2018-08-19, 12:58
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja jag utgår också från att moralen hos individen finns där utan heliga texter och böner.
Moralen är också helt olika hos individen och i olika situationer..
Den största synden ( om det nu är en synd) är att ljuga för sig själv.
Ja, moral betyder ju inget om inget mål satts upp. Om målet är att göra Gud nöjd, då kan vissa saker vara rätt och fel. Om målet är oss människor och våran hälsa/mående, då kan det helt plötsligt bli andra saker som är rätt och fel.
T.ex. Gud har massa regler om slaveri. Då kan det vara rätt att följa dessa.
Jag själv är emot slaveri helt och hållet, då jag utgår från människor. Så enligt mig är det rätt att inte ha slavar öht.
Citera
2018-08-19, 13:03
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och jag gnäller inte på Gud när jag ifrågasätter bibeln, då det är människors bud. Jag resonerar som du, alltså.
Har du funderat på citatet?
Jo, det gör du. Du gnäller på Gud och menar att Gud är orättvis.
Citera
2018-08-19, 13:03
  #411
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Som sagt, du känner ingen kärlek till Gud för att:

1 Joh 4:18
Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet.
Nej hur ska jag kunna känna äkta kärlek till någon/ något som inte är hos mig.
Jag känner äkta kärlek till dem som finns runt mig.Levande varelser av kött och blod.
Alltså känner jag äkta kärlek. Måste Gud bestämma över min kärlek , tvinga mig att älska honom, eller vad det nu är, då är ju Gud egoistisk och inte alls kärleksfull. Hur skall jag kunna älska någon som inte ens finns runt mig.
Förstår inte Gud det. Varför tänkte Gud inte på det.
Varför skall jag överhuvudtaget kunna vara syndfull samtidigt som jag skall stå emot det.
Vad vill Gud. Vill han ha en känslolös och hjärndöd varelse bredvid sig som finns till enbart för honom.
Egoism! Också en synd. Alltså är även Gud full av synd.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2018-08-19 kl. 13:07.
Citera
2018-08-19, 13:07
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jo, det gör du. Du gnäller på Gud och menar att Gud är orättvis.
Inte enligt dig. Enligt dig gnäller jag på människors bud, då bibeln är skriven och tolkad av människor.
Eller så gnäller även du på Gud när du gnäller på andras tolkningar.
Ditt argument inkluderar även dig själv.
Citera
2018-08-19, 15:15
  #413
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ditt problem är kanske att du inte ser någon fördel (vits) med att tjäna Gud. Den som älskar Gud följer hans bud. Varför följer du inte hans bud? För att du inte känner någon naturlig hängivenhet till Gud? Och därför är oförmögen att hantera dina begär?

2Tim 3
1Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 2Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, 3kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, 4svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. 5De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. 6Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, 7som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. 8Liksom Jannes och Jambres trotsade Mose, så trotsar dessa män sanningen. De har mist förståndet, deras tro håller inte måttet. 9Men det är snart slut på deras framgångar; deras galenskap kommer att stå klar för alla, så som det gick för de båda andra.

Det fetade är en synnerligen bra beskrivning av dig.
Jag är ingen stackars kvinna som trotsar allt.
Jag varken skryter, är otacksam eller högmodig.
Jag varken förtalar eller är hänsynslös.
Jag är inte tyngd utav dessa laster.
Fräck kan jag vara.Olydig kan jag vara och jag älskar vissa njutningar.Njutningar är ju även de skapade utav Gud.
Jesus gjorde vin av vatten och tyckte väl att vattnet inte dög. Lite yr i skallen skulle man få vara men inte för yr. Vattnet är väl skapat av Gud. Vinet av människor. Syndade Jesus där ?
Jag vet ärligt talat inte vem som är den äkta syndaren.
Citera
2018-08-19, 15:16
  #414
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och jag gnäller inte på Gud när jag ifrågasätter bibeln, då det är människors bud. Jag resonerar som du, alltså.
Har du funderat på citatet?

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jo, det gör du. Du gnäller på Gud och menar att Gud är orättvis.

Jag diskuterar mycket gärna bibelns sanning med dig på tråden "Är bibeln sann" och 'guds' etik med dig på tråden om teodicé-problemet.
Citera
2018-08-19, 15:41
  #415
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ditt problem är kanske att du inte ser någon fördel (vits) med att tjäna Gud. Den som älskar Gud följer hans bud. Varför följer du inte hans bud? För att du inte känner någon naturlig hängivenhet till Gud? Och därför är oförmögen att hantera dina begär?
Det är inget problem att inte tjäna något som andra har hittat på.
Det finns i så fall inga bud att följa eller någon hängivenhet att känna.
Citera
2018-08-19, 15:47
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är ingen stackars kvinna som trotsar allt.
Jag varken skryter, är otacksam eller högmodig.
Jag varken förtalar eller är hänsynslös.
Jag är inte tyngd utav dessa laster.
Fräck kan jag vara.Olydig kan jag vara och jag älskar vissa njutningar.Njutningar är ju även de skapade utav Gud.
Jesus gjorde vin av vatten och tyckte väl att vattnet inte dög. Lite yr i skallen skulle man få vara men inte för yr. Vattnet är väl skapat av Gud. Vinet av människor. Syndade Jesus där ?
Jag vet ärligt talat inte vem som är den äkta syndaren.
Du läser tydligen inte allt.

tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, 7som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen.

