Igår, 00:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Jag som typ aldrig jobbar kontorstider har åkt på en slumpmässig på över tio år. Men vid periodiska ska man ju pissa och det vet man om över en månad i förväg så noll problem att va typ drogad deluxe... Däremot har vi ju alkotest inför varje pass
Hur funkar alkotesten inför pass, finns det alkolås i tågen eller testas ni innan ni går ut till tåget? I det sista fallet, hur löser man det vid övernattningar? Innan alkolås och liknade fanns så kunde lokförare övernatta här i stan och sedan åka taxi tidigt som fan direkt från hotellet till tåget de skulle ta över vid något spår långt från stationsbyggnader och liknade. Alltså ingen kontrollant närvarande.
Citera
Igår, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur funkar alkotesten inför pass, finns det alkolås i tågen eller testas ni innan ni går ut till tåget? I det sista fallet, hur löser man det vid övernattningar? Innan alkolås och liknade fanns så kunde lokförare övernatta här i stan och sedan åka taxi tidigt som fan direkt från hotellet till tåget de skulle ta över vid något spår långt från stationsbyggnader och liknade. Alltså ingen kontrollant närvarande.

Olika från företag till företag.
SJ har så man måste till åkstation (kontoret) innan man går till tåget och blåsa i en maskin. Andra har inte det utan kör bara slumpmässigt med kontrollanter.
Citera
Igår, 09:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst
SJ har så man måste till åkstation (kontoret) innan man går till tåget och blåsa i en maskin. Andra har inte det utan kör bara slumpmässigt med kontrollanter.
Tack, det kan inte vara populärt att behöva åka en omväg för att blåsa om man haft övernattning med minimal sovtid.
Jag har för mig spårvägen här (Göteborg) har ett system liknande åkstation, vilket innebär att förarbyten, som innebär längre stop vid hållplats, sker vid de mest trafikerade hållplatslägena runt Centralen.
Citera
Igår, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst

Vid överliggning blåser man inte in sig utan anmäler sig bara i en app.
Citera
Igår, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Plockar de inte ur blodet då där de tar CDT och blodsockret? Tror att de kan ta både från blodprovet och från urinprov.

Jag har bara lämnat blod och urinprov på en enda PU, den första inför utbildningen men inte på någon av de regelbundna man gör under anställningen.
Citera
Idag, 12:11
Medlem
droger och alkohol går nog inte ihop med tåg. då måste trafikverket och branchen smeta över det med "solkurva" inför media var och vartanaan dag ett tågekipage voltar av med dyrbar last. det är bra att vara vaksam så en koffeintablett på sin höjd får vara godkänt anser jag.

det är bra att man gör drogprover slumpmässigt men en person kan få göra det 2ggr om året medan en annan 8ggr om året. slumpmässigt är ofta inte "fair" så som det ser ut idag.
Senast redigerad av fonzen Idag kl. 12:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in