2018-08-21, 17:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Bodde tidigare i slutet av en gata med liknande upplägg som LWs. Vägen utanför huset ledde åt ena hållet djupare in i bostadsområdet, åt andra hållet låg 4 hus till och sedan en liten vändplan mot berg/grönområde. Nu tolkar man ju ofta saker utifrån ens egen referensram, på gott och ont. Men jag brukade ofta "ta med mig" kändliga diskussioner ut för att undvika stora öron och nyfikna ögon.
Vid dessa tillfällen strosade vi mest fram och tillbaka på gatan ner mot vändplanen, där det var mer ostört även från grannar, medan vi pratade. Vi var aldrig på väg någonstans, och minns inte att jag någonsin låste eftersom huset var inom synhåll nästan hela tiden.

Hur det gick till i detta fall vet jag givetvis inte, men det kan ju ha varit något åt det hållet. Eftersom det fanns halvinslagna paket och barn hemma tänker jag att de inte gick iväg mot en särskild plats, utan mest gick. Och att samtalet hettade till någonstans där i slutet av gatan. Kanske passerade en bil, eller volymen ökade så pass att någon tog tag i den andras arm och drog med sig denne in i buskaget. Väl i skyddet av ett bullerplank fanns troligtvis större utrymme att släppa på spärrarna och gräla, vilket sedan gick över styr. Bara en tanke.

Nu är jag inte psykolog och har just ondgjort mig över för myclet sånt grubblande, men borde man inte kunna tänka sig ngn form av urartning eller flerstegsraket där GM tänkt sig lösa somliga meningsskiljaktigheter (skälet till promenaden) med övertalning och/eller ett nyp strax före resan, och surnat till över motsträvigheten, till sist tagit henne på axeln för att visa var skåpet ska stå, för att sen få höra att hon tänker anmäla honom för misshandel igen så snart hon kommer hem till huset så att han inte kommer in i USA (elelr vilket han då inser blir följden), vilket inte skulle sitta alls fint, varpå sinnet rinner, och han slår ihjäl henne på platsen.
Citera
2018-08-21, 18:16
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, vilken j-kla soppa detta är. Det känns så oerhört tragiskt att inte nog med att en levnadsglad kvinna och mor blir mördad och inte får uppleva att bli gammal eller finnas där för sina barn, därtill så sitter nu folk och kanske mår gott av eländet. Vet inte om MH med sin upplevda rättskaffens Rut-identifikation tillåter sig att le åt detta men i tråden finns det iaf flera som verkar tycka att både LW och hennes barns lidande är av mindre vikt än misstänktas situation. Ska det behöva påminnas om att LW som är BO, den mördade, och hennes barn är utan tvekan de som fått lida mest och fått liven helt förstörda? Att sedan andra människor omkring också har barn som lider är ingen motsägelse. Båda saker kan existera samtidigt. Men LW är död, barnen Ws mamma kommer aldrig tillbaka och någonstans går en eller flera mördare fria. Och i tråden ägnas fokus åt grälande, trollande, detaljtjafs som leder bort från dialog och samarbete som likaväl kunde ha präglat tråden.

Jag uppmanar alla som verkligen vill att vi hjälps åt att komma framåt i detta att oavsett vem de tror är GM, sätt era egon åt sidan, fokusera på att LW är mördad av en mördare som går fri. Försök att ignorera inlägg av mycket låg kvalitet som bara syftar till att provocera och sabotera tråden eller helt enkelt inte vet bättre eller förmår att lägga band på sig själva. De som vill sänka tråden kan då få skrika sig hesa hur mycket de vill. Tråden har flertalet gånger tidigare i sommar visat sig kunna hålla en betydligt högre kvalitet än så här på sistone. Låt oss gemensamt sträva dit igen. Det är inte lätt och jag är inget föredöme, men vi får göra vårt bästa att få ordning på detta så mata inte några troll och försök alla skriva utifrån det bästa ni kan med fokus på att komma vidare med mordet. Vi har inte mycket att gå på alls men vi behöver inte låta tråden styras åt skogen för det. Förr eller senare kommer provsvaren och jag skulle vara glad om tråden då fortfarande inte blivit låst av moderator utan kan finnas då för att diskutera de svar som inkommit.

