2015-08-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Det är inte mer naturligt. Det kan bero, i ditt fall, på dialekt, vana vid talspråk eller bristande kunskaper i grammatik.

Du skulle alltså skriva "Ge den till honom som"?
Citera
2015-08-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halftheprice

Vilken av dessa två meningar är korrekt?

Jag är starkare än han.
Jag är starkare än honom.
För 20 år sedan var det ingen tvekan om att det första exemplet var det korrekta. Men i dag är det inte riktigt lika säkert.

En traditionell analys säger att "jag är starkare" är en huvudsats och "än han" en ofullständig bisats. Den ska kunna utläsas som "än han är".

Men vissa språkmänniskor har en annan syn. Det bästa rådet är ändå att skriva "starkare än han". Inte för att det är bättre eller sämre, utan för att det här är en viktig käpphäst för många människor
Citera
2015-08-04, 20:15
Medlem
Citat:

Han och hon är subjektet i en mening medan honom och henne aldrig kan vara subjekt i en mening.
Citera
2015-08-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vilken av dessa två meningar är korrekt?

Jag är starkare än han.
Jag är starkare än honom.
För 20 år sedan var det ingen tvekan om att det första exemplet var det korrekta. Men i dag är det inte riktigt lika säkert.

En traditionell analys säger att "jag är starkare" är en huvudsats och "än han" en ofullständig bisats. Den ska kunna utläsas som "än han är".

Men vissa språkmänniskor har en annan syn. Det bästa rådet är ändå att skriva "starkare än han". Inte för att det är bättre eller sämre, utan för att det här är en viktig käpphäst för många människor

Jag skulle säga starkare än han. Jag kanske är trög, men jag förstår inte vad det här har att göra med det vi diskuterar nu.

Självklart är jag medveten om att man använder han/de för subjekt, och honom/dem för objekt. Min språkkänsla säger mig dock att "Ge den till han som väntar" låter bättre än "Ge den till honom som väntar".
Citera
2015-08-05, 08:31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag skulle säga starkare än han. Jag kanske är trög, men jag förstår inte vad det här har att göra med det vi diskuterar nu.
Det har absolut ingenting att göra med din fråga. Det du undrar över har diskuterats i mängder av trådar (även på många ställen i denna tråd). Det finns också en fristående tråd:

(FB) de som/dem som kontra han som /honom som
Citera
2015-08-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det har absolut ingenting att göra med din fråga. Det du undrar över har diskuterats i mängder av trådar (även på många ställen i denna tråd). Det finns också en fristående tråd:

(FB) de som/dem som kontra han som /honom som

Det tyckte jag också. Förstår inte riktigt hur det är förankrat till det här, trots att svar har givits.
Citera
2015-08-05, 15:14
Medlem
Citat:

Självklart är jag medveten om att man använder han/de för subjekt, och honom/dem för objekt. Min språkkänsla säger mig dock att "Ge den till han som väntar" låter bättre än "Ge den till honom som väntar".

Ja, om du är medveten om det förstår jag inte riktigt vad ditt problem är.
Citera
2015-08-10, 10:46
Bannlyst
http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/chokladmastare-de-eller-dem-tva-fragor-om-spraket/
Citera
2015-08-12, 06:03
Bannlyst
Ordet används i När Var Hur från 1980. Det var en NATO-övning i Nord-Norge inbegripet amerikaner varav många var svarta.

Jag använder mig av ordet men ursäktar mig och är en hunsad djävel jag också. Står självklart knappt ut.
Citera
2015-08-14, 21:21
Medlem
bockyboats avatar
Person 1 hävdar att det ska vara:
Citat:
- Nu är det sovdags för katter!
- Och hundar!
- Ja, dem också!

Person 2 menar att följande är korrekt:

Citat:
- Nu är det sovdags för katter!
- Hundar också!
- Ja, de också!

Vem har rätt, person 1 eller person 2? En liten förklaring vore också på sin plats. Tack!
Citera
2015-08-14, 22:29
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockyboat

Vem har rätt, person 1 eller person 2? En liten förklaring vore också på sin plats. Tack!
Kortare och mindre tillkrånglat:

Fråga: Heter det "för de" eller "för dem"?
Svar: Det heter "för dem" av precis samma anledning som det heter "för mig".
Citera
2015-08-14, 22:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockyboat

Ingen av dem har rätt: det ska vara »...för dem också«

Edit: Några sekunder sen där.

Tror dock att det exempel [med ett sammanhang] som gavs är lättare att förstå än den kortare varianten.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-08-14 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in