2018-08-23, 08:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag hoppas att JÅ senaste utsel att han kan samarbeta med C om integrationspolitiken är fake news, annars finns det inte en chans i helvetet att jag röstar SD istället för AFS. Och fler kommer tänka som mig.

https://www.svd.se/vi-kan-komma-overens-med-c-om-flyktingpolitiken/om/sverige

Fast det är ett utspel om svenskhet i praktiken. Åkesson vill visa att som svensk kan han tala med alla. Lööf står inte för svenskhet i den bemärkelsen, utan är fast i sina egna religiösa trosföreställningar. Hon blir avklädd som idiot.
2018-08-23, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
SD:s hårda kärna är ca 90 % av dem som i OM säger sig stödja partiet, och är nästan 20 %.
Med detta menas de som redan bestämt sig, och denna siffra är långt mycket högre än för något annat parti i riksdagen.

Kan tänka det dessutom finns 15 % som tvekar mellan SD och något annat parti i riksdagen.
Det räcker med att hälften av dessa väljer SD, så får man 26-27 % totalt.

När det gäller AfS och SD är detta komplicerat?
AfS kan ta många "hårda" SD-are, men dessutom massor med moderater genom sin tanke på "platt skatt"!

Såg en intressant kommentar från Jeff Ahl på Samnytt.

Citat:
Flera som lyssnat på oss har kommit fram och sagt att de kommer byta direkt från ett 7K-parti - så myten om att vi bara tar SD-röster stämmer inte.

Nu tror jag inte det är just plattskatt som lockar i första hand utan mer den hårdare invandringspolitiken men intressant att det kommer väljare direkt från 7klöverpartierna och inte bara från SD eller sofflocket.

Så det samlade SD + AfS blir större än om SD hade varit ensamma.
2018-08-23, 08:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Jag hoppas att JÅ senaste utsel att han kan samarbeta med C om integrationspolitiken är fake news, annars finns det inte en chans i helvetet att jag röstar SD istället för AFS. Och fler kommer tänka som mig.

Det handlar om anslagen till integration. Båda partierna ligger lågt där, SD för att man inte vill ta in några flyktingar och C för att man inte vill ge dem något ekonomiskt stöd utan lån.

Vad gäller antal kommer de aldrig överens.
2018-08-23, 08:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:

Finns centerledamöter som verkligen driver tex den glesbygdspolitik som SD stöder,så nog finns det beröringspunkter trots allt.
Men Jimmie har ju sagt att han aldrig stöder en regering där C styr invandringspolitiken,så så länge Annie Lööf är kvar är nog ett samarbete rätt så otänkbart,men det inser kanske Centerns väljare och funktionärer ,och dumpar Lööf..
2018-08-23, 08:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Antal röstberättigade inför valet är enligt Valmyndigheten ca 7,5 miljoner.
https://data.val.se/val/val2018/alkon/R/rike/alderkon.html#rostberalkon

Gör man en opinionsundersökning med 1000 deltagare så ger det en felmarginal på ca 3 procentenheter (med en konfidensnivå på 95%).

Det är helt uppenbart att du totalt saknar kunskap om statistik. Ta en grundkurs så att du åtminstone lär dig vad konfidensintervall och konfidensgrad betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Exakt vad i det jag skrev var felaktigt menar du?

För övrigt var detta inget enstaka fel i en mätning med 1000 pers, det var ett stort fel hos samtliga svenska institut och med stor säkerhet i undersökning efter undersökning, de frågade inte alla samma 1000 personer varje gång. Det du skriver blir alltså helt nonsens.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-08-23 kl. 08:40.
2018-08-23, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Kan vara därför Åkesson verkar så bekväm med sitt partis position just nu. Han vet nåt vi inte vet. Annars skulle han nog verka betydligt mer uppgiven och desperat med tanke på de offentliga siffror för hans parti.
Lugnet kan delvis vara kemiskt. Han ger lite signaler som muntorrhet, smackningar och glaciärt lugn. Med det sagt så är det klart att SD gör sitt bästa val någonsin, och det beror förstås mest på att motståndet är så ynkligt.
2018-08-23, 08:38
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vilka fler än Sentio är ”utländska”?

Svenska Yougov är precis som Sifo och Ipsos, de är ett utlandsägt institut som har ett svenskt kontor (i Yougovs fall vid Stureplan) med svensk personal som gör undersökningar lokalt i Sverige för svenska uppdragsgivare som t ex TT/Metro.

Det är rätt fascinerande hur YG har er sagofarbröder lindade runt lillfingret för att de bjöd på 28,8 en gång. Ända sedan dess har ni hittat på fabler om hur YG var grymma på att mäta SD 2014 (de var rätt mediokra) och hur deras särskilda position som ”utländskt” institut gör dem immuna mot svensk PK.

Håller faktiskt med dig lite ,yougov gled ju mot de andra instituten förra valperioden ,och låg rejält för lågt vid valet,sedan korrigerade man direkt efter valet ,men nu verkar man glidit igen..
2018-08-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
De partier som kommer över spärren delar på de mandat som de partier under spärren annars skulle fått. Om AfS kommer över spärren går de inte till spillo.