Tack till alla som bidrar med genomtänkta spekulationer, noterar guldkorn i tidigare given information (som Tufsankatt brukar säga, det skadar aldrig att gå tillbaka i tråden och läsa de första veckorna då en del kom fram och saker var mindre tjafsiga), prestigelöst söker lägga samman pusslet med andra istället för att gå i polemik, delar med sig av den information från Örebro som de är i besittning av kring geocaching, församling, jobb och LWs sociala situation, de som gräver kring loggar och bloggar. Det här är ett pussel där vi saknar flertalet bitar och där det kan ha lagts till bitar som ingenting har att göra med pusslet och som vi måste se upp med, men samarbetar vi och höjer oss en nivå så tror jag att vi åtminstone kan börja sortera bort bitar från andra pussel snart.

Tack för vettiga ord!
Tyvärr har tråden havererat totalt. Trots att vi är många som tycker olika så borde fokus ändå vara mordet på Lena!
Det här är ingen lekstuga och respekt inför att en människa är död borde vara minsta möjliga krav.

Jag tänker inte bidra till att oseriösa postare tas på allvar eller tar över tråden genom att de tillåts fortsätta söndra.

Så, kan vi alla försöka enas om att komma vidare i vettiga resonemang istället för dagisnivån som nu råder?!
Citera
2018-08-21, 18:20
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Så summerat: LW mördas på natten den 14/5 och direkt då hon anmäls saknad av barn/UW morgonen den 15/5 så råder tystnad och locket på allra mest troligt pga UWs säkerhetsklassade jobb? SD plockas in direkt men släpps nästan omgående. Tystnad, förhör, sök gäller då fram till 18/5 då polis ber allmänhet i media om hjälp och publicerar namn och bild. Ingen vet då om hon är död men JG har redan hunnit beklaga sorgen. Dagen därpå 19/5 så hittar privatperson med hund henne 100 meter nära hennes hus varifrån hon försvann. Ingen polis har letat så nära hennes hus åt den riktningen?

Frågor:

1. Varför misstänker man hot mot LW/UW pga UWs jobb om MH å andra sidan konstaterar att efter skilsmässa så är hon som fru ej längre säkerhetsklassad? Borde inte detta även gälla för LW som varit skild ännu längre från UW? Eller är det pga gemensamma barn?

2. När de tar in SD direkt, misstänker de honom ej för mord då utan för rov ”bara”?

3. Hur säkra kan polisen så tidigt med LW borta vara på att hon inte ligger och blöder illa däran men vid liv varpå allmänheten borde få prata och Missing People borde ut i skogarna?

4. Enligt uppgift beklagade JG sorgen innan någon visste att hon var död. Var det ”allmänt känt” i närmre krets att hon var död innan hon var hittad. Hur då?

5. Tidigt ville geocachekompisar ut och leta men JG ska ha enligt tråduppgift uppmanat dem inte bara att vara tysta om LW utan därtill att inte leta utan lämna det till Missing People som han var med i. Syfte? Anledning?

6. Var Missing People öht ute och letade efter LW? Om inte, varför då om hon var försvunnen? Jämför med t ex Lisa Holm.

7. Vad ville polisen hinna göra de fyra tysta dagarna? Varför jobbade man inte utifrån devisen att LW kunde ligga svårt skadad i skogen och behöva hittas av ju fler som sökte desto bättre då hon var geocachare med stor vidd i sina rörelser?

