2018-08-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Intressant... Kanske råkade de få tag på den?
Måhända?
Jag var inne på Novus hemsida och SVT.se såg ingenting där
Nu har Europe Elects twittrat ut mandatfördelningen också ifrån samma mätning
https://twitter.com/EuropeElects/status/1029832482131267584
Citat:
Sweden, Novus seat projection 349 overall in the #Riksdag
S-S&D: 90 (-23)
SD-ECR: 80 (+31)
M-EPP: 67 (-17)
C-ALDE: 36 (+14)
V-LEFT: 35 (+14)
L-ALDE: 22 (+3)
MP-G/EFA: 19 (-6)
KD-EPP: 0 (-16)
+/- vs. #val2014 Field work: 23/07/18 – 12/08/18 Sample size: 4,282
2018-08-15, 23:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Jo, men 25% känns som deras best-case-scenario. Skulle valet vara IDAG skulle jag tippa på 22-23%. Man får hoppas på att det blir en bra valrörelse för SD.

Och för 2 månader sedan kändes det som en perfekt storm för SD. Alla pratade om amnestin, imbecilla Löfven och SD:s framgångar. Sedan kom sommarn... Riktig jävla otur..

Varför lägger du dig 2-3 PE under Yougov och Sentio? Ifrågasätter inte att det skulle kunna stämma med 22-23% (även om jag personligen inte tror det), men är lite nyfiken på varför du hellre lägger dig närmare t ex Novus än ovanstående institut?
2018-08-15, 23:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vad tror ni om hypotesen att PK-instituten nu höjer SD för att kunna dumpa dom sista 1-2 månaderna för att få folk att tappa hoppet precis innan valurnan
Crispy?
10e maj skrev jag detta.
2018-08-15, 23:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Varför lägger du dig 2-3 PE under Yougov och Sentio? Ifrågasätter inte att det skulle kunna stämma med 22-23% (även om jag personligen inte tror det), men är lite nyfiken på varför du hellre lägger dig närmare t ex Novus än ovanstående institut?
Än så länge finns ingen anledning att tro att SD skulle ligga så lågt nej.

Visar Yougov 22% i nästa så kan vi börja prata om saken.
2018-08-15, 23:29
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Jag tror inte den varma sommaren kommer göra så stort avtryck i SD:s siffror. Man glömmer så jävla fort nu för tiden. Innan bränderna hade ju Sverige gjort sitt bästa fotbolls-VM på nära 25 år och hela landet hejade på framför TV:n. Hör ingen som pratar om det längre och jag får själv anstränga mig för att minnas matcherna.
Undrar varför den varma sommaren skulle ge den påverkan som så många här varnar för.

Har inte de flesta haft en helt underbar sommar med supervärme, sol, bad och glassätande? Hur många har faktiskt varit i kontakt med skogsbränder öht?

Har inte den bestående bilden av sommaren irl varit positiv? Har inte den bestående mediabilden varit att regeringens, där de facto MP ingår, krisberedskap i Sverige är så jävla illa skött att vi fått kalla in brandkår från Polen och flyg från Italien för att vi själva valt att lägga pengarna på annat?

Hur många är det egentligen som köper klimattugget som på nåt sätt nu helt plötsligt skulle göra att MP ökar och SD minskar?
2018-08-15, 23:29
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Om "trenden" i Inizio/Sifo/Demoskop var sann (vilket jag tror att den var även om den var nog tillfällig pga miljö-news-cycle) så skulle SD tappa ungefär 1-2 pe även i Sentio/YouGov tänkte jag.

Nu kommer vi kanske aldrig att veta om min "teori" stämmer eftersom bilbränderna förhoppningsvis "neutralisera" den tillfälliga (?) trenden.
2018-08-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Med den logiken får du inte cherrypicka Denoskop aug 2018 heller. Du måste vänta tills alla mätningar fram till valet är inne.

At hitta på godtyckliga räkneregler för rörliga mål är poänglöst. Ibland är förändringar sista veckorna marginella, ibiand händer massor. Vad ger det att slå ut ett 5 veckors medel på FP 2002, KD 1998, NyD 1991 eller FP 1985? Kan du garantera att SD inte kommer att tappa lika snabbt som M 2002? Nej, du kan bara anta.

Ja, det är väl självklart. Inkompetensfaktorn är det vi pratar om. Den räknas de sista mätningarna in mot valet. Och vill man hålla sig till en mätning så är det den sista man ska jämföra med, inte 1 månad innan valet.
2018-08-15, 23:35
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Om "trenden" i Inizio/Sifo/Demoskop var sann (vilket jag tror att den var även om den var nog tillfällig pga miljö-news-cycle) så skulle SD tappa ungefär 1-2 pe även i Sentio/YouGov tänkte jag.

