Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Tack för att någon fler funderat över HD. Jag har också svårt att se att hon skulle ha blivit hotad och att det inte skulle ha märkts. Alla loggade mysmiddagar med släkten och kaninhoppartävlingar har ju beskrivits som en riktig fin avspänd mysig sommaridyll eller ska man se det som att HD velat ha andra människor omkring sig med SD? Finns det ingen här som känner henne och kan säga om hennes uppträdande i sommar i närheten av SD? Givetvis så borde ju båda kunna agera spänt och känsligt utifrån de riktade misstankarna mot SD oavsett oskuld eller ej, men har något sett HD se rädd ut eller nervös i hans sällskap?
Eller, har någon snarare sett SD nervös i HDs sällskap? I mina ögon har ju HD alltid haft större motiv än SD och jag tänker att hon måste haft ett bra alibi för att inte bli först under luppen näst efter exmannen UW som rent statistiskt antagligen fått sina förehavanden granskade tidigt.
En antagligen helt idiotisk teori som känns logisk men som borde varit undersökt för länge sedan och avförd pga alibi: Ponera att HD skulle ha fått nog av SD och LWs otrohetsaffär och även om skilsmässan var i rullning har hon inte kunnat släppa allt utan flyttar under vintern in i hus nästan snett mittemot LWs så hon kan ha dem "under bevakning". Hon ser dem mötas, kanske för något så oskyldigt som lån av pryl för geocaching, men misstänker att de upptagit sin struliga av-och-på-relation igen och hon går över till LW sent i natten för att konfrontera henne. LW föreslår att de ska gå ut och tala ut om detta och de rör sig i riktning mot planket bort från där båda bor. Gräl utbryter och då LW vägrar tillstå att hon ska ha något ihop med SD längre så rinner det över för HD som redan har kort stubin pga sin utmattning. Efter att LW är död får HD panik och går hem till SD och ger honom skulden för allt, hade han inte varit otrogen så hade detta aldrig hänt. SD ser en chans att på något sätt få tillbaka HD och hjälper henne att röja bevis (mannen och kvinnan som vittnet hör är då inte LW och SD utan HD och SD) och efter detta har de en märklig relation av beroendeskap under sommaren. SD vet att HD gjort det men känner att det är hans fel och vägrar säga till advokat vem han tror har gjort det. HD är å andra sidan trygg med att umgås med SD och visar därför inga tecken på att vara hotad eller rädd att han ska göra barnen något, hon vet ju att han ÄR oskyldig. Bara en spekulation men, bortsett från att HD redan bör vara granskad och avförd, så förstår jag inte varför inte fler misstankar riktats mot kvinnan som blivit bedragen i den långa historien mellan LW och SD. Hon har ju fler skäl att känna hat än mannen som kanske ville ha kvar sin möjlighet till otrohet (även om nu LW verkar ha gått vidare).
Det vore spännande om EGT kunde säga sig sett ngt. Tråden har haft uppe scenariot med HD som GM och SD som instiftare eller bortröjare litet förr, och då har flera menat att SD.borde berättat när han var häktad. Han är inte yrkeskriminell, gick tankegångarna.
Vi vet så litet om HD, att det blir svårt att ens spekulera. MH och SD har lämnat uppseendeväckande spår efter sig på nätet. Om HD vet vi att hon var tvåbarnsmor, sjuksköterska, haft ngt psykiskt lidande typ utmattning, blivit bedragen, flyttat till lgh mittemot LW, begärt skilsmässa, åkt mot USA och smilat på kort med exet. Vi har inte sett någon instabilitet, inga "döda"-inlägg eller hatiska bloggar. Men vi kan förstås inte veta.
Sammantaget, än så länge, håller jag med malin.nilsson om att SD är den troligaste GM. Men jag lutar alltmer åt ngn planering/efterarbete eftersom utredningen drar ut på tiden.