2018-08-14, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
som det är skrivet i tråden tidigare: en mysterycache har sk. fejkkordinater
och dem kan vara placerade precis var som helst,
sen måste själva cachen befinna sig inom 3,2km från dem koordinaterna
och det måste vara minst 161m mellan cacherna och från FP så är det ca 110m till en cache som suttit på elskåpet tvärsöver korsningen från LWs bostad från 2012-03-12 till 2017-10-29
bildning ådalen släpptes 2012-01-31 och hade cachen funnits vid FP så hade den på elskåpet aldrig släppts

så nej det finns ingen cache där och det har inte funnits någon cache där
Tolkade det som hen menade cachen i "flykt" ritningen, vid den andra gångbron? (fritt ur minne och cachekarta).

Även om jag inte tror att MP/FP har nått med en cache att göra, så kan man vara lite ful med dom administrativa uppgifterna. Man anmäler en OK koordinat, men lösningen pekar på en annan. Vissa gör det om det är en unik plats eller liknande för att få ihop det.
Kan även vara en virtuell koordinat, som får ligga hur nära som helst.
Citera
2018-08-14, 08:23
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
som det är skrivet i tråden tidigare: en mysterycache har sk. fejkkordinater
och dem kan vara placerade precis var som helst,
sen måste själva cachen befinna sig inom 3,2km från dem koordinaterna
och det måste vara minst 161m mellan cacherna och från FP så är det ca 110m till en cache som suttit på elskåpet tvärsöver korsningen från LWs bostad från 2012-03-12 till 2017-10-29
bildning ådalen släpptes 2012-01-31 och hade cachen funnits vid FP så hade den på elskåpet aldrig släppts

så nej det finns ingen cache där och det har inte funnits någon cache där
Om man löser korsordet till cachen får man koordinater som hamnar ungefär borta vid gångbron.
Citera
2018-08-14, 08:28
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tolkade det som hen menade cachen i "flykt" ritningen, vid den andra gångbron? (fritt ur minne och cachekarta).

Även om jag inte tror att MP/FP har nått med en cache att göra, så kan man vara lite ful med dom administrativa uppgifterna. Man anmäler en OK koordinat, men lösningen pekar på en annan. Vissa gör det om det är en unik plats eller liknande för att få ihop det.

Det är bildningådalens fejkkordinater som ligger där
och sk. virtuella "fejkkoordinater" kan ligga hur nära varandra som helst
Citera
2018-08-14, 08:34
Medlem
du-o-jag-alfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
...ifall de som sparade MHs blogg vill dela med sig fortfarande så tar jag gärna emot den också via pm. Är dock osäker på om jag kan nås av pm då min användare är relativt ny. Gäller kanske även för dig som jag ser inte har postat så många inlägg?

Av samma anledning tar jag gärna emot sparade MH blogg som PM. 🤓
Citera
2018-08-14, 08:37
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke

Rätt, det är borta vid gångbron jag menar. Korsordet i cache-beskrivningen ger koordinaterna N59°17,410,E015°11,276 nu är jag ingen geocachare, så jag kanske använder mig av fel gps-system?
Citera
2018-08-14, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Nattviolis: Nu är det ju en uppenbar risk att mitt svar (även föregående) försvinner i mängden av one liner-utrop kring MVs vara eller icke vara som tillförlitlig (Med rädsla för att trampa någon på tårna men börjar inte detta vara utrett snart så långt det går att komma utan we shall overcome-konsensus? Kan vi gå vidare och acceptera att en del tror hen, en del inte, och sedan kan man ha generella åsikter OT om huruvida sekretess ska fungera si eller så inom svenskt rättsväsende och polis via pm eller i egen tråd), men ifall de som sparade MHs blogg vill dela med sig fortfarande så tar jag gärna emot den också via pm. Är dock osäker på om jag kan nås av pm då min användare är relativt ny. Gäller kanske även för dig som jag ser inte har postat så många inlägg?

