2018-07-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Fråga till Enoch.Thulin: På vilket sätt sammankopplar du allt du hittat på nätet med familjen Nujens samröre med Akilov? När man går för långt från ämnet förlorar man focus.

Olika medlemmar i klanen Nujen verkar systematiskt bryta mot landets regelsystem för att berika sig själva. Skattefusket i samband med betalningarna till terroristen är ett moment i en kedja av händelser.
Citera
2018-07-11, 19:13
Medlem
valleros avatar
Citat:
Nåja, jag har väl aldrig påstått att just Özz Nujen skulle vara en spion. SÄPO skulle aldrig välja informatörer bland "svenskfödda" invandrare, t ex uppvuxna i Rinkeby. Dessa har inte särskilt mycket att informera om. SÄPO:s informatörer har till uteslutande del utgjorts av nyanlända asylsökande, som tar med sig sina politiska konflikter med landsmän till Sverige från sina hemländer. Polisen kan givetvis inte "vänta" med att utreda familjen Nujens samröre med terroristen Akilov till efter valet, så fungerar helt enkelt inte våra rättsvårdande myndigheter. Misstänker man efter anmälan att brott har begåtts skall förundersökning inledas och inte minst Advokatsamfundets egen utredning tyder på att så blir fallet.
Tror du har fel där. Det finns definitivt starka politiska krafter som inte vill att Nujens smutsiga byk ska dras fram innan valet. Debbie - asyladvokat, samt Özz - en av vänstermedias toppgunstlingar. Hur skulle det spela ut? Dels så skulle allting uppmärksammas (vilket jag vill påstå det hittintills inte har gjort till någon större grad - de flesta har faktiskt ingen aning om vad fallet rör sig om). Det finns drösvis med motståndare till att detta slås upp stort i media - inte minst gammelmedia själva!
Jag tror inte heller att Özz är en spion/informatör. Men det finns en tydlig politisk dimension i detta ärende.
Citera
2018-07-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Olika medlemmar i klanen Nujen verkar systematiskt bryta mot landets regelsystem för att berika sig själva. Skattefusket i samband med betalningarna till terroristen är ett moment i en kedja av händelser.

Hela Sverige är fyllt med brottslingar av olika slag och härkomst. Men skulle den här historien bara handla om skattebrott i samband med renoveringen av en gammal skola på Gotland, hade jag aldrig reflekterat på att i min ålder registrera mig som ny medlem av denna tankesmedja. Jag är rätt säker på att familjen Nujens samröre med Akilov har utretts eller håller på att utredas av just SÄPO. Att politiker skulle kunna förhindra statliga myndigheter att agera håller jag för osannolikt. Se bara vad som hänt med riksdagspolitikernas beslut om amnesti för 9000 ensamkommande utan asylskäl. Säkerhetspolisen kan däremot ha synpunkter på andra rättsvårdande myndigheters agerande i detta ärende.
Citera
2018-07-11, 19:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det var väl Katerina Janousch som uppdagade det. Det var en del av förundersökningen. Detta med immunitet är dock intressant. Özz bisarra beteende under intervjun med JJ tyckte jag tydde på att han visste att han var just immun. Men sabbade ändå sin karriär för han inte förstår bättre. Han ansåg att intervjun skämde ut Janne Josefsson och hedrade honom själv. Klanmentalitet blandat med låg intelligens. Men någonting fick mig att tänka på att Özz hade ett ess på handen som han inte visade. Jag tror det finns en hel del gravade hundar i hela historien. Hoppas JJ biter sig fast och inte släpper.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
En sak som jag tycker är anmärkningsvärd är att Debbie kan skylla på sin make och sedan händer inget mera. Det är hennes fastighet och pengar har gått ut från ett konto hon förfogar över, hur kan man då friskriva sig ansvar? Det kan ju näppeligen vara kutym inom rättsväsendet med så slapp hållning till bevis/indicier, inte minst i mål som rör skattefusk?

Har du ytterligare information/tankar om detta.
Inte mer än att jag känner lukten av korruption.
Hade en vit svensk manlig "kändis" uppträtt på samma sätt så hade media surrat runt som myggor i Norrland.
Nu gör man ingenting. För det är ju ett "känsligt" ärende. Huruvida våra myndigheter är lika korrumperade låter jag vara osagt. Men om en order kommer från hög ort till en högt uppsatt myndighetschef så tvivlar jag inte en sekund på att den senare skulle tvingas gå med på att förhala processen om han/hon värdesätter sin karriär.

