2018-08-22, 17:46
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske är just det här 'tjackarismyg' försöker förklara för dig. Det skulle gå att godtyckligt välja ut vem som helst av de sex-sju möjliga gärningsmän som har diskuterats här i tråden, och bygga upp en story som skulle övertyga en tingsrätt om att det fanns skäl för häktning.

Nu råkade det (antagligen efter ett tidigt tips) bli just SD, och efter några passande läckor om svartsjukedrama och blodiga kläder var media- och flashbackdrevet igång. Det blev en helt sjuk demonisering av den här mannen, men tydligen lyckades man alltså inte hitta någonting konkret alls som talade för att han skulle ha haft med brottet att göra.

Om du tar bort 'inte' i den fetade meningen så blir det rätt. Tydligen lyckades man alltså hitta något konkret som talade för att han skulle ha haft med brottet att göra. Du vet ju vid det här laget att det krävs konkreta och robusta bevis för skäligen misstanke. Kravet på mängden av bevis är dock initialt lågt i början på en utredning. Men att något finns, det kan vi vara säkra på. Frågan är ju varför du inte kan acceptera det. Du repeterar det där som ett mantra. Intressantare kanske kan vara att diskutera varför SD ej är misstänkt på sannolika skäl. Där tror jag att det har att göra med att det saknas viktiga pusselbitar som fortfarande ligger hos NFC. Vad tror du?
Citera
2018-08-22, 17:54
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast förutom det så lär han ju också isf få ekonomisk kompensation för den sveda och värk, det lidande, som det då felaktiga mördarutpekandet har inneburit för honom.
Vilket lär bli lite mer pengar, jämf med en veckas förlorad inkomst.
Dock inga fantasisummor.
Om det nu skulle bli på det viset. Bara rent hypokondriskt.

Jag känner inte till ett enda fall då någon fått ersättning bara för att de har varit misstänkta. Det finns dock fall då misstänkta gjort förtalsanmälan när de blivit uthängda i media med namn. Men det har ju inte SD blivit.
Citera
2018-08-22, 17:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Inget nytt, Åsa Hiding är tillbaka från semestern.
De väntar ff på svar från NFC.
SD ff huvudmisstänkt.
Fortsatta förhör hålls och polisen hoppas att kunna lösa mordet.

https://www.na.se/artikel/blaljus/hjarstamordet-fortsatter-gacka-polisen-var-absoluta-forhoppning-att-vi-ska-kunna-losa-det-har?referr er=app

Kan du citera från artikeln? Den länken funkar inte som den ska. Kanske för att den är låst.
Citera
2018-08-22, 17:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Inget nytt, Åsa Hiding är tillbaka från semestern.
De väntar ff på svar från NFC.
SD ff huvudmisstänkt.
Fortsatta förhör hålls och polisen hoppas att kunna lösa mordet.

https://www.na.se/artikel/blaljus/hjarstamordet-fortsatter-gacka-polisen-var-absoluta-forhoppning-att-vi-ska-kunna-losa-det-har?referr er=app

Det är synd att det krävs betalning.

Låter bra om ditt referat stämmer. Fortsatt huvudmisstänkt. Vore konstigt om de hade fel på den punkten nu. Sen kan SD stå där sen med sina ansträngda försök att se oskyldig ut på sociala medier.

Bra så.
Citera
2018-08-22, 18:51
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Kan du citera från artikeln? Den länken funkar inte som den ska. Kanske för att den är låst.

Hela artikeln verkar borttagen! Konstigt.
Det har varit ett rån mot ett apotek här i Örebro nu i kväll, denna nyhet verkar ha stulit utrymmet för Hjärstamordet.

Men som jag skrev tidigare,
sratus samma som förut. Åsa H nu tillbaka från sin semester. De väntar fortfarande på provsvar. SD fortfarande misstänkt.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du har rätt i att man senare fann digital information som förstärkte dom som jag utgår från inledande uppgifterna från UW.
Rubriceringen människorov ger polisen befogenheter att genom inre spaning genomföra husrannsakan vilket i fallet Wesström ovedersägligt gjorde att insatsen inte koncentrerades till närområdet om man nu inte självrådigt kallar inne hos SD hans ev, sommarstuga liksom hans bil som närområde.

Du dristar dig väl ändå inte påstå att insatsen inbegrep närområdet (utomhus)och att polisen med hundar ändå var så klantiga att dom inte hittade kroppen som låg ca, 100 m bort?

