2018-05-10, 16:42
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Så Inizio blev tvungna att lägga på 1 procentenhet i maj månads mätning, ser man på

Det institutet har gjort sig självt helt opålitligt. Man går inte från att alltid vara tredje bäst till att vara allra sämst flera månader under över ett halvår. Det är helt orimligt. Dessutom efter det, när alla andra mätningar visat på ökningar, så har Inizio legat kvar. Men nu tvingas även dom lägga på 1 procentenhet alltså, stackarna

Precis som Sentio blev tvungna att lägga på hela 1.7 pe!

Slumpen.

Kolla till exempel på. Yougov vs Sentio. Yougov och Sentio har legat ganska nära under perioden dec 2014 - jan 2017. Yougov brukade ligga högre än Sentio i typ 8 av 10 mätningar. Ibland rejält över. Men sedan händer plötsligt något...
Nu är det Sentio som i 8 av 10 fall ligger över Yougov. Ibland rejält över.

Jan 2017 Yougov +2.4 jämfört med Sentio

Feb 2017 Sentio + 3.0
Mar 2017 Sentio + 2.1
Apr 2017 Sentio + 1.6
Maj 2017 Yougov + 0.4
Jun 2017 Sentio + 1.0
Jul 2017 Sentio + 3.5
Aug 2017 Sentio + 3.8

Under ett halvt år låg visade Sentio att SD ökade med ca 3 pe. Inga andra OI visade det.

Collusion! Eller jo slumpen.
Senast redigerad av FlashyBear 2018-05-10 kl. 16:44.
2018-05-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag har ju påtalat hundra gånger att det vore mycket smartare, men blivit slagen i huvudet med att den enda effekt som existerar är BändWägön™.
Om man tittar på Sentios OU sep- och okt- 2014, så diffar det 4%E.
Kan detta förklaras med annat bandwagoneffekt?
2018-05-10, 17:20
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Så Inizio blev tvungna att lägga på 1 procentenhet i maj månads mätning, ser man på

Det institutet har gjort sig självt helt opålitligt. Man går inte från att alltid vara tredje bäst till att vara allra sämst flera månader under över ett halvår. Det är helt orimligt. Dessutom efter det, när alla andra mätningar visat på ökningar, så har Inizio legat kvar. Men nu tvingas även dom lägga på 1 procentenhet alltså, stackarna

Du gissade väl på 17% för Inizio på SD igår (eller var det förrgår?) så det får väl betraktas som väl godkänt

Min högst personliga förutsägelse är att det kommer ytterligare en ökning på 1-1,5 PE i juni. De "måste" upp till 18-18,5% nästa månad annars tar månaderna snart slut... Frågan är om Inizio kommer att nå upp till 20-21% innan valet? Jag tror faktiskt det.
2018-05-10, 17:50
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag har till och från blivit tillfrågad av Inizio. Någon gång har det känts som en alibiförfrågan någon dag efter att siffrorna redan publicerats. Kan det vara så att Inizio styr sina resultat genom att de öronmärker de tillfrågade som "S" eller "M" eller "SD" typ och sedan med hjälp av en selektering kan styra resulltatet? Varför blir jag inte konsekvent i god tid varje gång ombedd att fylla i enkäten? Gillar dom inte mitt partival?

Inizio har ju en sverigepanel, och de rekryterar till den hela tiden. Det kan ju vara så att du inte ens är med i undersökningen utan dina svar läggs till reserv-databasen av människor som de bygger panelen av. Du kan vara en reserv i databasen som de kanske tar upp i panelen när andra faller ur.

De håller givetvis inte på och "styr" resultatet efter eget tycke varje mätning bara sådär. Däremot verkar de väldigt, väldigt kassa på att mäta SD. De har som tidigare skrivits av någon märklig anledning viktat ner SD till botten från att tidigare varit bland de tre högsta.

Inizio är ren buskisrevy som är underhållande att skåda, se deras mätningar som lite rolig kuriosa bara.

PS. Jag hade kunnat betala pengar för att få vara en fluga på väggen när Inizio hade möte om den nya matrisen som kom att sänka SD.

🇸🇪Folkfesten, Sverigefesten 2018!🇸🇪
2018-05-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Om man tittar på Sentios OU sep- och okt- 2014, så diffar det 4%E.
Kan detta förklaras med annat bandwagoneffekt?
Men... nyss var vi på möjligheten att lura väljarna med siffror långt över spärren så att de inte går och röstar, hur hamnade vi på bandwagon nu igen?

Javisst, hoppet i Sentio tyder på en form av bandwagoneffekt, eller snarare en fegiseffekt typ att de inte vågade haka på förrän en massa andra gått före. Stig Helmer sist ut i poolen liksom. Det är inte bandwagon...

Har jag sagt att bandwagon inte existerar öht? Nej. Jesus vad allt blir binärt hela tiden. Tydligen tror man antingen att alla OI är vita som snö och har bara totalt opolitiska anställda, eller så tror man att de är brutala lögnare och aktivister som bestämmer väljarsiffror på hemliga möten och lönnmördar alla som är dem på spåren.
Samma med bandwagoneffekten, tydligen måste man antingen tro att den är en löjlig skröna eller att den påverkar allt, alltid, vid alla procentnivåer. 1%? Bändwägön! 4%? Bändwägön. 93%? OMG it’s the Bändwägön.