8. Någon som vet säkert något mer om UWs jobb?

Med risk för att återigen verka tjatig, jag ställde dessa frågor för några dagar sedan och ifall det är någon som kan hjälpa mig på traven kring hur man kan besvara dessa frågor så vore jag tacksam. Jag reagerar mot att ett av argumenten kring polisens initiala tystnad skulle vara UWs säkerhetsklassning som då även skulle ha gällt exfrun LW men undrar om detta verkligen kan stämma då MH i sin blogg beskriver hur denna upphör då de skiljt sig. LW som är skild från UW sedan ännu längre tid, varför har hon då fortfarande säkerhetsklassning? Eller tänker jag galet nu?

Sedan undrar jag ännu om vad polisen kunde tänkas veta redan morgonen då hon anmäldes försvunnen varpå man inte bad allmänheten om hjälp direkt utan la locket på. Man måste ha trott sig vara ganska säker på att LW inte levde och låg svårt skadad någonstans? Vad hade man indikationer på då? Att hon var bortrövad och man genom tystnad kunde pressa kidnapparen? Att hon redan var död och man ville få mördaren att tabba sig? Något måste man ju arbetat ganska säkert efter iom att man inte direkt ville dra på stora söktrumman. Var ens Missing People ute någonsin? JG stoppade geocachare som ville ut och leta och hänvisade istället till MP och tystnad, men var de alls ute och letade?
Citera
2018-08-21, 18:27
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tack för vettiga ord!
Tyvärr har tråden havererat totalt. Trots att vi är många som tycker olika så borde fokus ändå vara mordet på Lena!
Det här är ingen lekstuga och respekt inför att en människa är död borde vara minsta möjliga krav.

Jag tänker inte bidra till att oseriösa postare tas på allvar eller tar över tråden genom att de tillåts fortsätta söndra.

Så, kan vi alla försöka enas om att komma vidare i vettiga resonemang istället för dagisnivån som nu råder?!

Tack själv! Hoppas vi kan återgå till ett respektfullt resonerande och spekulerande om än vi i tråden har olika åsikter om MGMs och viktar information olika.
Citera
2018-08-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ja, vilken j-kla soppa detta är. Det känns så oerhört tragiskt att inte nog med att en levnadsglad kvinna och mor blir mördad och inte får uppleva att bli gammal eller finnas där för sina barn, därtill så sitter nu folk och kanske mår gott av eländet. Vet inte om MH med sin upplevda rättskaffens Rut-identifikation tillåter sig att le åt detta men i tråden finns det iaf flera som verkar tycka att både LW och hennes barns lidande är av mindre vikt än misstänktas situation. Ska det behöva påminnas om att LW som är BO, den mördade, och hennes barn är utan tvekan de som fått lida mest och fått liven helt förstörda? Att sedan andra människor omkring också har barn som lider är ingen motsägelse. Båda saker kan existera samtidigt. Men LW är död, barnen Ws mamma kommer aldrig tillbaka och någonstans går en eller flera mördare fria. Och i tråden ägnas fokus åt grälande, trollande, detaljtjafs som leder bort från dialog och samarbete som likaväl kunde ha präglat tråden.

Jag uppmanar alla som verkligen vill att vi hjälps åt att komma framåt i detta att oavsett vem de tror är GM, sätt era egon åt sidan, fokusera på att LW är mördad av en mördare som går fri. Försök att ignorera inlägg av mycket låg kvalitet som bara syftar till att provocera och sabotera tråden eller helt enkelt inte vet bättre eller förmår att lägga band på sig själva. De som vill sänka tråden kan då få skrika sig hesa hur mycket de vill. Tråden har flertalet gånger tidigare i sommar visat sig kunna hålla en betydligt högre kvalitet än så här på sistone. Låt oss gemensamt sträva dit igen. Det är inte lätt och jag är inget föredöme, men vi får göra vårt bästa att få ordning på detta så mata inte några troll och försök alla skriva utifrån det bästa ni kan med fokus på att komma vidare med mordet. Vi har inte mycket att gå på alls men vi behöver inte låta tråden styras åt skogen för det. Förr eller senare kommer provsvaren och jag skulle vara glad om tråden då fortfarande inte blivit låst av moderator utan kan finnas då för att diskutera de svar som inkommit.