De partier som kommer över spärren får mer mandat än vad de fått i procentandel av väljarutfallet

Så om de som nu pratar om att rösta på AfS istället röstar på SD så kommer inte SD få dessa motsvarande mandat, utan de tillfaller 7K...? Logiskt...not.

Hur ställer du dig till situationen om AfS får 3.9% (iofs får AfS antagligen inte ens 1% med tanke på att de är totalt osynliga utanför flashback, men låt oss leka med tanken)? Dvs 3.9% bortkastade 'nationalistiska' röster. 3.9% som annars hade lyft SD ännu högre - t.ex. från 26.1 till 30%.
Om det visar sig att dessa 3.9% extra för SD hade inneburit att trendbrott och t.ex. SD+M-majoritet, men att 3.9% bortkastade röster leder till S+V+MP+C-majoritet, och 4 år som kommer ta knäcken på landet - Är det i sådant fall OK att hålla AfS som ansvariga för kaoset, våldet, fortsatta invandringen, våldtäkterna, haveriet inom vården, skolan, osv?
2018-08-23, 08:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo

Om det visar sig att dessa 3.9% extra för SD hade inneburit att trendbrott och t.ex. SD+M-majoritet, men att 3.9% bortkastade röster leder till S+V+MP+C-majoritet, och 4 år som kommer ta knäcken på landet - Är det i sådant fall OK att hålla AfS som ansvariga för kaoset, våldet, fortsatta invandringen, våldtäkterna, haveriet inom vården, skolan, osv?

Nej sådär kan du inte resonera. Sitter man inte i maktposition kan man inte hållas ansvarig. Och du säljer dig för billigt. Att hora med M för undivka S+V+MP+C är som att äta en smörgås med en bajskorv på för att slippa äta en smörgås med två bajskorvar på.

Det smakar ändå bajs i munnen. Och sen att de evigt nyare Moderaterna har visat sig gå att lita på mindre än thaihoror i ostdisken på Ica borgrar ju för att säljer sig SD till M lär det svida ordentligt. Ten dollah both. We love you loooong time.
2018-08-23, 09:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Läckaget är mer troligt till AfS än till M eller S. Har du noterat hur många aktiva som hoppar av partiet och hur toppstyrt partiet är...? Om inte hur många SD-funktionärer som är ängsliga för att hamna i onåd hos Mattias Karlsson?

Notera hur övriga partier i OI ökar trots att FI särredovisas.

Som jag skrev ovan (och även i filmtråden) kan hata-folkhemmet-filmen säkert leda till en viss överströmning från SD till AfS. Frågan är dock om det hinner ske innan valet. Partibyten tar tid, och det vanliga är att det involverar en inkubationstid på soffan. Jag skulle alltså förvänta mig först en ökning i antalet osäkra väljare med en åtföljande minskning för SD, och sedan (eventuellt) en ökning för AfS.

Steg 1 har vi sett, men hittills inget steg 2. Sker det innan valet?

Vad gäller "övriga" i Yougov så tror jag att AfS-anhängarna drar för stora växlar på den marginella (och insignifikanta) ökningen med 0,1%. Man ska också komma ihåg att dessa små siffror har en stor felmarginal. 4,8% i Yougov kan vara mycket mindre i verkligheten, och då blir det inte mycket kvar till AfS efter det att man rensat för andra småpartier.
2018-08-23, 09:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Håller faktiskt med dig lite ,yougov gled ju mot de andra instituten förra valperioden ,och låg rejält för lågt vid valet,sedan korrigerade man direkt efter valet ,men nu verkar man glidit igen..
Det länkades till något TV-inslag för ett tag sedan. Där Maria Borelius berättade att hon hade intervjuat folk på Yougov i England om hur dom hade börjat uppdatera sina metoder efter Brexitomröstningen. Så att man nu även tog med viktnings-parametrar baserade på sökmönster på nätet & liknande.

Det kanske är det vi ser nu.
2018-08-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För övrigt var detta inget enstaka fel i en mätning med 1000 pers, det var ett stort fel hos samtliga svenska institut och med stor säkerhet i undersökning efter undersökning, de frågade inte alla samma 1000 personer varje gång. Det du skriver blir alltså helt nonsens.
Statistik räknas inte som matematik av 'riktiga' matematiker. Riktiga vetenskapsmän (naturvetenskapare som fysiker) anser t o m att matematiken i sig bara är en hjälpvetenskap som är till för att generalisera om verkligheten.

Förutsättningen för ett 95% konfidensintervall är att vid ett slumpmässigt urval ur en population så kommer 95 av de 100 undersökningarna ge samma resultat, 5 undersökningar av 100 kommer bli annorlunda. Siffran 95% är ett godtyckligt tal som man valt att kalla en standardavvikelse för att få jämförbarhet mellan olika undersökningar. Att det sen blir helt olika mellan olika opinionsinstitut beror på att de stratifierar och skruvar på siffrorna enligt egna favoritteorier.

//20p statistik för 30 år sedan så ovanstående kan vara fel.

Verkligheten förklaras bra i denna video https://youtu.be/ZlbtaVOBGxo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in