2018-08-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Alla har fått ett samvete, men inte alla leds av Guds ande, bara de som tror. Vissa har ett bortbränt samvete, serie- och massmördare t-rexempel.

2Pet 2
9Herren vet alltså att rädda de gudfruktiga ur prövningen men också att hålla de orättfärdiga i förvar under tuktan fram till domens dag,

Jag har inga problem med att hålla predators inlåsta på livstid.
Ja, däri ligger det orättvisa, eftersom ganska många inte kan tro.
Däremot så är ju inte tro en garanti för att en människa inte ska bli massmördare.
Citera
2018-08-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, däri ligger det orättvisa, eftersom ganska många inte kan tro.
Däremot så är ju inte tro en garanti för att en människa inte ska bli massmördare.
Inget nytt under solen...

2Tim 2
1Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 2Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, 3kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, 4svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. 5De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. 6Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, 7som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. 8Liksom Jannes och Jambres trotsade Mose, så trotsar dessa män sanningen. De har mist förståndet, deras tro håller inte måttet. 9Men det är snart slut på deras framgångar; deras galenskap kommer att stå klar för alla, så som det gick för de båda andra.
Citera
2018-08-23, 15:03
Medlem
Citat:
Inget nytt under solen...

2Tim 2
1Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 2Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, 3kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, 4svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. 5De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. 6Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, 7som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. 8Liksom Jannes och Jambres trotsade Mose, så trotsar dessa män sanningen. De har mist förståndet, deras tro håller inte måttet. 9Men det är snart slut på deras framgångar; deras galenskap kommer att stå klar för alla, så som det gick för de båda andra.
Detta gäller bara ”de sista dagarna”, vilket kan tolkas hur som helst.
Så bättre kan du, hoppas jag?
Citera
2018-08-23, 15:06
Medlem
Citat:
Detta gäller bara ”de sista dagarna”, vilket kan tolkas hur som helst.
Så bättre kan du, hoppas jag?
Det kan inte tolkas hur som helst, för det finns andra verser som ger information om hur världen ska vara i de sista dagarna. Jordbävningar, hungersnöd och krig är några exempel. Då ska man samtidigt komma ihåg att en dag för Gud är som tusen år för en människa.
Citera
2018-08-23, 15:11
Medlem
Citat:
Det kan inte tolkas hur som helst, för det finns andra verser som ger information om hur världen ska vara i de sista dagarna. Jordbävningar, hungersnöd och krig är några exempel. Då ska man samtidigt komma ihåg att en dag för Gud är som tusen år för en människa.
Ja, du styrker min poäng. Hur Gud ser på tid borde vara oväsentligt när Gud bestämmer sig för att ge ut en text. Då (får man i alla fall hoppas) utgår Gud från vårat perspektiv, annars är han dummare än jag trodde.
Citera
2018-08-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ja, du styrker min poäng. Hur Gud ser på tid borde vara oväsentligt när Gud bestämmer sig för att ge ut en text. Då (får man i alla fall hoppas) utgår Gud från vårat perspektiv, annars är han dummare än jag trodde.
Inte oväsentligt när det är Gud som bestämmer vilken dag den här världen ska förintas. Gud är smartare än du, för han har bara gett oss tecken att se fram emot, i stället för ett datum, för annars skulle folk fortsätta synda fram till den dagen. Därför är det så dumt av folk att försöka förutsäga en dag, för Gud kommer att omintetgöra alla falska profeters förutsägelser, så alla kan vara säkra på att ingenting kommer att hända det datumet. Du är med andra ord dummare än du håller för troligt.
Citera
2018-08-23, 15:51
Medlem
Citat:
Inte oväsentligt när det är Gud som bestämmer vilken dag den här världen ska förintas. Gud är smartare än du, för han har bara gett oss tecken att se fram emot, i stället för ett datum, för annars skulle folk fortsätta synda fram till den dagen. Därför är det så dumt av folk att försöka förutsäga en dag, för Gud kommer att omintetgöra alla falska profeters förutsägelser, så alla kan vara säkra på att ingenting kommer att hända det datumet. Du är med andra ord dummare än du håller för troligt.
Ja, du styrker återigen min poäng om ”sista dagarna”.
Alltså är det väldigt svårt att veta om citat som talar om detta är något att bry sig om. Vilket också var min poäng.
Citera
2018-08-23, 20:11
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Guds bud är ingen lag, det är poängen. Det är samma kunskap som skulle förmedlas genom trädet med kunskap om gott och ont. Nu förmedlas den genom Guds ande. Att det inte är en lag huggen i sten bevisas av att Kain inte blev avrättad för mordet på sin bror, trots att lagen senare kräver det. Kain förhandlade med Gud om påföljden! En mänsklig domare kan bara döma efter vad som står i lagen, och han kan inte benåda.

Nej, det som representerats hittills är inga bevis. För det första är det som står i Upp inte en beskrivning av hur Jesus såg ut som människa.

Var får du att det är samma kunskap som skulle förmedlas genom trädet med kunskap om gott och ont ifrån?
När Kain syndade fanns inte lagen ännu.
Hugget i sten är ju precis vad buden är , otroligt dålig liknelse eller menar du att buden inte står på stentavlorna som Moses fick av Ahyah?

Men då kan vi enas om att man måste döda sitt kött och följa Anden , och följer man Anden så syndar man inte.
Man kan alltså inte fortsätta med sitt syndiga liv och tro att man då ska komma till Guds rike bara för att man tror på Yashaya.

