2018-07-31, 10:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad vet vi om vad SD sagt att han och LW haft för sig tidigare på kvällen...?

Du tror inte att de skulle ha gjort en kroppsbesiktning på MGM och kollat att rivsåren satt på rätt ställe i så fall?

Oavsett vad MGM hade uppgett så hade de haft sannolika skäl i det läget.
Citera
2018-07-31, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man får bara hålla en misstänkt häktad om personen ifråga riskerar att förstöra förundersökningen eller riskera att lämna landet. Nu vet jag inte i just det här fallet men skulle tro att man helst såg från åklagaren sida att SD hade varit fortsatt häktad under förundersökningen. Man ansåg väl att han skulle kunna påverka vittnen. Ex kontakta dom för att påverka deras vittnesmål. Behöver inte vara övergrepp i rättssak. Utan mera att SD vill ge sin version av händelsen. Han har ju redan klart för sig vem som mördade LW det uppgav han under förhören.
Det var detta jag sökte efter (från expressen 2/6):
"Under de långa samtalen med sin försvarare i polishuset har han flera gånger kommit in på vad han tror att trebarnsmamman har råkat ut för – men han har inte ännu inte berättat för polisen:"

Har han verkligen gjort ett utpekande?
Citera
2018-07-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du tror inte att de skulle ha gjort en kroppsbesiktning på MGM och kollat att rivsåren satt på rätt ställe i så fall?

Oavsett vad MGM hade uppgett så hade de haft sannolika skäl i det läget.
Dom kan ha haft en trevlig stund tidigare på kvällen... behöver nödvändigtvis inte vara mördare för det, SD har enl tråden haft kontakt med LW digitalt senare på kvällen...
Citera
2018-07-31, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Någon av dom som inte tror att SD är skyldig (eller resonerar brett), som du har förtroende för?

Har inget med SD att göra.
Jag läser dens inlägg som utalar sig känna familjerna, där av gör jag min bedömning om den är trovärdig ( För Mig )

Edit: Om brodern kan du ha läst det som postats av Schazz att HD skulle haft en broder?
Citera
2018-07-31, 10:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Det har diskuterats i tråden huruvida NOA är inblandade i denna utredning men det verkar kanske inte vara så. Nedanstående uttalades av tf chef för Grova brott:
Citat:
– Det innebär att det är klart ansträngt för personalen och att vi har fått ta hjälp av andra avdelningar. I Vivallafallet har vi till exempel fått hjälp från Noa, Nationella operativa avdelningen.
https://www.na.se/artikel/blaljus/brott/flera-ouppklarade-mordfall-anstrangt-lage-for-orebropolisen-vi-far-halla-nasan-over-vattenytan (betalvägg)
Citera
2018-07-31, 10:40
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det är hälsosamt att vara lagd åt det lätt skeptiska hållet. Konspirationsteorier ska man också vara försiktig med även om de kan vara spännande ibland.
Alltså håller jag mig till polisspåret eftersom utredarna kan saken bättre. Hittar de något annat intressant så lyssnar jag.

Håller med om att man kan utforska olika teorier om händelseförlopp. Det är väl meningen med den här tråden. Det tar lite tid av funderande för att gå igenom och bemöta ntt scenario. I den här tråden sitter naiva personer och kastar ur sig kommentarer till det senast sagda.
De fåtal seriösa kämpar i tjatt-dimman. Men de respekterar varandras diametralt olika teorier. OM de går ihop något sånär.
Citera
2018-07-31, 10:52
Medlem
Honan6s avatar
Lämnad…
Nedan kommer MH:s 4 senaste inlägg om att bli Lämnad i sin blogg Rutsbok och mer kommer jag inte dela eller skicka i PM. Jag är ledsen, men jag vill inte att hennes blogg ska lusa ner tråden och dessutom är en del av det hon skriver något som polisen bör kontrollera istället för trådläsare.

Ni som vill ta del av hennes blogg, kan kontakta henne via ett Meddelande på hennes Facebook (länk: http:// www.facebook.com/m*l*n.hilgendorf (a, i ). Vem vet, hon kanske gärna delar med sig?

