2023-05-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du måste skapa ett problem, annars faller din kristna tro, då finns inget behov av jesus.

Problemet med din uppfattning är att du inte tror att människor kan ångra sig och göra omvändelse, även fast gamla testamentet säger det ex i Jona bok.

Problemet är att du tror att Gud är inkompetent att klara av förlåta utan korset, tvärt emot gamla testamentet som säger att Gud kan förlåta.

Kristna brukar dessutom tro att synd=snäll och det är svårt att vara snäll alltid, fast gamla testamentet enbart kräver att man håller buden vilket för är enkelt.

Jag är inte snäll när jag kritiserar din uppfattning, men det bryter inte mot Guds bud att kritisera.

Judar som har fler bud, bud från textpassager i bibeln som börjar med "Säg till Israels folk" eller motsvarande formulering, men för icke judar är det enkelt att hålla Guds bud.

Det är enkelt att inte mörda, enkelt att inte stjäla, enkelt att inte avgudadyrka.
Förr hade jag problem med begär till min nästas hustru, men efter att ha arbetat med mig själv är det enkelt (för det är inte allt begär som är förbjudet).

Nej problemet är löst, Jesus (Gud själv) fixade det för dom som lyssnar och ser.

Du har skapat ett eget problem, nämligen att du måste se till att vara syndfri och hålla alla buden. Det räcker inte att vara lite halvbra om man förlitar sig på sig själv. Då måste man hålla buden 100% hela tiden. Det klarar inte du.

Gud har proklamerat att en frälsare behövs genom hela GT. Först ut var Noah och hans familj som blev räddad genom floden, sen var det Abraham och hans familj som blev räddade från svält och plåga genom Josef som ordnat det för sig och dom i Egypten under den svåra tiden. Därefter var det Moses som med Guds hjälp befeiade Israel från förtrycket i Egypten.

Alla dessa personer och händelser är en förspegling av den slutliga frälsaren, Jesus, som är Gud själv i egen person.

Så du kan släppa alla dina ansträngningar, du kämpar förgäves, alla dina gärningar kommer brinna upp i Herrens åsyn.

Lägg ner ditt ego, låt ödmjukheten få segra. Ge äran till Herren och svälj din egen stolthet. Den är inget värd om du vänder dig bort från Hans utsträckta hand.
Citera
2023-05-10, 21:57
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Vill du vara på Jesus sida ska du inte tro på alla citat från gamla testamentet som jag refererar till.

Jag tror på Gud, Skaparen Israels Gud, som är En och inte tre. Inte på en människogud.
Vad är din Gud till för då om inte människor.
Din Gud har väl en personlighet och en företrädare på jorden. Är inte berättelsen om Jesus ganska bra och "ultimate reality" ändå.

Hur kan du se att det skulle vara bättre? Det står ju om offer i gt.
Jesus är Guds lamm. Så vi kan vara i tro. Tar "på oss våra kors"
Citera
2023-05-10, 22:01
Medlem
namataras avatar
Enkelt. Den äkta syndaren är en person som gör illa andra människor, natur och djur på rutin.

Annars är väl "gör vad du vill så länge du visar hänsyn till annat liv" en bra grej att leva efter.

Finns en gud eller flera så inte lär de bry sej ett skvatt om ifall du runkade igår eller hade samkönat sex. Inte heller om att du dansade natten lång, drack alkohol och tog en ecstacy.
Däremot om du mutar och blåser dej fram, eller har ett företag som bidrar till att förstöra planeten tex en fabrik som släpper ut giftigt vatten rakt ut i havet. Om du dumpar sopor i skog och sjöar eller gifter bort dina barn med makar de aldrig efterfrågade eller ser till att någon skär dina barn i könsorganet när de är små. Om du misshandlar andra, dödar eller våldför dej på barn eller annan ovillig. DÅ är du en ofrånkomlig syndare!

Människan var ovetande om så mycket och hade annorlunda moralisk kompass för 2-4k år sedan. Därför ter det sej infantilt att idag gå efter hur människorna levde och tyckte då.
Speciellt de som glatt tar sej till alla smarta uppfinningar och nya livsstilar som inte nämns i Bibeln, Koranen eller Torahn. Gud förlorade tydligen sin allvetande ställning i allt efterföljande och är kvar på samma nivå som när dessa skrifter författades.

