Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Att SD har tappat en del opinion sista tiden står förhållandevis klart.
Personligen så tror jag att huvuddelen av den tappade opinionen har gått till AfS.
Inför valet 2006 då SD fick 2,93% var de mätbara hos Sifo, Ipsos och SCB. Så är inte fallet med AfS. I en intervju i somras med David Ahlin från Ipsos sa han att det rörde sig om en handfull personer. Typ promillenivå. Det kan givetvis ha förändrats, men det förefaller extremt osannolikt att ett parti skulle kunna flyga under OU-radarn genom hela valrörelsen och ändå landa nära eller över spärren.
Citat:
Steget tillbaka till sjuklöver torde vara svårare att göra.
Det skulle vara intressant att veta vilken typ av väljare som SD för närvarande tappar.
Varför skulle det steget vara svårt för de nytillkomna? Om man inte kom på förrän 2016-2017 att man överväger rösta på SD så har man nog inte hunnit utveckla så värst djupa rötter i SD-landet.
Enligt Novus hängde tappet där ihop med ökningen för M. Man kan se att M, KD och S tillsammans ökat ungefär lika mycket som SD tappat. Varför?
Tja, the 'sweet spot' för ett invandringskritiskt mainstreamparti i Sverige är ungefär "kraftigt minskad invandring, satsa stort på lag och ordning, men behåll allt annat ungefär som förut". Där befann sig SD under lång tid. De hade monopol på minskad invandring och föreföll i övrigt vilja ha allt ungefär som förut, som S eller M eller whatever. Men numera har SD fått konkurrens på invandringsfronten, främst av M och S. Nåväl, ingen större skada skedd bara SD sitter stilla i båten. Men icke, på målgången halar man fram följande "äss" ur rockärmen: 1) Klimatförnekelse, 2) Swexit, 3) sänkt abortgräns.
Lysande, Sickan! När folk ligger dränkta i svett med en bordsfläkt gaffatejpad i ansiktet och mobiliserar sina sista krafter för att sträcka sig efter fjärren och slå på TVn för att se Åkessons sommartal, möts de av 'Höhö, skönt väder va? Inga konstigheter! Många drar ju till Thailand för att få sånt här väder. Höhö!'

Vad gäller 2 och 3 är det inga nyheter egentligen, men de hamnar i annan dager när SD fått konkurrens av 7K om minskad invandring. För då blir frågan "Vill du ha stram invandringspolitik och allt annat som vanligt, eller vill du ha stram invandringspolitik plus EU-utträde?" Enligt en dagsfärsk undersökning vill endast 19% lämna EU. Vem behöver ett tak satt av Toivo Sjörén när man själv sätter taket till 19% av väljarna och tackar nej till de 4/5 som inte vill ha Swexit?
Citat:
Jag tror att det är många gamla kärnväljare som nu hoppar skepp.
Vi som inte hade något emot Ekeroth eller Kasselstrand.
Jag är en av dem själv,och jag torde knappast vara ensam.
Själv tror jag det är betydligt fler nya än gamla som försvunnit, samt att en del av de nya aldrig var SD-väljare på allvar. Lyckligtvis är facit bara 2 veckor bort.