Honan6, Cocinella m fl, vilka var det som hade hunnit spara MHs blogg? Jag hann läsa flera sidor innan den låstes men var korkad nog att inte spara den och blev så bedrövad att jag faktiskt inte då pallade att ta mig igenom hela bloggen utan gav upp efter några sidor. Det jag hittar på nätet nu i cachat format är ju bara enstaka sidor så ifall någon har och vill dela med sig så tar jag gärna emot. Tänker att även om Schazz har rätt och MH har gått vidare så kanske hennes blogg ändå kan visa upp en slags sekundär information om hur saker såg ut kring LW och UW på avstånd och man även kan skymta andra personer mellan raderna där?

Citat:
Ursprungligen postat av du-o-jag-alfred
Av samma anledning tar jag gärna emot sparade MH blogg som PM. 🤓

#Philomena och #du-och-jag-alfred:

Har länkat till skribenten Honan6:s inlägg där vi får ta
del av anledning till att denna/denne ej önskar dela
eller skicka nämnda blogg i PM, vilket vi givetvis får
respektera. I inlägget finns fyra inlägg länkade från
MH:s blogg Rutsbok.

Vad gäller möjligheten att ta emot samt skriva PM för
nya medlemmar, så ska man ha postat 50 inlägg samt
varit medlem i 30 (eller ev 31) dagar för att kunna ta
del av den tjänsten.

TILLÄGG: Nya medlemmar kan dock alltid kontakta
Moderator - då gäller ej ovanstående regler!

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Lämnad…
Nedan kommer MH:s 4 senaste inlägg om att bli Lämnad i sin blogg Rutsbok och mer kommer jag inte dela eller skicka i PM. Jag är ledsen, men jag vill inte att hennes blogg ska lusa ner tråden och dessutom är en del av det hon skriver något som polisen bör kontrollera istället för trådläsare.

Ni som vill ta del av hennes blogg, kan kontakta henne via ett Meddelande på hennes Facebook (länk: http:// www.facebook.com/m*l*n.hilgendorf (a, i ). Vem vet, hon kanske gärna delar med sig?

Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-08-14 kl. 10:16.
Citera
2018-08-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Har inte sagt att det är min åsikt att hon dog av strypning.
Jag beskrev att SD inte behövt uppvisat några skador under kroppsbesiktningen men kan ändå vara GM.
Jag TROR att misshandel föregick ev strypning, därav skriken.

I min bok finns stor sannolik för att just det hände.

Jag delar också uppfattningen att det inte behöver lämnat skador på GM. Därför kan man inte dra någon bestämd slutsats av att han släpptes fri efter anhållandet.

I det läget hade inte LWs kropp funnits, ej heller hade man andra tillräckliga skäl att kvarhålla honom.
Citera
2018-08-14, 11:01
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
#Philomena och #du-och-jag-alfred:

Har länkat till skribenten Honan6:s inlägg där vi får ta
del av anledning till att denna/denne ej önskar dela
eller skicka nämnda blogg i PM, vilket vi givetvis får
respektera. I inlägget finns fyra inlägg länkade från
MH:s blogg Rutsbok.

Vad gäller möjligheten att ta emot samt skriva PM för
nya medlemmar, så ska man ha postat 50 inlägg samt
varit medlem i 30 (eller ev 31) dagar för att kunna ta
del av den tjänsten.

TILLÄGG: Nya medlemmar kan dock alltid kontakta
Moderator - då gäller ej ovanstående regler!

