2018-08-23, 09:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Tack för dina fina ord. Jag har just varit ute och köpt en glass för att glädja mig.

Torde inte den usla propagandafilmen (del 1) vara en flopp trots allt? Filmen med över en halv miljon på Youtube...
Jag tror den har tjänat sitt syfte. Någon påverkan i opinionen har den förmodligen inte gjort. Men den har desarmerat Löfvén från sitt repetervapen uppenbarligen.

Vill man analysera opinionens rörelser denna sommar tror jag man bör fokusera lite mer på klimatpolitik och lite mindre på samtidens film. Om man inte tror att filmen föranledde mp:s hopp i opinionen också vill säga.
2018-08-23, 09:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Förmodligen inte då SD och dess väljare kallats rasister varje dag i snart 8 år nu. Således är det nog ingen som höjer på ögonbrynen om sådana diffusa kopplingar görs.

De cirka 8% av väljarna som bytt till SD efter förra valet har dock inte samma erfarenheter och är kanske känsligare för kritik.
2018-08-23, 09:21
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Statistik räknas inte som matematik av 'riktiga' matematiker. Riktiga vetenskapsmän (naturvetenskapare som fysiker) anser t o m att matematiken i sig bara är en hjälpvetenskap som är till för att generalisera om verkligheten.

Förutsättningen för ett 95% konfidensintervall är att vid ett slumpmässigt urval ur en population så kommer 95 av de 100 undersökningarna ge samma resultat, 5 undersökningar av 100 kommer bli annorlunda. Siffran 95% är ett godtyckligt tal som man valt att kalla en standardavvikelse för att få jämförbarhet mellan olika undersökningar. Att det sen blir helt olika mellan olika opinionsinstitut beror på att de stratifierar och skruvar på siffrorna enligt egna favoritteorier.

//20p statistik för 30 år sedan så ovanstående kan vara fel.

Verkligheten förklaras bra i denna video https://youtu.be/ZlbtaVOBGxo
Hyfsat minne! Men de 95 observationerna kommer inte att ge samma resultat, de kommer däremot att hamna inom konfidensintervallet.

Att detta någonstans är arbiträrt valt är viktigt. Folk förhåller sig ofta till p < 0,05 dom om det vore av gud givet.
2018-08-23, 09:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Statistik räknas inte som matematik av 'riktiga' matematiker. Riktiga vetenskapsmän (naturvetenskapare som fysiker) anser t o m att matematiken i sig bara är en hjälpvetenskap som är till för att generalisera om verkligheten.

Förutsättningen för ett 95% konfidensintervall är att vid ett slumpmässigt urval ur en population så kommer 95 av de 100 undersökningarna ge samma resultat, 5 undersökningar av 100 kommer bli annorlunda. Siffran 95% är ett godtyckligt tal som man valt att kalla en standardavvikelse för att få jämförbarhet mellan olika undersökningar. Att det sen blir helt olika mellan olika opinionsinstitut beror på att de stratifierar och skruvar på siffrorna enligt egna favoritteorier.

//20p statistik för 30 år sedan så ovanstående kan vara fel.

Verkligheten förklaras bra i denna video https://youtu.be/ZlbtaVOBGxo

Och vad är det du försöker motsäga av det jag skrev?
2018-08-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att SD har tappat en del opinion sista tiden står förhållandevis klart.
Personligen så tror jag att huvuddelen av den tappade opinionen har gått till AfS.
Inför valet 2006 då SD fick 2,93% var de mätbara hos Sifo, Ipsos och SCB. Så är inte fallet med AfS. I en intervju i somras med David Ahlin från Ipsos sa han att det rörde sig om en handfull personer. Typ promillenivå. Det kan givetvis ha förändrats, men det förefaller extremt osannolikt att ett parti skulle kunna flyga under OU-radarn genom hela valrörelsen och ändå landa nära eller över spärren.
Citat:
Steget tillbaka till sjuklöver torde vara svårare att göra.
Det skulle vara intressant att veta vilken typ av väljare som SD för närvarande tappar.
Varför skulle det steget vara svårt för de nytillkomna? Om man inte kom på förrän 2016-2017 att man överväger rösta på SD så har man nog inte hunnit utveckla så värst djupa rötter i SD-landet.

