2018-04-15, 12:40
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Behövs inte. Om en gud var bevisad så är jag ganska säker på att jag skulle veta om det. Jag kan ha fel på den punkten, men jag tvivlar.
Det är OK. Men du tar ställning mot Kant, som du inte vill läsa. Om du var smartare än Kant så skulle vi redan vetat om det.
Dessutom finns det saker vars empiriskt bevis saknas som du säkerligen tror på.
Citera
2018-04-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Det är OK. Men du tar ställning mot Kant, som du inte vill läsa. Om du var smartare än Kant så skulle vi redan vetat om det.
Jag läste lite om Kant alldeles nyss. Speciellt om s.k. gudsbevis.
Att jag är smartare än Kant är inget jag påstått, och det är knappast relevant. Det finns smarta människor som tror på både det ena och det andra, men det betyder inte att de har rätt.
Ja, det finns säkert saker utan empirisk bevis jag tror på, beroende på vad du menar med ”saker”?
Citera
2018-04-15, 13:09
Medlem
Citat:
Denna video tar upp problemet med ”the argument from Morality”. Kant nämns lite snabbt, men det det är framförallt William Lane Craig som adresseras i videon.
https://m.youtube.com/watch?v=FQfujdlO4oY
Jag vet att det är tråkigt att debattera med videos, men denna förklarar mycket bättre än vad jag kan.
Citera
2018-04-15, 14:21
Medlem
ekerilars avatar
Själva ordet har Germanskt ursprung och betydde från början förseelse, mindre allvarligt brott, senare kom det att betyda skuld.

I Gamla testamentet kan man närmast översötta det med miss, bom eller misslyckande. I Nya testamentet mer omoral i största allmänhet.

Inom Katolicismen och de flesta frikyrkor går man tillbaka till det gammaltestamentliga och definierar synden som ett misslyckande med att följa Guds vilja.

Luther hävdar att om man bortser från arvssynden, medvetna handlingar mot Guds vilja.

Inom judendomen är synd att dels inte följa guds vilja, dels omoral och osedlighet i största allmänhet.

Inom Islam, avses med synd underlåtenhet att följa de religiösa, moraliska eller sociala plikterna.
Citera
2018-04-15, 16:38
Medlem
qbits avatar
Citat:
Problem att definiera synd och det onda är ett av de mest skrämmande problemen att lösa både för ateister och religiösa personer.
För en ateist finns det ingen matematisk grund för ondskans bevis, så för ateister är det onda (och därmed synden) ett sociologiskt fenomen. Ändå kan ingen ateist, med denna åsikt i åtanke, minska den nuvarande effekten av ondska, synd och smärta som förekommer ur syndens handling. Förekomsten av ondska och synd är för ateister, och själva vetenskapen, den största olösliga frågan.

Å andra sidan är problemet med ondska och synd, i min åsikt, den ursprungliga grunden för religioner. Immanuel Kant bevisar i sina (rent spekulativa) filosofiska texter att just förekomsten av ondska, och därmed moralens existens, är huvudbeviset för det överlägsna väsen, Gud.

För att inte diskutera vilken position har Ortodoxa kyrkan, det finns redan klara förklaringar i skrifter bla av:
St. Diadochos of Photiki - On Spiritual Knowledge and Discrimination
Evagrius the Solitary - Texts on Discrimination in respect of Passions and Thoughts
Nikiphoros the Monk - On Watchfulness and the Guarding of the Heart
Thalassios the Libyan - On Love, Self Control, and Life in accordance with the Intellect
St. John of Damascus - On the Virtues and the Vices
Och för de mer intresserade i den spekulativa filosofin kan jag tipsa Berdyaev i hans bok:
Spirit and reality

Jag håller med om att etik och vad som är “ont”/”gott” är viktiga frågeställningar oavsett om man är gudstroende eller inte, eftersom en individs beteende påverkar andras välbefinnande. Om en individ befinner sig på en öde ö och inte kan påverka andra tänkande och kännande entiteters välbefinnande med sitt beteende har inte individens etik någon betydelse för andra utom för sig själv.

