2018-08-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När Solglittret ber om att Lagrummet ska klargöra nya uppgifter så har han hybris.

När du ser uppgifter som inte passar in i din världsbild så begär du källor. Är inte det lika mycket hybris?

Begär inte att du ska fatta att hybris innefattar
även hans tidigare tillrättavisningar. Kryp nu tillbaks till tryggheten hos dina polisvänner.
Citera
2018-08-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Det får utredningen visa, men jag skulle kunna höja mitt vapen och döda dig på ca. 2 sekunder. Räcker inte det? Man låter inte en Autistisk kille med Downs Syndrom leka med vapen, man håller koll på honom var han är på kvällen. Föräldrarnas ansvar till 100%.

Du är fan helt blåst. Hittepå är tydligen din paradgren. Han hade en plastleksak men du påstår väl att han hade en bazooka.
Citera
2018-08-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ännu ett starkt skäl att undvika att hamna i eldstridssituationer med den flanerande, paraplybärande allmänheten.

Stanna utanför gården till förstärkning är på plats och den misstänkte kan beskådas och farlighetsklassas.

Precis som att en downie med leksakspistiol kan misstas för en kriminell våldsverkare som tänker skjuta sig fri från.... (osäkert vad han nu skulle ha gjort mer än att bära vapen på allmän plats , vilket inte resulterar I en shootout med polisen men ok)...polis, så borde inte heller tre(2?) polisrookies kliva in framför en känd farlig kriminell och ställa sig i dennes skottvinkel.

Jag fattar att Eric inte agerat tänkvärt och klanderfritt, men hur orkar ni vidhålla att polisens agerande verkar vara klanderfritt då de flesta ser mängder med misstag efter misstag som gör att situationen tillslut uppstår?

De har ju uppenbart agerat på okunskap, bristande erfarenheter och adrenalin.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-13 kl. 22:24.
Citera
2018-08-13, 22:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Nej vi skiljer oss åt genom att du försöker hitta försvar och förmildrande omständighet för tre oerfarna och skjutglada poliser, som även riskerade att döda icke inblandade genom alla vansinnesskott på gården.

Det är bara mycket okunniga personer som brukar tro att facit finns längst fram i boken före uppgifterna....
Vi andra vet att facit har man först tillgång till efteråt.

Att enskild polisman är oererfaren är inte klandervärt - alla har vi varit nybörjare. Att en tremanna patrull däremot skulle bestå av enbart gröngölingar vore märkligt och förvånade och måste naturligtvis utredas om det stämmer.

Hurvida poliserna var skjutglada eller utsatte andra för livsfarliga inväntar jag utredning för att få svar på.
Citera
2018-08-13, 22:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du har uppenbarligen missuppfattat helt vad polisen har för uppgift i samhället

Att dom öht ens kunde försöka att retirera visar att dom snarare inte agerat på det sättet, dock är det poliser vi pratar, som har vissa åligganden i sådana här lägen som gör att man inte bara kan strunta i att gå i någonstans där det ev "kanske" kan uppstå en situation.

Svensk polis är redan så återhållsam så det ibland är löjligt, och vi vill inte ha en polis som Ska springa och gömma sig Så fort något kanske kan bli farligt.

De kanske skulle byta jobb med kriminalarna som brukar lägga ner alla utredningar om stölder och inbrott? Då skulle det kanske äntligen bli ordning på polisarbetet... 😀

En civilklädd handläggare i piketen skulle kunna rädda en del liv, kanske.

Att inte behöva öppna eld borde nog ses som en dygd inom polisen.
Citera
2018-08-13, 22:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Precis som att en downie med leksakspistiol kan misstas för en kriminell våldsverkare som tänker skjuta sig fri från.... (osäkert vad han nu skulle ha gjort mer än att bära vapen på allmän plats , vilket inte resulterar I en shootout med polisen men ok)...polis, så borde inte heller tre(2?) polisrookies kliva in framför en känd farlig kriminell och ställa sig i dennes skottvinkel.

