2018-08-19, 12:40
Medlem
Det ser ju ut som en viss nedgångstrend för SD i det korta perspektivet. Men i det längre var det så att Sentio och Yougov tidigt hade SD på höga siffror medan de ”seriösa” OI iofs hade SD klart över valresultatet 2014 men klart lägre än Sentio och Yougov. Typ det senaste halvåret har de ”seriösa” kommit allt närmre Sentio och Yougov. Vi vet inte så mycket om Sentios och Yougovs webbpaneler, har det skett någon ändring i sammansättningen där, har någon fått den lysande iden att deras supportrar ska massanmäla sig till panelerna, skulle det kunna påverka sammansättningen?
Någon Göteborgsundersökning har ju tidigare visat på att V och MP var överrepresenterade i webbpaneler och S och M med högre andel äldre väljare underrepresenterade.
Med tanke hur apart SD trots allt är i den svenska kontexten så kvarstår nog Bradley effekt, även om de växt kraftigt, de nya grupperna som ansluter sig är troligen fortfarande ovilliga att uppge att de ska rösta på SD.

Tidigare var frågan om S skulle klara 1911 års 27%, nu känns det som att över 25% skulle vara en extrem framgång för dem. Allt under 25% är en mindre bomb i den svenska politiska ankdammen. Undrar om Löfven m.fl. kommer fortsätta att prata som om de var Sveriges viktigaste parti när de är ett 20% parti.
2018-08-19, 12:44
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
b) Subjektiv exponering kräver manuell bevakning så det är inte så vanligt, de har sina algoritmer för att minimera risk.
c) Priserna hos Betfair just nu är alltså så breda så mitt c) ovan stämmer inte. 1.79 bet 2.1 lay.
När lay kommer ned, spreaden minskas, så sker arbitrage.
I detta fall tror jag dock det ör Unibet som är tröga.
Ja hade det varit högre likviditet så att spreaden minskar så är det möjligt. Som det ser ut nu tycker jag knappt man kan kalla Betfair för en riktig marknad. Spreadarna är väldigt vida och det finns i princip inget djup i de odds som erbjuds. Vill man ta en lite större position så förstör man marknaden fullständigt.
Får hoppas att det blir bättre närmare valet.
2018-08-19, 12:53
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det du inte har förstått med tak är att de är en bild av läget så som det ser ut för stunden och sannolikt en tid framöver. Bedömningar av tak bland de som arbetar med OU är tillräckligt underbygga genom undersökningar av folks attityder till partierna för att de inte ska ändras från dag till dag. Om lite förenklat 80 % idag uppger att de ogillar Sd lite eller mycket, så kommer inte Sd att kunna hamna över 20 % i närtid. Folks uppfattning om politik vänder inte 180 grader pga enskilda mindre händelser. Den som däremot uppgett sig kanske kunna rösta på ett parti kan tippa över om flera händelser gör att denne prioriterar en samhällsfråga framför andra. Sd har få som kan tänka sig rösta på dem, men av de som säger att de ska rösta på dem är väldigt många mycket säkra på det.

(Min fetning)

Snacka om bortförklaring och totalt nonsens. Ett tak är väl ändå ett tak? Om ett tak inte är ett tak, då är det något slags rörlig prognos som ändras från tid till annan, inget beständigt. Antingen finns det ett tak - ett definitiv stopp uppåt - eller så är det en öppen fråga. Ditt resonemang är ungefär lika korkat som att säga: att man kan vara bara lite gravid...

Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Sd är på tydlig nedgång i OU, så oavsett vilka halmstrån du tillgriper så kommer ett tak ändå vara rätt ointressant eftersom det är ett golv ni får börja leta efter.

Jag tror att golvet (kärnsympatisörerna) idag ligger kring 12 %, taket kring 22 % och valresultatet max 18 %.

