Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
[..]
Gick det inte en dokumentär för tiotalet år sedan som visade hur media arbetar. Vill minnas att dokumentären/undersökningen sattes igång när det avslöjades att journalister och politiker festade i Almedalen tillsammans. "Hur ska de då kunna granska dem", eller något liknande.
i dokumentären framgick det att alla journalister träffas varje morgon någonstans i Stockholm och där får de genomgång av diverse myndighetspersoner, representanter från näringslivet, politiker osv sedan knatar de ner till redaktionerna och alla skriver ungefär detsamma. Ponera att någon myndighet säger att det här vill vi inte att ni skriver om för då slutar vi komma hit så är det kanske i så fall en självpåtagen munkavle. Hur svårt är journalistjobbet att året runt dyka upp på morgonmötet och få informationen mot att själv behöva jaga runt och mötas av stängda dörrar. I tider där tidningarna vägrar betala för scoop som drar ut på tiden och bara vill ha snabba, enkla artiklar så ter sig morgonmötet som paradiset. Det är min gissning.
[..]
Jag gallrade i din multireplik, men det skall inte uppfattas som att jag fann dina kommentarer till andra postare ointressanta, bara att jag ville renodla det du tog upp ang MSM.
(det jag har fetat)
Om det är på det vis du skriver, så är ju detta nåt alldeles förfärligt! Vill absolut inte anklaga dig för att försöka plantera nåt, men även om verkligheten i form av gammelmedias tystnad när det gäller The Nujens talar för att du kan ha rätt, så vill jag ändå ha mer info.
Vem skapade dokumentären du hänvisar till?
Var sändes den? SVT? Finns den möjligen på YT?
Vore bra för oss här i tråden att kunna få ta del av det som framförs i den dokumentära serien du nämner.