Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Med risk för att återigen verka tjatig, jag ställde dessa frågor för några dagar sedan och ifall det är någon som kan hjälpa mig på traven kring hur man kan besvara dessa frågor så vore jag tacksam. Jag reagerar mot att ett av argumenten kring polisens initiala tystnad skulle vara UWs säkerhetsklassning som då även skulle ha gällt exfrun LW men undrar om detta verkligen kan stämma då MH i sin blogg beskriver hur denna upphör då de skiljt sig. LW som är skild från UW sedan ännu längre tid, varför har hon då fortfarande säkerhetsklassning? Eller tänker jag galet nu?
Sedan undrar jag ännu om vad polisen kunde tänkas veta redan morgonen då hon anmäldes försvunnen varpå man inte bad allmänheten om hjälp direkt utan la locket på. Man måste ha trott sig vara ganska säker på att LW inte levde och låg svårt skadad någonstans? Vad hade man indikationer på då? Att hon var bortrövad och man genom tystnad kunde pressa kidnapparen? Att hon redan var död och man ville få mördaren att tabba sig? Något måste man ju arbetat ganska säkert efter iom att man inte direkt ville dra på stora söktrumman. Var ens Missing People ute någonsin? JG stoppade geocachare som ville ut och leta och hänvisade istället till MP och tystnad, men var de alls ute och letade?
Utan ha fått klarhet i tidsordningen för de olika händelserna de första timmarna/dagarna, så tror jag ändå att UWs eventuella säkerhetsklassning inget har med detta att göra alls.
Förmodligen utgick man från beteckningen "människorov" av någon anledningen när man fått klart för sig att hon inte försvunnit frivilligt. Med den beteckningen förstod jag det som att man får mer resurser till förfogande än om det klassificeras som försvinnande.
Om jag bara spekulerar så utgår man vid misstänkt människorov från att personen är vid liv, men hålls undangömd mot sin vilja. Kanske ville man då inte störa utredningen med vilda spekulationer och ryktesspridning och risk för att felaktiga uppgifter börjar cirkulera, vittnen som blir påverkade mm? Därav (polisens?) begäran om att inte sprida försvinnandet till att börja med. Tror att Remark var inne på detta tidigare.
Och i första hand handlar det om att rädda en människa till livet. Då kanske man pratar om kort tid som man har på sig.
Att hänvisa till MPS är ändå väldigt klokt. De samarbetar med polis och har en väl utarbetad organisation som kan hantera eftersök på bästa sätt om det behövs. De har även resurser och kan organisera upp det hela på ett professionellt sätt. De vet hur man hanterar fynd och instruerar frivilliga så att söket görs för att täcka noga valt område och så inget blir förstört osv.
Men i det här fallet undrar jag om de var ute alls? Har inget minne av det?
Varför trodde man att det var ett människorov?
Måste funnits något allvarligt tecken.
Om det inte var blod i hemmet (vilket det i tråden finns motstridiga uppgifter om) vad kan det då ha varit?
- något digitalt spår? Något i kommunikationen mellan förövaren och henne?
- något i kommunikationen mellan LW och annan? Att hon skrivit något alarmerande, men utan att det tydligt pekade ut SD? Typ: Nu kommer han igen och är jobbig, eller :att han aldrig slutar, jag har ju bett honom att inte komma hit... hejdå, jag hör av mig sen...?
- tofflorna och morgonrocken är borta?
- barnen hört något, men inte vem som kommit?
- Mer?
Tror inte på UWs säkerhetklassning alls.