Därav säger Yashaya "gå och synda inte mer"
OK?
Citera
2018-08-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ja, du styrker återigen min poäng om ”sista dagarna”.
Alltså är det väldigt svårt att veta om citat som talar om detta är något att bry sig om. Vilket också var min poäng.
Det är många som tänker som du, att ingenting händer, men ni har fel.
Citera
2018-08-23, 20:23
Medlem
Citat:
Det är många som tänker som du, att ingenting händer, men ni har fel.
Och många har trott att ”slutet är nära”. De har haft fel i tusentals år. Hittills.
Citera
2018-08-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusarherre
Var får du att det är samma kunskap som skulle förmedlas genom trädet med kunskap om gott och ont ifrån?
När Kain syndade fanns inte lagen ännu.
Hugget i sten är ju precis vad buden är , otroligt dålig liknelse eller menar du att buden inte står på stentavlorna som Moses fick av Ahyah?

Men då kan vi enas om att man måste döda sitt kött och följa Anden , och följer man Anden så syndar man inte.
Man kan alltså inte fortsätta med sitt syndiga liv och tro att man då ska komma till Guds rike bara för att man tror på Yashaya.

Därav säger Yashaya "gå och synda inte mer"
OK?
Av det faktum att det inte har fungerat att förmedla budskapet genom profeter. Motsägelser i bibeln och mellan bibeln och koranen osv. Så Gud beslutade att alla skulle få lära sig hans bud genom hans ande. Eller som Paulus skriver:

Rom 8:2
Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag.

Och andens lag förmedlas av Gud till oss via anden = direktkontakt.

Rom 7:6
Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven (= Moses lag)

2 Kor 3:6
Han har gett mig förmågan att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstav utan är ande. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.

Därför får jag ofta det jag ber om av Gud, för att Gud godkänner det och det räknas inte som synd = rättfärdighet genom tro.

Nej, Moses lag fanns inte, men Kain stod i direkt kontakt med två personer, hans föräldrar, som hade ätit av frukten och således hade kunskap om gott och ont. Att de var dåliga föräldrar och förebilder till sina barn är ställt utom allt tvivel.

De 10 bud Moses fick räcker inte för att täcka allt som är ont. Jag menar precis vad jag skrev. En lag kan bara tolkas på ett sätt, och den (Moses lag) dömer alltid till döden. Gud valde en helt unik påföljd för det mord Kain begick, vilket en mänsklig domare som dömer efter en lag huggen i sten inte har möjlighet att göra.

Nej. Som jag skrev ovan kan man förhandla med Gud. Och när Gud godkänt det du vill göra räknas det inte som synd. Men när du håller fast vid en lag döms du efter lagen. Av Gud, för det är vad DU har bestämt. Ett bibliskt exempel?

28Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: yadayadayada.

Det var en eftergift för några få människors skull (Apg 15:5). I samråd (förhandling) med Fadern, som också kallas Anden togs detta beslut. Därför säger jag att INGET är hugget i sten, det FINNS INGEN LAG, vi är under nåd och kan BE och FÖRHANDLA med Gud, och har Gud väl godkänt det vi ber om, då räknas det inte som synd. Källhänvisning: Matt 18:18-20.

Apg 21
20De prisade Gud för vad de fick höra och sade till Paulus: ”Du vet, broder, att det finns tiotusentals troende bland judarna, och alla håller de strängt på lagen. 21Nu har de fått höra att du lär alla judar ute bland hedningarna att överge Mose och förklarar för dem att de inte skall omskära sina barn och inte leva efter våra seder och bruk. 22Vad gör vi nu? De får säkert veta att du är här. 23Följ därför vårt råd. Här finns fyra män som har avlagt ett löfte. 24Ta med dig dem och rena dig tillsammans med dem och betala för dem så att de kan låta raka huvudet. Då förstår alla att det inte ligger någonting i det som de har fått veta om dig, utan att också du håller fast vid lagen och lever efter den. 25Men när det gäller hedningar som har kommit till tro har vi meddelat vårt beslut: de skall avhålla sig från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt.”

Som hebré (jude) höll Paulus på traditionerna som lagen påbjuder, för att inte stöta sig med de judar som bodde där (Kristi andra bud älska din nästa som dig själv), men höll fast vid beslutet apostlarna hade tagit, att hedningar INTE skulle tvingas följa Moses lag.

Jag upprepar (vad apostlakarlarna har skrivit): vi är INTE under lag, vi är under NÅD. Utan lag ingen överträdelse. Finns ingen lag är synden död.

Försök fatta detta. Jag ber om nånting, och Gud talar om för mig vad som händer om jag gör si och så. Det är enkelt förklarat vad som händer. Jag vet, jag TROR inte bara att jag vet för jag har sysslat med detta sedan jag var ett barn.

Fil 3:15
Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där.

Vilket Gud gör just nu, genom mig. Intressant detalj:

5Mos 30:19
Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Vilket innebär att jag och alla andra kan göra fel val, framförallt när vi inte lyssnar till vad Anden säger, och vi får det vi väljer. Gud STYR inte våra val, han LEDER. Alla som leds av Guds ande är Guds söner och allt det där. Förvirrande? Jag skulle bli förvånad om du, och många andra, fattar med en gång.
Senast redigerad av DindooNuffin 2018-08-23 kl. 21:04.
Citera
2018-08-23, 21:10
Medlem
Citat:
Och många har trott att ”slutet är nära”. De har haft fel i tusentals år. Hittills.
Det är ett dilemma för alla troende, men vi får aldrig ge upp hoppet. Vi ser att den här jorden håller på att gå under, och som det står skrivet: om Gud inte förkortade den tiden (som är kvar till slutet) skulle ingen överleva. Så det är inte Guds vilja, men människan kommer sannolikt inte att kunna stoppa miljöförstöringen, det blir a race to the end.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in