2018-08-23, 09:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
LW hittades och mobilen pingades efter att SD och HD
kom tillbaka från USA.
Jag skulle uppskatta om någon som är insatt i tekniken kan reda ut det här med att mobilen skall ha "pingats" (har aldrig tidigare hört ordet i mobilsammanhang), och varför många verkar vara övertygade om att mobilen var i drift flera dagar efter att LW försvann.

Var det inte helt enkelt så att polisen efter några dagar beställde en sk. masttömning, och att det då visade sig att mobilen hade gett ifrån sig sitt sista livstecken i det sedermera avspärrade området i Vivallaskogen. Denna mobilens sista kontakt med basstationen kan väl ha varit redan under (den förmodade) mordkvällen 14/5?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-23 kl. 09:56.
Citera
2018-08-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag skulle uppskatta om någon som är insatt i tekniken kan reda ut det här med att mobilen skall ha "pingats", och varför många verkar tro att mobilen skulle ha varit i drift ännu efter flera dagar.

Var det inte helt enkelt så att polisen efter några dagar beställde en sk. masttömning, och att det då visade sig att mobilen hade gett ifrån sig sitt sista livstecken i det sedermera avspärrade området i Vivallaskogen. Denna mobilens sista kontakt med basstationen kan väl ha varit redan under (den förmodade) mordkvällen 14/5?
Pust... ang telefonen och plingade... går det inte att söka på "mobiltelefon" eller liknande för detta framkom i tråden för länge sedan och tog upp massor av sidor (och var ganska tjatigt)!
För övrigt tror jag att Du har rätt i det Du skriver här!
Men snälla alla... läs inläggen / svaren tidigare i tråden.
Citera
2018-08-23, 10:00
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om du tar bort 'inte' i den fetade meningen så blir det rätt. Tydligen lyckades man alltså hitta något konkret som talade för att han skulle ha haft med brottet att göra. Du vet ju vid det här laget att det krävs konkreta och robusta bevis för skäligen misstanke. Kravet på mängden av bevis är dock initialt lågt i början på en utredning. Men att något finns, det kan vi vara säkra på. Frågan är ju varför du inte kan acceptera det. Du repeterar det där som ett mantra. Intressantare kanske kan vara att diskutera varför SD ej är misstänkt på sannolika skäl. Där tror jag att det har att göra med att det saknas viktiga pusselbitar som fortfarande ligger hos NFC. Vad tror du?
Vi har tidigare gått igenom detta grundligt.

Eftersom du refererar till Simon Anderssons avhandling om grunder till "skälig misstanke så föranleder det mig att ta detta grundligt så vi slipper åter vilseledas om hur det förhåller sig i praktiken och förhoppningsvis (?) vidare missförstånd.

Det är inte svårt att upplysa om torr juridik men det behövs av nöd också upplysas om bakgrunden till uppgifterna i Wikipedia, som flera av oss tidigt I tråden postat, är hämtade från Simon Anderssons doktorsavhandling
"vars ändamål var att definiera rubriceringen skäligen misstänkt för att "magkänsla" styr." Avhandlingen är märk väl "publicerad" hösten 2016.

" - Men vad är skäligt misstanke? Det finns inte någon definition på detta varken i lag eller praxis. "Frågar man praktiker hänvisa de ofta till en magkänsla". Men "det är kanske inte så bra att grundlagsskyddet vilar på magkänsla" säger Simon Andersson."
http://www.dagensjuridik.se/2016/10/...alig-misstanke

Wikipedia.
För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:[2]
Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Källor Referenser. (Notera datumen)
^ Simon Anderssons doktorsavhandling Skälig misstanke citerad av Sargon De Basso, "Studio De Basso: Lektor Simon Andersson om skälig misstanke", De Basso TV på YouTube, 7 juni 2018. Åtkomst den 8 juni 2018.
^ [a b c] Simon Andersson. "Skälig misstanke" (doktorsavhandling), diva-portal.org, 29 augusti 2016. Åtkomst den 8 juni 2018.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Det är okunnigt och brist på insikt i rättssystemet och dess inbyggda tröghet om man förleds tro att Simon Andersons nya tillämpningar får genomslag på "kolossen rättstillämplingen" på knappa 2 år, eller om det alls kommer tillämpas med det ökända förändringsmotstånd som finns i det inre av våra rättsvårdande myndigheter.