För att utrycka sig mer frankt så rotade utredarna i SDs garderober och bilen alltmedan kroppen under flera dagar förruttnades alldeles intill.

En misstanke om brott är kanske också nödvändig för att hitta de digitala spåren. Polisen kan ju inte gå in i personers mail och telefontrafik bara för att någon är borta några timmar utan att meddela sig.
Citera
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är synd att det krävs betalning.

Låter bra om ditt referat stämmer. Fortsatt huvudmisstänkt. Vore konstigt om de hade fel på den punkten nu. Sen kan SD stå där sen med sina ansträngda försök att se oskyldig ut på sociala medier.

Bra så.

Håller med dig, vid det här laget borde de kunnat avfärda SD om han vore oskyldig.
Tror det är en tidsfråga innan farbror blå knackar på!
Citera
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det vi nu diskuterar är att rubriceringen människorov inte kan (borde) vara kontraindicerat med att leta efter död/skadad person i närheten av den bostad där offret senast vistats. Jag tror att misstag har begåtts. Misstaget är INTE rubriceringen människorov.
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Eftersom så många vuxna frivilligt avviker några dagar av olika anledningar har dock inte polisen anledning att leta, varken lagligt eller resursmässigt. Däremot Missing People samt anhöriga och allmänhet såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Samtidigt var jag primärt ute efter tanken att rubriceringen var orsaken till att kroppen inte hittades. Det finns liksom ingen ursäkt heller för att inte hitta kroppen 148 m från hemmet.
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Man måste ha trott sig vara ganska säker på att LW inte levde och låg svårt skadad någonstans? [...] Något måste man ju arbetat ganska säkert efter iom att man inte direkt ville dra på stora söktrumman. Var ens Missing People ute någonsin? JG stoppade geocachare som ville ut och leta och hänvisade istället till MP och tystnad, men var de alls ute och letade?

Att man inte letade med hund efter Lena i den direkta omgivningen har jag väldigt svårt att köpa, oavsett rubricering. Även om personen inte tros befinna sig i närheten kan ju spår av bortförande göra det. Man vet även att majoriteten av attacker på kvinnor sker just i hemmet eller i väldigt nära anslutning.
Som jag förstått går inte poliser skallgång då det är för resurskrävande. Utan man gör patrullsök i grupper om 3-6 personer som söker igenom ett tilldelat område som då inkluderar dörrknackning. I större sökinsatser tar man ist in Missing People, Hemvärnet och dylikt, även tex lokala orienteringsklubbar som kan området.

MP är, som många har nämnt, en otrolig resurs. Efterlysningarna på Facebook ses av 200000–1500000 personer och de kan ofta starta en sökinsats inom 6 timmar från att ärendet kommer in, oavsett var och när. Enligt deras statistik hittas 80 procent (döda eller levande) inom en radie av en kilometer. Och DET känns ju sjukt frustrerande så här med facit i hand.
Det jag vet är att MP endast får söka om
1. Det finns en polisanmälan om försvunnen person.
2. Anhöriga har anmält försvinnandet till MP med samtycke från båda sidor av familjen.
3. Polisen måste godkänna att MP publicerar en efterlysning och gör en sökinsats.

Punkt 3 är väl troligtvis kruxet här. Det är inte ovanligt att polisen ber MP att avvakta. Oftast verkar det ha att göra med att man misstänker ett grovt brott, och att det finns risk att skallgången förstör spår som man undersöker.
Här verkar man även ha velat tysta ner situationen initialt, och troligtvis finns en anledning till det som vi inte vet om, och som tyvärr visade sig fördröja upptäckten.

Köper att man höll sig till patrullsök, men förstår inte utgången av det. Vanligtvis utgår man då ifrån sista kända plats personen varit på. När jag har efterforskat i det läste jag att en patrull på tre personer söker igenom en kvadratkilometer på 6 timmar, och då hittar 75 procent av det som går att hitta inom området. I detta fall ligger alla platser så nära varandra att oavsett var man utgick ifrån (både i hund- och patrullsök) borde fp ha legat inom denna radie.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-22 kl. 18:57.
Citera
2018-08-22, 18:52
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Är det en gammal artikel? Länken funkar inte.

