2018-08-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Jag håller med. SD har blivit helt tandlösa, otänkbart att rösta på dom för min del. SD förtjänar att tappa röster till AfS, och det är precis vad man kan ana i mätföretagens undersökningar.

Det vet vi inte om väljarna verkligen gått till afs övriga har inte ökat i mätningarna. Om sd tappat bland sina kärnväljare kan dom ha gått till afs men dom som börjat stödja sd på sistone kan också ha försvunnit tillbaka till gamla partiet bland sjuklövern.
2018-08-19, 14:30
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Det vet vi inte om väljarna verkligen gått till afs övriga har inte ökat i mätningarna. Om sd tappat bland sina kärnväljare kan dom ha gått till afs men dom som börjat stödja sd på sistone kan också ha försvunnit tillbaka till gamla partiet bland sjuklövern.

Nya småpartier som t.ex. AfS har svårt att bli synliga i OI. Dessa är sällan valbara alternativ i den lista som presenteras för den som svarar på undersökningen, vilket gör att många nog hellre väljer "SD" när man deltar i undersökningen. Det blir därför bara de mest entusiastiska anhängarna av AfS som väljer övrigt och manuellt skriver in "Alternativ för Sverige".

Eftersom AfS därtill är mycket mer radikala än SD så är också den omvända Bradleyeffekten minst lika stor hos dem som hos SD-sympatisörer. Och instituten har heller ännu inga vikter för att vikta upp AfS.

Edit: En oförklarlig dipp i opinionen för SD är antagligen det bästa indiciet på att AfS växer. Förutom AfS torde M och S vara de partiet som övertar väljare från SD, men då den rörelsen inte kan ses i OI så måste man misstänka AfS. Som jag tidigare skrivit så tror jag att AfS får åtminstone 1 procent, men troligen mer.
Senast redigerad av SvenskOpposition 2018-08-19 kl. 14:34.
2018-08-19, 14:49
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Väljare kan också försvinna till soffan. Just de osäkra är ju de som kan strunta i att rösta i över huvud taget. Men på det stora hela tror jag mer att det är OI oförmåga att mäta SD som spökar i dessa svängningar. Man vet inte.
2018-08-19, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tror jag också. Jag tycker SD var mer eller mindre osynliga sedan 2016. Det finns mängder av bollar de kunde smashat in som de duckat för. Den krassa ekonomiska utvecklingen i kommunerna och konjunkturen kommer antagligen få folk att till slut inse att återvandring är det som kommer gälla och då är det AfS.

Betänk att SD, M och S nu slår på stora trumman om hur de ska utvisa folk. M och S är totalt icke trovärdiga i den frågan. SD har kvar att bekänna färg men de kunde haft ett tuffare program om de menade allvar. AfS behövs på samma vis som SD behövdes 2010-2015.

Jag tror inte heller varken S eller M kommer igen. Man har förbrukat förtroendet. Jag vet en del som sannolikt kommer rösta på M i år, men de gör det av gammal vana och de är egentligen svinförbannade över samhällsutvecklingen.

I Nederländerna föll S från 25% till 6% för mindre än ett år sedan

Om M har 15-18%, S har 20-22% var kommer då resten av rösterna hamna om SD landar på 26%, måntro?

Att sossarna fallersom en sten kan utläsas bland annat utifrån den panik som lägrat sig i PARTIET. Nya förslag och löften. Varje dag. Från morgon till middag och kväll.
Nu förekommer det dessutom tvärvändningar i politiken, och Löfvén törs inte ens möta sina motståndare i debatt.
Troligen finns det hemliga OU som utvisar att SD är större än vad som visas i media och att s riskerar att förlora mer.

Men moderaterna lever lika farligt. För dem gäller dock att det till en del kan repareras med partiledarbyte efter valet.