Detta inlägg är lagt till arkivet med de andra "max 15%-" och "max 18%"-kommentarerna. Man kanske skulle göra ett "Best of" efter den 9 september? Ni börjar bli rätt många nu...
2018-08-19, 12:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
En annan skillnad är att de störande motdemonstrationerna är mycket mindre än 2014, en liten grupp om 10.20 personer mot det tiodubbla ibland förra valet. Polisen stoppar dem också från att störa för mycket, förr fick de göra vad de ville.

Absolut, det finns väldigt många tecken på att opinionen har vänt. Både kraftigt uppåt för Sverigedemokraterna men även kraftigt nedåt för partiets värsta motståndare.
2018-08-19, 12:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag gissar att SD kommer att få 26,2% i Riksdagsvalet.

Det är vågat gissat, det vet jag. Samtidigt så är konkurrensen i viktiga frågor så oerhört dålig från övriga partier och folk är beredda att testa något nytt och se vad det ger.

Sossarna är tröttare än sömnmedel. Miljöpartiet är galnare är någonsin. Förklarligt att V går fram.

Oppositionen är det svagaste jag sett, dödskrampar med totalt oviktiga frågor.
Moderaternas 200 löften, suck.

SD har uppfattat vad folk tycker är viktigt och levererar bra relevanta svar för många.

Välfärden är oviktig för folk när de är rånade och döda.

UK förtydligade att det är inte 200 löften utan 200 förslag, eftersom det parlamentariska läget kommer vara komplicerat efter valet och man måste förhandla. SD kommer inte få något att säga till om efter valet, det är min fasta tro.

Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det ser ju ut som en viss nedgångstrend för SD i det korta perspektivet. Men i det längre var det så att Sentio och Yougov tidigt hade SD på höga siffror medan de ”seriösa” OI iofs hade SD klart över valresultatet 2014 men klart lägre än Sentio och Yougov. Typ det senaste halvåret har de ”seriösa” kommit allt närmre Sentio och Yougov. Vi vet inte så mycket om Sentios och Yougovs webbpaneler, har det skett någon ändring i sammansättningen där, har någon fått den lysande iden att deras supportrar ska massanmäla sig till panelerna, skulle det kunna påverka sammansättningen?
Någon Göteborgsundersökning har ju tidigare visat på att V och MP var överrepresenterade i webbpaneler och S och M med högre andel äldre väljare underrepresenterade.
Med tanke hur apart SD trots allt är i den svenska kontexten så kvarstår nog Bradley effekt, även om de växt kraftigt, de nya grupperna som ansluter sig är troligen fortfarande ovilliga att uppge att de ska rösta på SD.

Tidigare var frågan om S skulle klara 1911 års 27%, nu känns det som att över 25% skulle vara en extrem framgång för dem. Allt under 25% är en mindre bomb i den svenska politiska ankdammen. Undrar om Löfven m.fl. kommer fortsätta att prata som om de var Sveriges viktigaste parti när de är ett 20% parti.

M på 15-18% och S runt 20% - hur fasen ska de kunna regera och ändå känna att "2020 eller 2022 kommer vi in i en ny valrörelse..."? SD kommer fördubblas igen i så fall.
2018-08-19, 13:04
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
M på 15-18% och S runt 20% - hur fasen ska de kunna regera och ändå känna att "2020 eller 2022 kommer vi in i en ny valrörelse..."? SD kommer fördubblas igen i så fall.

Dom gamla partierna har inte till 2022 på sig. Det måste hända någonting nu, annars kommer SD att växa vidare. Jag tror på en fördubbling 2018 (inte riktigt, jag tror SD hamnar runt 23%) men i allt väsentligt en fördubbling från 13% 2014.

Dock tror jag att SD bara har mandatperioden 2018 på sig, annars kommer "hardcore" SD röstare att gå till AfS och SD blir nya Socialdemokraterna och fylls på av gamla 7K väljare. Åstadkommer inte SD något under kommande mandatperiod tror jag att de kommer att blöda.

