2018-08-18, 18:31
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Har också uppfattat det som att de åkte redan måndag kväll (däremot har USAs customs and border protection bekräftat att de landade i Los Angeles den 16 maj)

Tolkade EGT som att HD hade bilen på förmiddagen/dagen den 15e, alltså under timmarna för förhöret (ang om polisen haft möjlighet att bugga bilen då eller inte). Vilket isf såklart är intressant..
Tar tillbaka, har nog tänkt fel där, han var anhållen på tisdagen som det verkar
Citera
2018-08-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag erkänner villigt att den potentiella flyktväg som MV presenterade i tråden först (för mig) kändes som en trygg tunnel (utan mötande trafik eller annat hinder) att färdas i mot ”sanningen”. Som en enkelriktad autostrada med en pannlampeförsedd GM väntandes och vinkandes i slutet av den, ungefär.

Jag drog dock i handbromsen när jag kommit halvvägs. Varför? Vankelmod med en mix av källkritik hindrade mig att fortsätta.

Min inre GPS säger att det (utifrån vad jag vet i nuläget) även kan finnas andra vägar, stigar, gator, berg, dalar och slätter som kan ha trampats av GM den vidriga kvällen/natten.

Jag förväntar mig inte en ensam GM. Icke! Utan medhjälpare och införstådda vänner hade hen inte fortfarande befunnit sig ute i det fria, tänker jag. Tvivlar starkt på att detta fall någonsin blir löst. Gissar på att sanningen av någon anledning är för obekväm för att hittas/avslöjas. Hoppas jag har fel.

Tanken är fri. Den är trotsig och välvillig i en fantastisk och (enligt mina erfarenheter) oftast oslagbar kombination. Låt oss fortsätta att krafsa, sniffa och rota efter tänkbara GM och eventuella motiv åt alla håll och kanter?

Ber om ursäkt om jag bryter samtalsämnet för närvarande,
men vill gärna kommentera detta inlägg.

Som alltid ett mycket välskrivet och tänkvärt inlägg av
Cloudedcrystalbeam.
Tar mig friheten att ställa frågan angående orden "Min
inre GPS säger att det (utifrån vad jag vet i nuläget)"
- avses det du vet i nuläget om vad som debatterats i
tråden sista tiden, eller har du fått ny information/fakta
på annat sätt, t ex genom PM och som du ej känner att
du vill delge tråden? Vilket givetvis respekteras.

Vet ju åt vilket håll dina tankar tidigare har gått gällande
vem som är gärningsperson och ev medhjälpare. Går
dina funderingar i samma banor som tidigare eller har
de ändrats utifrån vad du vet för närvarande?

Jag är inte ute och "fiskar" efter saker och ting som
du kan ha fått veta i förtroende, utan jag ställer mig
frågan om "din" tidigare MGM är densamma idag,
eller om det numera finns någon annnan/några andra
som du numera anser är MGM + medhjälpare?

Känns aningens nedslående att läsa om din starka
tvivlan på att fallet någonsin blir löst - som du ju
delar med den misstänkte SD och även några
skribenter i tråden. Kan inte säga emot dig, men
hoppas verkligen att rätt person får stå till ansvar
för sin gärning och att LW:s närstående och
vänner kan få ett avslut på ett värdigt sätt.

Din sista mening skriver jag till fullo under på!
Citera
2018-08-18, 21:00
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ber om ursäkt om jag bryter samtalsämnet för närvarande,
men vill gärna kommentera detta inlägg.

Som alltid ett mycket välskrivet och tänkvärt inlägg av
Cloudedcrystalbeam.
Tar mig friheten att ställa frågan angående orden "Min
inre GPS säger att det (utifrån vad jag vet i nuläget)"
- avses det du vet i nuläget om vad som debatterats i
tråden sista tiden, eller har du fått ny information/fakta
på annat sätt, t ex genom PM och som du ej känner att
du vill delge tråden? Vilket givetvis respekteras.

Vet ju åt vilket håll dina tankar tidigare har gått gällande
vem som är gärningsperson och ev medhjälpare. Går
dina funderingar i samma banor som tidigare eller har
de ändrats utifrån vad du vet för närvarande?

Jag är inte ute och "fiskar" efter saker och ting som
du kan ha fått veta i förtroende, utan jag ställer mig
frågan om "din" tidigare MGM är densamma idag,
eller om det numera finns någon annnan/några andra
som du numera anser är MGM + medhjälpare?

Känns aningens nedslående att läsa om din starka
tvivlan på att fallet någonsin blir löst - som du ju
delar med den misstänkte SD och även några
skribenter i tråden. Kan inte säga emot dig, men
hoppas verkligen att rätt person får stå till ansvar
för sin gärning och att LW:s närstående och
vänner kan få ett avslut på ett värdigt sätt.

Din sista mening skriver jag till fullo under på!

Goder afton!

Nu är jag lite trött och då brukar jag tänka att SD är självklart skyldig och att utredarna givetvis närsomhelst griper och lagför honom.

När jag skrev inlägget du citerar var jag alert. Då ritar, tänker, läser, spekulerar, ”forskar” och funderar jag. Fritt. Trotsigt. Korkat också förmodligen. Mitt största problem är att intuition och förnuft aldrig riktigt kommer överens när jag ska försöka ”utse” MGM+medhjälpare. Bitarna till min ”mosaik” plockar jag från tråden, offentliga uppgifter av olika slag samt från några PM-sändare.

Låt dig inte tyngas av min pessimism gällande uppklarandet av fallet. Tråden behöver hoppfulla postare också. När sol möter regn har vi möjlighet att se hela färgspektrumet, menar jag.
Citera
2018-08-18, 21:31
Moderator
blomvattnares avatar
Nog tjatat nu om huruvida en postare har postat att han/hon tror att SD är skyldig eller inte.