Skulle hela Nujen-härvan inte på något vis utredas så vore det en praktskandal. Och då tror jag faktiskt andra krafter kommer träda in. T.ex. Janne Josefsson.
Citera
2018-07-11, 20:00
Medlem
Citat:
Åter till Mamoste Nujens 10 000 kronor till Akilov

Ursäkta om jag blir tjatig, men jag tycker faktiskt att sprängstoff skall behandlas just som sprängstoff - med yttersta noggrannhet och försiktighet. Mamoste Nujen - Debbies, Özz och Ulas far - överförde alltså den 13 september 2015 10 000 kronor från sitt privata bankkonto till den blivande terroristen Rahmat Akilovs privata bankkonto. Om just detta råder inga som helst tvivel. Men ingen av de familjemedlemmar som yttrat sig har velat eller kunnat förklara denna första (?) penningöverföring till Akilov. Özz Nujen själv har (sedan familjens samröre med Akilov blivit känt) envist hävdat, att han absolut inte känner till någonting alls om renoveringsarbetet på Gotland och inte heller haft något att göra med penningöverföringarna till Akilov. Svågern har enligt honom skött allt. Men Rickard Damm kan väl ändå inte ha betalat Akilov 10 000 kronor direkt från sin svärfars privata bankkonto? I Advokatsamfundets utredning utgår man tydligen från att också denna överföring hänger ihop med renoveringen av hennes och brodern Özz fastighet på Gotland. Men ingenting i utdraget från Akilovs bankkonto visar att det är en betalning för utfört arbete på Gotland. Och Debbie Nujens förklaring till varför inte hennes man skött även denna överföring till Akilov skulle som jag sagt tidigare inte ens en brännvinsadvokat ha kommit på (dvs att det "troligtvis" berodde på att Rickard Damm inte var "på plats"). Det torde för övrigt vara mycket lätt för Debbie Nujen att räta ut alla frågetecken härvidlag. Det skulle faktiskt räcka med att hon frågar sin man om saken. Det har hon ju gjort med allt som hon framfört (själv eller via sin advokat) till Advokatsamfundets disciplinnämnd, som ju avslutningsvis skriver: "Vad hon har redovisat i sina yttranden till nämnden som svar på nämndens frågor är alltså information som hon vartefter inhämtat från sin make" (sic!).

Intressant observation, som visar hur klanen Nujen med stor sannolikhet ljuger. Finns väl i och för sig ingen normalt fungerande person som tror att de talat sanning, men bra att belysa med exempel enligt ovan.
Citera
2018-07-11, 20:11
Medlem
Citat:
Hela Sverige är fyllt med brottslingar av olika slag och härkomst. Men skulle den här historien bara handla om skattebrott i samband med renoveringen av en gammal skola på Gotland, hade jag aldrig reflekterat på att i min ålder registrera mig som ny medlem av denna tankesmedja. Jag är rätt säker på att familjen Nujens samröre med Akilov har utretts eller håller på att utredas av just SÄPO. Att politiker skulle kunna förhindra statliga myndigheter att agera håller jag för osannolikt. Se bara vad som hänt med riksdagspolitikernas beslut om amnesti för 9000 ensamkommande utan asylskäl. Säkerhetspolisen kan däremot ha synpunkter på andra rättsvårdande myndigheters agerande i detta ärende.

Av olika anledningar så vet jag att Skatteverket tillämpar regelverket olika hårt om det är svensken eller icke svensken som det är fråga om.

Det finns flera anledningar till det, men den kanske viktigaste är att om svenskens skattemoral inte skulle hållas efter stenhårt så faller hela systemet ihop ganska snabbt.

Att Özz Nujen nu tydligen har fått uppbackning igen av fackföreningar och får hållas i Expressen mm är naturligtvis en faktor som påverkar Skattemyndighetens vilja och ev ambitioner att utreda frågorna i botten. Så fungerar tyvärr Sverige nu för tiden. Det har gått fort utför.
Citera
2018-07-11, 23:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Fråga till Enoch.Thulin: På vilket sätt sammankopplar du allt du hittat på nätet med familjen Nujens samröre med Akilov? När man går för långt från ämnet förlorar man focus.
Jag skulle faktiskt inte tro att det finns någon koppling förutom omfattande svartarbete. Nujens hade bara en jävla otur med sitt val av svartarbetare. Någon annan koppling har jag svårt att se.
Citera
2018-07-11, 23:53
Medlem
Citat:
[..]
Gick det inte en dokumentär för tiotalet år sedan som visade hur media arbetar. Vill minnas att dokumentären/undersökningen sattes igång när det avslöjades att journalister och politiker festade i Almedalen tillsammans. "Hur ska de då kunna granska dem", eller något liknande.

i dokumentären framgick det att alla journalister träffas varje morgon någonstans i Stockholm och där får de genomgång av diverse myndighetspersoner, representanter från näringslivet, politiker osv sedan knatar de ner till redaktionerna och alla skriver ungefär detsamma. Ponera att någon myndighet säger att det här vill vi inte att ni skriver om för då slutar vi komma hit så är det kanske i så fall en självpåtagen munkavle. Hur svårt är journalistjobbet att året runt dyka upp på morgonmötet och få informationen mot att själv behöva jaga runt och mötas av stängda dörrar. I tider där tidningarna vägrar betala för scoop som drar ut på tiden och bara vill ha snabba, enkla artiklar så ter sig morgonmötet som paradiset. Det är min gissning.
[..]

Jag gallrade i din multireplik, men det skall inte uppfattas som att jag fann dina kommentarer till andra postare ointressanta, bara att jag ville renodla det du tog upp ang MSM.