Dock finner jag inte att gudstro ger en god filosofisk grund för att värdera hur man bör beté sig (etik). Är gud god för att hen är god, eller för att hen är gud? Låt oss anta att en hypotetisk gud gör följande befallning: ”Du ska icke döda”. Om gud inte har goda skäl att ge en sådan befallning, utan att detta skulle vara ”gott” bara för att gud befaller det, innebär det att etik är godtycklig. Gud skulle lika gärna kunna säga att ”du ska döda”. Knappast en god grund om man vill ha en universell icke godtycklig etik. Om däremot en hypotetisk gud har goda skäl att göra denna befallning, innebär det att etisk “godhet” är oberoende av att det är just gud som befaller detta. Då är det "skälet" som utgör grunden för etik, inte att det är en hypotetisk gud som befaller detta. Och då kan man kapa gud som "mellanhand".

Så även om man bortser från problemet med att påvisa en hypotetisk guds existens, ser jag inte hur en gudstro skulle kunna ge en filosofisk god grund för att värdera hur man bör beté sig (etik) och hur ett samhälle bör konstrueras. Istället anser jag att det är rimligt att utgå från följande premiss:

P1. Den värsta tänkbara världen är den där alla tänkande och kännande varelser upplever maximalt lidande.

Om någon inte håller med om P1, utan menar på att det finns en “värre” eller “ondare” värld, vet jag inte vad denne någon pratar om och då har inte sådana begrepp som “dåligt” och “ont” någon meningsfull betydelse. Vad är skillnaden mellan att sparka ihjäl en sten och att sparka ihjäl en hund eller människa? Jo, människor och hundar kan uppleva välbefinnande/lidande, det kan inte (vad vi vet) stenar göra. Endast tänkande och kännande varelser kan uppleva att någonting har ett värde, och upplever att sitt välbefinnande ytterst sett ha ett värde, d.v.s. ett egenvärde. Så ska begreppena gott/ont ha någon relevans för oss tänkande och kännande varelser är det rimligt att det är relaterat till vårt välbefinnande.

Köper man P1 kan man skapa en universell icke godtycklig etik som är oberoende av kultur, tycke och smak, samt oberoende av huruvida man tror på gud eller inte. Då kan man utifrån P1 påvisa att det finns kulturer och samhällen som är ur ett etiskt perspektiv sämre än andra. Låt oss ta två hypotetiska samhällen:

A. Flickor precis som killar har rätt att utbilda sig. Det räknas som förkastligt att kasta syra i en flickas ansikte bara för att hon utbildar sig, och bestraffas därför av samhället.
B. Flickor får inte lov att utbilda sig. Om de gör det, är det gott och hyllas i samhället att kasta syra i deras ansikten.

Om allting annat är lika i samhälle A och B, innebär P1 implicit att B ur ett etiskt perspektiv är ett sämre samhälle än A.
Senast redigerad av qbit 2018-04-15 kl. 17:29.
Citera
2018-04-16, 10:40
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Dock finner jag inte att gudstro ger en god filosofisk grund för att värdera hur man bör beté sig (etik).

Låt oss tänka lite logiskt här, för de som har svårt att acceptera religiösa bud.
Kristna tror, åtminstone de ortodoxa kristna, att Kristus-Gud är den som visade hur man ska leva vårt liv på jorden.
Folk brukar säga "Jag är människa, därför syndar jag". Kristus-Gud visade, som född i vårt mänskliga kött, att det är fullständigt möjligt. Det är helt möjligt att leva ett liv, inte bara enligt Guds bud, utan också enligt den naturliga lagen.

Å andra sidan måste en ren-ateist, genom att använda strikt spekulativa logiska principer, sätta ihop egen moralisk lag från noll. Men är det möjligt att skapa en moralisk lag från ingenting? Hur kan någon bevisa att just denna moraliska lagen, som är inbäddad i social- och statsrätten, är den rätta? Just svaret på denna fråga avslöjar all svaghet inom ateistiska samhället när det gäller morallagar.
Nazi-hatlagen mot judar är det perfekta exemplet på moralisk manipulation.
Detsamma gäller, förstås, för vilken kristen som helst som dödar under vilka som helst omständigheter.

Vad är fel med Kristus-lära, enligt din åsikt?
Även för er, som inte är religiösa, vilket fel gjorde Kristus, vad är det som är fel i hans lära, rent moralsikt; och vad är det i hans liv, enligt skrifter, som ni inte kan acceptera som moraliska grundlagen?
Senast redigerad av hipp-hipp 2018-04-16 kl. 11:13.
Citera
2018-04-16, 21:20
Medlem
qbits avatar
Citat:
Låt oss tänka lite logiskt här, för de som har svårt att acceptera religiösa bud.
Kristna tror, åtminstone de ortodoxa kristna, att Kristus-Gud är den som visade hur man ska leva vårt liv på jorden.
Folk brukar säga "Jag är människa, därför syndar jag". Kristus-Gud visade, som född i vårt mänskliga kött, att det är fullständigt möjligt. Det är helt möjligt att leva ett liv, inte bara enligt Guds bud, utan också enligt den naturliga lagen.