Men för sossarna som upplevts som en stat i staten - eller snarare som en STAT ÖVER STATEN - kommer nog förändringens vindar att sarga dem även efter valet. För ingen vill kännas vid en översåte utan makt.
2018-08-19, 15:35
Medlem
Studsbolls avatar
Det finns tydligen två huvudsakliga trätoämnen i tråden just nu: orsaken till en eventuell marginell tillbakagång för SD samt hur stor eller liten potential det finns för minskning eller tillväxt. Det verkar som uppfattningen om vad som är möjligt mest grundar sig på vad man vill ska vara sanningen och magiskt tänkande brukar vara bäst att lämna bakom sig i treårsåldern. Fakta är att bortsett från en mätning med 700 svar är förändringarna för små för att man ska kunna dra några slutsatser om en minskning; en procentenhet upp eller ner för ett parti runt 20% är inte tillräckligt. När det gäller golv och tak för ett parti finns det inga gränser och det enda man kan säga med säkerhet är att utrymmet för snabba förändringar för alla partier är större nu än någonsin beroende på hur information delas och sprids i samhället; ett parti som haft egen majoritet som S kan med lätthet rasa under 10% och ett parti som SD kan få egen majoritet på ganska kort sikt. Argumentet emot dylika förändringar i det politiska samhället är oftast att historiskt sett har det varit annorlunda, men politiken är som samhället: förutsättningarna förändras och det som gjorde S till ett majoritetsparti är borta och har ersatts med ett samhälle där SD kan göra samma resa fast oändligt mycket fortare. Det fanns t ex en tid när svensk varvsindustri var världsledande och den blev som så mycket annat utraderat på relativt kort tid därför att förutsättningarna förändrades. Det var många som inte vill tro att en sådan epok var över, men det hindrade inte verkligheten att vara som den var. Det svenska samhället har på kort tid genomgått radikala förändringar som betyder slutet på epoken socialdemokrati och de blir ersatta av ett parti som motsvarar de nu gällande förutsättningarna och hur fort det går beror inte så mycket på enskilda utspel av partierna utan hur verkligheten påverkar väljarnas vardag; om det blir tunnare i plånboken och dagliga skjutningar och bränder kommer ingen regering före eller efter valet överleva.
Senast redigerad av Studsboll 2018-08-19 kl. 16:09.
2018-08-19, 16:26
Medlem
B t w. Undersökning på Expressen just nu; vem ska vara inbjuden till statsministerkandidatsduell i TV: ca 4300 svarat hittills varav 75% på JÅ, 8% UK, 7% SL och resten får 1-2% var.
2018-08-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varoom
B t w. Undersökning på Expressen just nu; vem ska vara inbjuden till statsministerkandidatsduell i TV: ca 4300 svarat hittills varav 75% på JÅ, 8% UK, 7% SL och resten får 1-2% var.

Jag har inte kunnat hitta denna undersökning men jag får pröva igen. Vad skall man dra för slutsatser? Är opinionen för SD mycket större än vad som visats i OU?
Vilken betydelse skall man tillmäta denna typ av undersökningar, vi har sett det förr?
2018-08-19, 16:31
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varoom

Den undersökningen lär försvinna lika fort som den senaste där SD fick olämpligt stort stöd. Expressen är notoriska på området.
2018-08-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte kunnat hitta denna undersökning men jag får pröva igen. Vad skall man dra för slutsatser? Är opinionen för SD mycket större än vad som visats i OU?
Vilken betydelse skall man tillmäta denna typ av undersökningar, vi har sett det förr?
Bara Åkesson kan och vill förnedra Löfvén så att det blir underhållning.
2018-08-19, 16:35
Medlem
Citat:

Oj ursäkta jag hittade undersökninen nu. Nu var det 76% för the Jimmie. Hur kan det komma sig att SD alltid överlägset vinner denna typ av mätningar? Är SD sympatisörer mer taggade?
2018-08-19, 16:41
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Oj ursäkta jag hittade undersökninen nu. Nu var det 76% för the Jimmie. Hur kan det komma sig att SD alltid överlägset vinner denna typ av mätningar? Är SD sympatisörer mer taggade?

Man ska nog inte tolka resultatet som att alla röstande är SD anhängare, utan snarare att folk är förbannade på det eviga tjafset om att stänga ute SD. Folk ogillar principen långt mer än de är SD sympatisörer.
Senast redigerad av Studsboll 2018-08-19 kl. 17:07.
2018-08-19, 16:52
Medlem
I expressens "Mediakollen, ska man rösta på dom man vill se som: "Vilken partiledare/språkrör vill du se i SVT:s och TV4:s statsministerdueller?"

Men, jag röstade på Jimmie men det gick inte, laddade om sidan o försökte igen, men icke, varför kan jag inte få rösta på vem jag vill?

För övrigt leder Jimmie med 76% som vill se honom i duell

7000 har svarat än så länge

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in