2018-08-30, 07:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Ja precis. Rekommenderar att använda dom i skriftspråk. Vilket Berit invände starkt emot.

Nu känns det som vi går i cirklar.

Berit ville naturligtvis att alla skulle skriva de och dem på rätt sätt. Jag tror inte att hon ville att någon skulle skriva dem i stället för dom när det skulle vara de. Det senare är alltså rådet i tråden: dvs skriv dom konsekvent hellre än dem när det ska vara de.

Jag tror att Berit hade anslutit till uppfattningen: dem när det ska vara de är värre än dom.
Citera
2019-04-05, 01:48
Moderator
Hamilkars avatar
Diskussion utbruten hit från (FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar! :
/Mod.
Citera
2019-04-07, 19:56
Medlem
Skulle någon kunna förklara varför man skriver "de två" och inte "dem två" då man i liknande fall använder objektspronomen?

Hon pratade med oss.
Hon pratade med oss två.

Hon pratade med er.
Hon pratade med er två.

Hon pratade med dem.
Hon pratade med de två.
Citera
2019-04-07, 20:05
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood
Skulle någon kunna förklara varför man skriver "de två" och inte "dem två" då man i liknande fall använder objektspronomen?
(…)
Hon pratade med dem.
Hon pratade med de två.​
I det förra fallet är det frågan om personligt pronomen, i det senare bestämd artikel i plural.
Hon pratade med de (två) stiliga musketörerna.
Hon pratade med den stilige musketören.
Citera
2019-04-07, 20:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
I det förra fallet är det frågan om personligt pronomen, i det senare bestämd artikel i plural.
Hon pratade med de (två) stiliga musketörerna.
Hon pratade med den stilige musketören.

Du tycker inte att det är ett demostrativt pronomen i det senare fallet?
Citera
2019-04-07, 20:47
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tycker inte att det är ett demostrativt pronomen i det senare fallet?
Varför ställer du en insinuant fråga om vad jag (inte) tycker istället för att argumentera för din sak?
Citera
2019-04-07, 20:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Varför ställer du en insinuant fråga om vad jag (inte) tycker istället för att argumentera för din sak?

Jag tycker att det är ett demonstrativt pronomen, men jag är inte insinuant. Du måste jobbba med din självkänsla.
Citera
2019-04-07, 21:25
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood

Hon pratade med oss.
Hon pratade med oss två.

Hon pratade med er.
Hon pratade med er två.

Hon pratade med dem.
Hon pratade med de två.
Du har redan fått förklaringen att "de två" handlar om bestämd artikel, men en variant av det här är att skriva Hon pratade med de(m) båda. Där hade jag nog valt dem. Riktigt hur man ska förklara det vet jag inte.
Citera
2019-04-08, 21:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tycker att det är ett demonstrativt pronomen, men jag är inte insinuant. Du måste jobbba med din självkänsla.
Fast det är ju bara den stilige musketören, inte den stilige musketören som.... Nog är artikel den normala tolkningen.
Citera
2019-04-08, 22:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det är ju bara den stilige musketören, inte den stilige musketören som.... Nog är artikel den normala tolkningen.

Tänkte rent allmänt att det kan vara demonstrativt pronomen.
Citera
2019-07-17, 10:36
Medlem
När kom Bert-filmen ut? Det var väl sista sucken?
Citera
2019-07-17, 11:24
Medlem
Man måste som sagt skilja på formella och informella sammanhang.
Jag minns att mina då medelålders mostrar och fastrar använde n-ordet åtminstone hela 80-talet ut och nog några år in på 90-talet, och de är fanimej inga brunskjortor utan typiska milda kvinnor.
Jag tror brytpunkten tidsmässigt var den ökade invandringen, Lasermannen och Ny Demokrati.
Skämtet med "whajnerbroud" i Bert-filmen funkade ju just för att ordet hade blivit problematiskt och det var väl några år senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in