Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-14, 15:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Återigen ett påstående att polisen har skjutit in i en lägenhet. Jag har inte hittat den informationen mer än i denna tråd. Så jag vill ha källa på det.

Det finns bilder i alla tidningar på ett sönderskjutet fönster men däremot ingen bekräftelse på vad som finns innanför fönstret.

Det var inte förrän idag/igår som någon skrev att en mamma med spädbarn fanns i rummet. Vi får vänta på förundersökningen för att få svar på den frågan.
Citera
2018-08-14, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
De skjöt för att de var livrädda för Lill-Erik. De var även livrädda för statsministern, Osmo Vallo och en åttaårig tjej på drottninggatan.
Livrädda poliser som är skraj för att hamna i helvetet är dåliga.
De var säkert katolska arabjudar som hade syndat genom sup och spel och nu var de livrädda för sankte per.

Nej.

Att agera för försvara sig har inte med rädsla att göra.
Citera
2018-08-14, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Menar du att alla som har ett vapen är ute efter att skjuta på polisen?
Jag tror precis tvärtom.
Det är nog extremt ovanligt att någon är ute efter att skjuta polisen.
Det är nog något som inte ens grova brottslingar gör i första taget.

Läste du inte artikeln av en erfaren polis (i Paragraf) som jag länkade till om hur ovanligt det är att poliser blir skjutna. Om jag minns rätt var det 11 år sedan sist.

Men i år har polisen skjutit ihjäl 6 personer.

Det skulle vara intressant att jämföra om det är farligast att vara polis eller om det är farligare för allmänheten att råka stöta på en polis.

Så då ska polisen för säkerhets skull ta en kula eller två när det uppstår situationer med vapen

Jag menar "det är ju inte så vanligt att poliser blir skjutna"

Är du en komplett idiot eller bara ett troll?

Personer som går omkring, ens till synes beväpnade, är inte allmänheten. Däremot begriper allmänheten att om man viftar med vapenliknande föremål emot polis, då finns risken att man blir skjuten.
Citera
2018-08-14, 15:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Faktum är att varför de var där är rätt så ointressant. Vad som däremot är intressant är om de fick information som inte stämde och hur har det påverkats deras agerande. Om de fick informationen om det gamla ärendet så kan det ha påverkat deras agerande.

Vi vet inte heller varför de var på gården. Men min teori i detta fall är att de helt enkelt skulle bevaka gården just pga av information om det gamla ärende. Polisen skickade helt enkelt första bästa patrull i väntan på insatsstyrkan.

Men kom ihåg att om en polisen blir larmad om ett pistolliknande föremål så kan de att åka på ett sånt uppdrag. Beslut att åka på ett sånt uppdrag tas inte av den enskilde polisen utan av ledningscentralen som bla bedömer anmälarens trovärdighet, vilka resurser finns tillgänglig, prioritet osv.

Hade de inte tagit hänsyn till det gamla ärendet så kunde de likväl skickat dit samma polispatrull och då kunde de till och med skickat dem dit utan att larma insatsstyrkan.

När de väl åker eller stöter på pistolliknande föremål så kommer de alltid att hantera det som om det vore ett riktigt vapen.

Det är likafullt så att de flesta faktorer som talar för ett gynnsamt ingripande rörande ett siktat vapen inte är för handen här, och att de flesta faktorer som talar för en livsfarlig torped inte är det heller. Så man höjer beredskapen att döda samtidigt som risken att skada ngn ur allmänheten stiger skyhögt. Hade man en kungamördare där på gården så är insatsen kanske exemplarisk, men om uppgiften var att plocka ett barn på en leksakspistol så har man fallerat. Eller plocka en alkis på en oladdad antikvitetspistol med krokig pipa som han tänkt ge sig av mot bolaget med i hopp om att kunna byta till sig en halva körsbärsvin.

Likaså om man inte har en susning vad som kan finnas där inne på gården.

Och jo, Eric lekandes på gården får nog ses som ”allmänheten”.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-14 kl. 15:48.
Citera
2018-08-14, 15:35
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Menar du att alla som har ett vapen är ute efter att skjuta på polisen?
Jag tror precis tvärtom.
Det är nog extremt ovanligt att någon är ute efter att skjuta polisen.
Det är nog något som inte ens grova brottslingar gör i första taget.

Läste du inte artikeln av en erfaren polis (i Paragraf) som jag länkade till om hur ovanligt det är att poliser blir skjutna. Om jag minns rätt var det 11 år sedan sist.

Men i år har polisen skjutit ihjäl 6 personer.

Det skulle vara intressant att jämföra om det är farligast att vara polis eller om det är farligare för allmänheten att råka stöta på en polis.

Återigen, följer du polisens kommando kommer du inte bli skjuten. Så enkelt är det.

//tripportreat
Citera
2018-08-14, 15:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det finns bilder i alla tidningar på ett sönderskjutet fönster men däremot ingen bekräftelse på vad som finns innanför fönstret.