Tack! Då mindes jag rätt om vad gäller att ta emot/skicka PM. Jag får böja mig för vad Honan6 skriver och bara instämma i att bloggens innehåll kanske mer lämpar sig för polisens utredningsarbete än för oss här i tråden då jag reflekterar ett varv till. Antagligen har de redan undersökt den och avfört det spåret kan man tro ifall MVs inlägg om SD stämmer. Det jag bara vill inflika kort är att ett av inläggen som finns citerat i Honan6s post mellan raderna skriver att det verkar finnas någon med ett horn i sidan till MH som väljer att dela med sig av hennes tankar till "undergroundsforum" som vi får anta är här. Detta ligger då i linje med en av mina tidigare frågor och sedan spekulationer kring att det är intressant om varför man väljer att delge oss MHs blogg här. Man kan ju tycka vad man vill om bloggen i sig själv och olämpligheterna kring delar av innehållet men om det inte varit MHs egen intention att den skulle hamna här så undrar jag vad användaren TimFa haft för avsikt då hen bara postat i princip inläggen om just detta och ingenting annat. Nu menar ju flera här av vad jag förstått att de även fått bloggen via PM så det kanske finns fler som läckt den och det inte behöver vara en specifik person som velat hänga ut MH? Varför jag spekulerar är för att om MH i sig inte är av direkt relevans för mordet på LW så kan GM eller någon i hens närhet ha velat kasta ljus på henne som ett villospår?
Citera
2018-08-14, 11:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Lägg ner Draijan, kartan är ritad som ett svar till moralensväktare med frågan om det var denna rutt på ett ungefär som moralensväktare målade upp med ord i ett inlägg. Detta vet du SÅ väl. Får god lust att anmäla dig till modratorerna trots att jag egentligen inte har med sakfrågan att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Så tråkigt att du bara är ute efter att skapa tjafs i tråden..
Nu missförstår ni mig. Jag är inte ute alls efter att "skapa tjafs i tråden". Jag har väl bara lite svårt att förstå vad de här teorierna om SD egentligen bygger/byggde på. Tydligen hålls ju SD fortfarande som skäligen misstänkt för mordet, och de här frågorna är alltså på inget sätt OT.

Flera här i tråden verkar ju (åtminstone tidigare) ha varit övertygade om att SD skulle vara GM, och om 'Moralensväktare' har rätt här (vilket jag tror) så hade polisen t.o.m. en föreställning om hur SD skulle ha förflyttat sig från bullerplanket till sitt hem.

Om någon här i tråden tycker att polisens teorier verkar rimliga så skulle jag uppskatta om ni kan förklara hur ni resonerar.

1. Vad anser ni att det finns för sakliga skäl att tro att gärningsmannens "flyktväg" skulle vara just den som polisen spekulerade om.

2. Vad finns det för sakliga skäl att tro att gärningsmannen skulle vara just SD.
Citera
2018-08-14, 11:13
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det vore spännande om EGT kunde säga sig sett ngt. Tråden har haft uppe scenariot med HD som GM och SD som instiftare eller bortröjare litet förr, och då har flera menat att SD.borde berättat när han var häktad. Han är inte yrkeskriminell, gick tankegångarna.

Vi vet så litet om HD, att det blir svårt att ens spekulera. MH och SD har lämnat uppseendeväckande spår efter sig på nätet. Om HD vet vi att hon var tvåbarnsmor, sjuksköterska, haft ngt psykiskt lidande typ utmattning, blivit bedragen, flyttat till lgh mittemot LW, begärt skilsmässa, åkt mot USA och smilat på kort med exet. Vi har inte sett någon instabilitet, inga "döda"-inlägg eller hatiska bloggar. Men vi kan förstås inte veta.

Sammantaget, än så länge, håller jag med malin.nilsson om att SD är den troligaste GM. Men jag lutar alltmer åt ngn planering/efterarbete eftersom utredningen drar ut på tiden.

Ja, EGT kanske har något att bidra här som kan kasta ljus på HDs situation och ageranden kring detta nu då allt fokus främst varit på hennes man bara.

Anledningen att jag tänkt att SD skulle kunnat hålla tyst om en eventuell vetskap eller tro att HD varit inblandad är för att han skulle ha haft samvetskval för otroheten och moraliskt tagit på sig mordet då han känt att allt i grunden varit hans fel. Därav skulle han då skydda HD. Du har ju rätt Elsa2018 att vi har ju inte sett några aggressiva uttryck från HD alls och absolut inga nätavtryck såsom MHs eller SDs utan man får ett lugnare behärskat intryck av henne. Samtidigt så kan man ju må väldigt dåligt av en utmattning och agera mer instabilt även om man i grunden är en lugn och sansad person. Men som sagt, vi vet lite om HD och att polisen inte går ut med något i någon annan riktning, MVs poster här och SDs historik talar väl främst mot att SD är GM. Men även jag börjar luta åt planering efteråt, hjälp att röja upp och gömma/förstöra bevis, ge alibi osv oavsett vem som är GM med tanke på hur trögt detta verkar gå (ifall det inte bara går tyst men säkert framåt som är t ex Remarks övertygelse som ju kan vara rimlig och vore bra om det var så!). Kruxet då är att man tänker att något borde ha läckt ifall de var flera. För som sagt ingen av de hittills upptagna möjliga GMs är ju någon direkt yrkeskriminell. Att det tar sådan tid att få någon på sannolika borde väl tyda på att det inte var något hastverk, någon random eller i vredesmod eftersom bevisen då borde finnas överallt. Å andra sidan så känns det ju väldigt underligt med ett planerat mord på en kvinna utifrån de motiv som framkommit. Någon hade ju frågat om LW hade pengar eller hjälpt någon så ekonomiskt motiv kan ha funnits men hittills har ju ingen bekräftat att så skulle varit fallet och inget av de yrken hon haft har ju gjort henne till höginkomsttagare kan jag tänka mig.
Citera
2018-08-14, 11:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Mysterycachen Bildning-Ådalens koordinater leder dit.?

