2018-06-14, 15:39
Medlem
En viktig grej är att väga in vad du får betalt för, på pendeln har du i regel ingen kvartstid, endast en obetald rast som på många andra arbetsplatser, som mest 45 min per dag. På gods- respektive fjärrtrafiken har du ofta kvartstid eller t.om obetalt mellan 22-06 om du har rum med bäddad säng. Alltså är du borta hemifrån mindre på pendeln. Allt över ca 37000:- är ju typ 52% skatt på är värt att tänka på också.
Citera
2018-06-14, 16:07
Medlem
Och OB-tillägg är ju kompensation för obekväm arbetstid ju, liksom traktamente är för fördyrande mat när man har överliggning. Så det beror ju på om man vill arbeta mycket obekväm tid samt vara borta mycket på överliggningar om man tycker att dessa tilläggen är något att räkna in i lönen när man jämför löner. Huvudsaken om man har ITP1-pension, vilket de flesta tjänstemännen födda efter 1979 har är att tjäna mer än drygt 37000:- i månaden före skatt, därutöver betalas 30% till tjänstepensionen. Vet dock inte om traktamente räknas in här, tror inte det, men OB och övertid gör det.
Citera
2018-06-23, 09:59
Medlem
Jag funderar på att söka till lokförare men har dålig rygg och kan i undantagsfall lyfta 10 kg. Är det fysiskt krävande?
Citera
2018-06-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slugg087
Jag funderar på att söka till lokförare men har dålig rygg och kan i undantagsfall lyfta 10 kg. Är det fysiskt krävande?

Beror på tjänst, loktåg och gods behöver du kunna koppla slangar och lyfta koppel för att koppla ihop lok med vagnar t.ex.
Även andra typer av tjänst kan innebära tunga lyft, t.ex vid evakueringar, lyfta stegar, övergångskoppel vid bogsering.
Även om det inte sker dagligen eller ens årsvis måste man kunna klara att lyfta någorlunda tungs saker vid vissa händelser.
Svårt att säga hur det är för dig, bäst att höra med skolorna som utbildar tror jag, jag har inte sett att det står något om att man ska klara vissa tunga lyft.
Citera
2018-06-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Beror på tjänst, loktåg och gods behöver du kunna koppla slangar och lyfta koppel för att koppla ihop lok med vagnar t.ex.
Även andra typer av tjänst kan innebära tunga lyft, t.ex vid evakueringar, lyfta stegar, övergångskoppel vid bogsering.
Även om det inte sker dagligen eller ens årsvis måste man kunna klara att lyfta någorlunda tungs saker vid vissa händelser.
Svårt att säga hur det är för dig, bäst att höra med skolorna som utbildar tror jag, jag har inte sett att det står något om att man ska klara vissa tunga lyft.

Ok, tack för snabbt svar jo jag läste att ett vagnskoppel väger 35 kg tror jag men att det fanns "hjälpmedel". Vill du beskriva vilket typ av lyft man kommer att utföra?
Citera
2018-06-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ok, tack för snabbt svar jo jag läste att ett vagnskoppel väger 35 kg tror jag men att det fanns "hjälpmedel". Vill du beskriva vilket typ av lyft man kommer att utföra?

Hjälpmedel vet jag inte vad det skulle vara, tror det är övergångskoppel för bogsering som väger såpass mycket för t.ex SLs pendeltåg. De rullas fram på en liten kärra, men måste likväl lyftas ur tåget och upp på kopplet på bärgande loket, men då är man ju oftast två personer.

Annars kan det väl vara lite vardagliga saker som ett lägga ut en ramp för rullstolar att komma av och på, kanske lyfta bort bromsskor som ligger framför eller bakom hjul på bangården. Det beror som sagt helt på vilken tjänst man tänkt sig, mest tungalyft är det förmodligen inom godsföretagen och företag som kör lok och vagnar. Motorvagnstjänst har förmodligen minst tunga lyft, även om man får vara beredd på det även här.

Skulle som sagt nog helst hört mig för hos t.ex TCC eller någon annan utbildare hur det är med krav på att kunna lyfta mer än t.ex 10 kg.
Citera
2018-06-25, 23:28
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Lugn och fin nu! När man ska lyfta 35-kilos övergångskoppel är man i praktiken alltid minst två personer!

I verkligheten klarar i princip alla friska personer med normal fysik lokförarjobbet, många kvinnliga lokförare är rätt så nätta och de har aldrig några problem pga detta!
Citera
2018-06-25, 23:30
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Är du så pass begränsad så kan det nog bli problem! Var uppriktig med detta vid hälsokollen så lär ni reda ut detta!
Citera
2018-07-08, 16:26
Medlem
Någon här som har koll på Hector Rail och vilka stationeringsorter de har i dagsläget? Hur är Hector i störtsta allmänhet? Schema? Kvartstid? etc.

Tacksam för alla svar.
Citera
2018-07-08, 21:21
Medlem
Nedtecknaren: Försökte PM:a dig men det fick sådär. du är tydligen "för ny"
Citera
2018-07-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Nedtecknaren: Försökte PM:a dig men det fick sådär. du är tydligen "för ny"

Jag försöker från mitt håll istället.

EDIT: gick inte det heller men jag tror att det kommer börjar funka om jag väntar ett dygn eller så. Tester igen då.
Senast redigerad av Nedtecknaren 2018-07-11 kl. 20:38.
Citera
2018-08-15, 16:54
Medlem
Hur rekryteras vanligtvis lokförare? Jag har märkt att det i princip aldrig annonseras externt, utan de annonser som finns är främst på operatörernas hemsidor. Men även de annonserna är inte så väldans många tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in