(det jag har fetat)
Om det är på det vis du skriver, så är ju detta nåt alldeles förfärligt! Vill absolut inte anklaga dig för att försöka plantera nåt, men även om verkligheten i form av gammelmedias tystnad när det gäller The Nujens talar för att du kan ha rätt, så vill jag ändå ha mer info.
Vem skapade dokumentären du hänvisar till?
Var sändes den? SVT? Finns den möjligen på YT?
Vore bra för oss här i tråden att kunna få ta del av det som framförs i den dokumentära serien du nämner.
Citera
2018-07-12, 00:03
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag gallrade i din multireplik, men det skall inte uppfattas som att jag fann dina kommentarer till andra postare ointressanta, bara att jag ville renodla det du tog upp ang MSM.

(det jag har fetat)
Om det är på det vis du skriver, så är ju detta nåt alldeles förfärligt! Vill absolut inte anklaga dig för att försöka plantera nåt, men även om verkligheten i form av gammelmedias tystnad när det gäller The Nujens talar för att du kan ha rätt, så vill jag ändå ha mer info.
Vem skapade dokumentären du hänvisar till?
Var sändes den? SVT? Finns den möjligen på YT?
Vore bra för oss här i tråden att kunna få ta del av det som framförs i den dokumentära serien du nämner.

Det var SVT som gjorde reportaget vill jag minnas. Har för mig att det var runt 2000-2005 någon gång. Kan ha varit Janne Josefsson till och med, men det är jag inte helt hundra på.

Har för mig att man visade ett kort klipp från ett föredrag och jag tror det var en militär som talade då.

Granskningen tog upp hur journalister och politiker festade tillsammans under tex Almedalen och undrade sedan hur de skulle kunna granska politikerna.
Citera
2018-07-12, 00:26
Medlem
Citat:
Det var SVT som gjorde reportaget vill jag minnas. Har för mig att det var runt 2000-2005 någon gång. Kan ha varit Janne Josefsson till och med, men det är jag inte helt hundra på.

Har för mig att man visade ett kort klipp från ett föredrag och jag tror det var en militär som talade då.

Granskningen tog upp hur journalister och politiker festade tillsammans under tex Almedalen och undrade sedan hur de skulle kunna granska politikerna.

Tack för ditt svar!
Det här får jag (eller nån annan) försöka leta reda på mer om.
Spännande!
Citera
2018-07-12, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag skulle faktiskt inte tro att det finns någon koppling förutom omfattande svartarbete. Nujens hade bara en jävla otur med sitt val av svartarbetare. Någon annan koppling har jag svårt att se.

Där tror jag tyvärr att du har fel. Enda sättet för SÄPO att helt utesluta att familjen Nujens penningtransaktioner har med terrorism att göra hade ju varit att ta in Mamoste Nujen och Debbie Nujen + Rickard Damm på förhör och undersöka deras banköverföringar åren före och efter hösten 2015. Då skulle man också ha fått reda reda på om några större penningbelopp överförts till deras bankkonton från Özz Nujen. Jag är rätt säker på att så är fallet.

När Mamoste Nujen kom till Sverige med sin familj i mitten av 1980-talet hade SÄPO redan börjat rekrytera informatörer bland de asylsökande. Efter mordet på Palme 1986 togs en mängd kurder in för förhör och angiveriet antog snart STASI-dimension, delvis beroende på att en känd polischef fått ett kurdspår på hjärnan. Vilken annan säkerhetsorganisation som helst i världen skulle givetvis ha slagit till mot Nujens när man upptäckte överföringarna från dem till Ahmat Akilov - men inte den svenska! Varför?

Har du tänkt på att Katerina Janouch publicerade sin långa och ytterst detaljrika genomgång av Nujen-familjens samröre med Akilov bara 10 sekunder efter (!) att förundersökningsprotokollet avseende terroristbrottet blev tillgängligt för allmänheten den 31 januari i år? Hur är en sådan journalistisk bragd ens teoretisk möjlig?
Citera
2018-07-12, 07:48
Medlem
Citat:
Vad har detta med familjen Nujens samröre med terroristen Akilov att göra? Om ni är intresserad av Hassela-skandalen i Klintehamn eller närradio.strunt kan ni väl starta en ny tråd. Eller vill ni bara få bort focus från Özz Nujen och hans familjs samröre med terroristen Akilov?

Det finns ju en ingrediens i den här historien och det är hur kom det sig att Akilov arbetade hos just Nujjens och ingen verkar veta hur han rekryterades för arbete. Det kan ju förvisso vara genom systern - asyladvokatens kontakter men det kan ju även vara genom lokala företagare på Gotland.

Sedan finns det ju faktiskt en hel del lokala kurdiska företagare, en bror till Özz som tidigare arbetat på en suspekt radiostation och som nu arbetar på Almi-företagspartner som sitter på stora ekonomiska resurser för att stötta företagande och det finns även kriminella med kurdiskt ursprung.

Här på Gotland bland svenskar så är det mycket konstigt/ofint att beröra varifrån olika tex företagare eller olika kriminella kommer ifrån utan de enda som gör det är sådana som själva kommer från sådana länder för de vet hur klanmentalitet och folktillhörighet kan spela stior roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in