2018-08-13, 19:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Äh... men du, hur har du det med närminnet? Hon var tvungen att släppa honom eftersom hon inte lyckades få igenom "sannolikt... " På stadiet när LW ännu inte var hittad så hade de nog inte något på honom mer än de gamla anmälningarna. Bilen exempelvis söktes ju igenom efteråt.

Hade hon haft "skälig misstanke" efter kroppsbesiktning (som jag förutsätter har skett) så hade det väl räckt som grund för häktning inledningsvis (med historian om tidigare anmälningar)?

Hur är det med ditt närminne? Diskussionen berör när SD blev anhållen. Man kan bli häktad på skälig misstanke om du inte visste. Skillnaden är dock att vid häktning vid skälig misstanke är häktningstiden endast 7 dagar, till skillnad vid sannolika skäl som är 14 dagar.

Edit: som en person som studerat juridik är det förvånande att du inte känner till att något av 3 nyss nämnda skäl måste vara uppfyllda för att kunna häktas på skälig misstanke.
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-13 kl. 19:51.
Citera
2018-08-13, 19:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nästa gång ni ritar och lägger ut en sådan här bild/karta kanske ni också kan förklara på vilka grunder ni menar att rörelsemönstret skulle vara just det ni målar upp. Ni kanske också kan förklara vad det finns för sakliga skäl att tro att gärningsmannen är just den person ni pekar ut.

Det kunde ni inte i det här fallet, eller hur?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-13 kl. 19:51.
Citera
2018-08-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nästa gång ni ritar och lägger ut en sådan här bild/karta kanske ni också kan förklara på vilka grunder ni menar att rörelsemönstret skulle vara just det ni målar upp. Ni kanske också kan förklara vad det finns för sakliga skäl att tro att gärningsmannen är just den person ni pekar ut.

Det kunde ni inte i det här fallet, eller hur?

Lägg ner Draijan, kartan är ritad som ett svar till moralensväktare med frågan om det var denna rutt på ett ungefär som moralensväktare målade upp med ord i ett inlägg. Detta vet du SÅ väl. Får god lust att anmäla dig till modratorerna trots att jag egentligen inte har med sakfrågan att göra.
Citera
2018-08-13, 19:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hur är det med ditt närminne? Diskussionen berör när SD blev anhållen. Man kan bli häktad på skälig misstanke om du inte visste. Skillnaden är dock att vid häktning vid skälig misstanke är häktningstiden endast 7 dagar, till skillnad vid sannolika skäl som är 14 dagar.

Edit: som en person som studerat juridik är det förvånande att du inte känner till att något av 3 nyss nämnda skäl måste vara uppfyllda för att kunna häktas på skälig misstanke.

Det är det jag menar. Hade SD uppvisat skrapsår eller annan skada av något slag så hade man nog inte behövt släppt honom där även om man då ännu inte hade ett lik.
Möjligtvis är att man redan då hade tillräckligt för häktningsgrund på "skäligen" men att man inte ville chansa, för den händelse LW skulle vara vid liv men hölls inlåst någonstans. Därav man kanske släppte SD och höll honom bevakad? Men knappast av hänsyn till den misstänkte i så fall som man ev avstod.

Jag är också osäker på hur snabbt man tar sig in på LWs telefon, padda och dator, eller vad hon nu hade, vid vilken tidpunkt man kunnat fastställa att de haft kontakt med varandra samma dag som hon försvann. Den uppgiften hade man måhända rätt snart.

Det fetade: varför låtsas du tillrättavisa mig om något jag tydligt skriver i inlägget du citerar? Hur ÄR det med närminnet?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-13 kl. 20:04.
Citera
2018-08-13, 20:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
den punkten verkar du och jag ha samma funderingar 😉

8/7-18

Notknapparen:
"Liten undran, vilka är dina källor? Är de trovärdiga?"

Moralensväktare:
"Det är källor som har anknytning till utredningen så det är tillförlitliga." [...]

https://www.flashback.org/sp64584811
Citera
2018-08-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulljoh
Bättre vara naiv än en otrevlig mästrare
...och med det där, knappt en rad långa inlägget, vill du föra fram att det inte är så viktigt med att i tråden införa kunskap eller relevanta frågeställningar? Är det rätt uppfattat av mig?

Se f ö hur och vad sign 'bradgardsindianen' ovan svarar den skribent jag ställde frågorna till.
Citera
2018-08-13, 20:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
8/7-18

Notknapparen:
"Liten undran, vilka är dina källor? Är de trovärdiga?"

