Har läst igenom nedanstående upplägg för kostschema. Det är mycket att hålla reda på och om man ska efterfölja detta i praktiken kommer det ta massa tid, pengar och energi i anspråk. Artikeln i fråga innehåller alldeles för mycket information för att ge en kortfattad sammanfattning, men det är några specifika punkter jag undrar över:
1. Stämmer det som artikeln säger att vi behöver EFA, alltså essential fatty acids, för att bygga muskler? Om ja, ungefär hur mycket per dag? Någon som har märkt skillnad av att börja tänka på den här aspekten?
https://www.bodybuilding.com/fun/the-diet-solution.htm
2. Finns det någon allmän konsensus rörande om man bör dela upp maten på flera mål eller om det går lika bra att hålla sig till ett mindre antal större sådana? För några år sedan så vet jag att mantrat löd att det inte spelar roll, i kontrast till tidigare rekommendationer där man föreslog fler mindre mål. Vad säger egentligen forskningen i dagsläget (... men om det svajar så mycket fram och tillbaka med slutsatserna så är frågan i sådana fall om man ens bör konsultera vetenskapen i frågan)?
3. Stämmer det att jämna insulinnivåer, som man enligt artikeln ska uppnå genom att äta långsamma kolhydrater samt fördela maten över små mål under dagen, maximerar muskeltillväxt och fettförbränning? Stämmer detta?
Äter för närvarande inte alls i närheten av dessa rekommendationer. Det enda hypertrofifrämjande kostråd som jag följer är andelen protein, men då brukar jag äta normalt under dagen och sedan trycka i mig 500 gram eller ett kilo kvarg under eftermiddagen och kvällen, helst innan ett gympass. I övrigt äter jag snabba kolhydrater, transfetter och så vidare. Knappt några EFA. Skulle det göra stor skillnad för mina resultat om jag gjorde kraftansträningen att följa dessa råd, eller räcker det att få i sig tillräckligt med protein och kcal för att bygga gott om muskler?