Skulle Simons Andersons strängare stipuleringar fått genomslag hos TR I SD s häktingsförhandling "hade med största sannolikhet SD inte heller blivit skäligen misstänkt ty magkänsla hade då inte räckt som grund."
//SJ
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-23 kl. 10:31.
Citera
2018-08-23, 10:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Pust... ang telefonen och plingade... går det inte att söka på "mobiltelefon" eller liknande för detta framkom i tråden för länge sedan och tog upp massor av sidor (och var ganska tjatigt)!
För övrigt tror jag att Du har rätt i det Du skriver här!
Men snälla alla... läs inläggen / svaren tidigare i tråden.
Men om det jag skrev stämmer så är ju det här ytterligare en märklig omständighet kring det här med misstanken om kidnappning/människorov redan på morgonen efter försvinnandet.

I så fall borde ju denna masttömning ha kunnat göras omgående, och sökandet koncentrerats till Vivallaskogen redan dagen efter försvinnandet? (men det kanske det gjorde, jag kanske bara har missat något här?)
Senast redigerad av Draifos 2018-08-23 kl. 10:13.
Citera
2018-08-23, 10:23
Medlem
Citat:
Men om det jag skrev stämmer så är ju det här ytterligare en märklig omständighet kring det här med misstanken om kidnappning/människorov redan på morgonen efter försvinnandet.

I så fall borde ju denna masttömning ha kunnat göras omgående, och sökandet koncentrerats till Vivallaskogen redan dagen efter försvinnandet? (men det kanske det gjorde, jag kanske bara har missat något här?)
Det var ang masttömning det diskuterades i tråden... om och när man får göra det och när polisen tog kontakt med operatörer, hur lång tid det tar, masternas avstånd mm. Jag själv hade mycket frågor och fick svar...
Citera
2018-08-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
När jag såg Eli*sbe*hs Facebook tänkte jag direkt att det är kvinnan jag sett där, bilen också. MEN jag började genast tveka. Jag skulle vara ett uselt vittne.
OM det var samma så är det mer än en slump att kvinnan dyker upp 2ggr av 2, speciellt som att hon är listad i Kungsör.
Jag blev nyfiken

Om vi i sann Midsomer-anda leker med tanken att EAC är en romantisk kontakt till UW...det slänger också in en kugge i hjulet om vi ska tänka bortanför SD

Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Det var INTE den kvinnan jag såg stå och röka på UWs baksida för några månader sen.

Nej, vi kom väl då fram till att den mörkhåriga kvinnan
som du såg på UW:s tomt, var den kvinnan som LW
benämnde som hennes och UW:s "extradotter".
Skribenten GilGrissom82 har skrivit att hon är gudmor
till några av barnen - ev till alla tre barnen - så att hon
för stöd och tröst besöker barnen och U är högst förståeligt.
Citera
2018-08-23, 10:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det var ang masttömning det diskuterades i tråden... om och när man får göra det och när polisen tog kontakt med operatörer, hur lång tid det tar, masternas avstånd mm. Jag själv hade mycket frågor och fick svar...
Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att "svara" på mina inlägg när du uppenbarligen inte kan/vill svara på mina frågor om det här med mobilen och masttömningar. Du gör ju bara tråden svårare att följa.
Citera
2018-08-23, 10:41
Medlem
Är det någon som vet om UD och barnen bor där nu när skolorna börjat (i Hjärsta)?
Citera
2018-08-23, 10:49
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att "svara" på mina inlägg när du uppenbarligen inte kan/vill svara på mina frågor om det här med mobilen och masttömningar. Du gör ju bara tråden svårare att följa.
Jag försöker bara tala om det detta har diskuterats utförligt tidigare i tråden. Tipsade Dig och andra att söka svaren som finns i tråden vad gäller mobil/masttömningar.
Förstår inte varför tråden skulle bli svårare att följa? Svar på Dina frågor finns tidigare i tråden (många sidor).
Citera
2018-08-23, 10:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag skulle tro att det är många saker som påverkar. Skrikvittnet och hennes sista digitala kontakter men framför allt skulle jag gissa att hon hade så allvarliga skador att de har förorsakat omedelbar död, dvs hon har inte legat och förblött under en längre tid.