Enligt Novus hängde tappet där ihop med ökningen för M. Man kan se att M, KD och S tillsammans ökat ungefär lika mycket som SD tappat. Varför?

Tja, the 'sweet spot' för ett invandringskritiskt mainstreamparti i Sverige är ungefär "kraftigt minskad invandring, satsa stort på lag och ordning, men behåll allt annat ungefär som förut". Där befann sig SD under lång tid. De hade monopol på minskad invandring och föreföll i övrigt vilja ha allt ungefär som förut, som S eller M eller whatever. Men numera har SD fått konkurrens på invandringsfronten, främst av M och S. Nåväl, ingen större skada skedd bara SD sitter stilla i båten. Men icke, på målgången halar man fram följande "äss" ur rockärmen: 1) Klimatförnekelse, 2) Swexit, 3) sänkt abortgräns.
Lysande, Sickan! När folk ligger dränkta i svett med en bordsfläkt gaffatejpad i ansiktet och mobiliserar sina sista krafter för att sträcka sig efter fjärren och slå på TVn för att se Åkessons sommartal, möts de av 'Höhö, skönt väder va? Inga konstigheter! Många drar ju till Thailand för att få sånt här väder. Höhö!'
Vad gäller 2 och 3 är det inga nyheter egentligen, men de hamnar i annan dager när SD fått konkurrens av 7K om minskad invandring. För då blir frågan "Vill du ha stram invandringspolitik och allt annat som vanligt, eller vill du ha stram invandringspolitik plus EU-utträde?" Enligt en dagsfärsk undersökning vill endast 19% lämna EU. Vem behöver ett tak satt av Toivo Sjörén när man själv sätter taket till 19% av väljarna och tackar nej till de 4/5 som inte vill ha Swexit?

Citat:
Jag tror att det är många gamla kärnväljare som nu hoppar skepp.
Vi som inte hade något emot Ekeroth eller Kasselstrand.

Jag är en av dem själv,och jag torde knappast vara ensam.
Själv tror jag det är betydligt fler nya än gamla som försvunnit, samt att en del av de nya aldrig var SD-väljare på allvar. Lyckligtvis är facit bara 2 veckor bort.
2018-08-23, 09:24
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är bara att studera den här trådens tidiga historia så ser man att många sansade veteraner gått till AfS.

Jo, själv är jag inte AfS men erkänner att jag möjligen haft fel. Just nu bråkar många som om SD och AfS skulle vara rivaler. Men som jag ser det skulle det i framtiden kunna bli ett lysande radarpar, om 7-klövern är fortsatt 100% inkompetenta. Ett SD i valet med en procentenhet mindre till fördel AfS är kanske en mindre bra trade-off för SD kortsiktigt men bra för svenska folket långsiktigt.
2018-08-23, 09:26
Medlem
2big4yous avatar
Om vi tar Novus som exempel så mätte dom SD till 4,1% i September 2010 resultatet blev 5,7%
I de två sista mätningarna i September 2014 mätte Novus SD till 9,5% och 8,1% i den sista mätningen.
Noterar att vissa här säger att nu har de finjusterat metoderna etc. men borde det inte ha varit gjort efter underskattningen 2010?
Tvärtom blev det en än större underskattning 2014.
2018-08-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Håller faktiskt med dig lite ,yougov gled ju mot de andra instituten förra valperioden ,och låg rejält för lågt vid valet,sedan korrigerade man direkt efter valet ,men nu verkar man glidit igen..
Vet inte vad som hände där med YG 2014, men det man kan se är att i början av året låg SD stabilt över 10 i YG, sen kom maj-SCB 2014 med 8,1, och plötsligt hade SD rasat till 8,2 i nästa YG, vilket placerade dem näst lägst av alla (bara Skops 7,8 var sämre). Men på nåt underligt vänster kom de tillbaka i matchen i september. Så det blev lite fyllo som träffade basketkorgen från 30 meter, skicklighet eller tur? Vi får snart se.
2018-08-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Inför valet 2006 då SD fick 2,93% var de mätbara hos Sifo, Ipsos och SCB. Så är inte fallet med AfS. I en intervju i somras med David Ahlin från Ipsos sa han att det rörde sig om en handfull personer. Typ promillenivå. Det kan givetvis ha förändrats, men det förefaller extremt osannolikt att ett parti skulle kunna flyga under OU-radarn genom hela valrörelsen och ändå landa nära eller över spärren.

Varför skulle det steget vara svårt för de nytillkomna? Om man inte kom på förrän 2016-2017 att man överväger rösta på SD så har man nog inte hunnit utveckla så värst djupa rötter i SD-landet.

Enligt Novus hängde tappet där ihop med ökningen för M. Man kan se att M, KD och S tillsammans ökat ungefär lika mycket som SD tappat. Varför?

Tja, the 'sweet spot' för ett invandringskritiskt mainstreamparti i Sverige är ungefär "kraftigt minskad invandring, satsa stort på lag och ordning, men behåll allt annat ungefär som förut". Där befann sig SD under lång tid. De hade monopol på minskad invandring och föreföll i övrigt vilja ha allt ungefär som förut, som S eller M eller whatever. Men numera har SD fått konkurrens på invandringsfronten, främst av M och S. Nåväl, ingen större skada skedd bara SD sitter stilla i båten. Men icke, på målgången halar man fram följande "äss" ur rockärmen: 1) Klimatförnekelse, 2) Swexit, 3) sänkt abortgräns.
Lysande, Sickan! När folk ligger dränkta i svett med en bordsfläkt gaffatejpad i ansiktet och mobiliserar sina sista krafter för att sträcka sig efter fjärren och slå på TVn för att se Åkessons sommartal, möts de av 'Höhö, skönt väder va? Inga konstigheter! Många drar ju till Thailand för att få sånt här väder. Höhö!'
Vad gäller 2 och 3 är det inga nyheter egentligen, men de hamnar i annan dager när SD fått konkurrens av 7K om minskad invandring. För då blir frågan "Vill du ha stram invandringspolitik och allt annat som vanligt, eller vill du ha stram invandringspolitik plus EU-utträde?" Enligt en dagsfärsk undersökning vill endast 19% lämna EU. Vem behöver ett tak satt av Toivo Sjörén när man själv sätter taket till 19% av väljarna och tackar nej till de 4/5 som inte vill ha Swexit?

Själv tror jag det är betydligt fler nya än gamla som försvunnit, samt att en del av de nya aldrig var SD-väljare på allvar. Lyckligtvis är facit bara 2 veckor bort.

Kan naturligtvis vara som du säger...men om man betraktar Yougovs siffra på övriga om 4,8 procent exkluderat Fi så måste dessa bestå av någonting.Det är ju inte blankröster vad jag kan förstå.
Man kan självfallet helt avfärda siffran som helt felaktig och peka på andra OIs som uppger en betydligt mindre siffra gällande kategorin övriga,men då gör man det lite för enkelt för sig anser jag.
Yougov lyckades pricka vad jag kallar nationalkonservativ opinion ganska så bra vid punkten för förra valet(dvs SD).Därför tycker jag utifrån detta att deras siffra på övriga förtjänar att tas mera på allvar än till exempel SIFOs dito.

Jag håller det fortfarande för osannolikt att partiet når fyra procent right here right now..men att AfS relativt obemärkt skulle kunna attrahera cirka tre procent är inte speciellt överraskande.
SD gjorde ju det år 2006 till exempel...och har ett parti potential att nå tre procent så kan de naturligtvis även nå fyra procent också med lite uppsida på saker och ting.
2018-08-23, 10:06
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Kan naturligtvis vara som du säger...men om man betraktar Yougovs siffra på övriga om 4,8 procent exkluderat Fi så måste dessa bestå av någonting.Det är ju inte blankröster vad jag kan förstå.
Man kan självfallet helt avfärda siffran som helt felaktig och peka på andra OIs som uppger en betydligt mindre siffra gällande kategorin övriga,men då gör man det lite för enkelt för sig anser jag.
Yougov lyckades pricka vad jag kallar nationalkonservativ opinion ganska så bra vid punkten för förra valet(dvs SD).Därför tycker jag utifrån detta att deras siffra på övriga förtjänar att tas mera på allvar än till exempel SIFOs dito.

