2018-08-22, 09:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Hur länge klarar sig en ny Yaxell Zen innan jag måste skicka den till Knivbrev för slipning?
Jag lagar inte mer eller mindre mat än någon annan.

Någon som har kniven får också gärna berätta om längden 20 cm är lagom!
Omöjligt att svara på. Det hänger på hur du har slipat kniven (även fabriksnya knivar kan uppvisa varierande slipvinklar), vilken typ av råvaror du har skurit, hur pass vass du vill ha kniven, samt hur länge kniven har använts utan att bli slipad/brynt.

20 cm är för min egen del lite för kort. Men det hela beror på vilken skärteknik du använder. Jag kör på nästan uteslutande push-cut.

~Paul~
Citera
2018-08-22, 10:51
Medlem
Fader Jacks avatar
Diverse billiga knivar. En av mina vassaste knivar är en Victorinox slaktkniv, 14 tum, löjligt stor som en machete. Men jag gillar att använda den, funkar liksom.
Citera
2018-08-22, 21:54
Medlem
Global gf-35. Den når genom hela steken. Annars är fiskars santoku för 50 spänn en riktig favorit i hushållet.
Citera
2018-08-23, 08:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Diverse billiga knivar. En av mina vassaste knivar är en Victorinox slaktkniv, 14 tum, löjligt stor som en machete. Men jag gillar att använda den, funkar liksom.
Många så kallade billiga knivar är bättre än vad folk tror. Inte sällan handlar det om gamla Eskilstunaknivar eller Dalaknivar .

~Paul~
Citera
2018-08-23, 08:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Global gf-35. Den når genom hela steken. Annars är fiskars santoku för 50 spänn en riktig favorit i hushållet.
OK, tack för svaret .

Visa gärna lite bilder på era kelningar .

~Paul~
Citera
2018-08-23, 09:12
Medlem
Här är en jämförelse mellan gf-35 och g2

http://pichost.org/images/2018/08/23/IMG_20180804_154105281.jpg
Citera
2018-08-23, 20:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Har du någon länk till fiskarssantuku för 50 spänn?
Citera
2018-08-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Har du någon länk till fiskarssantuku för 50 spänn?

Nix, köpte den på Jula men när jag kollar nu så har inte fiskars just den längre och de modellerna de har ligger på 200-300 kronor.
Annars är jag väldigt nöjd med Giessers santoku. Den finns i ett startpaket för under 400:- och då ingår deras brödkniv av industriell kvalitet samt en mindre kniv.
Citera
2018-08-25, 07:46
Medlem
Köpte Lidls kockkniv när de hade sin mästerkock-kampanj..... Är faktiskt nöjd med den.
Citera
2018-08-26, 13:18
Medlem
Jag har nog mer eller mindre bestämt mig för en Yaxell Zen om jag inte hittar något bättre för omkring tusenlappen.
Jag såg något test där MAC Chef, Wüsthof Classic Ikon 4596/20 och Kyocera FK-180WH fått ganska höga poäng, och de ligger i samma prisklass som Yaxell Zen.

Om någon av ovan är att föredra vore intressant att höra. Det viktigaste för mig är att kniven är relativt tålig och kanske helst inte har trähandtag som är känslig mot fukt.
Materialet i en Zen ska ju i alla fall vara ganska tåligt enligt knivexperten här
Citera
2018-08-28, 11:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Jag har nog mer eller mindre bestämt mig för en Yaxell Zen om jag inte hittar något bättre för omkring tusenlappen.
Jag såg något test där MAC Chef, Wüsthof Classic Ikon 4596/20 och Kyocera FK-180WH fått ganska höga poäng, och de ligger i samma prisklass som Yaxell Zen.

Om någon av ovan är att föredra vore intressant att höra. Det viktigaste för mig är att kniven är relativt tålig och kanske helst inte har trähandtag som är känslig mot fukt.
Materialet i en Zen ska ju i alla fall vara ganska tåligt enligt knivexperten här
Zen är en fin serie .

~Paul~
Citera
2018-08-28, 19:43
Medlem
Det beror lite på vad man ska syssla med skulle jag vilja påstå. Fast iof var det ju kockkniv vi var ute efter. Efter som rullen ligger hemma så är det med di gamle victorinoxen av samma modell som i alla kök allt från 26 ner till små all/kock/låtsastranch knivar på 16. Men annars tamahagane san tsubame (vilken jag eg inte gillar greppet och balansen på), MACs "sushi" teflonbelagda kniv som är typ lika bra som mighty mac men håller inte primäreggen lika länge men ligger bra, bästa jag haft är nog tamahagane san kyoto bamboo 27cm men den vart alldeles stulen för några år sen. Har en ohishi 26cm som är knackad på ryggen också som får jobba en del.

Sen finns det ju brödknivar och nakniri och annat kul också som ligger ocg dräller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in