Nu kommer vi kanske aldrig att veta om min "teori" stämmer eftersom bilbränderna förhoppningsvis "neutralisera" den tillfälliga (?) trenden.

Förstår. Alltid intressant att se hur resonemanget går i denna tråd.
2018-08-15, 23:44
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Ja, det är väl självklart. Inkompetensfaktorn är det vi pratar om. Den räknas de sista mätningarna in mot valet. Och vill man hålla sig till en mätning så är det den sista man ska jämföra med, inte 1 månad innan valet.

Nja. Med tanke på att det "naturliga" felet ligger på *minst* 2pe för ett 13% parti och 1000 intervjude.

Säg att vi har två *perfekta* OU. Den ena kan visa 15% och det andra 11% pga slump trots att de både skulle visa 13% i genomsnitt.

Sentios sista mätning kan visa 28% eller 22% när SD ligger på 25%.

I vanliga fall kollar jag på 3-månaders snitt. Men i vissa "speciella" fall som amnestin/skogsbränderna/bilbränderna blir det svårare än så. Slump? Trend? Tillfällig trend? Kedjereaktion?
2018-08-15, 23:46
Medlem
Ursäkta jag ligger ned när jag skriver. Men hmmm jag tillhör faktiskt den skaran av "experter" som i mina privata beräkningar oftast ligger lägre än Sentio och Yougov. Som nämnts håller jag just nu 22,5% för SD och Ni andra riktiga experter här förstår att det kan räcka för att bli största parti. Vi kan få SD 22,5%...S 22,0% och M cirkus 21,5%, fy FAN ursäkta men vilken rysare detta kan bli.

Yougov nästa gång kan för SD bli 24,9% om inte bilbränderna har slagit igenom. Det finns väl inte mycket som tyder på att Sossarna repar sig? Jag ser inget sådant.

Däremot tycker jag SD tar sig även i klimatfrågan för många människor jag umgås med kan inte se hur Sverige kan påverka mer än att producera mer vatten-el och kärnkraftsel och där ligger ju SD rätt liksom att bidragen till elcyklar endast är plakatpolitik.

Min tes har också varit att SD stiger efter 15 augusti och nu prövas snart mina teser.
2018-08-16, 02:31
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Undrar varför den varma sommaren skulle ge den påverkan som så många här varnar för.

Har inte de flesta haft en helt underbar sommar med supervärme, sol, bad och glassätande? Hur många har faktiskt varit i kontakt med skogsbränder öht?

Har inte den bestående bilden av sommaren irl varit positiv? Har inte den bestående mediabilden varit att regeringens, där de facto MP ingår, krisberedskap i Sverige är så jävla illa skött att vi fått kalla in brandkår från Polen och flyg från Italien för att vi själva valt att lägga pengarna på annat?

Hur många är det egentligen som köper klimattugget som på nåt sätt nu helt plötsligt skulle göra att MP ökar och SD minskar?

Folk med långt perspektiv och framförallt de som är naturvetare eller allmänt pålästa och intresserade av klimatet har förstås haft delade känslor kring den galna hettan och torkan i sommar. Man har både njutit och badat som en dåre men samtidigt tänkt - vad är detta? vad är det som händer?

Jag tror inte att den ifrågasatta krisberedskapen spelar in så mycket, däremot krimatoro på lång sikt. Många tänker hundra, tvåhundra år framåt och känner oro för framtida barnbarnsbarn osv.

Mp ökar av detta skäl, SD minskar på grund av aningen lojt intresse för klimatet.

Inga konstigheter enligt mig.

Men nu har vi terrorbilbränder med i spelet, dessa multikulturella dårskaper är inte diskonterade i några mätningar ännu.

En annan sak som kan höja SD är partiets till synes mycket trevliga och coola torgmötesturné med artister - och givetvis att det stora självförtroendet i folkrörelsen smittar av sig.

Spännande nu framöver, varje mätning är högintressant.

Min prognos är nu 24% för SD. Jag tror dock att vi har ett svårbedömt mörkertal bland kvinnliga SD-röstare, de är väldigt aktiva på sociala medier. Detta är känns nytt jämfört med 2014.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-16 kl. 02:58.
2018-08-16, 02:52
Medlem
Den enda siffra jag någonsin hört Jimmie yttra gällande valresultat var i framgångspodden. Då fick han i uppgift att agera spågumma och SD fick då 25,1%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in