018-08-29, 13:44
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är mycket som lärts ut i skolan som förändrats senare. En lärare kan dessutom ha sin egen syn på en viss sak som kollegan inte har.

Berit kan knappast ha menat att du endast skulle skriva dem. Hon menade nog att du endast skulle skriva de eller dem, inte dom.

Ja, det var det jag menade. Aldrig skriva dom i skriftspråk. Här i tråden tycker jag mig se att flera säger att skriva dem istället för dom är fel.
Citera
2018-08-29, 15:53
Medlem
Citat:
Borde det inte stå de?
Detta har tagits upp i tråden, se t.ex. (FB) Den STORA tråden om "de", "dem" och ”dom”. (/Mod.) och (FB) Den STORA tråden om "de", "dem" och ”dom”. (/Mod.).

I övrigt håller jag med AcS om att meningen gott kan delas upp i två.
Citera
2018-08-29, 16:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Ja, det var det jag menade. Aldrig skriva dom i skriftspråk. Här i tråden tycker jag mig se att flera säger att skriva dem istället för dom är fel.

Läs igen. De flesta säger att det är för många som använder dem när det ska vara de och rekommenderar därför att konsekvent använda dom.
Citera
2018-08-30, 06:57
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Läs igen. De flesta säger att det är för många som använder dem när det ska vara de och rekommenderar därför att konsekvent använda dom.

Ja precis. Rekommenderar att använda dom i skriftspråk. Vilket Berit invände starkt emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in