Å andra sidan måste en ren-ateist, genom att använda strikt spekulativa logiska principer, sätta ihop egen moralisk lag från noll. Men är det möjligt att skapa en moralisk lag från ingenting? Hur kan någon bevisa att just denna moraliska lagen, som är inbäddad i social- och statsrätten, är den rätta? Just svaret på denna fråga avslöjar all svaghet inom ateistiska samhället när det gäller morallagar.
Nazi-hatlagen mot judar är det perfekta exemplet på moralisk manipulation.
Detsamma gäller, förstås, för vilken kristen som helst som dödar under vilka som helst omständigheter.

Även för er, som inte är religiösa, vilket fel gjorde Kristus, vad är det som är fel i hans lära, rent moralsikt; och vad är det i hans liv, enligt skrifter, som ni inte kan acceptera som moraliska grundlagen?

Nu var min huvudpoäng att “X är gott för att gud säger så” är ett dåligt skäl för att X är moraliskt gott. Om etik endast är beroende av att en hypotetisk gud säger att någonting är etiskt gott/ont, är etik godtycklig, och knappast en god grund för en icke godtycklig universell etik som är oberoende av kultur, tycke och smak. Och mina argument för denna tes kan du läsa i mitt tidigare inlägg som du kommenterade: se (FB) Vad är synd? Vem är den äkta syndaren?. Så jag anser inte att gudstroende har någon bättre grund än icke gudstroende för sin etik.

Nu några kommentarer till några specifika påståenden i ovanstående inlägg:
Citat:

Frågan är felställd. Det handlar inte om att endast välja mellan att utgå från en hypotetisk gud eller ingenting för att kunna ha en icke godtycklig etik som är oberoende av kultur, tycke och smak. Ett sådant påstående vore en falsk dikotomi. Man kan utgå från någonting annat än en hypotetisk gud, och ett exempel kan du se i mitt inlägg som du kommenterade: se (FB) Vad är synd? Vem är den äkta syndaren?.

Citat:
[/b]Nazi-hatlagen mot judar är det perfekta exemplet på moralisk manipulation.

Ytterst sett måste vi grunda vår världsbild i några intuitiva filosofiska antaganden om vi vill förstå, värdera och förhålla oss till vår värld.* Om man inte delar vissa grundläggande premisser, kan man aldrig övertyga en annan individ att denne har fel. Om någon t.ex. inte accepterar logik som en metod att utvärdera matematiska satser och påstår att 1+1=3 enligt Peanos aritmetik, kan jag inte använda logik för att övertyga denne individ att hen har fel. Och förmodligen kan vi inte kommunicera med varandra på ett meningsfullt sätt. Samma sak med etiska frågeställningar.

Nu tror jag inte att du övertygar en nazist att det är fel att förfölja judar med argumentet att “gud säger att det är fel”, eller att en specifik tolkning av en religiös text säger att det är fel. En nazist kan mycket väl komma att plocka ut vissa texter ur bibeln som ett argument för sin antisemitism. Förmodligen skulle nog en vettig kristen anse att nazisten gör en felaktig tolkning av bibeln. Men min poäng är att gudstroende har ingen fördel i jämförelse med icke gudstroende med att övertyga en nazist att denne agerar oetiskt om hen förföljer judar. Delar man inte vissa grundläggande premisser, kan man aldrig övertyga en annan individ oavsett om det gäller etiska frågeställningar, hur världen är beskaffad eller matematiska satser.
---------------

*T.ex. så grundar jag min epistemologi och etik i följande intuitiva filosofiska premisser:
(1) Jag upplever någonting, alltså existerar subjektiva upplevelser.
(2) Den sämsta möjliga världen är den där alla tänkande och kännande varelser upplever maximalt lidande.
(3) Ett entydligt väldefinierat påstående och dess negation kan inte båda samtidigt vara sanna (principen om logisk koherens).
(4) Det existerar en upplevd värld som tycks följa underliggande mönster/symmetrier och som kan påverkas genom kausal interaktion.

