Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 23:19
  #21673
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppgiften om att de skulle ha haft kontakt under kvällen kommer från 'Moralensväktare', men varifrån får du att den kontakten sedan skulle ha "utmynnat i ett fysisk möte"?

Spekulation som sagt.
Och uppgiften om att de skulle ha setts utanför LW, även den från Moralensväktare.
Citera
2018-08-12, 23:23
  #21674
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Spekulation som sagt.
Och uppgiften om att de skulle ha setts utanför LW, även den från Moralensväktare.
Å fan, det är ju i så fall riktigt besvärande för SD. Eller menar du att Moralensväktare också bara spekulerade? Kan du länka?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-08-12 kl. 23:25.
Citera
2018-08-12, 23:25
  #21675
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW.

Här är uppgiften om att MG och LW träffades utanför Lenas bostad.
Citera
2018-08-12, 23:26
  #21676
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Å fan, det är ju i så fall riktigt besvärande för SD. Kan du länka?

Se mitt inlägg innan. Där har du uppgiften.
Citera
2018-08-12, 23:27
  #21677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Å fan, det är ju i så fall riktigt besvärande för SD. Eller menar du att Moralensväktare också bara spekulerade? Kan du länka?


(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-12, 23:27
  #21678
Medlem
Underligt att LWs bostad fortfarande är avspärrad efter så lång tid tycker jag? Tankar på detta? Någon som kan bekräfta när sd senast loggat en geocach och se vart denna catch är?
Citera
2018-08-12, 23:29
  #21679
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
DÄR var den! Fan, bra grävt av dig! Försökte också leta men när orden "mobil" och "fynd" gav över 600 träffar tappade jag musten (vi kan nog konstatera att våra 21.000 inlägg börjar sabba sökfunktionen 😫 ).
Haha, ja, så kan det gå när ett fall engagerar!

Nota bene att den kart-bilden är gjord av en ”vanlig postare”. För mej är den trovärdig, men det är ju inte så att den har läckt från utredningen.
Citera
2018-08-12, 23:38
  #21680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tack för att du delade med dig utav din bild. Din förklaring till att bloggen lagts ut i tråden kan mycket väl stämma.
Min bild av MH efter att ha läst bloggen (hann inte läsa de allra första inläggen) är inte alltför ljus dock. Reagerade också starkt på det hon skriver om barnen till allmän beskådan.
Kanske en omöjlig fråga att svara på, men har du någon tanke om vad hon skulle svara dig om du skrev till henne?
Förstår verkligen varför du väljer att inte gör det. (Och att min fråga kanske låter konstig &#128521.
Tror det handlade om att hon verkligen ville få fram hur dåligt barnen mådde och vilket dåligt stöd deras föräldrar var.. Barn som agerar på sådana sätt behöver sina föräldrars närvaro.
Citera
2018-08-12, 23:41
  #21681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Underligt att LWs bostad fortfarande är avspärrad efter så lång tid tycker jag? Tankar på detta? Någon som kan bekräfta när sd senast loggat en geocach och se vart denna catch är?

Senaste cachen är loggad den 5 augusti i "Västernorrland", kan ej se mer specifikt då jag inte är Premiumcachare men troligen i Sundsvallsområdet varifrån han åkte hemåt: finns länkat tidigare i tråden. Inloggad var han dock senast idag den 12e. Finns ju forum och meddelandefunktion på siten.
__________________
Senast redigerad av Smultr0n 2018-08-12 kl. 23:41. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-12, 23:43
  #21682
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Sökande, intensiva människor verkar det vara gott om i denna historia. Onekligen deckarmaterial. Eller så är det så enkelt att det brann i huvudet på MGM även om jag numera lutar åt en viss planering innan.


Jag pendlar hela tiden mellan att tro att det det var en konfrontation som spårade ur till att det fanns en viss planering och att då fler var inblandade efteråt. Jag har grubblat över vad som triggade mordet just den kvällen och om vi kan förstå GM utifrån detta. Som tidigare nämnt så hände det ju mycket dagen därpå, både flera personers inplanerade resor och yngste sonens födelsedag. Triggade något av detta GM och var det isåfall planerat eller i stunden? Att GM klarat sig så här länge skulle kunna tyda på planerat mord som förberetts så att hen skulle lämna så lite spår efter sig som möjligt (ett mord begått oplanerat i vredesmod borde ju ha lämnat massa synliga bevis) men kan ju även tyda på bara långa kötider för den tekniska undersökningen och sträng sekretss samt semestertider.