Nej, artikeln var från nu ikväll men NA verkar ha tagit bort den till förmån för andra nyheter.
Citera
2018-08-22, 19:14
Medlem
brianmolkos avatar

Ja kanske bara är skådespeleri alltihop
Citera
2018-08-22, 19:21
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Att man inte letade med hund efter Lena i den direkta omgivningen har jag väldigt svårt att köpa, oavsett rubricering. Även om personen inte tros befinna sig i närheten kan ju spår av bortförande göra det. Man vet även att majoriteten av attacker på kvinnor sker just i hemmet eller i väldigt nära anslutning.
Som jag förstått går inte poliser skallgång då det är för resurskrävande. Utan man gör patrullsök i grupper om 3-6 personer som söker igenom ett tilldelat område som då inkluderar dörrknackning. I större sökinsatser tar man ist in Missing People, Hemvärnet och dylikt, även tex lokala orienteringsklubbar som kan området.

MP är, som många har nämnt, en otrolig resurs. Efterlysningarna på Facebook ses av 200000–1500000 personer och de kan ofta starta en sökinsats inom 6 timmar från att ärendet kommer in, oavsett var och när. Enligt deras statistik hittas 80 procent (döda eller levande) inom en radie av en kilometer. Och DET känns ju sjukt frustrerande så här med facit i hand.
Det jag vet är att MP endast får söka om
1. Det finns en polisanmälan om försvunnen person.
2. Anhöriga har anmält försvinnandet till MP med samtycke från båda sidor av familjen.
3. Polisen måste godkänna att MP publicerar en efterlysning och gör en sökinsats.

Punkt 3 är väl troligtvis kruxet här. Det är inte ovanligt att polisen ber MP att avvakta. Oftast verkar det ha att göra med att man misstänker ett grovt brott, och att det finns risk att skallgången förstör spår som man undersöker.
Här verkar man även ha velat tysta ner situationen initialt, och troligtvis finns en anledning till det som vi inte vet om, och som tyvärr visade sig fördröja upptäckten.

Köper att man höll sig till patrullsök, men förstår inte utgången av det. Vanligtvis utgår man då ifrån sista kända plats personen varit på. När jag har efterforskat i det läste jag att en patrull på tre personer söker igenom en kvadratkilometer på 6 timmar, och då hittar 75 procent av det som går att hitta inom området. I detta fall ligger alla platser så nära varandra att oavsett var man utgick ifrån (både i hund- och patrullsök) borde fp ha legat inom denna radie.

Har inget att tillägga mer än att jag verkligen håller med och betonar det fetade i texten. Jag är nog den allra minst insatta här i rättslig praxis och kan inte ens använda rätt terminologi så ger mig inte inte i några sådana diskussioner men jag reagerar mot att man, oavsett rubricering, inte kunde låta hundförare gå genom den absoluta närmsta cirkeln runt hennes hem. Det har sagts hundra gånger om i tråden redan, men om hon hela tiden låg bara dryga 100 meter från sitt eget hem åt det enda hållet där det inte var hus utan lämpliga buskage och på väg dit insynsskyddad gata... det är bedrövligt att detta område inte blev ordentligt undersökt så fort man började eftersök oavsett om man även gick in i SDs hus också. Om man ska tänka att ledningen inom polisen agerade rimligt så måste det ha funnits spår och bevis redan i hemmet möjligen i kombination med de som larmade som så tydligt pekade på att hon fanns på annan trolig plats att man inte ägnade sig åt den närmsta omgivningen. Eller, är vi säkra på att hon inte blev flyttad? Jag tänker att polisen bör väl ha arbetat efter den möjligheten tidigt i o m att de plockade in SD och HDs bil från Arlanda relativt tidigt samt även spärrade av någons (SDs/HDs eller JGs sommarstuga?). Om som jag och fler nu funderat över, kan LW ha levt efter att hon hamnade vid planket eller under någon av de första dagarna och hittats ännu vid liv ifall man sökt åt rätt håll? Jag har ju tidigare funderat ifall hon levt och detta har gjort att man letat genom hus och bilar ifall hon på något vis lyckat meddela sig därifrån. Alternativt att någon låtsats vara hon för att förvilla medan hon egentligen redan varit död. Vad vet vi har kommit fram om säkerhet att hon verkligen dog natten den 14 maj? Det är så tragiskt allt det här.
Citera
2018-08-22, 19:47
Bannlyst
Citat:
Nej, artikeln var från nu ikväll men NA verkar ha tagit bort den till förmån för andra nyheter.

artikel kommer i morgon för den
skulle egentligen inte gått ut i dag
Men så stod det inte direkt som du citera
håll till godo till imorgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här