2018-08-23, 00:17
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Och detta kommer direkt efter raset för SD med 2,4 procentenheter i Novus.

Det bekräftar att jag hade rätt när jag förutsåg ett ras efter filmen där SD spottade på folkhemmet.

Läckaget är mer troligt till AfS än till M eller S. Har du noterat hur många aktiva som hoppar av partiet och hur toppstyrt partiet är...? Om inte hur många SD-funktionärer som är ängsliga för att hamna i onåd hos Mattias Karlsson?

Notera hur övriga partier i OI ökar trots att FI särredovisas.
2018-08-23, 00:22
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
"Hemliga" opinionsmätningar är ganska svåra att genomföra eftersom det krävs ett par tusen deltagare i varje för att de ska bli statistiskt säkerställda. De är svåra att hemlighålla. Antagligen syftade han på mindre undersökningar i fokusgrupper. SD vill växa bland villaägare så man valfläskar med subventionerade huslarm osv.

Det är inte svårt att genomföra "hemliga", egna opinionsmätningar. Vi vet t ex från det amerikanska presidentvalet hur Joe Scarborough och Mika Brzezinski i programmet "Morning Joe" helt öppet sa morgonen efter presidentvalet att han hade haft telefonsamtal och möten tidigare med Kellyanne Conway (dåvarande kampanjchef för Donald Trumps presidentvalskampanj) där hon sagt att de kände sig helt trygga i att Trump skulle ta hem segern.

Hennes ord var: "Våra interna opinionsundersökningar visar de senaste veckorna att Donald Trump kommer att vinna presidentvalet. Vi har också en helt egen metod som vi är långt mer trygga med och övertygade om fungerar bättre och är mer träffsäker." De flesta ansåg att det bara var något hon sa till medierna, det viftades bort. Sedan sa programledaren: "Jag tror dock väldigt många skulle vilja lägga händerna på Conways opinionsundersökningsmetod. Inte minst Nate Silver's FiveThirtyEight."

Hon ska också senare ha presenterat vad deras mätningar visade, att de låg mycket bra till i Florida och ledde klart i bl a Wisconsin, Michigan, Ohio och Pennsylvania - d v s i rostbältet. Conway var, enligt Joe Scarborough, helt trygg, lugn och väldigt segerviss dagen innan valet.

Man ser samma självsäkerhet när Åkesson är ute och talar på sina torgmöten, när han debatterade i Aktuellt med Annie Lööf i går och i olika intervjuer han gör. Åkesson är inte det minsta stressad, jämför med Löfven och Kristerssons ansiktsuttryck. SD och Jimmie vet mer än vad de säger utåt.

Att partierna har interna opinionsundersökningar som de håller för sig själva är helt klart. Tror faktiskt att han bryr sig väldigt lite om de "offentliga" Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos, Inizio och de andra instituten - de har mycket bra koll på opinionsläget internt i partiet, på samma sätt som sossarna på Sveavägen 68 har och moderaterna och de andra i sina partihögkvarter.

Att egna opinionsundersökningar som bara partierna känner till skulle vara svåra att genomföra stämmer inte.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-23 kl. 00:46.
2018-08-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att SD har tappat en del opinion sista tiden står förhållandevis klart.
Personligen så tror jag att huvuddelen av den tappade opinionen har gått till AfS.
Steget tillbaka till sjuklöver torde vara svårare att göra.
Det skulle vara intressant att veta vilken typ av väljare som SD för närvarande tappar.
Jag tror att det är många gamla kärnväljare som nu hoppar skepp.
Vi som inte hade något emot Ekeroth eller Kasselstrand.

Jag är en av dem själv,och jag torde knappast vara ensam.

Det är bara att studera den här trådens tidiga historia så ser man att många sansade veteraner gått till AfS.

Ja, hela händelseförloppet finns dokumenterat här. Varje felsteg kritiserades i realtid, i tid att kurskorrigera om viljan funnits. Invändningar formulerades, goda råd gavs med ärliga avsikter. Samma insikt har gått upp för allt fler: SD är precis vad man säger, bryr sig om precis det man prioriterar. Man bryr sig faktiskt inte om det man förtiger.
2018-08-23, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Läckaget är mer troligt till AfS än till M eller S. Har du noterat hur många aktiva som hoppar av partiet och hur toppstyrt partiet är...? Om inte hur många SD-funktionärer som är ängsliga för att hamna i onåd hos Mattias Karlsson?

Notera hur övriga partier i OI ökar trots att FI särredovisas.

