2018-09-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men författarna gör inte anspråk på att komma med ett budskap från Gud.
Så alla som påstår det talar sanning? Eller ger du bibeln specialbehandling?
Citera
2018-09-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Guds s.k. moral och krav.
Och nej, jag har inte valt att inte tro. Jag blev inte övertygad. Om jag blir övertygad så kan jag göra valet om jag ska följa eller inte.
Gud ställer inga krav, utom de två att du ska älska din Gud och älska din nästa som dig själv. Alltså är det inget fel på Guds "moral" vad du nu menar med det, för de flesta kan ställa sig bakom det andra budet.
Citera
2018-09-07, 23:39
Medlem
Citat:
Biljett eller lott?? Bestäm dig.
Vad är skillnaden då?
Citera
2018-09-07, 23:42
Medlem
Citat:
Har för mig att du jämförde med ett lotteri och bara ett fåtal får högst vinsten.
Hur vinner man på ett lotteri? Måste jag tro?
I detta lotteri får alla samma vinst, evigt liv, medan de som har FÖRTJÄNAT det får mer lön i himlen. Det är en del av villkoren. Om du vill ha den högsta vinsten får du göra som Kristus. Ett lotteri är förutbestämt, för du får lotten av Gud. Eller your number is up.
Citera
2018-09-07, 23:43
Medlem
Citat:
Så alla som påstår det talar sanning? Eller ger du bibeln specialbehandling?
Jag anser att bibeln är trovärdig efter bibelstudier.
Citera
2018-09-07, 23:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag skrev om ett vapen som inte är synligt. Återkom när du förstår vad du läser. Det enda säkra att göra i en sån situation är att göra som bankrånaren säger. Ingen normalt funtad människa skulle ignorera ett sånt hot. Men du gör just det när det kommer till Gud.
Ett osynligt vapen kan fortfarande vara ett vapen eftersom det finns bevis för att vapen finns.
Om rånaren påstod sig ha en transmogrifer-strålpistol så skulle jag inte tro på det.
Återkom när det finns bevis för att gud finns.
Citera
2018-09-07, 23:47
Medlem
Citat:
Gud ställer inga krav, utom de två att du ska älska din Gud och älska din nästa som dig själv. Alltså är det inget fel på Guds "moral" vad du nu menar med det, för de flesta kan ställa sig bakom det andra budet.
Älska är också en sak jag inte kan välja att göra. Jag kan ju påstå att jag älskar allt och alla, som vissa gillar att göra, men jag skulle inte mena det. Jag tror faktiskt väldigt få gör detta, även fast de säger så. Men det spelar ingen roll, huvudsaken är att behandla folk bra.
Och Gud måste jag nog tro på innan jag kan älska.
Citera
2018-09-07, 23:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men författarna gör inte anspråk på att komma med ett budskap från Gud.
Problemet är att det inte går att kontrollera om bibeln är ett budskap från gud.
Citera
2018-09-07, 23:49
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden då?
Det är din analogi. En biljett är oftast specifik om vad det gäller, en lott kan bli vad som helst.
Det borde ju vara en stor skillnad på biljett till himlen och en lott till himlen (vid vinst)?
Citera
2018-09-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ett osynligt vapen kan fortfarande vara ett vapen eftersom det finns bevis för att vapen finns.
Om rånaren påstod sig ha en transmogrifer-strålpistol så skulle jag inte tro på det.
Återkom när det finns bevis för att gud finns.
En osynlig gud kan fortfarande vara Gud. Om du påstod att du hade nåt att änka med skulle jag inte tro på det. Återkom när du lärt dig tänka.
Citera
2018-09-07, 23:51
Medlem
Citat:
Jag anser att bibeln är trovärdig efter bibelstudier.
Jag har mer studerat hur bibeln kom till och var den har ”lånat” ifrån. Men jag har inte studerat så mycket ännu.
Hur många andra religioner har du studerat skriften lika noga?
Citera
2018-09-07, 23:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Gud är den som anordnar lotteriet, och du VÄLJER att ta emot en biljett eller inte. Din brist på förstånd är galen.
Rättelse: Det påstås att det är gud som ordnar lotteriet.
Det finns fortfarande inget att välja angående tomma påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in