Citat:
Ursprungligen postat av
Maltsev
Undrar varför den varma sommaren skulle ge den påverkan som så många här varnar för.
Har inte de flesta haft en helt underbar sommar med supervärme, sol, bad och glassätande? Hur många har faktiskt varit i kontakt med skogsbränder öht?
Har inte den bestående bilden av sommaren irl varit positiv? Har inte den bestående mediabilden varit att regeringens, där de facto MP ingår, krisberedskap i Sverige är så jävla illa skött att vi fått kalla in brandkår från Polen och flyg från Italien för att vi själva valt att lägga pengarna på annat?
Hur många är det egentligen som köper klimattugget som på nåt sätt nu helt plötsligt skulle göra att MP ökar och SD minskar?
Folk med långt perspektiv och framförallt de som är naturvetare eller allmänt pålästa och intresserade av klimatet har förstås haft delade känslor kring den galna hettan och torkan i sommar. Man har både njutit och badat som en dåre men samtidigt tänkt - vad är detta? vad är det som händer?
Jag tror inte att den ifrågasatta krisberedskapen spelar in så mycket, däremot krimatoro på lång sikt. Många tänker hundra, tvåhundra år framåt och känner oro för framtida barnbarnsbarn osv.
Mp ökar av detta skäl, SD minskar på grund av aningen lojt intresse för klimatet.
Inga konstigheter enligt mig.
Men nu har vi terrorbilbränder med i spelet, dessa multikulturella dårskaper är inte diskonterade i några mätningar ännu.
En annan sak som kan höja SD är partiets till synes mycket trevliga och coola torgmötesturné med artister - och givetvis att det stora självförtroendet i folkrörelsen smittar av sig.
Spännande nu framöver, varje mätning är högintressant.
Min prognos är nu 24% för SD. Jag tror dock att vi har ett svårbedömt mörkertal bland kvinnliga SD-röstare, de är väldigt aktiva på sociala medier. Detta är känns nytt jämfört med 2014.
🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