Jämför det med dina ord.

Jag vet ärligt talat inte vem som är den äkta syndaren.

Du tror att du syndar, eller är tyngd av synd som du själv erkänner, men kommer aldrig till insikt om sanningen, trots att du ständigt blir undervisad, alltså tar till dig info från alla håll och kanter. Glöm katolska kyrkans lära om dödssynderna.
Citera
2018-08-19, 15:50
  #417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inte enligt dig. Enligt dig gnäller jag på människors bud, då bibeln är skriven och tolkad av människor.
Eller så gnäller även du på Gud när du gnäller på andras tolkningar.
Ditt argument inkluderar även dig själv.
Nej, bibeln är skriven av människor som kunnat förmedla Guds ord genom Guds ande. Den som har fått Guds ande tänker Guds tankar. Så jag gnäller bara på MÄNNISKORS dumbass tolkningar.
Citera
2018-08-19, 15:59
  #418
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du läser tydligen inte allt.

tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, 7som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen.

Jämför det med dina ord.

Jag vet ärligt talat inte vem som är den äkta syndaren.

Du tror att du syndar, eller är tyngd av synd som du själv erkänner, men kommer aldrig till insikt om sanningen, trots att du ständigt blir undervisad, alltså tar till dig info från alla håll och kanter. Glöm katolska kyrkans lära om dödssynderna.
Men herregud människa. Jag har ju sagt att jag är full av synd. En äkta sådan.
Ska jag lyssna på en annan människa full av synd menar du. Vi två kanske inte bär på samma synder ens. Då måste ju personen i fråga säga till mig att den kämpar med sina egna synder.
Jag vägrar diskutera med en person som tror sig vara syndfri och som skall smälla mig på fingrarna eller be till Gud om att ge mig styrka att förändras utan att sopa rent framför sin egna dörr.
Jag tycker att det är hyckleri.
Nej jag föredrar katolska kyrkans syn på dödssynder och hur man bör arbeta med sig själv på det området.
Gillar verkligen inte att be Jesus att bära mina synder åt mig som man gör inom den protestantiska kyrkan.
Katolska kyrkan = den smala vägen full med taggar och snår. Eget ansvar.
Protestantiska kyrkan= bred väg och lätt att gå. Jesus ansvar.
Citera
2018-08-19, 16:21
  #419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, bibeln är skriven av människor som kunnat förmedla Guds ord genom Guds ande. Den som har fått Guds ande tänker Guds tankar. Så jag gnäller bara på MÄNNISKORS dumbass tolkningar.
Ja, detta kan du försöka bevisa i olika trådar.
Citera
2018-08-19, 16:29
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Men herregud människa. Jag har ju sagt att jag är full av synd. En äkta sådan.
Ska jag lyssna på en annan människa full av synd menar du. Vi två kanske inte bär på samma synder ens. Då måste ju personen i fråga säga till mig att den kämpar med sina egna synder.
Jag vägrar diskutera med en person som tror sig vara syndfri och som skall smälla mig på fingrarna eller be till Gud om att ge mig styrka att förändras utan att sopa rent framför sin egna dörr.
Jag tycker att det är hyckleri.
Nej jag föredrar katolska kyrkans syn på dödssynder och hur man bör arbeta med sig själv på det området.
Gillar verkligen inte att be Jesus att bära mina synder åt mig som man gör inom den protestantiska kyrkan.
Katolska kyrkan = den smala vägen full med taggar och snår. Eget ansvar.
Protestantiska kyrkan= bred väg och lätt att gå. Jesus ansvar.
Det är vad du tror, för du har blivit indoktrinerad (läs hjärntvättad) av idioter som tolkar bibeln fel.

Har jag sagt att jag är syndfri? Jesus sa att han inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare.

Det är inte meningen att vi ska synda, alltså är det inte våra SYNDER Jesus ska bära utan våra BÖRDOR. Om dina bördor består av synd, då kanske det är bättre att upphöra med din synd. Men du och katolska kyrkan har även tolkat detta fel.

Heb 6
4Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande 5och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, 6dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse, eftersom de korsfäster Guds son en andra gång och gör honom till åtlöje.

Syndoffret kan bara utnyttjas en gång så att säga. Sedan är du inte längre under lag utan under nåden. Men om du avfaller från tron gäller ovanstående.

Försök fatta detta:

Gal 5:4
Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden.

Min tolkning? Att du förlitar dig på katolska kyrkans regler mer än Guds nåd. Det är vad du har lärt dig, att följa människors regler (sekulära och religiösa), för då är du rättfärdig inför människor. Men inte rättfärdig inför Gud.

Rom 3:20f
Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd. Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om –
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in