Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Dom gamla partierna har inte till 2022 på sig. Det måste hända någonting nu, annars kommer SD att växa vidare. Jag tror på en fördubbling 2018 (inte riktigt, jag tror SD hamnar runt 23%) men i allt väsentligt en fördubbling från 13% 2014.
Dock tror jag att SD bara har mandatperioden 2018 på sig, annars kommer "hardcore" SD röstare att gå till AfS och SD blir nya Socialdemokraterna och fylls på av gamla 7K väljare. Åstadkommer inte SD något under kommande mandatperiod tror jag att de kommer att blöda.
Jag hyser förhoppningar att AfS redan kommer in nu, det skulle vara bra för att normalisera först en mellanmjölksrepatriering ala' SD och repatriera illegala och kriminella. Om AfS kommer in i riksdagen och rämjar om "återvandringsverket" kommer SD upplevas som snälla och välstädade, och media får något annat än SD att ojja sig över.
Tror jag också. Jag tycker SD var mer eller mindre osynliga sedan 2016. Det finns mängder av bollar de kunde smashat in som de duckat för. Den krassa ekonomiska utvecklingen i kommunerna och konjunkturen kommer antagligen få folk att till slut inse att återvandring är det som kommer gälla och då är det AfS.
Betänk att SD, M och S nu slår på stora trumman om hur de ska utvisa folk. M och S är totalt icke trovärdiga i den frågan. SD har kvar att bekänna färg men de kunde haft ett tuffare program om de menade allvar. AfS behövs på samma vis som SD behövdes 2010-2015.
Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Att S I framtiden skulle kunna komma tillbaka känns osannolikt, det tar decennier att bygga det förtroende de haft och är det förlorat kommer sveket alltid att finnas i bagaget. Det är skillnad att bygga från scratch utan ett sviket förtroende i bagaget. Med tanke på vad det är för folk som nu är tongivande i S är det troligaste att de kommer att fortsätta att falla. Ett par val till och de kommer att kriga med V om att vara största ”vänsterparti”.
Jag tror inte heller varken S eller M kommer igen. Man har förbrukat förtroendet. Jag vet en del som sannolikt kommer rösta på M i år, men de gör det av gammal vana och de är egentligen svinförbannade över samhällsutvecklingen.
I Nederländerna föll S från 25% till 6% för mindre än ett år sedan.
Om M har 15-18%, S har 20-22% var kommer då resten av rösterna hamna om SD landar på 26%, måntro?