Varför har dagens Gud inget att säga om den livsstilen många har idag? Kanske är på tiden att det författas nya religiösa skrifter där gudar även har något att säga till om när det gäller nya företeelser som kommit de senaste 2000 åren? Åtminstone för att tänka på framtidens människor.
Om 2000 år så är det säkert lika många som idag som skulle tro på de skrifterna vi skulle producera nu.
Vi har makt att styra framtidens människor i en bättre riktning. Tyvärr måste man slå sej fram med våld, lismande och tvång i stor skala för att få lika stora följarskaror som islam eller kristendomen har idag. Och det vore ju en synd, så det vill vi ju inte..; )
Citera
2023-05-15, 13:18
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Vad är din Gud till för då om inte människor.
Din Gud har väl en personlighet och en företrädare på jorden. Är inte berättelsen om Jesus ganska bra och "ultimate reality" ändå.
Gud uppenbarade sig genom profeterna i Gamla eviga testamentet. Det som behövde sägas som generell uppenbarelse var sagt med Nehemjha. Sedan kom inga nya profeter.

Sedan kan en person få en personlig dröm e d men den generella uppenbarelsen var klar.

Det finns/fanns inget inget behov av ett nytt testamente.
Dessutom lär nt ut helt grundlösa nya trosuppfattninger, som gör det till grundtext i en ny annan religion (kristendomen)
Citera
2023-05-15, 13:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du har skapat ett eget problem, nämligen att du måste se till att vara syndfri och hålla alla buden. Det räcker inte att vara lite halvbra om man förlitar sig på sig själv. Då måste man hålla buden 100% hela tiden. Det klarar inte
Hur halv-mördar du, eller halv-stjäl? Halv-avgudadyrkar du?
Vad är svårt för dig att göra helhjärtat?

Du konstruerar ett problem, för annars kom jesus i onödan och då är din tro meningslös.

Det går inte att vara halvbra, det är enklare:
Antingen har jag stulit pengar från dig, eller inte.
Antingen har jag begått äktenskapsbrott med din fru, eller inte.
Antingen har jag tillbett en annan "gud", eller inte.
Antingen har jag mördat någon, eller inte.

Ärlig respekt för andras äktenskap gör det enkelt för mig att vara helt öppen och ärlig med allt som hänt när jag kan ha träffat din fru, och öppenheten från mig ger dig trygghet.

Buden är faktiskt enkla att leva efter, om man vill.

Att man bör leva efter bud för att inte synda är huvudbudskapet i gamla eviga testamentet.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-15 kl. 14:00.
Citera
2023-05-15, 20:19
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:

Du konstruerar ett problem, för annars kom jesus i onödan och då är din tro meningslös.

Ärlig respekt för andras äktenskap gör det enkelt för mig att vara helt öppen och ärlig med allt som hänt när jag kan ha träffat din fru, och öppenheten från mig ger dig trygghet.

Att man bör leva efter bud för att inte synda är huvudbudskapet i gamla eviga testamentet.
Man ska leva efter tro. I tro.
Vetskapen om att vi är syndare.
Vi blir förklarade rättfärdiga i Jesus.

Hur tror du vi ska leva med det här? Utan Jesus.

Psaltaren 51:7
Svenska Folkbibeln 2015
7 Ja, med skuld är jag född och med synd blev jag till i min moders liv.

Måste du vara så autistisk med det här? Bibeln och allt kulminerar i Jesus. Jesus är Herren. Halleluja!
Helig.

Citera
2023-05-15, 22:24
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Psaltaren 51:7
Svenska Folkbibeln 2015
7 Ja, med skuld är jag född och med synd blev jag till i min moders liv.

Måste du vara så autistisk med det här? Bibeln och allt kulminerar i Jesus. Jesus är Herren. Halleluja!
Helig.