På timmen när är omöjligt att fastställa dödsögonblick via en obduktion efter så lång tid, särskilt under de omständigheter som är i detta fall med en kropp som legat ute så länge.

Då har många av de tecken man brukar gå efter för att bestämma klockslag blivit osäkra eller odefinierbara.

Det gäller t ex likstelhet och kroppstemperatur. Också om det finns blödningar i kroppen som pågått under tiden som hjärtat slagit (dvs att personen levt en tid efter skadan uppstått). Som du tar upp också skadornas typ, ställen och grad för risk att avlida av dom är avgörande. Finns mycket mer att skriva om detta.

Som du säger har man istället ett flertal andra orsaker av betydelse för att fastställa dödstidpunkt.

Har sett i Socialstyrelsens dödsbevis finns en ruta för att sätta datum för dödens inträffande.Där kan man sedan även kryssa i om uppgiften är säker eller ej säker.

Detta med att GW uttalat något i pressen om att kroppen flyttas uppfattar jag tydligt som att han pratade om i generella termer om hur gärningsmän kan göra; dv s de är inte ovanligt att en gärningsman flyttar kroppen både och två gånger. Som jag tolkade artikeln (som jag tror Draifos hänvisar till då och då) menar han inte just i detta specifika fallet.

OM kroppen skulle ha flyttats, kan man vid obduktionen se detta (om inte kroppen blivit alltför förmultnad). Det bildas likfläckar på de lägst liggande delarna, utom på de delar där kroppsdelarna trycker mot underlaget. Om kroppen flyttas en tid efter döden, kommer dessa fläckar kvarstå:

"Likfläckar, livores
När cirkulationen upphör sjunker blodet till kroppens tyngst belägna delar. Inga likfläckar där
hudens blodkärl r komprimerade pga tryck utifrån, tex understödsytor och livrem. Stor
interindividuell variation.
Syns ffa i nacke och på ytteröron (om kroppen ligger på rygg) efter tidigast en halvtimme.
Otvetydiga efter ett par timmar och fullt utvecklade efter ca 6 timmar.
Vändning av död kropp
om kroppen vänds inom de första timmarna efter döden försvinner de likfläckar som ev
hunnit bildas och nya uppkommer på de nu lägst belägna delarna
om kroppen vänds ca 4-12 h efter döden, försvagas vanligen de ursprungliga fläckarna och
nya uppkommer på de nu lägst belägna delarna
om kroppen vänds först sedan mer än ca 12 h förflutit efter döden, kvarstår de ursprungliga
likfläckarna (fixerade likfläckar) och inga nya bildas
"

http://www.medicinkompendier.se/druckversion.asp?themakatid=1&themaid=11&titelid=4 26&answerid=0&drucken=1

Skrikvittnet kanske inte har varit det enda skrikvittnet? När man gått runt och knackat dörr och när fallet blivit känt kan fler vittnen kommit upp som styrker tidpunken för skriket.

Även fluglarvernas utveckling och stadium på kroppen kan vara till hjälp. De utvecklas i en viss takt.

Underlaget som kroppen legat på, i detta fall gräset kan också ge viss vägledning.

Frömjöl och liknade har i vissa fall jag läst om varit till hjälp. I det här fallet kan man nog inte prata så mycket om klockslag eller ens dagar. Men om kroppen hade flyttats eller om det hade regnat kan sådana saker vara till hjälp. T ex vet jag ett fall där man hittade rester på kroppen från annan typ av jord och löv än det fanns på fyndplatsen. Detta ledde till gm egna trädgård och bidrog till att gm kunde så småningom fällas för mordet.

