2018-08-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Min åsikt är att en serie olyckliga omständigheter gjorde att tre poliser försatte sig själva i en så ohållbar situation att de som potentiella måltavlor kände sig tvungna att skjuta. De som gav dem helt fel information har naturligtvis en del av ansvaret för att allt gick fel.

Det är en åsikt jag delvis kan förstå, men jag anser inte att tre relativt oerfarna poliser kan skuldbeläggas om de agerat utifrån den information de fått och den utbildning de har. När skotten föll hade de inte tillgång till all information som nu kommit fram.
Citera
2018-08-14, 10:50
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Att gå runt med pistol 4 på natten och inte lyda polismans order/lyfta pistolen är hot nog, avsikten hos individen har noll betydelse, polisen är inte tankeläsare

Olaga hot är uppsåtsbrott.
Inte nog med att polisen hade ihjäl en person som var laglydig och tyckte om polisen, de ljög dessutom ihop en anmälan om olaga hot.

På en vapenamnesti får polisen in 10000-20000 illegala vapen.
Det finns ännu fler legala vapen, och ännu fler leksakspistoler och softairguns.

Om polisen hade tagit varje vapenliknande föremål på samma allvar hade vi haft hundratals såna här fall dagligen.

Så vad var det då som skiljde Eric från ett vardagsärende ?

Eftersom Eric inte var en hotfull person eller ett hot såg polisen någon annan än Eric, då är frågan, vem såg polisen i syne ?

Såg de en elitlöpare, en kroppsbyggare, en skogsarbetare, en snickare eller en knarkare ?
Citera
2018-08-14, 10:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om polisen hade tagit varje vapenliknande föremål på samma allvar hade vi haft hundratals såna här fall dagligen.

Han höll sannolikt "vapnet" i händerna, avancerade troligen framåt och löd inte polisens order.
Om avståndet stämmer, inte ens på 7 meters håll.
Citera
2018-08-14, 10:59
Bannlyst
Citat:
Inte nog med att polisen hade ihjäl en person som var laglydig och tyckte om polisen, de ljög dessutom ihop en anmälan om olaga hot.

Det finns ännu fler legala vapen, och ännu fler leksakspistoler och softairguns.

Eftersom Eric inte var en hotfull person eller ett hot såg polisen någon annan än Eric, då är frågan, vem såg polisen i syne ?

Såg de en elitlöpare, en kroppsbyggare, en skogsarbetare, en snickare eller en knarkare ?

Om Eric riktade vapnet emot poliserna så har dom inte ljugit ett skit. Det är rör sig då på objektiva grunder om ett olaga hot, ev ett grovt sådant.

Det som skiljde detta ärende, ifrån andra ärenden med vapen involverade, var att dom inte i lugn och ro kunde kolla på vapnet eftersom att det var någon som höll i det. Hur svårt kan det vara att förstå?

Nej, dom såg en person med vapen, som troligen agerade på ett sätt att dom ansåg sig tvungna att freda sig.
Citera
2018-08-14, 11:02
Medlem
Citat:

Jag har svårt att tyda ditt svammel, du har problem med att uttrycka dig.
Vad nu vapen amnestin har med detta att göra? eller mängden illegala vapen.

Jag har fått polispistoler riktade mot mig och mina polare när vi sköt luftpistol i ett öde garage i mitten av natten, om vi inte hade omedelbart slängt pistolen åt sidan och lagt oss ner hade vi antagligen blivit skjutna också, det va polisen noga att förklara hur nära det hade varit efteråt när situationen hade lugnat ned sig och dom förstod att det va luftpistoler.

Vi va unga och dumma och det satte oss i en farlig sits, som tur va hade vi inte downs och fortsatte vifta med pistolen.
Citera
2018-08-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
börjar bli trötsamt när dessa poliswannabees rablar samma mantra dag efter dag.Det fanns intet som liknade ett riktigt vapen.Polisen tog bort den beskrivning redan första dagen.Det kan ni lösa i valfri tidning. Det var ljust. Det visar den film en i grannhuset filmade med mobilen.Den finns i alla dagstidningar Hela gården hade dessutom lampor som var på. Så det med att det var för mörkt är bara trams. polisen sköt minst 8 skott. det är bekräftat av åklagare och målsägarbiträde.Ett av skotten gick in i ett sovrum där ett spädbarn och mamman sov. båda kunde ha dött. Och vittnen har berättat att från rop till skottlossning tog det minimal tid. vittnen har berättat att tre poliser sköt i minst 7-8 sekunder. En lång tid. Det är klargjort att kvinnan inte bodde där så lägg ner det. Det har klargjorts att manen satt häktad och numera dömd sedan över tre månader. larmet kom 23april. även om poliser är sega så att agera efter ett tremånader gammalt larm är idiotiskt. Polisen har bekräftat att det inte fanns ngt lsrm på adressen, förutom det gamla larmet. Att tjaffsa samma mantra visar på samma låga nivå . En jämförelse, trots att tillsynsmyndighet,datainspektionen, regerings utredare och att polisen i skåne dömts av jk att betala ersättning till de romer som fanns i registret så anser polisen att det inte var olagligt. poliser vägrar alltid att erkänna fel. I fallet Erik så har de agerat helt åt helvete fel. Det fanns inget hot. vad de upplever kvittar.Ett exempel. en våldtagen kvinna kan uppleva hot från alla män hon möter. det betyder inte att det finns ngt. Att hon upplever hot är helt klart. men bara för det så får hon inte skjuta alla hon möter. Samma gäller polisen. Det måste finnas ett verkligt hot, inte ett upplevt. Om jag för min hand till innerfickan för att ta fram mitt id så kunde det ha varit ett vapen. Men kunde vara, är inget skäl att skjuta. Poliser ska vara tränade att fatta beslut efter var situation.Erik hade typiska drag av downs syndrom och har man bara ledsyn så går det inte att missa på det avståndet och med det ljuset. Till 99%har tre adrenalinstinna poliser rusat in, har redan bestämt sig för att skjuta. de ropar snabbt och pangar då nästan direkt. Sedan släpper adrenalinet och de ser att de agerat i blindo. Sedan sättts alla tre i ett rumm där de får ta och göra en redogörelse. Normalt ska de inte sitta i samma rum men poliser får det. det kallas krishantering.
oavsett vad dessa polis wannabees,poliser säger så saknades skäl och alla dessa usla undanflykter som saknar substans så har tre poliser rusat in och bara pangat på. Adrenalinhöga och oförmögna att ta till sig ny information.

