2017-07-11, 15:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja det är kanske en fråga om fallenhet, specialbegåvning som finns eller inte finns oberoende av miljöfaktorer.

I så fall väldigt många med handikapp i det avseendet här på FB. För det kan väl inte vara ett representativt urval av befolkningen här? Jag har då inte stött på den stora mängden med de/dem handikappet förrän här på FB.

Håller inte med där. Jag ser det lika frekvent i andra diskussionsforum och kommentatorsfält. Tror att det ligger i tiden av två orsaker:

1. Förr såg man inte hur illa folk skrev.

2. Folk tar efter andra omedvetet. (Det sprids alltså).
Citera
2017-07-11, 15:21
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Håller inte med där. Jag ser det lika frekvent i andra diskussionsforum och kommentatorsfält. Tror att det ligger i tiden av två orsaker:

Jag gick det mesta av låg- och mellanstadiet på landet i början av 1980-talet. De flesta av mina klasskamrater var barn till bönder eller sådana som arbetade inom industrin. Där fanns många som uttryckte sig ännu sämre i skrift än man ser här på Flashback. Deras talspråk var också minst sagt bemängt med fel. De böjde många helt vardagliga starka verb svagt. Ett par av dem kunde inte läsa riktigt flytande ens i slutet av högstadiet.
Citera
2017-07-11, 15:50
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Nej, så kan det förhålla sig. Ang pkt 1.
Och när dom pratade sa dom troligen rätt.

Vad gäller pkt 2 är jag mer osäker. Varför skulle dom ta efter felaktiga ex mer än rätta? Men det kan ju vara så.

För mig är detta en nyhet och då har jag ändå som barn varit några år i mycket underpriviligerad miljö, men såg ju inte har andra skrev.
Citera
2017-07-11, 16:05
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Glömmer och glömmer. Det jag skriver stämmer och rekommendationen efter »med andra ord« överensstämmer med ditt konstaterande om ogrammatiskt.
Stämmer och stämmer. Det är ju ganska meninglöst att "fundera på vilken ordklass »mellan« tillhör" om det inte påverkar svaret på frågan, eller hur?

En exempelmening som "än dem två små husen" blir varken mer eller mindre fel beroende på om vi lyckas komma fram till om "än" är preposition, konjunktion eller något annat.
Citera
2017-07-11, 18:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Stämmer och stämmer. Det är ju ganska meninglöst att "fundera på vilken ordklass »mellan« tillhör" om det inte påverkar svaret på frågan, eller hur?

Tvärtom är det meningsfullt, vilket jag också visade. Det är grammatiskt att skriva: ...jämnt skägg mellan dem, på samma sätt som ...jämnt skägg mellan oss.

Citat:
En exempelmening som "än dem två små husen" blir varken mer eller mindre fel beroende på om vi lyckas komma fram till om "än" är preposition, konjunktion eller något annat.

Det är din tolkning av frågan medan jag kan tycka att det intressanta är hur det hela förändrar sig genom att antalet läggs till. Då spricker också »allas« huvudregel för att se när det blir »dem«. Det är helt okomplicerat att skriva: ... jämnt skägg mellan oss två, men ogrammatiskt att skriva »dem två«.
Citera
2017-07-12, 07:33
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Då spricker också »allas« huvudregel för att se när det blir »dem«. Det är helt okomplicerat att skriva: ... jämnt skägg mellan oss två, men ogrammatiskt att skriva »dem två«.
I indoeuropeiska språk så tenderar ju pronomen i tredje person att inte riktigt uppföra sig som övriga personer.

Han talade med oss ungdomar. // OK
Han talade med er ungdomar. // OK
Han talade med dem ungdomar. // Omöjligt

He spoke to us youngsters. // OK
He spoke to you youngsters. // OK
He spoke to them youngsters. // Kraftig vilda västern-varning

Det räcker alltså inte med att kunna "regeln" man måste dessutom lära sig när man inte ska använda den.
Citera
2017-07-12, 11:14
Medlem
Jofs avatar
När jag LÄSER de grammatiska förklaringarna till när man ska använda de alt. dem, blir jag förvirrad. Jag "vet" ju när. När jag ska tänka efter störs denna intuitiva vetskap tydligen. Och t.o.m- i sån grad att jag känner osäkerhet över vad som är rätt.
Citera
2017-09-27, 13:52
Medlem
För att inte tala om alla som säger "vart är den" i stället för var är den.
Men det kanske redan har avhandlats i den långa tråden.
Citera
2017-09-27, 19:23
Medlem
crispy-lips avatar
Jag irriterar mig också på när folk på diverse internetforum ej kan skilja på de och dem, men tycker det är snäppet mer förargligt när man ser det i nyhetsartiklar. Här har man t.o.m. lyckats använda "dem" på fel sätt i artikelns rubrik:

Citat:
”Veterinär” skär bort stämbanden på hundar för att dem ska sluta skälla

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/%e2%80%9dveterin%c3%a4r%e2%80%9d-sk%c3%a4r-bort-st%c3%a4mbanden-p%c3%a5-hundar-f%c3%b6r-att-dem-ska- sluta-sk%c3%a4lla/ar-AAsx02C?li=BBqxCu3&ocid=mailsignout
Citera
2017-09-27, 21:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaff...
För att inte tala om alla som säger "vart är den" i stället för var är den.
Men det kanske redan har avhandlats i den långa tråden.

Ja i den för det ämnet avsedda tråden:

(FB) var eller vart
Citera
2017-10-09, 20:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
En annan källa till stegrande blodtryck är att man nu verkar ha gått över till att som standard inom pressen skriva 'de' istället för 'dem' i meningar som "Han hade fått uppgifterna från de som..." , eller "De bästa fotbollsspelarna, de tjänar miljoner.", när det ska vara "Han hade fått uppgifterna från dem som..." och "De bästa fotbollsspelarna, dem tjänar miljoner." Jag vet att man numera med lite god vilja kan acceptera de-formen, men det faktum att man anar att det är språkligt inkompetenta journalister som "tar det säkra före det osäkra" stör mig.
NEJ! Det ska inte vara ”dem” i dina exempel!

Det gäller att hålla sig till rätt tråd först och främst. Sedan gäller det att skilja på de och dem.

- Han hade fått uppgifterna från dem [de] som...

- De bästa fotbollsspelarna, [de] tjänar miljoner. (Kan jämföras med: - Den bästa fotbollsspelare, [han] tjänar miljoner.)
Citera
2017-10-10, 07:14
Medlem
HerrGickhans avatar

Naturligtvis ska det stå: Den bästa fotbollsspelaren, [han] tjänar miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in