Citat:
Ja att Byggnadsnämnden på Gotland är överhopad med ärenden är en evig visa som man får höra år efter år. Men VILL de undersöka "svartbyggen" så kan de vara nog så snabba och hårdhänta. Något som flera jag känner och även andra fått erfara. Mats Alyhr och hans olagliga lyktor som byggnadsnämnden slog till mot efter ett par veckor är ett känt exempel.
Jag tycker för min del att just eftersom Özz Nujen spelar stor roll som opinionsbildare gör det extra viktigt att man ser till att han följer lagar. Ingen gräddfil åt överheten!
http://www.gotlandswebben.se/nyheter...glarnas-mecka/
Jag tycker för min del att just eftersom Özz Nujen spelar stor roll som opinionsbildare gör det extra viktigt att man ser till att han följer lagar. Ingen gräddfil åt överheten!
http://www.gotlandswebben.se/nyheter...glarnas-mecka/
Byggnadsnämnden är skyldig att utöva tillsyn, och hantera de ärenden som inkommer. JO har anmärkt på byggnadsnämnder som inte tar tag i ärenden. Eftersom en byggnadsnämnd enligt lag, måste hantera de ärenden som kommer in.
Ärenden kommer in om olika byggen där det oftast är grannar som anger varandra. En handläggare brukar sortera dessa ärenden, oftast genom att lägga det som är mindre angeläget längst bak i högen. Problemet är för lite personal. Men det är fel sätt att hantera ärenden, eftersom det är inte handläggarna som bestämmer regelverket om hur ärenden ska handläggas.
Byggnadsnämnden är skyldig att utan dröjsmål upprätta ett ärende, där de utreder Klanen Nujens bygge. Det handlar om lovpliktiga åtgärder på byggen. Det måste utredas vad planen tillåter, om fastigheterna är inom eller utanför planlagt område, om vad andra fått göra för ändringar av verksamheter, och om det rör sig om ändringar som är lovpliktiga, som ska sökas i bygglov, eller i planändring.
Om fastigheterna ligger utanför planlagt område, är översiktsplanen för området viktig. Länsstyrelsen ska kopplas in för strandskyddsdispens om det är arbeten som ligger inom 300 meter från vatten vid nybyggnation och väsentliga ändringar i fastigheternas nyttjande. Vid bara renovering kan 100 meter från vatten godkännas om det är en renovering av en befintlig byggnad, på redan i anspråktagen mark. En inte lätt sak att utreda. men som är länsstyrelsens uppgift. Okunskapen inom en byggnadsnämnd är inget skydd!
Att ändra befintlig verksamhet till Boutiquehotel när man skulle renovera för teater är dubiöst, och inget man bara gör utan att ange det nya syftet med bygget, i skrift innan bygget påbörjas.