Återigen kommer du med ny information utan att ange din källa.

Jag vill ha en källa på att polisen vid detta tillfälle har skjutit in genom ett sovrums fönster där det någon låg och sov.

Sen vill jag även ha en källa på att polisen sköt långsamt. Det finns vittnen som säger annorlunda vilket jag har visat i mitt förra svar till dig.

I detta svar ville jag även ha källa på några andra saker av dig. Om du nu vill försöka övertala mig eller någon annan att vi har fel så räcker det inte att bara skriva massa. Du måste även styrka dina belägg med källor. Speciellt när det finns andra uppgifter som motsäger det du skriver. Får jag inga källor på det så kommer jag att behandla dina inlägg som rent ordbajseri. Och innan du nämner Google, Bing eller någon annan sökmotor så bör du veta att jag har redan sökt på dina uppgifter och har inte hittat något som styrker det.

Jag gör det enkelt för dig och skickar med en länk till mitt förra svar i fall du har missat det.

(FB) Stockholm: Verkanseld i Vasastan, man ihjälskjuten av polis (2018-08-02)
Senast redigerad av zapohd 2018-08-14 kl. 11:09.
Citera
2018-08-14, 11:08
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Han höll sannolikt "vapnet" i händerna, avancerade troligen framåt och löd inte polisens order.

Tre poliser mot en kille med leksaksvapen.. De borde ha lagt ihop 1+1+1+1 och gjort en annan bedömning, de borde definitivt inte ha ljugit ihop en historia om olaga hot, att de inte kunde backa, att det var dunkelt, att det var en replika.

Finns ett uttryck som passar bra;

SNUTEN LJUGER

Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
För mig är det ofattbart att folk tycker det är orimligt när polisen skjuter mot en person de uppfattar som ett hot och som inte lyder order.

Du har nog aldrig upplevt en person du uppfattar som ett hot, bara för att någon är ett hot betyder det inte att man per automatik dödar personen ifråga.

Jag hade hellre mött Eric med en pistol på 10 meters håll än en vanlig dåre med kniv på 2 meters håll.

Du har säkert inte upplevt något av det så du tror att det bästa är att bli rädd och få panik men det är i själva verket mycket dåligt vilket man kan se på hur dåligt poliserna träffade.
Citera
2018-08-14, 11:20
Medlem
Citat:
Tre poliser mot en kille med leksaksvapen.. De borde ha lagt ihop 1+1+1+1 och gjort en annan bedömning, de borde definitivt inte ha ljugit ihop en historia om olaga hot, att de inte kunde backa, att det var dunkelt, att det var en replika.

Finns ett uttryck som passar bra;

SNUTEN LJUGER

Du har nog aldrig upplevt en person du uppfattar som ett hot, bara för att någon är ett hot betyder det inte att man per automatik dödar personen ifråga.

Jag hade hellre mött Eric med en pistol på 10 meters håll än en vanlig dåre med kniv på 2 meters håll.

Du har säkert inte upplevt något av det så du tror att det bästa är att bli rädd och få panik men det är i själva verket mycket dåligt vilket man kan se på hur dåligt poliserna träffade.

Vad jag har upplevt har du ingen aning om. Jag har heller inte för avsikt att delge dig den informationen då det inte är relevant.

Att möjligheten till att få en snygg och samlad träffbild när man skjuter under stress på ett rörligt mål som kan komma att skjuta tillbaka blir sämre än om man skjuter under ordnade former på en skjutbana trodde jag att till och med någon som aldrig hållt i ett vapen borde förstå.
Citera
2018-08-14, 11:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Vad jag har upplevt har du ingen aning om. Jag har heller inte för avsikt att delge dig den informationen då det inte är relevant.

Att möjligheten till att få en snygg och samlad träffbild när man skjuter under stress på ett rörligt mål som kan komma att skjuta tillbaka blir sämre än om man skjuter under ordnade former på en skjutbana trodde jag att till och med någon som aldrig hållt i ett vapen borde förstå.

De befann sig på en innergård och borde har varit medvetna om den stora risken att träffa någon oskyldig.
Citera
2018-08-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De befann sig på en innergård och borde har varit medvetna om den stora risken att träffa någon oskyldig.

Risken att en beväpnad person 7 meter bort träffar dem kanske bedömdes som betydligt större?
Citera
2018-08-14, 12:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ja, om Eric vill gå och bli kramad av poliserna och visa upp sin pistol efter att varningsskott skjutits så är alla möjligheter nog uttömda från polisens sida sett. På det begränsade utrymmet. Han behöver inte ens sikta mot dem. Och han kan ha nästan vad som helst i handen som påminner om något slags vapen. Under vissa ljusförhållanden.
Citera
2018-08-14, 12:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Frågan är kanske om de verkligen såg att det inte var ett barn...

Och om bakgrunden var helt fri från den stora allmänheten.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-14 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in