Om det, som det nu verkar mest troligt, är SD som är GM så har jag länge tänkt att han han var svartsjuk och ville kontrollera henne och ett samtal övergick i våld ungefär som i bilen, dvs fasthållande och typ knoggnuggning, men att han denna gång inte släppte där utan fortsatte tills hon var död. Jag tänker nog ändå att han inte planerat ett mord, bara planerat att komma och tysta henne ifall hon hotat att avslöja något ytterligare till HD. Hade SD med sina geocacheskills planerat att mörda LW borde han väl rimligen ha gjort det längre hemifrån och gömt hennes kropp på någon avlägsen plats i skogen och därmed köpt sig mer tid?

Sedan har jag inte fått det att gå ihop hur HD som ju varit/är på väg att skiljas från karln glatt tillbringar semesterdagar med honom och sin släkt som i världens idyll. Om någon gång var bra tillfälle att gå ifrån en karl som man redan stört sig på till den grad att man lämnat in ansökan om skilsmässa så borde det ju vara när han är misstänkt för mord. HD och JGs uppträdande som visar en total lojalitet har ju fått en att fundera om mordet var planerat ändå och de var invigda åtminstone i efterhand då BP behövde städas upp och alibin styrkas. Men isåfall, med så många kockar om samma soppa är det konstigt att de inte tabbat sig än inför polisen. Samtidigt har jag ju haft HD som min huvudmisstänkta MGM och det skulle förklara hennes glada cachande med SD nu då LW är borta.
Citera
2018-08-12, 23:47
  #21683
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tack för att du delar med dig!
Gissar att vi pratar om bro nr 2 sett från Lena, gjorde en skiss över bostäder och flyktväg, samt var ungefär jag tolkat att mobilen hittades. Ser detta ut att stämma på ett ungefär med rörelsemönstret? Att han gått längst vägen fast "där uppe" i skydd av buskagen?

http://www.bilddump.se/bilder/201808...:9436:3794.jpg

Funderat en del över varför han väntade och slängde mobilen utanför sitt eget hus, och inte tex i svängen där under Vivallaringen eller på andra sidan gångbron?
Om jag förstår det rätt så hittades alltså inte mobilen där du satte ett kryss på din/MV:s karta, utan mer troligt i det inringade området på översiktsbilden här nedan. Kan det stämma?
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Översiktsbild (från NA.se) över bostad fyndplats och även skogsområde där annat fynd gjorts:

https://minfil.com/u29052e3b3/ED6DCD...D52926059.jpeg
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-08-13 kl. 00:11.
Citera
2018-08-12, 23:57
  #21684
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Tror det handlade om att hon verkligen ville få fram hur dåligt barnen mådde och vilket dåligt stöd deras föräldrar var.. Barn som agerar på sådana sätt behöver sina föräldrars närvaro.


Men jag kan ändå inte förstå hur hon ansåg att den där bloggen var barnen till gagn. Om barnen verkligen mådde så illa så borde väl att aldrig ge sig vad gäller soc och trycka på sådana kanaler vara det mest effektiva, inte hänga ut dem med detaljerade beskrivningar läsbara inför omvärlden?

Prata med UW, prata med LW, prata med lärare och kuratorer, framförallt prata med barnen och vara ett vuxet stöd för dem att lita på i stormen, stärka deras rutiner så gott hon kunde och visa stabilitet... allt det hade varit rimligt ihop med att om ingenting fungerade tjata på Soc att utreda. Men att publikt hänga ut dem och deras föräldrar... det känns gränslöst dåligt. Barn älskar sina föräldrar och otryggheten i en dysfunktionell (om den nu var det vet vi inte) familj är det som de vet av och att stövla in i deras familj och offentligt förklara deras föräldrar som dåliga skadar nog mer barnen än får de förmodat dåliga föräldrarna på nya tankar. Jag kan faktiskt inte alls se att hon bidrog till något bra alls med den bloggen för barnens skull. Och som pastor så borde hon ha större människokännedom och förmåga att värna barnen. Som jag läser det så var MH alltför uppe i sitt eget mående och projicerade detta på barnen. MH verkar av vad som framkommit i tråden ha varit med om många hemska saker, sekt som manipulerat henne, upprepade skilsmässor och återkommande cancer, saker som traumatiserat henne, men det ger henne inte rätten att överföra sina egna känslor av livsbesvikelser och svek på dessa barn. Läser man bloggen så tycker jag mig se att hon glider mellan sina egna besvikelser och känslor av svek och barnens utsatthet tills de är en och samma känsla av svek från UW. En slags projicering även om det mycket möjligt kan ligga en reell grund bakom som hon initialt reagerar på. Men hon verkar i bloggen för förvirrad för att särskilja sina egna upplevelser och barnens situation. Jag kan inte se att hennes offentliggörande av hur de skulle ha mått skapade en större närvaro av deras föräldrar eller bidrog till ökad trygghet för barnen. Det bör ha funnits många andra vägar att gå än att hänga ut dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback