2018-08-31, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-5/statistik/medelvarde
Medelvärde
Där finner du svaret

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slumpfel
Slumpfel
Där finner du svaret

M verkar minska, S verkar öka/stå still.

Clickbait. Idioterna ger clicks åt girige Chang

Extremt troligt!

Aha, du har poäng här, och kanske får Sossarna 24-25% i alla fall. Men jag hoppas på 23%. Snart vet vi sanningen.
2018-08-31, 20:51
Medlem
Klart att rådatan måste bearbetas, det gör väl alla OI.
2018-08-31, 20:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det var inte Sentio som gick ut med detta.
I och för sig inte, men Arve Östergaard, VD för Sentio, uttalar sig ju trots allt om detta. Sedan kanske NyheterIdag spetsar till det. Jag har inte ens läst artikeln, pga betalvägg, så...
2018-08-31, 21:01
Medlem
Står ju inte alls att SD har 29% i rådatan
Citat:
Men enligt Arve Östgaard, som driver mätinstitutet Sentio, talar rådatan för att SD skulle kunna få så mycket som 29 procent i valet.
Det är inte samma sak som att rådatan visar 29%
2018-08-31, 21:05
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag

Underförstått: rådatan är på 29% och därmed ett realistiskt scenario.
2018-08-31, 21:09
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
– Man ska inte göra det för lätt för sig. Bara för att instituten missat Sverigedemokraterna tidigare, att det per automatik är fallet nu också. Man får se det som en ny runda, säger Per Oleskog Tryggvason till TT.

https://www.sydsvenskan.se/2018-08-31/sd-underskattas-i-opinionen
2018-08-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag

Jag har läst artikeln, 29% i rådatan när sentio hade SD på 27%. Man förklarar att små partier, ex SD, blir straffade med deras sätt att räkna. Hade S haft 29% i rådata hade man mer eller mindre fått 29% i opionionsmätningen.
2018-08-31, 21:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Fantastiska dagar!

- All time high och Rekord i Siför några dagar sedan (därefter har Sifo tok-justerat ner viktningen)

- Sentio, den mest trovärdiga mätaren i tidigare val, visar på SD som klart största parti

- "Statsministerduell" ikväll mellan Kristersson och Löfven, men den frågan som hängde i luften hela tiden är: "var är det största och mest trovärdiga partiet?".

Så, mina vänner, vi går en fantastisk tid till mötes! Moderaterna låter som SD, KD låter som SD och SD blir största parti. Sanningen är att det SD som vi röstade 12.9% i valet 2014 nu i praktiken får ca 50% eftersom M och KD helt kopierat SD's politik inom viktiga områden. Jag föredrar dock att rösta på orginalet, det enda parti som visat trovärdighet över tid i för Sverige avgörande frågor.
2018-08-31, 22:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Stämmer väl med mina senaste EGNA prognoser.
29.x% blir det. Ska jag halvgardera så säger jag 30.x Och med helgardering så tar jag även med 28.x.

Opinionsunderöskningarna som de formligen gödslar med nu inför valet skulle lika gärna kunna handla om väderprognosen inför sommaren 2019.
Bara brus och försök till opinionspåverkan.

Lite nyfiken. Vad är det för egna prognoser som gör att du hamnar på 29,x% och 30,x%?
2018-08-31, 22:24
Medlem
MiniDiscs avatar
Tittar man på opinionsundersökningar från förra valet så finns det bara en enda överskattning av SDs valresultat och det rör sig om ett resultat på 12,9 % att jämföra med valets 12,86 % i Youtovs opinionsundersökning för oktober 2013. Det är alltså bara 0,04 % överskattning.

Skulle det bli samma sak detta val, att den högsta undersökningen blir den korrekta så är det åter igen Yougov, och deras januari 2016 undersökning där SD får 28,8 %.

Det som kan tala emot att så blir fallet är att där säkerligen finns färre tysta SD-röster i detta valet.
2018-08-31, 22:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
TT rapporterar:
Citat:
SD underskattas i opinionen
Sverigedemokraterna underskattas ofta i opinionsmätningar medan stödet för småpartier överskattas. Mätinstituten har också ofta fel tillsammans, visar en ny analys av de senaste valens opinionsundersökningar.
.
2014 underskattades Sverigedemokraterna av samtliga mätinstitut och störst var missen hos Skop som bommade det faktiska valresultatet med nästan fem procentenheter. Sex av åtta institut underskattade partiet med 1,8 till 3,5 procentenheter.
.
Ett parti sticker ut som ofta överskattat i mätningarna och det är Miljöpartiet. Vid det senaste riksdagsvalet överskattades partiet vid samtliga sistamätningar med 0,8 till 3,4 procentenheter. Även Vänsterpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna överskattades av näst intill samtliga.
https://www.hd.se/2018-08-31/sd-underskattas-i-opinionen
2018-08-31, 23:21
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lape
Den stora frågan här. Hur kan de koppla förtidsrösten till person? Nu lär det i och för sig inte vara så många röster det här gäller.

Nu kanske det här har mer med Valsystemet och statskicket att göra, men frågan kom upp här.
Röstkortet är nog med? Så prickas man av i röstlängden i vallokalen på samma vis som de som varit där personligen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in