Jag kan inte med hjälp av logik och vetenskap argumentera för någon av dessa premisser, utan kan bara argumentera för dess rimlighet baserat på intuition och hur man upplever världen. Men utan några intuitiva premisser att utgå ifrån skulle jag inte kunna förstå, värdera och förhålla mig till världen på ett meningsfullt sätt, och inte kunna använda mig av t.ex. logik, vetenskap och etik.

Citat:
Jag anser att evangeliernas Jesus är en moralisk förbättring i jämförelse med GT-guden’s påstådda illdåd i GT (om man nu bortser från de verser i evangelierna som beskriver helvetet och evigt straff för finita brott). Jag sympatiserar med Jesu påstådda lära så länge den främjar tänkande och kännande varelsers välbefinnande och respekterar individens frihet att få leva det liv såsom man själv vill leva, så länge man inte skadar andra eller begränsar andras frihet. Men inte för att en hypotetisk gud säger att det är etiskt, eftersom om detta vore det enda skälet är etik godtyckligt, se (1).
Senast redigerad av qbit 2018-04-16 kl. 22:20.
Citera
2018-04-16, 21:33
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu är bibel-quotemining ingen särskild bra bibeltolknings-metodologi.
Att läsa innantill är första delen av tolkningen. Sen tar vidare tolkning vid ifall något i texten ter sig tvetydigt, halvdnt eller motsägelsefullt. Något sådant föreligger inte här så man kan läsa och suga åt sig rakt av.
Citera
2018-04-17, 10:43
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?

Om man skall gå efter bibeln så är ju synd att inte tro på att Jesus är guds son
Citera
2018-04-21, 09:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu är bibel-quotemining ingen särskild bra bibeltolknings-metodologi.

Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
Att läsa innantill är första delen av tolkningen. Sen tar vidare tolkning vid ifall något i texten ter sig tvetydigt, halvdnt eller motsägelsefullt. Något sådant föreligger inte här så man kan läsa och suga åt sig rakt av.

Så vad är ditt förslag till "rätt" bibeltolkningsmetodologi?
Citera
2018-04-30, 15:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Om man skall gå efter bibeln så är ju synd att inte tro på att Jesus är guds son
Om man ska gå efter evangelierna så är synd att människorna inte trodde på hans budskap. När ljuset kom till världen gömde sig människor i mörkret för att deras synd inte skulle bli uppenbar.
Citera
2018-04-30, 16:58
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Om någon inte håller med om P1, utan menar på att det finns en “värre” eller “ondare” värld, vet jag inte vad denne någon pratar om och då har inte sådana begrepp som “dåligt” och “ont” någon meningsfull betydelse. Vad är skillnaden mellan att sparka ihjäl en sten och att sparka ihjäl en hund eller människa? Jo, människor och hundar kan uppleva välbefinnande/lidande, det kan inte (vad vi vet) stenar göra. Endast tänkande och kännande varelser kan uppleva att någonting har ett värde, och upplever att sitt välbefinnande ytterst sett ha ett värde, d.v.s. ett egenvärde. Så ska begreppena gott/ont ha någon relevans för oss tänkande och kännande varelser är det rimligt att det är relaterat till vårt välbefinnande.

Trams. Du kan inte axiomiskt hävda att "välbefinnande" (definiera?) har ett objektivt egenvärde. Självklart har ditt "välbefinnande" ett subjektivt egenvärde, men detta värde är på intet sätt objektivt och kan i vissa fall stå i diametral motsats till andra människors välbefinnande (hat, svartsjuka, hämnd, osv). Dessutom vet vi att "lidande" inte har någon universellt negativ inverkan på människan, då lidande dels är en biologisk försvarsmekanism och dels kan ha långtgående positiv inverkan på människan i begränsade mängder. Så att överhuvudtaget använda "lidande" som måttstock för en objektiv ateistisk moralfilosofi är dumt.

Jag vill återgå till den fundamentala frågan om existens kontra icke-existens. Ateister kan inte föra i bevis eller härleda på vilket sätt existens (i betydelsen "leva") har något objektivt, inneboende egenvärde i jämförelse med icke-existens (i betydelsen "vara död"). Tvärtom, så ter sig icke-existens klart överlägset existens, då varje risk för lidande eller subjektiva upplevelser helt eliminerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in