Vet folk ens varför det heter bandwagon? Det är alltså inte för att den rullar stort och tungt som en bandvagn utan för att det förr fanns vagnar i cirkusparader som orkestern satt uppe på och spelade. En politiker som var clown använde den vagnen för att basunera ut sitt budskap och det gick så bra att andra blev avis och ville vara med på vagnen. Så till slut satt det en drös politiker och tjoade på varje orkestervagn, och när alla vill vara speciella så blir ingen det. Då blev jumping on the bandwagon istället ett nedsättande uttryck för töntar som vill haka på allt som blir en hit utan att ens veta vad det är. Metoo-are utan eget tycke eller vilja.

Ungefär så uppfattar jag bandwagoneffekten, det ska finnas ett element av nytt och fräscht som alla vill hoppa på för att associeras med den senaste vinnaren, men att den har en egen lafferkurva och klingar av igen efter toppen. Något annat vore för övrigt matematiskt omöjligt, för hur skulle det annars funka att allt stort blir större för att det är stort?
- SD har 20%! Måste haka på, det är där det händer!
(SD får 40)
- OMG SD har 40%!! Måste superhaka på, det är där det dubbelhänder!
(SD får 80)
- Helig skit SD har 80%!!! Måste ultrahaka på, det är där det kvadrupelhänder!!!!

Har du sett ett 100%-parti nån gång utanför Nordkorea etc? Nej. Så vi kan nog vara trygga i att effekten har en inbyggd broms.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-10 kl. 17:59.
2018-05-10, 17:59
Moderator
Meijis avatar
Varför har status.st inte uppdaterats sedan april?
2018-05-10, 18:07
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varför har status.st inte uppdaterats sedan april?

De senaste månaderna brukar uppdateringen på status.st göras när den sista mätningen för månaden kommit in. En sida som däremot uppdaterar kontinuerligt under hela månaden är https://val.digital/
2018-05-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
- SD har 20%! Måste haka på, det är där det händer!
(SD får 40)
- OMG SD har 40%!! Måste superhaka på, det är där det dubbelhänder!
(SD får 80)
Du överdriver, men lite åt det hållet tror jag att det är.
2018-05-10, 18:38
Medlem
Separatistens avatar
Tar man det senaste resultatet för Maj på https://val.digital/ blir det lite problematiskt om man lägger ihop

(räknar bara hela procent)

S+MP+V+C = 45%

M + SD = 43%

Det betyder att i vissa "extrema" frågor som Migrationen så kan "den nya vänsterns" (inkl Centerpartiet) göra upp. Men åker MP ut är det kört. Och får inte V vara med är det kört också.
2018-05-10, 18:44
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Bor strax utanför Göteborg och vi blev av goda vänner i Ulricehamn bjudna till deras vårmarknad förra lördagen. Ingen speciellt stor tillställning, mest folk som flanerar runt på den vackra gågatan i affärer och bland olika marknadsstånd. Kan dock bekräfta att hon som twittrade har helt rätt, det var förvånande mycket SD-ballonger som syntes, reagerade just att barnfamiljer kom med dessa - men även andra.

Fick en länk till hennes Tweet. Intressant att läsa kommentarerna. Hon ska visst vara aktiv moderat i kommunen, men ändå skriver hon att det var "intressant" att se dessa SD-ballonger... och ingenstans anar jag nåt SD-hat eller liknande i hennes Tweet. Det verkar vara en ärlig reflektion från hennes sida.

Uppenbarligen finns det nu mindre grupper och små oaser i samhället där man mer öppet vågar visa att man sympatiserar med SD. Som hon skrev: Intressant utveckling. Länk till Tweeten:

https://twitter.com/rtendahl/status/992803272313462784?s=21

Sedär, tråden ger direktrapport, bra.

Ballongerna och det familjära är ett mycket starkt tecken, jag tror det gäller mer än bara några små oaser, jag tror det gäller stora delar av landsbygden och i små och medelstora städer.

Jag som stockholmare hoppas att det gäller här också, men det känns tveksamt, det lär väl inte gälla i ditt Göteborg heller. Landsort tar nu täten och visar vägen för oss!

Kul att SD ökar i Inizio också. Vinden blåser rätt nu.

🇸🇪 Sverigefesten 2018 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-05-10 kl. 18:50.
2018-05-10, 19:13
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Vi får se om det blir ytterligare 1%E nästa månad.
Då anser jag att ryktet är bekräftat.

Det tror jag definitivt, att ökningen fortsätter i Inizio. Dom har inget val efter att ha lagt sig sämst av alla. Helt säkert kommer Inizio ligga runt 20% i september inför valet. Då måste man upp i minst 17,5-18% nu i juni, sen upp på 19% i juli om det kommer någon då, annars i augusti.
2018-05-10, 19:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Vad tror ni om hypotesen att PK-instituten nu höjer SD för att kunna dumpa dom sista 1-2 månaderna för att få folk att tappa hoppet precis innan valurnan
Crispy?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in