Jag fattar att Eric inte agerat tänkvärt och klanderfritt, men hur orkar ni vidhålla att polisens agerande verkar vara klanderfritt då de flesta ser mängder med misstag efter misstag som gör att situationen tillslut uppstår?

De har ju uppenbart agerat på okunskap, bristande erfarenheter och adrenalin.

Nej, det går inte så bra ihop, allt.
Citera
2018-08-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är bara mycket okunniga personer som brukar tro att facit finns längst fram i boken före uppgifterna....
Vi andra vet att facit har man först tillgång till efteråt.

Att enskild polisman är oererfaren är inte klandervärt - alla har vi varit nybörjare. Att en tremanna patrull däremot skulle bestå av enbart gröngölingar vore märkligt och förvånade och måste naturligtvis utredas om det stämmer.

Hurvida poliserna var skjutglada eller utsatte andra för livsfarliga inväntar jag utredning för att få svar på.

Du börjar bli som en repig skiva nu som tjatar om facit igen. Din hängivenhet till fakta har tydligen missat att poliserna hade ca 3års erfarenhet SAMMANLAGT.
Citera
2018-08-13, 22:35
Medlem
Verkanseld

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Källa på att Eric inte siktade på polisen tack.

Det är kutym att den som hävdar någon form av sanning också visar upp källan. Jag förstår att detta är helt ovidkommande för er. Snacka om foliehattar.
Senast redigerad av Zoltanfez 2018-08-13 kl. 22:36. Anledning: Förtydling
Citera
2018-08-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan man då träffa en glasruta i huvudhöjd, låg någon av poliserna ner? Rimmar illa med att de försökte backa.

Sju meter, då träffar du valfritt lårben med minst ett skott av sisådär ett par tre avlossade skott. Klarar man inte det på en skjutbana så ska man inte ges förtroendet att vistas bland allmänheten med ett skarpladdat vapen.

Skjuta på bana är en helt annan historia än i skarp situation, man kan säga så träffar polis generellt med 30-40% av skott dom avlossar. Och då siktar man inte på ben, då är det viktigast att träffa, vart är sekundärt
Citera
2018-08-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ok. My bad. Tänkte inte på att det fanns yrkessärskolor

Grattis!
Du verkar halvt efterbliven. Det där med yrkessärskolor är din egen projicering.
Du får googla på ordet med tanke på din klena begåvning.
Citera
2018-08-13, 22:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ännu ett starkt skäl att undvika att hamna i eldstridssituationer med den flanerande, paraplybärande allmänheten.

Stanna utanför gården till förstärkning är på plats och den misstänkte kan beskådas och farlighetsklassas.

Jag tror att du uttalar en viktig synpunkt där. Att poliserna hamnade och positionerade ut sig där de befann sig var kanske den riktigt stora felbedömningen?

De stod plötsligt på en plats där deras skydd- och reträttmöjligheter kanske var begränsade. Och plötsligt uppenbarar sig Eric, kanske i god fart på väg från bänken med den arabisktalande mannen. Poliserna borde rimligen blivit överraskade av Erics ankomst eftersom de placerat sig där utan reträtt eller skyddsmöjligheter. När de ropar kommandon reagerar inte heller Eric och situationen blir plötsligt livsfarlig för de trängda utsatta poliser. Att i den situationen skjuta var möjligen helt korrekt under rådande omständigheter.

Men varför gick de in och placerade ut sig på detta sätt inne på gården?

När polisen får ett larm av denna typ, tar man fram någon form av karta/skiss över kvarteret och innergården dit man är på väg? Gör en plan hur man ska positionera sig och avsöka området?
Citera
2018-08-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Det är kutym att den som hävdar någon form av sanning också visar upp källan. Jag förstår att detta är helt ovidkommande för er. Snacka om foliehattar.
Då får du mycket gärna presentera vad du menar är sanningen i den här frågan! Jag förväntar mig stenhårda bevis som backar upp alla dina påståenden. Knock yourself out.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in