Ja, vad är problem?
Just i den versen påstår David att hans mamma oxå syndade när han/David blev till:
Indeed I was born with iniquity; with sin my mother conceived me. Psalm 51:7
Jaha. Hans morsa var oxå en syndare, det gör ju inte saken bättre. Det går inte att skylla synd på den dålig morsa eller en dålig uppväxt.
Vi vet även att David hade en tuff uppväxt och inte riktigt "räknades" när profeten kom för att smöja hon.
Han säger även i Psalm 69:9 att Jag har blivit en utstött bland mina bröder, en främling för min moders barn. Som turr är går David inte vidare på det spåret utan ägnar resten av psalmen åt att erkänna sin synd och göra omvändelse.

Psalm 51 hänvisar till berättelsen i 2 Sam Kapitlen 11-12.

David hade gjort fel som skickat Hetiten Uria i ett omöjligt dödligt uppdrag, för att kunna ta hans fru till hustru:

Nästa morgon skrev David ett brev till Joav och sände det med Uria. Han skrev: »Ställ Uria i första ledet, där striden är hetast, och dra er sedan undan från honom, så att han blir träffad och stupar.« 2 Sam 11:14-15

Varför har du då visat förakt för Herren och gjort det som misshagar honom? Hettiten Uria har du dräpt med svärd. Hans hustru har du tagit, och honom själv har du dödat med ammoniternas svärd. Nu skall svärdet i all framtid hemsöka din ätt, därför att du föraktade mig och tog hettiten Urias hustru. Så säger Herren: Jag skall låta olyckan komma över dig från din egen familj. Inför dina ögon skall jag ta dina hustrur och ge dem åt en annan, och han skall ligga med dem mitt på ljusa dagen. Vad du har gjort i lönndom, det skall jag låta ske inför hela Israel i fullt dagsljus.« David sade: »Jag har syndat mot Herren.« Natan svarade: »Herren förlåter dig din synd, du skall icke dö. Men eftersom du trotsade Herren skall den son som har fötts åt dig dö.« Sedan gick Natan hem. 2 Sam 12:9-14

När David märkte att de viskade med varandra förstod han vad som hade hänt och frågade dem: »Är pojken död?« De svarade: »Ja, han är död.« 2 Sam 12:19

Sedan hade David sex med Batseba och resultatet blev att sonen Salomo föddes:
David tröstade sin hustru Batseba, han gick till henne och låg med henne. Hon födde en son, och han gav honom namnet Salomo. Herren älskade honom och sände ett budskap med profeten Natan, och denne gav pojken för Herrens skull namnet Jedidjah, Herrens älskade. 2 Sam12:24-25

Davids synd var att han såg till att Uria dog (2 Sam 11) för att David ville ha hans fru, blodsskuld:

15I will teach transgressors Your ways, that sinners may return to You.
16Save me from bloodguilt, O Hashem, Hashem, my deliverer, that I may sing forth Your beneficence.
17O Hashem, open my lips, and let my mouth declare Your praise.
18You do not want me to bring sacrifices; You do not desire burnt offerings;
19True sacrifice to Hashem is a contrite spirit; Hashem, You will not despise a contrite and crushed heart
.

Förutom omvändelsen från synden gav David löftet att han ska undervisa om vad synd är så att fler ska veta vad de ska göra för att inte synda. Det verkar som Gud förlät David, trots hans förskräckliga synd.

Citaten på engelska hämtade från The Isreal Bible: https://theisraelbible.com/bible/psalms-51/#verse_1
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-15 kl. 22:29.
Citera
2023-05-15, 23:42
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ja, vad är problem?
Just i den versen påstår David att hans mamma oxå syndade när han/David blev till:
Indeed I was born with iniquity; with sin my mother conceived me. Psalm 51:7
Jaha. Hans morsa var oxå en syndare, det gör ju inte saken bättre. Det går inte att skylla synd på den dålig morsa eller en dålig uppväxt.
Vi vet även att David hade en tuff uppväxt och inte riktigt "räknades" när profeten kom för att smöja hon.
Han säger även i Psalm 69:9 att Jag har blivit en utstött bland mina bröder, en främling för min moders barn. Som turr är går David inte vidare på det spåret utan ägnar resten av psalmen åt att erkänna sin synd och göra omvändelse.

Psalm 51 hänvisar till berättelsen i 2 Sam Kapitlen 11-12.