Senast redigerad av Honan6 2018-07-31 kl. 10:58.
Citera
2018-07-31, 10:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Dom kan ha haft en trevlig stund tidigare på kvällen... behöver nödvändigtvis inte vara mördare för det, SD har enl tråden haft kontakt med LW digitalt senare på kvällen...

Spelar ingen roll, hade de hittat MGM,s hudavskrap under LW,s naglar så hade han kunnat uppgett att de hade knullat som två glada kaniner i timmar men att LW var frisk och kry när han gick, TR hade gått på åklagarens linje och MGM,s utsaga hade blivit prövad i en rättegång senare, hudavskrap räcker gott och väl för sannolika skäl.

Annan DNA, typ sperma i slidan eller på valfritt ställe hade kunnat bortförklaras med kaninknull men hudavskrap under naglar skulle ha setts som graverande och räckt till sannolika skäl.

Att MGM inte skulle ha fällts i en kommande rättegång enbart på hudavskrapen spelar ingen roll för häktningen, den är ju till för att skapa förutsättningen för en kommande rättegång.
Citera
2018-07-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Har inget med SD att göra.
Jag läser dens inlägg som utalar sig känna familjerna, där av gör jag min bedömning om den är trovärdig ( För Mig )

Edit: Om brodern kan du ha läst det som postats av Schazz att HD skulle haft en broder?
Svar nej då på min direkta fråga?! (Du kom inte ens med ett exempel)

Brodern: gör en liten faktakoll innan du slänger ut dumheter. Tips: jag och andra har redan skrivit var denna uppgift och trådsanning kom ifrån.
Citera
2018-07-31, 10:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man får bara hålla en misstänkt häktad om personen ifråga riskerar att förstöra förundersökningen eller riskera att lämna landet. Nu vet jag inte i just det här fallet men skulle tro att man helst såg från åklagaren sida att SD hade varit fortsatt häktad under förundersökningen. Man ansåg väl att han skulle kunna påverka vittnen. Ex kontakta dom för att påverka deras vittnesmål. Behöver inte vara övergrepp i rättssak. Utan mera att SD vill ge sin version av händelsen. Han har ju redan klart för sig vem som mördade LW det uppgav han under förhören.

Citat:
Uppgav han VEM som mördat LW? Jag tolkade det som att han hade en teori vad som hänt?

Så tolkar även jag det.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Fick du någon uppfattning om FL (förhörsledarna) ansåg att personen som SD uppgav var intressant för närmare utredning?

Min tolkning är att SD inte sagt vem han tror är skyldig, mera att han har en teori.

Citat:
Det var detta jag sökte efter (från expressen 2/6):
"Under de långa samtalen med sin försvarare i polishuset har han flera gånger kommit in på vad han tror att trebarnsmamman har råkat ut för – men han har inte ännu inte berättat för polisen:"

Har han verkligen gjort ett utpekande?

Vi verkar tolka MV:s inlägg på liknande sätt.
Citera
2018-07-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Lämnad…
Nedan kommer MH:s 4 senaste inlägg om att bli Lämnad i sin blogg Rutsbok och mer kommer jag inte dela eller skicka i PM. Jag är ledsen, men jag vill inte att hennes blogg ska lusa ner tråden och dessutom är en del av det hon skriver något som polisen bör kontrollera istället för trådläsare.

Ni som vill ta del av hennes blogg, kan kontakta henne via ett Meddelande på hennes Facebook (länk: http:// www.facebook.com/m*l*n.hilgendorf (a, i ). Vem vet, hon kanske gärna delar med sig?

Klokt beslut.
Citera
2018-07-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det har diskuterats i tråden huruvida NOA är inblandade i denna utredning men det verkar kanske inte vara så. Nedanstående uttalades av tf chef för Grova brott:

https://www.na.se/artikel/blaljus/brott/flera-ouppklarade-mordfall-anstrangt-lage-for-orebropolisen-vi-far-halla-nasan-over-vattenytan (betalvägg)
Denna uppgift går ju lite emot deras ”mordbibel”, hur dom ska jobba.
I Vivalla behöver dom inte ta in NOA, men kan göra det, då det finns GM häktade.
I LW skall dom ta in NOA om dom inte har en GM inom 30 dagar.
Då är frågan om dom anser att dom har en GM i och med SD som sköligen?
Låter konstigt, kanske gränsfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in