Moralensväktare:
"Det är källor som har anknytning till utredningen så det är tillförlitliga." [...]

https://www.flashback.org/sp64584811

Ja, även du notknapparen verkar vilja veta lite mera om MV, vad hen baserar sina uppgifter på och om de källorna i sin tur är trovärdiga.

Svaret är ju —- inte oväntat.
Vad ska hen skriva förutom det hen skriver?

Så atteh...

Flera (fler än en) postare har nu uttryck tvivel, milt sagt, mot MV.

Det finns dock ett stort antal som verkar bedöma MV:s uppgifter som inte bara trovärdiga, utan som fakta.

Några kanske vet, men jag är fortfarande inte övertygad.

Finner inga större skäl att misstro MV, men därifrån till att tro är steget långt.
Citera
2018-08-13, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
OM det nu är så att Lena dog av strypning så är det inte säkert GM har några skador alls. Hen kan ha gett Lena ett hårt knytnävsslag så hon blev dåsig och ramlade.Sedan satt sig över henne och strypt henne.
Då behöver det inte uppstått någon kamp heller.
Så om kroppsbesiktningen av SD visade 0 skador eller rivsår så kan han vara GM ändå.
Men ingen av oss vet resultat av den åtgärden
Det är naturligtvis alldeles riktigt det du skriver. Det tar sig..

Men mina inlägg här i tråden rörande "kroppsbesiktning" kommer sig av att vissa postare visat att de inte vet hur Polisen i normalfallet hanterar en för 'människorov' anhållen person. Den undergår kroppsbesiktning punkt

Jag skrev "Polisen i normalfallet". Det bör, trots vissa indikatorer som pekar i motsatt riktning, även omfatta Örebropolisen.
Citera
2018-08-13, 20:28
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, även du notknapparen verkar vilja veta lite mera om MV, vad hen baserar sina uppgifter på och om de källorna i sin tur är trovärdiga.

Svaret är ju —- inte oväntat.
Vad ska hen skriva förutom det hen skriver?

Så atteh...

Flera (fler än en) postare har nu uttryck tvivel, milt sagt, mot MV.

Det finns dock ett stort antal som verkar bedöma MV:s uppgifter som inte bara trovärdiga, utan som fakta.

Några kanske vet, men jag är fortfarande inte övertygad.

Finner inga större skäl att misstro MV, men därifrån till att tro är steget långt.

Jag tror det är flera i tråden som fått PM från källor med insyn i utredningen. Dessa uppgifter stämmer på det stora hela överens med MV:s uppgifter.
Så har jag förstått det hela.
Då känns det som att MV:s uppgifter är trovärdiga.
Citera
2018-08-13, 20:33
Medlem
Jo naturligtvis med all respekt
lät bara som du ville trycka ner personen lite
Citera
2018-08-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad det fanns för bevis är en sak. Det andra som måste uppfyllas är en annan sak som inte berör bevisningen för skälig misstanke. Bevisningen räckte för skälig misstanke, vilket är en grundförutsättning, men utöver det måste någon av dessa tre punkter uppfyllas:

1. Finns risk för återfall i brott (recidivfara), eller

2. Finns risk att den misstänkte förstör bevis eller på annat sätt påverkar utredningen om brottet (kollusionsfara),

3. Finns risk att den misstänkte undanhåller sig lagföring eller straff (flyktfara)

Vad anbelangar resultatet från kroppsbesiktning kan det ha varit en del i bevisningen för skälig misstanke, men det kan också inte varit det. Det vet vi inte i nuläget.

Hur låter det i dina öron?

Det är väl känt i åklagarkåren att TR har blivit mer restriktiva med sina häktningsbeslut. Men det finns såklart naiva människor där ute som hävdar annat.
Bra att du för tråden berättar om skälen för häktning, det kan ju finnas folk i tråden som lider av bristtillståndet 'okunskap'.

Vad tror du om att enas kring det faktum, att åkl efter några timmar insåg att trots beslutet att anhålla SD, h*n förstod att det inte fanns skäl för att ens försöka få honom häktad?
Citera
2018-08-13, 20:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Har du inte läst skribenten Cloudedcrystalbeams uppgifter
om MH? Nu finns ej årtalet med om när MH tog körkort
(varför är det så viktigt att veta?) - men många andra fakta.

Rättar mig själv här:

MH:s syster LS, född 1983, är en halvsyster (ej helsyster) på mammans sida. MH:s mamma fick dottern LS med sin andra man SES.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in