I en OM för en tid sedan uppgavs att 90 % av SD:s sympatisörer redan bestämt sig att rösta på partiet.

Detta är en sanning med modifikation, för många kan tänka sig rösta på AfS av flera skäl, och är själv en av dessa.
1. AfS för en betydligt tuffare nationalistisk politik än SD, med t.ex. återvandring, och spolar SD:s snack om hjälp i närområde. Om negrer och araber vill slå ihjäl varandra, så låt dem göra det då, för att uttrycka sig lite brutalt.
2. SD är ett totalt toppstyrt parti, som aldrig drar sig för att slå ner på enskilda medlemmars göranden. Och dessutom står man och skryter om detta i press och media!
2018-08-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det är inte svårt att genomföra "hemliga", egna opinionsmätningar. Vi vet t ex från det amerikanska presidentvalet hur Joe Scarborough och Mika Brzezinski i programmet "Morning Joe" helt öppet sa morgonen efter presidentvalet att han hade haft telefonsamtal och möten tidigare med Kellyanne Conway (dåvarande kampanjchef för Donald Trumps presidentvalskampanj) där hon sagt att de kände sig helt trygga i att Trump skulle ta hem segern.

Hennes ord var: "Våra interna opinionsundersökningar visar de senaste veckorna att Donald Trump kommer att vinna presidentvalet. Vi har också en helt egen metod som vi är långt mer trygga med och övertygade om fungerar bättre och är mer träffsäker." De flesta ansåg att det bara var något hon sa till medierna, det viftades bort. Sedan sa programledaren: "Jag tror dock väldigt många skulle vilja lägga händerna på Conways opinionsundersökningsmetod. Inte minst Nate Silver's FiveThirtyEight."

Hon ska också ha presenterat vad deras mätningar visade, att de låg mycket bra till i Florida och ledde klart i bl a Wisconsin, Michigan, Ohio och Pennsylvania - d v s i rostbältet. Conway var, enligt Joe Scarborough, helt trygg, lugn och väldigt segerviss dagen innan valet.

Man ser samma självsäkerhet när Åkesson är ute och talar på sina torgmöten, när han debatterade i Aktuellt med Annie Lööf i går och i olika intervjuer han gör. Åkesson är inte det minsta stressad, jämför med Löfven och Kristerssons ansiktsuttryck. SD och Jimmie vet mer än vad de säger utåt.

Att partierna har interna opinionsundersökningar som de håller för sig själva är helt klart. Tror faktiskt att han bryr sig väldigt lite om de "offentliga" Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos, Inizio och de andra instituten - de har mycket bra koll på opinionsläget internt i partiet, på samma sätt som sossarna på Sveavägen 68 har och moderaterna och de andra i sina partihögkvarter.

Att egna opinionsundersökningar som bara partierna känner till skulle vara svåra att genomföra stämmer inte.
Den som S gjorde inför valet 2010 och 2014 läckte faktiskt. SD fick ungefär det resultatet de fick i riksdagen. Det var inte enorma skillnader mellan de officiella resultaten. Partierna köper mätningarna från de etablerade undersökningsföretagen men de är djupare och anpassade efter partiets önskemål. Sverigedemokraterna köpte en undersökning inför valet 2014 av Sentio. Åkesson är ju naturligtvis helt säker på att han får 20-25 procent. Han kan slappna av men det kan inte de andra såklart.
2018-08-23, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Grattis till det första inlägget här på FB. Om vi tar de två största städerna i landet, Stockholm och Göteborg, så är det den sistnämnda som är en stor, fet gåta och ger huvudbry. Vet inte vad som skulle krävas för att SD ska öka markant i Gbg? Massiva bilbränder en gång om dagen? Bor själv strax utanför den staden, och det är ett jäkla märkligt fenomen hur folket i Göteborg resonerar. Blir inte klok på dem och deras tänk. Känns som om läget är lite annorlunda i huvudstaden, uppvaknandet har kommit längre där.

Tack
Vad gäller Gbg så vet jag inte, men möjligen en förkärlek för s-pampar som i stil med Göran Johansson, götet är ju en riktig gammal arbetarstad. Sannolikt svårt för många äldre att vakna. Har en släkting där, en ”go gumma” som påminner om Sonya Hedenbratt, hon tycker som SD i allt, men tänker ändå rösta på Löfven. För att ”sd är ju så rysliga och Löfven han vill ju så väl”.
Man orkar inte prata med henne. Hon är ju helt väck i skallen.

Jag tror att de kommande mätningarna innan valet kommer att visa små stigningar för SD, och i valet blir det runt 25%.

