2018-08-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
"Hemliga" opinionsmätningar är ganska svåra att genomföra eftersom det krävs ett par tusen deltagare i varje för att de ska bli statistiskt säkerställda. De är svåra att hemlighålla. Antagligen syftade han på mindre undersökningar i fokusgrupper. SD vill växa bland villaägare så man valfläskar med subventionerade huslarm osv.
Nja det räcker ju med att inte publicera dem, utan någon betalar för en reguljär OI men får ensamrätt, möjligen det "extra" inkluderande det du ger förslag på.
2018-08-22, 23:32
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Varför då? Man beställer en OU från ett OI men man sprider dem inte till media utan använder resultaten internt. Lena Melin på AB

Jag skrev fel. Menade inte svåra att genomföra utan svåra att hemlighålla. Sitter Jimpan på en hemlig OM som är mycket noggrannare än den som publiceras av opinionsinstituten måste den innehålla många gånger fler personer från urvalsgrupperna. Eftersom så många människor måste vara inblandade är det osannolikt att tänka sig att alla håller käft.
2018-08-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Tack för dina fina ord. Jag har just varit ute och köpt en glass för att glädja mig.

Torde inte den usla propagandafilmen (del 1) vara en flopp trots allt? Filmen med över en halv miljon på Youtube...
Är det bara SDare. vilket jag misstänker, gör det varken från eller till. Men strategisk var den inget vidare. Pratar de inte med varandra i kansliet, press och partiledning? Någon måste ju ändå tänkt tanken att det kunde baktända?
2018-08-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Läste säkert 100 inlägg från olika personer om att SD kommer få allt från 20-30% av rösterna.

Jag tror att det kan bli "bara" 15% också.

Ni med koll får gärna förklara varför SD så "säkert" kommer få över 20%.

Är nyfiken och behöver förstå (gärna med "fakta") till era förklaringar

Mvh
Läs tråden från start och återkom sedan.
2018-08-22, 23:34
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Läste säkert 100 inlägg från olika personer om att SD kommer få allt från 20-30% av rösterna.

Mvh
Har lite samma funderingar som du.

För bara någon vecka sen var jag själv övertygad om att SD skulle få över 30%, utan att egentligen veta varför. Det var något jag hade "hört" bara. Typ.

Men det tycks ju snarare vara så att SD kommer få strax över 20% och kanske inte ens bli största parti.
2018-08-22, 23:36
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:

Mvh

Du lever i en fantasivärld om du tror att SD kommer få under 20%. Anledningarna är många, men för det första så befinner de sig ovanför 20% i de flesta (läs: nästan alla) opinionsmätningar, och för det andra så har SD konsekvent överpresterat opinionsmätningar de senaste 3 valen.

Den nationella högern i Sverige har ett stöd på 25-35%. Om AfS inte existerade hade jag utan tvekat kunnat se SD på 25%+. Jag tror dock att AfS kommer få minst 2% av rösterna. Så räkna med att SD får ca. 20-22%, AfS 2-4%.
2018-08-22, 23:38
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag skrev fel. Menade inte svåra att genomföra utan svåra att hemlighålla. Sitter Jimpan på en hemlig OM som är mycket noggrannare än den som publiceras av opinionsinstituten måste den innehålla många gånger fler personer från urvalsgrupperna. Eftersom så många människor måste vara inblandade är det osannolikt att tänka sig att alla håller käft.

Personerna vet inte resultatet från OU-en. De vet kanske inte heller exakt vilken OU de svarat på. OI kan ju också använda data från sina vanliga OU som de kompletterar med andra frågor eller fler personer. Jag tror de försöker se trender i dessa undersökningar, och väljarströmmar. Vilka segment de kan öka resp minska i. Så de kanske ställer fler och andra frågor till vissa respondenter.

Sedan lyckas de ju inte hålla dem helt hemliga, det är därför andra som Åkesson eller Melin fått tillgång till dem.
2018-08-22, 23:44
Medlem
Att SD har tappat en del opinion sista tiden står förhållandevis klart.
Personligen så tror jag att huvuddelen av den tappade opinionen har gått till AfS.
Steget tillbaka till sjuklöver torde vara svårare att göra.
Det skulle vara intressant att veta vilken typ av väljare som SD för närvarande tappar.
Jag tror att det är många gamla kärnväljare som nu hoppar skepp.
Vi som inte hade något emot Ekeroth eller Kasselstrand.

Jag är en av dem själv,och jag torde knappast vara ensam.
2018-08-22, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Har lite samma funderingar som du.

För bara någon vecka sen var jag själv övertygad om att SD skulle få över 30%, utan att egentligen veta varför. Det var något jag hade "hört" bara. Typ.

Men det tycks ju snarare vara så att SD kommer få strax över 20% och kanske inte ens bli största parti.

Det är väldigt enkelt: SD ligger kring 25% av dem som använder sig av digitala mätningar. Yougov och Sentio. De träffade överlägset mest rätt på SD de tidligare valen. De hade tillochmed en liten underskattning. Pga den s.k bradleyeffekten så törs inte folk medge vad de tänker rösta på när någon ringer. Detta gäller extra mycket för SD, och även Afs.

Finns få anledningar att tro det kommer bli annorlunda detta val. Tänk Sentio och yougov +nån procent så tror jag vi ligger nära sanningen.

Flashbacks egna undersökningar precis innan valet för SD brukar fö bli skrämmande nära resultatet. Det kommer hända igen. De flesta härinne är väldigt insatta i frågan och känner till alla variabler och faktorer etc.
2018-08-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Läs tråden från start och återkom sedan.

Klar. 75000 inlägg senare.

Minns bara de 100 sista pga all information på korttid så berätta nu.
2018-08-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Du lever i en fantasivärld om du tror att SD kommer få under 20%. Anledningarna är många, men för det första så befinner de sig ovanför 20% i de flesta (läs: nästan alla) opinionsmätningar, och för det andra så har SD konsekvent överpresterat opinionsmätningar de senaste 3 valen.

Den nationella högern i Sverige har ett stöd på 25-35%. Om AfS inte existerade hade jag utan tvekat kunnat se SD på 25%+. Jag tror dock att AfS kommer få minst 2% av rösterna. Så räkna med att SD får ca. 20-22%, AfS 2-4%.

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är väldigt enkelt: SD ligger kring 25% av dem som använder sig av digitala mätningar. Yougov och Sentio. De träffade överlägset mest rätt på SD de tidligare valen. De hade tillochmed en liten underskattning. Pga den s.k bradleyeffekten så törs inte folk medge vad de tänker rösta på när någon ringer. Detta gäller extra mycket för SD, och även Afs.

Finns få anledningar att tro det kommer bli annorlunda detta val. Tänk Sentio och yougov +nån procent så tror jag vi ligger nära sanningen.

Flashbacks egna undersökningar precis innan valet för SD brukar fö bli skrämmande nära resultatet. Det kommer hända igen. De flesta härinne är väldigt insatta i frågan och känner till alla variabler och faktorer etc.

Tack. Ser med spänning och vånda fram mot valet.

Kan jag fortfarande önska att MP missar spärren eller är det helt omöjligt och lönlöst?
2018-08-22, 23:54
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

Tack för ditt svar! Detta är glädjande såklart.

Det som förbryllar mig mest är att folk fortfarande är ängsliga att berätta att dom röstar på SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in