Jag hyser förhoppningar att AfS redan kommer in nu, det skulle vara bra för att normalisera först en mellanmjölksrepatriering ala' SD och repatriera illegala och kriminella. Om AfS kommer in i riksdagen och rämjar om "återvandringsverket" kommer SD upplevas som snälla och välstädade, och media får något annat än SD att ojja sig över.
2018-08-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Yougov blir intressant. Om dom är smarta skiter dom i att ta med någon sänkning och gör som Novus och håller en rimlig jämn linje. Man kanske även ligger så i mätperioden att man inte ens märker av någon dipp i siffrorna. Alla andra kommer ändå få kompensera SD:s siffror i kommande mätningar.

Menar du att YouGov sitter och bestämmer själva vad resultatet av mätningen ska bli?
2018-08-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Menar du att YouGov sitter och bestämmer själva vad resultatet av mätningen ska bli?
De skulle kunna göra det om de vill, alla OI håller på med sk viktningar av div. parametrar, hur de gör dessa viktningar vet vi inte eller om de talar sanning när de säger att de gör på ett visst sätt.

Som t.ex. visas i denna rapport från Max Planck institutet
How the Eurobarometer Blurs the Line between Research and Propaganda
Abstract
This paper reviews Eurobarometer surveys from 1995 to 2010 and shows how Eurobarometer selects and frames questions in ways that systematically produce “integrationist” outcomes. The violations of the rules of good public opinion research concern incomprehensible, hypothetical, and knowledge-inadequate questions, unbalanced response options, insinuation and leading questions, context effects, and the strategic removal of questions that led to critical responses in previous Eurobarometer waves. It is highly unlikely that the violations happen unintentionally. Eurobarometer therefore blurs the line between research and propaganda.
Jag läste en intervju för något år sen med han chefen för Novus som är populär att ha i TV, han är aktiv i att marknadsföra Novus, där sa han att de viktade ner SD. Om han framförde ”rationella” skäl kommer jag inte ihåg eller de kanske var ideologiska? Tyvärr sparade jag inte intervjun och kan inte hitta den nu.
Senast redigerad av nbsp 2018-08-19 kl. 14:00.
2018-08-19, 13:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Dom gamla partierna har inte till 2022 på sig. Det måste hända någonting nu, annars kommer SD att växa vidare. Jag tror på en fördubbling 2018 (inte riktigt, jag tror SD hamnar runt 23%) men i allt väsentligt en fördubbling från 13% 2014.

Dock tror jag att SD bara har mandatperioden 2018 på sig, annars kommer "hardcore" SD röstare att gå till AfS och SD blir nya Socialdemokraterna och fylls på av gamla 7K väljare. Åstadkommer inte SD något under kommande mandatperiod tror jag att de kommer att blöda.

Jag hyser förhoppningar att AfS redan kommer in nu, det skulle vara bra för att normalisera först en mellanmjölksrepatriering ala' SD och repatriera illegala och kriminella. Om AfS kommer in i riksdagen och rämjar om "återvandringsverket" kommer SD upplevas som snälla och välstädade, och media får något annat än SD att ojja sig över.

Tror jag också. Jag tycker SD var mer eller mindre osynliga sedan 2016. Det finns mängder av bollar de kunde smashat in som de duckat för. Den krassa ekonomiska utvecklingen i kommunerna och konjunkturen kommer antagligen få folk att till slut inse att återvandring är det som kommer gälla och då är det AfS.

Betänk att SD, M och S nu slår på stora trumman om hur de ska utvisa folk. M och S är totalt icke trovärdiga i den frågan. SD har kvar att bekänna färg men de kunde haft ett tuffare program om de menade allvar. AfS behövs på samma vis som SD behövdes 2010-2015.

