2018-08-19, 12:32
  #397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är i alla fall ärlig mot mig själv och Gud. Den synden behöver jag inte kämpa med.
Ditt samvete kanske är rent, men det innebär inte att du är frikänd.
Citera
2018-08-19, 12:34
  #398
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Just det, de katolska dödssynderna är inga dödssynder. Du borde göra som aposteln säger och inte lyssna på de andar (en människas ande är hennes tankar) som INTE är från Gud. det innefattar alltså både demoner och människors tankar (andar).

Ef 4:14
Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund.
Katolism är en aning sannare än protestantiskat sätt att se på synden.
Inom katolism skall man ta itu med sina synder och försöka göra något åt det. Felet i det är att en präst ska kunna säga att man är syndfri då man biktat sig. Hur många gånger får man bikta sig. Miljoner gånger?
Protestanter anser att Jesus skall bära mina synder åt mig och prästen struntar i om du syndar och vill inte ens möta dig individuellt.
Hur många gånger skall då Jesus bära mina synder åt mig. Miljoner gånger ?
Jag är en äkta syndare och det är ingen idé att ljuga om saken eftersom Gud nu då vet exakt vem jag är ( sägs det)
Jag är ärlig mot Gud men kan ljuga inför andra.
Är det ens någon idé att utåt framstå som en syndfri varelse.
Jag är den jag är. Exakt det Jesus sade. Ska jag låtsas vara något annat ?
Om jag går in till min granne( lättja) och gör det jag inte borde göra.
Ska då Jesus bära det åt mig eller en präst säga du är fri från synden eftersom du erkände det för mig och så fortsätter jag att gå in till min granne( fast jag redan har en man).
Hur många gånger får jag göra så?
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2018-08-19 kl. 12:45.
Citera
2018-08-19, 12:41
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Katolism är en aning sannare än protestantiska sätt att se på synden.
Inom katolism skall man ta itu med sina synder och försöka göra något åt det. Felet i det är att en präst ska kunna säga att man är syndfri då man biktat sig. Hur många gånger får man bikta sig. Miljoner gånger?
Protestanter anser att Jesus skall bära mina synder åt mig och prästen struntar i om du syndar och vill inte ens möta dig individuellt.
Hur många gånger skall då Jesus bära mina synder åt mig?
Jag är en äkta syndare och det är ingen idé att ljuga om saken eftersom Gud nu då vet exakt vem jag är ( sägs det)
Jag är ärlig mot Gud men kan ljuga inför andra.
Är det ens någon idé att utåt framstå som en syndfri varelse.
Ditt problem är kanske att du inte ser någon fördel (vits) med att tjäna Gud. Den som älskar Gud följer hans bud. Varför följer du inte hans bud? För att du inte känner någon naturlig hängivenhet till Gud? Och därför är oförmögen att hantera dina begär?

2Tim 3
1Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 2Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, 3kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, 4svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. 5De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. 6Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, 7som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. 8Liksom Jannes och Jambres trotsade Mose, så trotsar dessa män sanningen. De har mist förståndet, deras tro håller inte måttet. 9Men det är snart slut på deras framgångar; deras galenskap kommer att stå klar för alla, så som det gick för de båda andra.

Det fetade är en synnerligen bra beskrivning av dig.
Citera
2018-08-19, 12:41
  #400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men då får du ta konsekvenserna av ditt trots. Utan att gnälla, för detta "knotande" i fyrtio är ledde till att Gud förkastade de som klagade. Det är du och palestinierna!
Ja, självklart får jag det. Det får även du. Finns det en Gud, eller gudar, så kanske de kan göra som de vill med oss och våra själar. Särskilt om vi bara är ting, ungefär som lerkrukor.
Men det kanske finns en god gud, eller ingen gud alls.
Citera
2018-08-19, 12:43
  #401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, självklart får jag det. Det får även du. Finns det en Gud, eller gudar, så kanske de kan göra som de vill med oss och våra själar. Särskilt om vi bara är ting, ungefär som lerkrukor.
Men det kanske finns en god gud, eller ingen gud alls.
Nej, du gör inte det, för du gnäller på Gud för att du inte finner dig i den situation som ditt klagande har försatt dig i. Definitionen av dumbass, du, för det är självförvållat för att du vägrar lyssna!
Citera
2018-08-19, 12:46
  #402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Katolism är en aning sannare än protestantiskat sätt att se på synden.
Inom katolism skall man ta itu med sina synder och försöka göra något åt det. Felet i det är att en präst ska kunna säga att man är syndfri då man biktat sig. Hur många gånger får man bikta sig. Miljoner gånger?
Protestanter anser att Jesus skall bära mina synder åt mig och prästen struntar i om du syndar och vill inte ens möta dig individuellt.
Hur många gånger skall då Jesus bära mina synder åt mig. Miljoner gånger ?
Jag är en äkta syndare och det är ingen idé att ljuga om saken eftersom Gud nu då vet exakt vem jag är ( sägs det)
Jag är ärlig mot Gud men kan ljuga inför andra.
Är det ens någon idé att utåt framstå som en syndfri varelse.
Jag är den jag är. Exakt det Jesus sade. Ska jag låtsas vara något annat ?
Nej, var den du är. Det finns gott om hycklare och skrävlare på jorden redan.
Sådana som predikar om moral och själv antastar barn, t.ex.
Jag tror sådana som du och jag kommer klara sig bäst om det eventuellt blir frågan om ett efterliv.
Vu som förstår vad de riktiga synderna är för något, även om vi kanske inte använder det ordet.
Jag utgår från människan när jag gör moraliska beslut, medans vissa utgår från gudar och skrifter.
Citera
2018-08-19, 12:48
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, du gör inte det, för du gnäller på Gud för att du inte finner dig i den situation som ditt klagande har försatt dig i. Definitionen av dumbass, du, för det är självförvållat för att du vägrar lyssna!
Du gnäller också på Gud. Nyss gnällde du på katolska kyrkans version av Gud. Det finns säkert tusentals versioner till du har problem med. När du accepterar alla gudar och definitioner av din Gud, då kan jag ta ditt ord på allvar.
Citera
2018-08-19, 12:49
  #404
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ditt problem är kanske att du inte ser någon fördel (vits) med att tjäna Gud. Den som älskar Gud följer hans bud. Varför följer du inte hans bud? För att du inte känner någon naturlig hängivenhet till Gud? Och därför är oförmögen att hantera dina begär?

2Tim 3
1Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 2Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, 3kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, 4svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. 5De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. 6Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, 7som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. 8Liksom Jannes och Jambres trotsade Mose, så trotsar dessa män sanningen. De har mist förståndet, deras tro håller inte måttet. 9Men det är snart slut på deras framgångar; deras galenskap kommer att stå klar för alla, så som det gick för de båda andra.

Det fetade är en synnerligen bra beskrivning av dig.
1. Jag är inte rädd för Gud.
2. Jag vet att Gud enligt Bibeln ser vad jag gör eller inte gör.
Jag vill inte tro utav rädsla. Ska jag tro så skall jag vara den jag är och inte följa några bud utav rädsla och låtsas inför mig själv vara syndfri.
Kan inte Gud acceptera detta så går han emot sig själv.
Citera
2018-08-19, 12:50
  #405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du gnäller också på Gud. Nyss gnällde du på katolska kyrkans version av Gud. Det finns säkert tusentals versioner till du har problem med. När du accepterar alla gudar och definitioner av din Gud, då kan jag ta ditt ord på allvar.
Nej, jag gnäller inte på Gud när jag ifrågasätter människors bud. Fundera på följande ord en stund. De är orsaken till att jag förkastar dina ord.

Ef 4:14
Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund.
Citera
2018-08-19, 12:52
  #406
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, var den du är. Det finns gott om hycklare och skrävlare på jorden redan.
Sådana som predikar om moral och själv antastar barn, t.ex.
Jag tror sådana som du och jag kommer klara sig bäst om det eventuellt blir frågan om ett efterliv.
Vu som förstår vad de riktiga synderna är för något, även om vi kanske inte använder det ordet.
Jag utgår från människan när jag gör moraliska beslut, medans vissa utgår från gudar och skrifter.
Ja jag utgår också från att moralen hos individen finns där utan heliga texter och böner.
Moralen är också helt olika hos individen och i olika situationer..
Den största synden ( om det nu är en synd) är att ljuga för sig själv.
Citera
2018-08-19, 12:52
  #407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
1. Jag är inte rädd för Gud.
2. Jag vet att Gud enligt Bibeln ser vad jag gör eller inte gör.
Jag vill inte tro utav rädsla. Ska jag tro så skall jag vara den jag är och inte följa några bud utav rädsla och låtsas inför mig själv vara syndfri.
Kan inte Gud acceptera detta så går han emot sig själv.
Som sagt, du känner ingen kärlek till Gud för att:

1 Joh 4:18
Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet.
Citera
2018-08-19, 12:53
  #408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, jag gnäller inte på Gud när jag ifrågasätter människors bud. Fundera på följande ord en stund. De är orsaken till att jag förkastar dina ord.

Ef 4:14
Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund.
Och jag gnäller inte på Gud när jag ifrågasätter bibeln, då det är människors bud. Jag resonerar som du, alltså.
Har du funderat på citatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in