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Oj, har inte kollat var koordinater leder, men det finns ju ett antal geocachare som vet exakt var loggplatsen (mordplatsen?) finns. Strike44 nämner hur hen går på stigen längs motorvägen.

Bo Widerberg har gjort en kärleksfilm av Ådalenhistorien. Kanske storyn där även bör kollas. SD är en riktig mysteryman.
Har länge tänkt att mordet är ett Mystery Murder Cache - kanske planerat?

Apropå cacher i området, en annan (traditionell cache) som fångade mitt intresse efter att en karta med GM's möjliga flyktväg har lagts ut i tråden, är denna:

https://www.geocaching.com/geocache/GC5RTFF_katt-at-kattsand

* Cachen ägs av LW.

* Den ligger vid Vivallaringen, inte långt från Betesvägen. Verkar vara nära där ev. fynd (ev. mobiltelefon) kan ha gjorts.

* Den har senast loggats som hittad samma dag hon blev mördad (14 maj).

* Samma dag (19 maj) som polisen bekräftade med att man hittat LW:s kropp loggas cachen som "Inte hittad" med texten "Nollan var överallt".

Har cachen tagits bort av "någon" mellan den 14:e och den 19:e? Kanske rent av den 14:e?

Kan någon ha kontaktat LW på kvällen den 14/5 angående just denna cache, och under förevändning fått henne att vilja gå för att titta till den? Och eftersom LW dels har planer för nästa dag (födelsedag, norgeresa etc), samt att hon verkar ha mycket prestige i att de av hennes ägda cacher snabbt åtgärdas vid felanmälningar, så bestämmer hon sig för att åtgärda cacheproblemet omgående.

Personen som felanmält cachen står ev. och väntar utanför hennes ytterdörr (baserat på MV's information). Eftersom LW har något eller några av barnen hos sig, så väljer hon att inte gå raka vägen uppåt genom bostadsområdet, eftersom hon då passerar bl.a. Betesvägen där UW bor (och om uppgifterna stämmer att han har haft invändningar mot att LW ger sig ut nattetid och lämnar barnen ensamma vill hon kanske inte riskera att han ser henne). Hon tar ett ytterplagg i handen på väg ut, ifall det blir kyligare längs vägen, och hon lämnar ytterdörren olåst.

I sällskap med den person som felanmält cachen går hon därför nedåt i riktning mot bullerplanket i syfte att gå österut, runt hela området, längs motorvägslänten, för nå cachen nerifrån Vivallaringen. Men istället för att komma så långt, så blir hon mördad (planerat eller oplanerat) vid bullerplanket. Därefter flyr GM ensam österut, samma väg som h*n och LW ursprungligen hade tänkt ta till cachen.

Kanske långsökt, men jag tyckte att det var litet anmärkningsvärt att de sista loggade/felloggade datumen för cachen, samt det geografiska läget där den placerats, får varningsklockorna att ringa.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-14 kl. 11:37.
Citera
2018-08-14, 11:20
Medlem
Det finns några personer i tråden som påstår att de har insyn i utredningen. Om detta vore sant så borde man ha samstämmiga uppgifter, för det kan ju inte vara så att olika utredare sitter på olika uppgifter om fallet?
Någon har skrivit här att mobilen är hittad och befinner sig på analys. En annan skriver att mobilen inte har hittats. Blodspår/blodiga kläder är också något som inte är samstämmigt.
Jag är inte så säker på att dessa uppgifter från ”personer med insyn i utredningen” är annat än skvaller från personer utanför utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in