Citat:
Att S I framtiden skulle kunna komma tillbaka känns osannolikt, det tar decennier att bygga det förtroende de haft och är det förlorat kommer sveket alltid att finnas i bagaget. Det är skillnad att bygga från scratch utan ett sviket förtroende i bagaget. Med tanke på vad det är för folk som nu är tongivande i S är det troligaste att de kommer att fortsätta att falla. Ett par val till och de kommer att kriga med V om att vara största ”vänsterparti”.

Jag tror inte heller varken S eller M kommer igen. Man har förbrukat förtroendet. Jag vet en del som sannolikt kommer rösta på M i år, men de gör det av gammal vana och de är egentligen svinförbannade över samhällsutvecklingen.

I Nederländerna föll S från 25% till 6% för mindre än ett år sedan.

Om M har 15-18%, S har 20-22% var kommer då resten av rösterna hamna om SD landar på 26%, måntro?
2018-08-19, 13:59
Medlem
Citat:
De skulle kunna göra det om de vill, alla OI håller på med sk viktningar av div. parametrar, hur de gör dessa viktningar vet vi inte eller om de talar sanning när de säger att de gör på ett visst sätt.

Som t.ex. visas i denna rapport från Max Planck institutet
How the Eurobarometer Blurs the Line between Research and Propaganda
Abstract
This paper reviews Eurobarometer surveys from 1995 to 2010 and shows how Eurobarometer selects and frames questions in ways that systematically produce “integrationist” outcomes. The violations of the rules of good public opinion research concern incomprehensible, hypothetical, and knowledge-inadequate questions, unbalanced response options, insinuation and leading questions, context effects, and the strategic removal of questions that led to critical responses in previous Eurobarometer waves. It is highly unlikely that the violations happen unintentionally. Eurobarometer therefore blurs the line between research and propaganda.

Så om YouGov är "smarta", som 8711 uttrycker det, så vinklar de frågorna på ett annat sätt i augustimätningen så att det inte blir en nedgång?
2018-08-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tror jag också. Jag tycker SD var mer eller mindre osynliga sedan 2016. Det finns mängder av bollar de kunde smashat in som de duckat för. Den krassa ekonomiska utvecklingen i kommunerna och konjunkturen kommer antagligen få folk att till slut inse att återvandring är det som kommer gälla och då är det AfS.

Betänk att SD, M och S nu slår på stora trumman om hur de ska utvisa folk. M och S är totalt icke trovärdiga i den frågan. SD har kvar att bekänna färg men de kunde haft ett tuffare program om de menade allvar. AfS behövs på samma vis som SD behövdes 2010-2015.

Jag tror inte heller varken S eller M kommer igen. Man har förbrukat förtroendet. Jag vet en del som sannolikt kommer rösta på M i år, men de gör det av gammal vana och de är egentligen svinförbannade över samhällsutvecklingen.

I Nederländerna föll S från 25% till 6% för mindre än ett år sedan.

Om M har 15-18%, S har 20-22% var kommer då resten av rösterna hamna om SD landar på 26%, måntro?

Jag håller med. SD har blivit helt tandlösa, otänkbart att rösta på dom för min del. SD förtjänar att tappa röster till AfS, och det är precis vad man kan ana i mätföretagens undersökningar.
2018-08-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Så om YouGov är "smarta", som 8711 uttrycker det, så vinklar de frågorna på ett annat sätt i augustimätningen så att det inte blir en nedgång?
vad som är "smart" för Yougov vet jag inte, jag sa att de skulle kunna välja att vinkla åt valfritt håll om de ville. Jag tror inte Yougov har något egenintresse av att göra SD större än de är. I stort har de nog intresse av att få så rättvisande resultat som möjligt, annars är det dålig reklam för dem i det som är deras "kärnverksamhet" att serva företag med allehanda marknadsundersökningar, att OI levererar undersökningar till företag och organisationer för deras publika bruk och som visar vad företaget vill visa är inte okänt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in