Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Katolism är en aning sannare än protestantiska sätt att se på synden.
Inom katolism skall man ta itu med sina synder och försöka göra något åt det. Felet i det är att en präst ska kunna säga att man är syndfri då man biktat sig. Hur många gånger får man bikta sig. Miljoner gånger?
Protestanter anser att Jesus skall bära mina synder åt mig och prästen struntar i om du syndar och vill inte ens möta dig individuellt.
Hur många gånger skall då Jesus bära mina synder åt mig?
Jag är en äkta syndare och det är ingen idé att ljuga om saken eftersom Gud nu då vet exakt vem jag är ( sägs det)
Jag är ärlig mot Gud men kan ljuga inför andra.
Är det ens någon idé att utåt framstå som en syndfri varelse.
Ditt problem är kanske att du inte ser någon fördel (vits) med att tjäna Gud. Den som älskar Gud följer hans bud. Varför följer du inte hans bud? För att du inte känner någon naturlig hängivenhet till Gud? Och därför är oförmögen att hantera dina begär?
2Tim 3
1Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 2Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, 3kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, 4svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. 5De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. 6
Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, 7som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. 8Liksom Jannes och Jambres trotsade Mose, så trotsar dessa män sanningen. De har mist förståndet, deras tro håller inte måttet. 9Men det är snart slut på deras framgångar; deras galenskap kommer att stå klar för alla, så som det gick för de båda andra.
Det fetade är en synnerligen bra beskrivning av dig.