Citat:
Ursprungligen postat av
lagrummet
mannen de sökte var i 40års åldern. Erik var 20 och hade downs syndrom.
mannen satt häktad sedan våras. Letar jag efter en i 40års åldern och en 20 åring med downs syndrom kommer ut..Alla varningsklockor bör ringa om att här är fel.
sedan att gå ut skarpt med larm om en person som redan sitter häktad sedan många månader. Dessutom har larm om just samma sak avblåsts innan.. i leden.
Inringd uppgift om beväpnad man som stryker omkring bland husen i Vasastan mitt i natten måste väl ändå resultera i att polisen rycker ut.....
Oavsett vem som bor där eller vem som sitter i häkte någonstans. Man måste ju ut på själva larmet i alla fall. Och man måste ta en till synes beväpnad person som närmar sig på allvar, speciellt om vederbörande inte lägger ner sitt vapen.
Vi hade en småbarnsmamma "Susanne" som mördades på anstiftan av sitt ex. Hon sköts ihjäl av en 20-årig torped som ex-mannen anlitat. Ex-et dömdes för anstiftan. Inte hade poliserna, om det larmats om att "Susannes" 20-årige blivande beväpnade mördare var i krokarna, lagt ner för att hans ålder och utseende inte stämde överens med hennes ex eller för att detta ex satt häktad......
Eric blev inte skjuten för att någon viss tidigare hotat person bodde på adressen eller för att någon våldsman tidigare befunnit sig där.
Eric blev skjuten för han uppfattades vara beväpnad mitt i natten av grannar som sett honom och larmat polisen. När polisen anlänt sköts verkanseld för att Eric uppfattades ha ett vapen i händerna, kanske inte stannade på polisens order och inte la ifrån sig sitt vapen
Detta borde vara rätt odiskutabla fakta med ledning av de uppgifter som framkommit. Om sedan andra delar finns med i detta, var alla befanns sig, hur långt i från varandra, hur många skott, vilka som träffade och vad som ropades och när under vilka ljusförhållanden. Det får helt enkelt utredningen klargöra.