2020-11-07, 13:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Vilka högborna kulturfjantar har vi som säger /dem/?

Ingen aning, men det finns dialekter i Västerbottens inland som faktisk säger dem i stället för dom. Där används även subjektformen jag och du i stället för mig och dig.

Nu ska jag reervera mig för att det kanske är på väg att förändras i de senare generationerna.
Citera
2020-11-11, 20:27
Medlem
Messerschmitts avatar
Är detta Flashbackrekord i de/dem felskrivning? Sex fel av sex möjliga!

(FB) Vad händer med mina grannars bebis?
Citera
2020-11-11, 20:33
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt

Sju. Han skriver deras där det ska vara sin också. Det är också ett fel som blir vanligare och vanligare.
Citera
2020-11-11, 23:06
Bannlyst
Citat:

Haha, vilken åsna. Jag skriver helt korrekt.
Citera
2020-11-11, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Sju. Han skriver deras där det ska vara sin också. Det är också ett fel som blir vanligare och vanligare.

Det ska det inte alls.
Citera
2020-11-11, 23:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Det ska det inte alls.

De lämnar sin baby = Den som de är föräldrar till.

De lämnar deras baby = Den som någon annan är föräldrar till.
Citera
2020-11-12, 11:54
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Haha, vilken åsna. Jag skriver helt korrekt.

Lika dum och envis som Trump! 😂😅🤣

Det märkliga är att notoriska dem-skrivare aldrig tar emot hjälp om de erbjuds sådan. Jag skulle kunna få de flesta normalintelligenta dem-skrivare att skriva rätt till 90% genom ett mejl eller två. Men nej, antingen hävdar de in absurdum att de skriver rätt eller att det inte spelar någon roll hur man skriver.
Senast redigerad av Messerschmitt 2020-11-12 kl. 12:10.
Citera
2020-11-12, 16:38
Bannlyst
Citat:
Lika dum och envis som Trump! 😂😅🤣

Det märkliga är att notoriska dem-skrivare aldrig tar emot hjälp om de erbjuds sådan. Jag skulle kunna få de flesta normalintelligenta dem-skrivare att skriva rätt till 90% genom ett mejl eller två. Men nej, antingen hävdar de in absurdum att de skriver rätt eller att det inte spelar någon roll hur man skriver.

Dem-skrivare är väl inte normalintelligenta. De är väl t.o.m. något dummare än kroniska särskrivare.
Citera
2020-11-12, 17:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Dem-skrivare är väl inte normalintelligenta. De är väl t.o.m. något dummare än kroniska särskrivare.

Finns det forskning om den jämförelsen?
Citera
2020-11-13, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finns det forskning om den jämförelsen?

Ingen officiell vad jag vet, men efter att ha läst några hundra sådana inlägg så tror jag att jag har rätt när jag påstår att man är lite dummare om man är en dem-skrivare än om man "bara" särskriver ofta.
Citera
2020-11-13, 14:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Ingen officiell vad jag vet, men efter att ha läst några hundra sådana inlägg så tror jag att jag har rätt när jag påstår att man är lite dummare om man är en dem-skrivare än om man "bara" särskriver ofta.

Min uppfattning är att dessa två företeelser, ofta, går hand i hand. Det vill säga dem-skrivare särskriver ofta.

Den typiska dem-skrivaren tror att dom stavas så på ett lite finare sätt. Således en hyperkorrektion. Det innebär i så fall att dem-skrivaren åtminstone försökt tänka till, även om det blev fel.
Citera
2020-11-16, 08:34
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Min uppfattning är att dessa två företeelser, ofta, går hand i hand. Det vill säga dem-skrivare särskriver ofta.

Den typiska dem-skrivaren tror att dom stavas så på ett lite finare sätt. Således en hyperkorrektion. Det innebär i så fall att dem-skrivaren åtminstone försökt tänka till, även om det blev fel.
Jag håller med. Ett systematiskt språkfel kommer sällan ensamt.

Dialektalt, och i äldre svenska, kan eller kunde inte de/dem blandas ihop, eftersom de hade olika uttal. Jag vet inte exakt hur länge man har uttalat dem identiskt, men i början av 1800-talet verkar de ha uttalats di och dåm, där uttalet di kommer av att långt e ofta uttalades i (tri, nir, sir).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in