Jag håller det fortfarande för osannolikt att partiet når fyra procent right here right now..men att AfS relativt obemärkt skulle kunna attrahera cirka tre procent är inte speciellt överraskande.
SD gjorde ju det år 2006 till exempel...
och har ett parti potential att nå tre procent så kan de naturligtvis även nå fyra procent också med lite uppsida på saker och ting.

Skillnad som natt och dag mellan SD 2006 och AfS idag.
SD skrevs det om i MSM, vi utlandssvenskar hade kännedom om SD 2006, mins vi diskuterade fenomenet. AfS idag är det öht inga av mina svenska vänner som hört något om, trots att vi dagligen ser och läser svenska nyheter...
2018-08-23, 10:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Mycket snack om AfS i denna tråd och att SD skulle tappa väljare till dom.
Tror högst det flödet är några tiondelar och AfS frår under 1%.
Taktikröstning meningslöst.
Ja, SD är nog top of mind för 99% av SD:s och Afs:s gemensamma potentiella väljare. Så är det att vara "the new kid on the block", både inom marknadsföring och politik.
2018-08-23, 10:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det är inte svårt att genomföra "hemliga", egna opinionsmätningar. Vi vet t ex från det amerikanska presidentvalet hur Joe Scarborough och Mika Brzezinski i programmet "Morning Joe" helt öppet sa morgonen efter presidentvalet att han hade haft telefonsamtal och möten tidigare med Kellyanne Conway (dåvarande kampanjchef för Donald Trumps presidentvalskampanj) där hon sagt att de kände sig helt trygga i att Trump skulle ta hem segern.

Hennes ord var: "Våra interna opinionsundersökningar visar de senaste veckorna att Donald Trump kommer att vinna presidentvalet. Vi har också en helt egen metod som vi är långt mer trygga med och övertygade om fungerar bättre och är mer träffsäker." De flesta ansåg att det bara var något hon sa till medierna, det viftades bort. Sedan sa programledaren: "Jag tror dock väldigt många skulle vilja lägga händerna på Conways opinionsundersökningsmetod. Inte minst Nate Silver's FiveThirtyEight."

Hon ska också senare ha presenterat vad deras mätningar visade, att de låg mycket bra till i Florida och ledde klart i bl a Wisconsin, Michigan, Ohio och Pennsylvania - d v s i rostbältet. Conway var, enligt Joe Scarborough, helt trygg, lugn och väldigt segerviss dagen innan valet.

Man ser samma självsäkerhet när Åkesson är ute och talar på sina torgmöten, när han debatterade i Aktuellt med Annie Lööf i går och i olika intervjuer han gör. Åkesson är inte det minsta stressad, jämför med Löfven och Kristerssons ansiktsuttryck. SD och Jimmie vet mer än vad de säger utåt.

Att partierna har interna opinionsundersökningar som de håller för sig själva är helt klart. Tror faktiskt att han bryr sig väldigt lite om de "offentliga" Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos, Inizio och de andra instituten - de har mycket bra koll på opinionsläget internt i partiet, på samma sätt som sossarna på Sveavägen 68 har och moderaterna och de andra i sina partihögkvarter.

Att egna opinionsundersökningar som bara partierna känner till skulle vara svåra att genomföra stämmer inte.
Visst gör de flesta partier egna opinionsundersökningar, dumma vore de ju annars. De gör också andra typer av undersökningar och sk. "paneler" där de stämmer av sitt budskap och idéer mot olika målgrupper som de är intresserade av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in