Det var inte förrän idag/igår som någon skrev att en mamma med spädbarn fanns i rummet. Vi får vänta på förundersökningen för att få svar på den frågan.

Det fanns en tvättmaskin innanför, rummet upplyst utan gardiner på n.b. vid cykelställ och ruta förstärkt glas (om jah inte minns fel).... Andra skulle associera till ngt annat.
Citera
2018-08-14, 15:55
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Återigen, följer du polisens kommando kommer du inte bli skjuten. Så enkelt är det.

//tripportreat

Och om du är autistisk och talar teckenspråk blir du dödad för polisen är livrädd för uppenbart funktionshandikappade personer.

Situationen är densamma som med epileptikern som togs för drograttfylla och slängdes i en fyllecell och dog.

Polisen gjorde rätt då också men det är fortfarande fel när det räcker med att inte vara normal för att dö i en cell.
Citera
2018-08-14, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är likafullt så att de flesta faktorer som talar för ett gynnsamt ingripande rörande ett siktat vapen inte är för handen här, och att de flesta faktorer som talar för en livsfarlig torped inte är det heller. Så man höjer beredskapen att döda samtidigt som risken att skada ngn ur allmänheten stiger skyhögt. Hade man en kungamördare där på gården så är insatsen kanske exemplarisk, men om uppgiften var att plocka ett barn på en leksakspistol så har man fallerat. Eller plocka en alkis på en oladdad antikvitetspistol med krokig pipa som han tänkt ge sig av mot bolaget med i hopp om att kunna byta till sig en halva körsbärsvin.

Är ingångsuppgiften den som här uppgivits så var höjd beredskap definitivt för handen.

Nej, beväpnade personer på folktomma innergårdar, kl 4 på morgonen är inte allmänheten.
Citera
2018-08-14, 16:05
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Och om du är autistisk och talar teckenspråk blir du dödad för polisen är livrädd för uppenbart funktionshandikappade personer.

Situationen är densamma som med epileptikern som togs för drograttfylla och slängdes i en fyllecell och dog.

Polisen gjorde rätt då också men det är fortfarande fel när det räcker med att inte vara normal för att dö i en cell.

Nu använder du ett helt orelaterat fall som jag inte har någon kännedom om, du flyttar på målstolparna.

Är man såpass förståndshandikappad att man inte kan följa polismans kommando så ska man inte ha möjlighet att ge sig ut mitt i natten beväpnad.

//tripportreat
Citera
2018-08-14, 16:08
Medlem
Citat:

Jag har varit på gården, nu är det bara engång och för flera år sedan så jag kan komma ihåg fel.

När jag var på gården och även vad jag har sett på bilder så får jag intrycket av att det inte finns lägenheter på bottenvåningen. Mest troligen finns tvättstuga, förråd, kontor för BRF styrelsen osv där.

När det gäller det beskjutna fönstret så var det armerat se bilden nedan, sådana fönster är inte vanligt i själva lägenheter. Oftast sittter armerat fönster i gemensam utrymmen. Tyvärr så ser man inte så bra vad som finns innanför fönstret. Men jag får inte uppfattningen av att det inte är en lägenhet.

Men att säga att det finns spädbarn med mamma bakom fönstret och inte att stödja det med någon källa är att gå lite väl långt. Det är lätt att ett sådant påstående blir en trådsanning.

Men som du säger så får förundersökningen visa vad som finns bakom fönstret.

https://minfil.com/l4f1Q0fdb4/0a162b...60f8964971.jpg
Citera
2018-08-14, 16:13
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Nu använder du ett helt orelaterat fall som jag inte har någon kännedom om, du flyttar på målstolparna.

Är man såpass förståndshandikappad att man inte kan följa polismans kommando så ska man inte ha möjlighet att ge sig ut mitt i natten beväpnad.

//tripportreat

Nej det är du som flyttar på hela spelplanen och låter målen stå kvar.

Eric blev inte dödad för att han var förståndshandikappad. Han hade intelligens som en femåring och femåringar förstår "lägg dig ner" som ett vittne sa sig höra.

Eric blev dödad för han kommunicerade visuellt och inte verbalt. Det har inget med förstånd att göra att ingen lärt honom att när tre poliser pekar med vapen betyder det "lägg dig ner".

Det är särskolans uppgift att lära ut detta om det är vad som gäller för att inte bli knäppt.
Citera
2018-08-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Jag håller helt med dig att polisernas beredskap beror på vilken information de har.

Men återigen om du har ett pistollikande föremål och en polis är i närheten så kommer du att utgöra ett hot mot honom. Dels så kan du även utgöra ett hot mot andra. Då har polisen inget val att agera. De kan ju inte vid detta tillfälle låta den personen gå vidare och fundera om det verkligen var en pistol eller inte. Att agera kan innebära olika saker men är ett misstänkt skjutvapen inblandad så lär de flesta poliser dra sitt eget vapen för sitt att kunna skydda sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in