Tack till alla som bidrar med genomtänkta spekulationer, noterar guldkorn i tidigare given information (som Tufsankatt brukar säga, det skadar aldrig att gå tillbaka i tråden och läsa de första veckorna då en del kom fram och saker var mindre tjafsiga), prestigelöst söker lägga samman pusslet med andra istället för att gå i polemik, delar med sig av den information från Örebro som de är i besittning av kring geocaching, församling, jobb och LWs sociala situation, de som gräver kring loggar och bloggar. Det här är ett pussel där vi saknar flertalet bitar och där det kan ha lagts till bitar som ingenting har att göra med pusslet och som vi måste se upp med, men samarbetar vi och höjer oss en nivå så tror jag att vi åtminstone kan börja sortera bort bitar från andra pussel snart.

Tack för ytterligare ett Klokt inlägg!

Fokus bör naturligtvis ligga på att få fast den som mördat Lena och fortfarande springer lös!

Mycket bra förslag.
Citera
2018-08-21, 18:46
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Finns det någon säker uppdatering på vilka adresser som varit avspärrade hittills?

Kingkong90, ställde för ett tag sedan denna intressanta fråga som boende i Örebro kanske kan hjälpa oss andra att få klarhet i.

Vilka hus eller bilar har nu varit avspärrade? Rör det sig bara om LWs hus och SDs hus samt gemensamma bil ihop med HD (men då först efter att de kommit tillbaka från USA, dvs många dagar efter mordet) eller blev mer hus eller bilar, sommarstugor mm avspärrade initialt? När avspärrade man? Skedde detta direkt under den tiden det var tystnad och locket på mellan 14 maj och 18 maj?

Hur var det nu med JGs sommarstuga eller var det någon annans stuga?
Citera
2018-08-21, 18:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Med risk för att återigen verka tjatig, jag ställde dessa frågor för några dagar sedan och ifall det är någon som kan hjälpa mig på traven kring hur man kan besvara dessa frågor så vore jag tacksam. Jag reagerar mot att ett av argumenten kring polisens initiala tystnad skulle vara UWs säkerhetsklassning som då även skulle ha gällt exfrun LW men undrar om detta verkligen kan stämma då MH i sin blogg beskriver hur denna upphör då de skiljt sig. LW som är skild från UW sedan ännu längre tid, varför har hon då fortfarande säkerhetsklassning? Eller tänker jag galet nu?

Sedan undrar jag ännu om vad polisen kunde tänkas veta redan morgonen då hon anmäldes försvunnen varpå man inte bad allmänheten om hjälp direkt utan la locket på. Man måste ha trott sig vara ganska säker på att LW inte levde och låg svårt skadad någonstans? Vad hade man indikationer på då? Att hon var bortrövad och man genom tystnad kunde pressa kidnapparen? Att hon redan var död och man ville få mördaren att tabba sig? Något måste man ju arbetat ganska säkert efter iom att man inte direkt ville dra på stora söktrumman. Var ens Missing People ute någonsin? JG stoppade geocachare som ville ut och leta och hänvisade istället till MP och tystnad, men var de alls ute och letade?

LW och UW hade gemensamma barn. Såg också diskussionen om varför LW har c/o adress hos UW. Det är ju inte konstigt, någon av dödsbodelägarna brukar registrera en särskild skatteadress för dödsboet. Dödsbodelägarna är ju barnen och de bor hos UW (som väl sköter det praktiska i egenskap av deras vårdnadshavare).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-21 kl. 18:53.
Citera
2018-08-21, 19:08
Medlem
Vart passar Elis*beth A..e.ud Ca..e.sten in i UWs ekvation? .RN.R.. ..LL.R....
Citera
2018-08-21, 19:09
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
LW och UW hade gemensamma barn. Såg också diskussionen om varför LW har c/o adress hos UW. Det är ju inte konstigt, någon av dödsbodelägarna brukar registrera en särskild skatteadress för dödsboet. Dödsbodelägarna är ju barnen och de bor hos UW (som väl sköter det praktiska i egenskap av deras vårdnadshavare).