David hade gjort fel som skickat Hetiten Uria i ett omöjligt dödligt uppdrag, för att kunna ta hans fru till hustru:

Nästa morgon skrev David ett brev till Joav och sände det med Uria. Han skrev: »Ställ Uria i första ledet, där striden är hetast, och dra er sedan undan från honom, så att han blir träffad och stupar.« 2 Sam 11:14-15

Varför har du då visat förakt för Herren och gjort det som misshagar honom? Hettiten Uria har du dräpt med svärd. Hans hustru har du tagit, och honom själv har du dödat med ammoniternas svärd. Nu skall svärdet i all framtid hemsöka din ätt, därför att du föraktade mig och tog hettiten Urias hustru. Så säger Herren: Jag skall låta olyckan komma över dig från din egen familj. Inför dina ögon skall jag ta dina hustrur och ge dem åt en annan, och han skall ligga med dem mitt på ljusa dagen. Vad du har gjort i lönndom, det skall jag låta ske inför hela Israel i fullt dagsljus.« David sade: »Jag har syndat mot Herren.« Natan svarade: »Herren förlåter dig din synd, du skall icke dö. Men eftersom du trotsade Herren skall den son som har fötts åt dig dö.« Sedan gick Natan hem. 2 Sam 12:9-14

När David märkte att de viskade med varandra förstod han vad som hade hänt och frågade dem: »Är pojken död?« De svarade: »Ja, han är död.« 2 Sam 12:19

Sedan hade David sex med Batseba och resultatet blev att sonen Salomo föddes:
David tröstade sin hustru Batseba, han gick till henne och låg med henne. Hon födde en son, och han gav honom namnet Salomo. Herren älskade honom och sände ett budskap med profeten Natan, och denne gav pojken för Herrens skull namnet Jedidjah, Herrens älskade. 2 Sam12:24-25

Davids synd var att han såg till att Uria dog (2 Sam 11) för att David ville ha hans fru, blodsskuld:

15I will teach transgressors Your ways, that sinners may return to You.
16Save me from bloodguilt, O Hashem, Hashem, my deliverer, that I may sing forth Your beneficence.
17O Hashem, open my lips, and let my mouth declare Your praise.
18You do not want me to bring sacrifices; You do not desire burnt offerings;
19True sacrifice to Hashem is a contrite spirit; Hashem, You will not despise a contrite and crushed heart
.

Förutom omvändelsen från synden gav David löftet att han ska undervisa om vad synd är så att fler ska veta vad de ska göra för att inte synda. Det verkar som Gud förlät David, trots hans förskräckliga synd.

Citaten på engelska hämtade från The Isreal Bible: https://theisraelbible.com/bible/psalms-51/#verse_1
Att lära känna uppståndelsens Gud.
Man måste gå genom dalar och mörker. Jag förstår inte riktigt.
Då tror man.

Det är märkligt att en seende människa aldrig kan vara stark.
I sin tro. Bara genom tro får du stor välsignelse.

Men Jesus är livsviktig Gud. Berättelsen om Livet. Men det måste du förstå att det här riktig Evangelium är från Gud.
Gud tar oss på allvar. Det här är allvarliga saker. Blodigt allvar. En gång för alla. Om du så vill.

Saliga visshet. Jesus är min.
Nu kan vi tro. Att se är inte bra. Vi ska tro. Vi ska vara användbara.
Kraften kommer fram.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-15 kl. 23:50.
Citera
2023-05-15, 23:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Att lära känna uppståndelsens Gud.
I sin tro. Bara genom tro får du stor välsignelse.

Men Jesus är livsviktig Gud. Berättelsen om Livet. Men det måste du förstå att det här riktig Evangelium är från Gud.
Gud tar oss på allvar. Det här är allvarliga saker. Blodigt allvar. En gång för alla. Om du så vill.
Du behöver tro på att Gud har givit bud för att leva efter dem religiöst, annars är det bara allmän etik.

Jesus död var meningslös, med ett gammaltestamentligt perspektiv. Men du tror på helt andra saker, på kristendomens nya testamente som hävdar det mesta som du skriver.
Citera
2023-05-16, 07:28
Medlem
Citat:

Jaa, väldigt enkla?

Det var väl därför som Adam och Eva i det perfekta paradiset med daglig fysisk kontakt med Gud själv inte klarade av att motstå frestelsen?