Så vad jag ville komma till, är att detta datum för döden, måste enbart skrivits som ett datum med ikryssad ruta för OSÄKERT.

Min gissning.
Citera
2018-08-23, 10:59
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Välkommen tillbaka i tråden tjackarismyg. Det här att LW var skyddsobjekt, är det ngt du har svart på vitt på (går kanske inte att få? Då hade det varit meningslöst?) eller är det en del av din teori? Människorovsrubriceringen ter sig rimligare med det jag uppfattar som din hotbild, liksom att man då vill ha det tyst om historien initialt. Men jag har svårt att få till hur hon hamnat i den hotbilden. Det är knappast så att alla på flyktingboenden gör det.

Om polisen tidigt misstänkte SD för människorov, borde det baserats på ngt han skrivit till henne, eller att han ägnat sig åt liknande förr(och det borde kommit fram så här dags).

Förövrigt tror jag att UW och MH gifte sig av religiösa skäl. Även om hon är pastor i en liberal församling, ses det nog inte med blida ögon att hon har ihop det sexuellt med ngn hon inte är gift med.
Men att hon skriver om säkerhetsklassningen borde kunna betyda att den märktes, och det gör knappt en lägsta klassens.

Tack Elsa. Jag har inte det svart på vitt. Det är nog ett fåtal personer som har. Men jag tror att ett antal personer runt LW har vetat om det en tid. Det kan förklara varför de har insett vikten av att följa instruktionerna att hålla tyst som du säger.
Om de visste hur farligt det hade blivit och vad det gällde, tror jag att de dessutom inte alls blev upprörda över att LW fick skydd. Snarare tror jag att de blev lättade för hennes skull.

Jag har skrivit en del om den hotbild jag har fått fram. Den handlar inte om LW personligen utan om Säpos arbete med att utreda de organisationer som ligger bakom våld mm i Örebro.
Eftersom mina inlägg väcker raseri av många användare, så vill jag inte repetera, men det finns i mina inlägg. Vid intresse kan jag PM'a. Du har rätt i att inte alla på Migrationsverket är hotade såklart. LW var nog inblandad på ett mer aktivt sätt.

Som följd har naturligtvis polisen vetat om hotbilden, vilken nog inte kommer från något som en enskild person skriver till henne. Som tur är läcker inte sådant ut till NA. Vi läser inte så ofta listan om vilka som har fått skyddad identitet den här veckan, eller hur.
Man ska vara medveten att den vanliga operativa polisen inte jobbar aktivt med detta. De som behöver veta att identiteter är skyddade får veta, men inte varför. I LW's fall blir det ännu enklare nu.

Ja, orsakerna till UW's giftermål vet vi inget om. Jag svarade på att det var en möjlig orsak. Det där med att hon skriver om klassningen och att Schazz här i tråden visste om det, tror jag inte betyder att det behöver ha varit högre än klass 3, men det kan ju vara mer. Eftersom jag bara har erfarenhet från Försvarsmakten har jag inget grepp om andra organisationers klassning.
Citera
2018-08-23, 11:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag försöker bara tala om det detta har diskuterats utförligt tidigare i tråden. Tipsade Dig och andra att söka svaren som finns i tråden vad gäller mobil/masttömningar.
Förstår inte varför tråden skulle bli svårare att följa? Svar på Dina frågor finns tidigare i tråden (många sidor).
Ok. Men det här är alltså ett par saker som jag uppfattar som fortfarande oklara här i tråden, och jag skulle uppskatta om någon som kanske har lite bättre koll kan svara kort på det här:

Kan mobilens sista kontakt med basstationen ha varit redan under (den förmodade) mordkvällen 14/5?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Begärdes en masttömning omgående, och kunde sökandet därigenom koncentreras till Vivallaskogen redan under dagen efter försvinnandet?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-08-23 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in