Vi får komma ihåg att regimmedia gör allt för att rikta fokus på miljön, allt för att höja siffrorna för MP, vilket de har lyckats delvis med.
2018-08-23, 00:59
Medlem
TronaldDump666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
I intervjun i Aftonbladet TV i morse sa Jimmie Åkesson att "Sen har vi hemliga mätningar som görs av organisationer och partier som jag får ta del av ibland och de visar VÄLDIGT HÖGA SIFFROR för SD".
Kan vara därför Åkesson verkar så bekväm med sitt partis position just nu. Han vet nåt vi inte vet. Annars skulle han nog verka betydligt mer uppgiven och desperat med tanke på de offentliga siffror för hans parti.
2018-08-23, 01:02
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Den som S gjorde inför valet 2010 och 2014 läckte faktiskt. SD fick ungefär det resultatet de fick i riksdagen. Det var inte enorma skillnader mellan de officiella resultaten. Partierna köper mätningarna från de etablerade undersökningsföretagen men de är djupare och anpassade efter partiets önskemål. Sverigedemokraterna köpte en undersökning inför valet 2014 av Sentio. Åkesson är ju naturligtvis helt säker på att han får 20-25 procent. Han kan slappna av men det kan inte de andra såklart.

Intressant. Åkesson känns just nu onekligen mer lugn och trygg än t ex Löfven. Till stor del har detta säkert med siffror att göra. Lite svårt att kännas komfortabel och vara glad när man anar/vet att man kommer att göra det sämsta valet i partiets historia... Undrar hur Löfven sover senaste tiden? Skulle vara förbaskat intressant att få lägga vantarna på partiernas interna opinionsmätningar, gärna SD:s och S:s - åtminstone den senaste
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-23 kl. 01:04. Anledning: Tillägg
2018-08-23, 01:04
Medlem
TronaldDump666s avatar
Aftonbladet verkar inte veta vad en statistisk felmarginal är, eller så låtsas de som det för att kunna lägga clickbait-titlar. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2V1bx/sd-inte-andra-storsta-parti
2018-08-23, 01:10
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att SD har tappat en del opinion sista tiden står förhållandevis klart.
Personligen så tror jag att huvuddelen av den tappade opinionen har gått till AfS.
Steget tillbaka till sjuklöver torde vara svårare att göra.
Steget tillbaka till sjuklövern borde vara helt otänkbart att göra.

Tänk efter lite. Har man en gång vaknat upp och förstått behovet av en nationalistisk politik, så kan man ju inte helt plötsligt somna om igen och börja rösta på S, C, L, M eller något annat flumparti. Sveriges trygghet är fortfarande i fritt fal. Ingenting har förändrats.

Därför tror inte jag att det har skett något tapp. Allt vi ser är bara brus i mätningarna.

OM det finns ett tapp så är det självklart väljare som gått över till AFS.
Senast redigerad av Rufos 2018-08-23 kl. 01:16.
2018-08-23, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Steget tillbaka till sjuklövern borde vara helt otänkbart att göra.

Jag förstår inte riktigt den här logiken, jag kan hålla med om att när SD var ett mindre parti och hade väldigt få lättrörliga väljare så stämde det du säger i väldigt hög utsträckning. Nu när SD har blivit så stora som vi ser i mätningarna, så har man börjat få väljare som är otroligt lättrörligare, bokstavligt talat väljare som kan ångra sitt val beroende på vad man ser på nyheterna eller vad någon arbetskamrat säger.
Det finns en ganska stor väljargrupp som inte är särskilt svårflörtad och som hela tiden svänger fram och tillbaka, dessa väljare finns inom all partier, men framförallt inom de stora partierna
2018-08-23, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
Jag förstår inte riktigt den här logiken, jag kan hålla med om att när SD var ett mindre parti och hade väldigt få lättrörliga väljare så stämde det du säger i väldigt hög utsträckning. Nu när SD har blivit så stora som vi ser i mätningarna, så har man börjat få väljare som är otroligt lättrörligare, bokstavligt talat väljare som kan ångra sitt val beroende på vad man ser på nyheterna eller vad någon arbetskamrat säger.
Det finns en ganska stor väljargrupp som inte är särskilt svårflörtad och som hela tiden svänger fram och tillbaka, dessa väljare finns inom all partier, men framförallt inom de stora partierna

Jag håller helt med om detta. Jag tror att SD har växt genom att locka till sig mer lättrörliga väljare, som ganska lätt kan skrämmas tillbaka till sjuklövern när MSM hela tiden hetsar och hotar med hur fruktansvärt det är att rösta på SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in