Citat:
Du måste skapa ett problem, annars faller din kristna tro, då finns inget behov av jesus.
Problemet med din uppfattning är att du inte tror att människor kan ångra sig och göra omvändelse, även fast gamla testamentet säger det ex i Jona bok.
Problemet är att du tror att Gud är inkompetent att klara av förlåta utan korset, tvärt emot gamla testamentet som säger att Gud kan förlåta.
Kristna brukar dessutom tro att synd=snäll och det är svårt att vara snäll alltid, fast gamla testamentet enbart kräver att man håller buden vilket för är enkelt.
Jag är inte snäll när jag kritiserar din uppfattning, men det bryter inte mot Guds bud att kritisera.
Judar som har fler bud, bud från textpassager i bibeln som börjar med "Säg till Israels folk" eller motsvarande formulering, men för icke judar är det enkelt att hålla Guds bud.
Det är enkelt att inte mörda, enkelt att inte stjäla, enkelt att inte avgudadyrka.
Förr hade jag problem med begär till min nästas hustru, men efter att ha arbetat med mig själv är det enkelt (för det är inte allt begär som är förbjudet).
Problemet med din uppfattning är att du inte tror att människor kan ångra sig och göra omvändelse, även fast gamla testamentet säger det ex i Jona bok.
Problemet är att du tror att Gud är inkompetent att klara av förlåta utan korset, tvärt emot gamla testamentet som säger att Gud kan förlåta.
Kristna brukar dessutom tro att synd=snäll och det är svårt att vara snäll alltid, fast gamla testamentet enbart kräver att man håller buden vilket för är enkelt.
Jag är inte snäll när jag kritiserar din uppfattning, men det bryter inte mot Guds bud att kritisera.
Judar som har fler bud, bud från textpassager i bibeln som börjar med "Säg till Israels folk" eller motsvarande formulering, men för icke judar är det enkelt att hålla Guds bud.
Det är enkelt att inte mörda, enkelt att inte stjäla, enkelt att inte avgudadyrka.
Förr hade jag problem med begär till min nästas hustru, men efter att ha arbetat med mig själv är det enkelt (för det är inte allt begär som är förbjudet).
Nej problemet är löst, Jesus (Gud själv) fixade det för dom som lyssnar och ser.
Du har skapat ett eget problem, nämligen att du måste se till att vara syndfri och hålla alla buden. Det räcker inte att vara lite halvbra om man förlitar sig på sig själv. Då måste man hålla buden 100% hela tiden. Det klarar inte du.
Gud har proklamerat att en frälsare behövs genom hela GT. Först ut var Noah och hans familj som blev räddad genom floden, sen var det Abraham och hans familj som blev räddade från svält och plåga genom Josef som ordnat det för sig och dom i Egypten under den svåra tiden. Därefter var det Moses som med Guds hjälp befeiade Israel från förtrycket i Egypten.
Alla dessa personer och händelser är en förspegling av den slutliga frälsaren, Jesus, som är Gud själv i egen person.
Så du kan släppa alla dina ansträngningar, du kämpar förgäves, alla dina gärningar kommer brinna upp i Herrens åsyn.
Lägg ner ditt ego, låt ödmjukheten få segra. Ge äran till Herren och svälj din egen stolthet. Den är inget värd om du vänder dig bort från Hans utsträckta hand.