Ja, det är ju rimligt och en logisk förklaring. Tack! Håller med även om den enkla förklaringen till dödsbofrågan.
Citera
2018-08-21, 19:17
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Vart passar Elis*beth A..e.ud Ca..e.sten in i UWs ekvation? .RN.R.. ..LL.R....

Med risk för att framstå slö i tanken nu, men kan du hjälpa åtminstone mig med lite mer än detta kryptiska meddelande? Vem är Elis*beth och hur relaterar hon till UW? Skicka gärna PM ifall du inte vill skriva ut mer i tråden. Men jag hänger inte med.
Citera
2018-08-21, 19:31
Medlem
Citat:
Med risk för att framstå slö i tanken nu, men kan du hjälpa åtminstone mig med lite mer än detta kryptiska meddelande? Vem är Elis*beth och hur relaterar hon till UW? Skicka gärna PM ifall du inte vill skriva ut mer i tråden. Men jag hänger inte med.

När vi kommer till UW är det oklart om han har "flickvän".
Det är oklart om en kvinna gett Ulf och NW ett nattligt alibi.
Klart är att vi är flera som sett en kvinna där.

Hitta.se visar bild på UWs hus. Där står 2 bilar.
Den ena tillhör *lisab*th (e) A*ne*ud (r) Ca**erst*n (lle)
Enligt Facebook gift och boende i Kungsör.

Otrohet? Vän? Alibikvinnan? Hur passar hon in?
Citera
2018-08-21, 19:43
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
När vi kommer till UW är det oklart om han har "flickvän".
Det är oklart om en kvinna gett Ulf och NW ett nattligt alibi.
Klart är att vi är flera som sett en kvinna där.

Hitta.se visar bild på UWs hus. Där står 2 bilar.
Den ena tillhör *lisab*th (e) A*ne*ud (r) Ca**erst*n (lle)
Enligt Facebook gift och boende i Kungsör.

Otrohet? Vän? Alibikvinnan? Hur passar hon in?

Aha, okej då förstår jag. Tack för svar. Ja, det har ju spekulerats en hel del kring den kvinna som synts där och om det varit den som varit som en extradotter i familjen (mycket ung då får man anta) eller om det varit dottern eller en vuxen kvinna med relation till UW. Gift kvinna om hon är flickvän till UW rimmar ju illa med dennas aktiva tro (om jag förstått det rätt) men ingenting förvånar ju i vad som sägs om de boende i detta Midsomer Hjärsta där alla känner alla och alla har möjligt motiv. Kan det annars ha varit någon som bara skjutsat kompisar/flickvän/pojkvän till något av barnen W? Har bilen setts ofta enligt boende i området? Kanske användaren Schazz vet som ska känna en del där också? Intressant hursomhelst så tack för att du delade med dig.

Edit: Hann göra en snabb googling nu och tack och lov så var det här iaf mindre suspekta saker som dök upp än då man fann UWs exfru med bloggen. Ser iaf inget synligt suspekt med denna persons nätnärvaro iaf. Det kanske har någon naturlig förklaring att hennes bil synts till där men ingen som vet ifall UW har någon ny flickvän? Sedan, spontant så tänker jag att en ny kvinna vid UWs sida inte borde ha hunnit samla på sig något agg som skulle innebära ett motiv mot LW men hon kan ju vara av intresse för att väga UWs alibi som rimligen bör vara undersökt även om det i tråden förekommer olika varianter av hur det ser ut. Polisen borde väl tidigt undersöka exmannens alibi innan de går vidare får man hoppas. Men jag kanske är naiv här.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-21 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in