/Mod
Citera
2018-08-19, 09:20
Bannlyst
En hälsning till Lena på fyndplatsen

http://forumbilder.se/H7Q3L/4eaae4b7-7d44-49fe-bf3c-81bc58caa816
Senast redigerad av Banannn 2018-08-19 kl. 09:23. Anledning: Redigering av länk
Citera
2018-08-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
En hälsning till Lena på fyndplatsen

http://forumbilder.se/H7Q3L/4eaae4b7-7d44-49fe-bf3c-81bc58caa816

Fint det där!
Citera
2018-08-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Oj. Har EGT skrivit att hen vet att SD:s bil ej var buggad? Kan du länka hens inlägg?

Nu har ju iofs EGT sin historia av att "veta saker" och sen inte veta saker. Men om det stämmer att hen vet så har hen källor långt in i utredningen.

MV påpekade vid något tillfälle att EGT läckt sekretessbelagda uppgifter, visst var det så? Det är ju intressant. Källa i utredningen eller närhet till anhörig i fallet?
Citera
2018-08-19, 10:43
Medlem
Draifoss avatar
Det har tidigare diskuterats vad åklagaren kan ha presenterat vid häktningsförhandlingarna. Som jag har förstått det bör hennes uppfattning om hur brottet gick till ha grundat sig på en indiciekedja som ser ut enligt följande:

1. SD har under mordkvällen kontakt med LW via chatt eller sms (teknisk bevisning).

2. SD och LW går tillsammans från LW:s bostad mot bullerplanket (ett vittne har genom sitt fönster hört en man och en kvinna samtala, gående i den riktningen).

3. SD dödar LW vid/bakom bullerplanket (ett vittne har hört kvinnoskrik därifrån).

4. SD gör sig av med LW:s mobil i Vivallaskogen 150 meter norr om bostadsområdet för att vilseleda polisen (mobilfyndet).

Har jag uppfattat det rätt?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-19 kl. 11:39.
Citera
2018-08-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
MV påpekade vid något tillfälle att EGT läckt sekretessbelagda uppgifter, visst var det så? Det är ju intressant. Källa i utredningen eller närhet till anhörig i fallet?

Här är ett exempel på EGT:s egna ord om dennas/dennes
bekantskap med SD och HD samt kontakter inom
rättsväsendet och utredningen av mordet på Lena.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Förutom att vi känner TeamDavidsson via geocaching, så har vi bekanta inom rättsväsendet. Faktiskt 3st som berör detta fall, varav en bara i inledningen och i periferin. Den andra känner vi flyktigt och hen har gett visa svar. Den 3:e som är direkt inblandad i utredningen känner vi "bra"... Men hen släpper inte ett ljud och vi skulle aldrig drömma om att begära någon information.
Citera
2018-08-19, 11:49
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det har tidigare diskuterats vad åklagaren kan ha presenterat vid häktningsförhandlingarna. Som jag har förstått det bör hennes uppfattning om hur brottet gick till ha grundat sig på en indiciekedja som ser ut enligt följande:

1. SD har under mordkvällen kontakt med LW via chatt eller sms (teknisk bevisning).

2. SD och LW går tillsammans från LW:s bostad mot bullerplanket (ett vittne har genom sitt fönster hört en man och en kvinna samtala, gående i den riktningen).

3. SD dödar LW vid/bakom bullerplanket (ett vittne har hört kvinnoskrik därifrån).

4. SD gör sig av med LW:s mobil i Vivallaskogen 150 meter norr om bostadsområdet för att vilseleda polisen (mobilfyndet).

Har jag uppfattat det rätt?

Vi vet ju inte vad åkl har presenterat vid förhandlingen. Men jag uppfattar indiciekedjan som du beskrivit ovan.
Blir osäker om senaste digitala kontakt var med MGM eller någon annan men stämt träff hade de i all fall. Och enligt MV har MGM väntat utanför BO:s lägenhet.
Att flyktvägen är känd TOLKAR jag som vittne/vittnen sett GM röra sig den vägen. Hur har de annars fått fram dessa uppgifter?
Vittnesuppgifter om flyktvägen kan dock ha tillkommit senare, efter förhandlingarna. Hade detta lagts fram första förhandlingen TROR jag sannolika skäl hade uppfyllts.
Citera
2018-08-19, 12:04
Medlem
Honan6s avatar
Om mordet inte var planerat, så kan GM haft med sin mobil påslagen eller stängt av den ganska snabbt efter dådet på en plats som indikerar den flyktväg MV presenterat i tråden.
Kanske mobilen blir GM:s "fall" i fallet.
Citera
2018-08-19, 12:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vi vet ju inte vad åkl har presenterat vid förhandlingen. Men jag uppfattar indiciekedjan som du beskrivit ovan.
Blir osäker om senaste digitala kontakt var med MGM eller någon annan men stämt träff hade de i all fall. Och enligt MV har MGM väntat utanför BO:s lägenhet.
Att flyktvägen är känd TOLKAR jag som vittne/vittnen sett GM röra sig den vägen. Hur har de annars fått fram dessa uppgifter?
Vittnesuppgifter om flyktvägen kan dock ha tillkommit senare, efter förhandlingarna. Hade detta lagts fram första förhandlingen TROR jag sannolika skäl hade uppfyllts.
Visst. Att SD och LW skulle ha stämt träff känns kanske som ett naturligt antagande att göra, utifrån de ovan beskrivna leden i indiciekedjan. Och inte minst utifrån en stark personlig övertygelse om att just SD är gärningsmannen. Eller menar du att du har saklig grund för din uppfattning att de skulle ha stämt träff?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-19 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in