Och i tiden för floden så hade ALLA människor hän fallit åt synden och otukten så till den milda grad att Gud inte såg någon annan utväg än att förinta dem ALLA utom Noah?

Men du kanske är en Noah? Den enda oskyldiga trogna människan på den här planeten?

1 Mosebok 6

5 Och Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda. 6 Då ångrade Herren att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta. 7 Herren sade: "Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem." 8 Men Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon.

Och i redan i andra Moseboken, efter att Gud uppenbarat sig för folket genom Moses, räddat dom ut ur Egypten, visat dem stora under och till och med delat Röda havet så att folket kunde passera och därmed undkomma Egyptierna, så gör dom sig själva en Guldkalv att tillbe.

Men du kanske är en Moses? Den enda människan efter floden med direktkontakt med Herren och som kan motstå frestelserna?

2 Mosebok 32

7 Då sade Herren till Mose: "Gå dit ner, ty ditt folk som du har fört upp ur Egyptens land drar fördärv över sig. 8 De har redan vikit av från den väg som jag befallde dem att gå. De har gjort sig en gjuten kalv som de har tillbett och offrat åt och sagt: Detta är din gud, Israel, som har fört dig upp ur Egyptens land."

Och efter allt detta fortsätter Guds folk, Israel, att återfalla i synd, om och om och om igen måste herren straffa dem, förvisa dem från det land som Han gett dem, låta hednakungar ta dom till fånga och förstöra deras land och tempel.

Ändå tror du att det är "lätt" att låta bli att synda?

Vad är det Herren försöker förmedla i skrifterna tror du? Att du är den enda som förstår Hans budskap och kan motstå alla frestelser och därmed är en av Hans? Den enda?
Citera
2023-05-16, 07:56
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Du behöver tro på att Gud har givit bud för att leva efter dem religiöst, annars är det bara allmän etik.

Jesus död var meningslös, med ett gammaltestamentligt perspektiv. Men du tror på helt andra saker, på kristendomens nya testamente som hävdar det mesta som du skriver.
Ok. Jag innehåller eller levererar en del felaktigheter. Men det gör inte Jesus approach som finns tillgänglig här ute.

Andra Korintierbrevet 3:6 SFB98
Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.

Vill du döda? Vill du dö? På ett sjukt dåligt sätt. Inte till frihet. Utan Genom tro. Och man ska inte synda. Nej. Hur kan man synda med Jesus? Vi syndar när vi blir slappa och oengagerade.

Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-16 kl. 07:58.
Citera
2023-05-16, 08:48
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ok. Jag innehåller eller levererar en del felaktigheter. Men det gör inte Jesus approach som finns tillgänglig här ute.

Andra Korintierbrevet 3:6 SFB98
Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.

Vill du döda? Vill du dö? På ett sjukt dåligt sätt. Inte till frihet. Utan Genom tro. Och man ska inte synda. Nej. Hur kan man synda med Jesus? Vi syndar när vi blir slappa och oengagerade. Vi måste hålla oss i trim!

Johannes Döparens vittnesbörd
19 Detta är Johannes vittnesbörd när judarna sände präster och leviter från Jerusalem för att fråga honom vem han var. 20 Han bekände och förnekade inte[h], han bekände: "Jag är inte Messias[i]." 21 De frågade honom: "Vem är du då? Är du Elia?" Han sade: "Nej, det är jag inte." – "Är du Profeten?" Han svarade: "Nej."

22 Då sade de till honom: "Vem är du då? Vi måste ge ett svar till dem som har sänt oss. Vad säger du om dig själv?" 23 Han svarade med profeten Jesajas ord: "Jag är rösten som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren!"

Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: "Se Guds Lamm[n] som tar bort världens synd! 30 Det var om honom jag sade: Efter mig kommer en man som är före mig, för han var till före mig. 31 Jag kände honom inte, men för att han ska uppenbaras för Israel har jag kommit och döper i vatten."

32 Johannes vittnade och sade: "Jag såg Anden komma ner som en duva från himlen och stanna över honom. 33 Jag kände honom inte, men han som sände mig att döpa i vatten sade till mig: Den du ser Anden komma ner och stanna över, han är den som döper i den helige Ande. 34 Jag har sett det och vittnat: han är Guds Son."

Vad döper Jesus i och vad betyder det?
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-16 kl. 08:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in